Råd for oppgradering - hard lyd fra platespiller

Floke

Medlem
Ble medlem
29.06.2024
Innlegg
6
Antall liker
7
Sted
Bergen
Hei,

Jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med noen gode råd, mht å løfte lydopplevelsen fra mitt vinyloppsett i furtebua🙏 Etter mange år uten platespiller, fikk jeg egnet plass til det nylig og har satt sammen et «nytt anlegg» Jeg har et anlegg, AT LP5 m/org pickup AT95Ex, Nad pp1 og Klipsch the Sixes, hvor jeg opplever at lyden blir for skarp når jeg spiller vinyl. Når jeg streamer har jeg ikke den opplevelsen. Jeg elsker å spille plater og lytter til det meste av musikk, men på vinyl er det mye rock som spilles (70- 00-tallet). Led Zep, motorhead, Dylan, Young, the Cure, Nick Cave, motorpsycho, div trash, heavy metal, grunge og eldre punk.
Jeg liker varm lyd og syns det er for hardt/kaldt slik det spiller idag. Jeg har ikke gjort noe med platespiller, og antar at det er et naturlig sted å begynne… pickup, riia osv

Har noen gamle headshell og pickuper, deriblant en National Panasonic 205EC iiX, som har behov for ny nål.

Dersom noen har ett å annet råd om stegvis fremgangsmåte for å oppnå et varmere og engasjerende lydbilde uten store utskiftinger så setter jeg pris på det. Store endringer(spiller, høyttalere osv) i oppsettet vil bli fanget opp av damen, det må vi unngå på kort sikt🤫
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.841
Antall liker
8.533
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har litt vanskelig for å se at AT95Ex skal gi deg spesielt hard lyd, med sin elliptiske nål. Det enkleste og billigste tipset jeg kan tenke meg for å verifisere eller utelukke akkurat det er å plukke opp en AT-VM95C fra BRL til 389,-. Den er den billigste i VM-serien og har en konisk nål. Stort koseligere og rundere lyd enn det finner du neppe. Skulle problemet likevel ligge i AT95Ex så har du nå en pickup som du kan oppgradere med en MicroLine eller Shibata nål senere om du vil, siden huset er det samme gjennom hele serien. Jeg kjenner ikke AT95Ex, men kan borge for at VM-serien er fine greier.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.523
Antall liker
23.212
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den NAD-phonoforsterkeren har høy inngangskapasitans. Se etter en som ikke har mer enn 100 pF, f.eks Cambridge Audio Alva Solo.

AT95Ex har en litt skarpere skåret elliptisk nål enn AT95E. Den slites relativt fort, oppbrukt etter 300 timer omtrent.
AT-VM95-serien har erstattet AT95-serien. Stiftene til den gamle passer den nye men ikke omvendt.
 
Sist redigert:

Floke

Medlem
Ble medlem
29.06.2024
Innlegg
6
Antall liker
7
Sted
Bergen
Har litt vanskelig for å se at AT95Ex skal gi deg spesielt hard lyd, med sin elliptiske nål. Det enkleste og billigste tipset jeg kan tenke meg for å verifisere eller utelukke akkurat det er å plukke opp en AT-VM95C fra BRL til 389,-. Den er den billigste i VM-serien og har en konisk nål. Stort koseligere og rundere lyd enn det finner du neppe. Skulle problemet likevel ligge i AT95Ex så har du nå en pickup som du kan oppgradere med en MicroLine eller Shibata nål senere om du vil, siden huset er det samme gjennom hele serien. Jeg kjenner ikke AT95Ex, men kan borge for at VM-serien er fine greier.
Pick up bestilt. Satser på det hjelper, om ikke så har jeg, som du nevner, utelukket en feilkilde. Med min flaks er det ikke det😂
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
last tuning... med noe sånt
DB Systems-DB Systems DBP-6 Phono Capacitor Loading Kit-Turntable Accessories|Acoustic Sounds ,
da kan man ande med noe slikt, kanske kraftig endring i både R og C for å få det flatt..

En fremtidig snarvvei som koster litt er en ParksAudio Waxwing hvor du kan tune klangen til hva som helst, ett eksempel her.


Men begynn først med å sjekke at stiften/pickup er satt opp riktig...

Ny stift for 205osv får du her..
Technics EPC-205C Stylus EPS-205 ED / EX | DaCapo Audio
 
Sist redigert:

Floke

Medlem
Ble medlem
29.06.2024
Innlegg
6
Antall liker
7
Sted
Bergen
Har du prøvd å bruke den innebygde RIAAen som sitter i AT LP5?
Hei.
Ja. Lyden ble litt mer «ullen» da, ikke så skarp, men fremdeles skarp. Samtidig opplevdes den som mer flat, uinspirert og da var det bedre med den skarpe lyden.. den tåles en stund😉
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.202
Antall liker
2.794
Sted
Kongsberg
Etter mange år uten platespiller, fikk jeg egnet plass til det nylig og har satt sammen et «nytt anlegg» Jeg har et anlegg;
AT LP5 m/org pickup AT95Ex, Nad pp1 og Klipsch the Sixes, hvor jeg opplever at lyden blir for skarp når jeg spiller vinyl.
Når jeg streamer har jeg ikke den opplevelsen.
Det er ingen ting med det vinyloppsettet som skulle gi deg skarp lyd.

Jeg ville først og fremst sjekket at bryteren på baksiden av AT LP5 står i "Phono" posisjonen - når spilleren brukes sammen
med NAD PP1. Står den i "Line" posisjonen vil du få dobbel RIAA-korreksjon. Står i tillegg bryteren for analoginngangen på
høyttalerne på "Phono" får du trippel RIAA-korreksjon! Dobbel eller trippel RIAA-korreksjon låter bestemt IKKE bra med alt
for mye gain (80/120 dB) som gir masse forvrengning og skarp lyd! Så bruk bare en RIAA av gangen og finn ut hvilke av
RIAAene som gir deg best lyd...

Aller først må du sjekke at RIAAen i platespilleren og RIAAen i NADen står i MM posisjon.

I første omgang ville jag koblet platespilleren (satt til "Line") direkte (uten NADen imellom) til høyttalernes analoginngang
(satt til "Line") for å sjekke RIAAen i platespilleren. Deretter reverserer du begge brytene for å sjekke RIAAen i høyttalerne.
Når du har en vinner, sammenlign denne med USB ut/inngangen.

I neste omgang bør du koble opp NADen (platespiller satt til "Phono" og høyttaleren satt til "Line") og sammenligne denne
med vinneren fra første omgang.

Når du har en endelig vinner kan du begynne å sammenligne pickupene. Jeg holder en knapp på at originalpickupen er noe
varmere og bedre enn den koniske...
 
Sist redigert:

Floke

Medlem
Ble medlem
29.06.2024
Innlegg
6
Antall liker
7
Sted
Bergen
Nesten ingen pickup er har flat frekvensgang som CD, de aller fleste har en topp ett sted mellom 8- 15khz,
Er du ikke for gammel kan det være. det du hører.
Post in thread 'Introducing the Phono Cartridge Measurement Library'
https://audiosciencereview.com/foru...tridge-measurement-library.46108/post-1661413

Her en er nyere en
Vis vedlegget 1036232
Denne er med samme last som din PP1 gir 47K og 220pF+kabel
Hei,
Takk for svar! Har begynt å dra på åra😉
Er novise, mht lyd, så det er hvordan jeg opplever den. Alt er jo subjektivt, men en av hoveddriverene for å gå for vinyl har vært å få den litt «varmere» lyden og jeg hsr ikke klart å treffe helt der enda. Satser på at noen mindre tweaks kan rette opp i det🤞
 

Floke

Medlem
Ble medlem
29.06.2024
Innlegg
6
Antall liker
7
Sted
Bergen
Det er ingen ting med det vinyloppsettet som skulle gi deg skarp lyd.

Jeg ville først og fremst sjekket at bryteren på baksiden av AT LP5 står i "Phono" posisjonen - når spilleren brukes sammen
med NAD PP1. Står den i "Line" posisjonen vil du få dobbel RIAA-korreksjon. Står i tillegg bryteren for analoginngangen på
høyttalerne på "Phono" får du trippel RIAA-korreksjon! Dobbel eller trippel RIAA-korreksjon låter bestemt IKKE bra med alt
for mye gain (80/120 dB) som gir masse forvrengning og skarp lyd! Så bruk bare en RIAA av gangen og finn ut hvilke av
RIAAene som gir deg best lyd...

Aller først må du sjekke at RIAAen i platespilleren og RIAAen i NADen står i MM posisjon.

I første omgang ville jag koblet platespilleren (satt til "Line") direkte (uten NADen imellom) til høyttalernes analoginngang
(satt til "Line") for å sjekke RIAAen i platespilleren. Deretter reverserer du begge brytene for å sjekke RIAAen i høyttalerne.
Når du har en vinner, sammenlign denne med USB ut/inngangen.

I neste omgang bør du koble opp NADen (platespiller satt til "Phono" og høyttaleren satt til "Line") og sammenligne denne
med vinneren fra første omgang.

Når du har en endelig vinner kan du begynne å sammenligne pickupene. Jeg holder en knapp på at originalpickupen er noe
varmere og bedre enn den koniske...
Hei,

Tusen takk for et så konkret svar! Jeg skal gjøre alt du skriver🫡 Jeg håper at det er en liten kokk-up, som jeg har klart å gjøre. Jeg tror jeg har gjort det du skriver tidligere, men jeg kan ha vært litt ivrig og tatt en snarvei.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
En kokk-up kan være å koble ledningene på PU feil…,har du blandet om + og - på en kanal blir det tynt og lite bass når man spiller stereo…,

Vi har alle gjort sånt en gang
 

Floke

Medlem
Ble medlem
29.06.2024
Innlegg
6
Antall liker
7
Sted
Bergen
Hei.
En liten oppdatering. Konklusjon er at dette skulle jeg gjort for lenge siden.
Fikk litt hjelp av en nabo. Vi gikk metodisk gjennom, samt at den kompetente av oss to også gikk over alt, testa og justerte inn den andre stylus jeg hadde, EPC 205iix.
Resultatet er etter flere runder, at nå har jeg den innstillingen jeg vil ha… som var som tidligere, men med EPC stylus. Forskjellen er påtagelig og behagelig!
Tusen takk for råd og støtte. Neste gang skal jeg gå over hekken først😂

Ha en strålende kveld!
 
Topp Bunn