Råd om fintuning platespiller

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
202
Har kjøpt en nyere brukt Thorens TD 402 DD. Påmontert var AT VM-95SH. I tillegg fulgte også med en AT VM-95E. Usikker hvor mye spilt, men lyder bra. Når jeg fikk den var både vekt og antiskating stilt inn på 2 gram. Og det fungerer fint. Så leser jeg noen som kommenterer at pickup og arm, spesielt av det mer påkostede slaget, bør ha en grundig fintuning for å få fram potensialet. Ser det er å få kjøpt både digital stifttrykksvekt, vater, justeringsmal, plateklemme osv.

Vet ikke i hvilken grad en skal bry seg om dette. Som sagt lyder det bra slik spilleren var justert da den kom i posten.

Vedlegg

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.083
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Synes at det meste du nevner blant "ting en kan ha" - bør en ha, En sjekk bør man gjøre når ting har blitt levert via post. Det er i hvert fall min erfaring. Akkurat plateklemmer er vel litt omdiskutert. En plateklemmer kan hjelpe hvis vinylpalaten hiver (altså går opp og ned/skeiv), en platevekt kan være lurt spesielt hvis en sliter med at vinylplaten står i ro når en bruker børste på vinylplaten.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.218
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er kjekt å sette seg inn i.
2 g stifttrykk er riktig, men sett gjerne antiskating ned til 1,5 g.
Dersom du treffer rettvinklet på begge punktene på den Ortofonprotraktoren er ting i orden (jeg tror moderne Thorens har Baerwald
En libelle (vater) gjerne Ortofon sin, er kjekk. Platespillere liker veldig godt å være helt vannrette.
Plateklemme hadde jeg ikke dillet med.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.083
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det er kjekt å sette seg inn i.
2 g stifttrykk er riktig, men sett gjerne antiskating ned til 1,5 g.
Dersom du treffer rettvinklet på begge punktene på den Ortofonprotraktoren er ting i orden (jeg tror moderne Thorens har Baerwald
En libelle (vater) gjerne Ortofon sin, er kjekk. Platespillere liker veldig godt å være helt vannrette.
Plateklemme hadde jeg ikke dillet med.
Hvorfor?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.218
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fordi ca. 11 av 10 tonearmer har for mye.
På 315 Hz testspor justerer jeg lik forvrengning og så bakker jeg tilbake til 75%. Det hadde vært fint om antiskatingtesten hadde hatt en (mye) høyere frekvens.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.693
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
En god børste, en stifttrykksvekt, to stk vater (et lite for å sjekke at headshell/pickup er i vater og et større for å sjekke tallerken/spiller) og en enkel justeringsmal, f.eks av typen avbildet, er det jeg ville se på som minimum (og tilstrekkelig, om man har moderate ambisjoner). I tillegg er en platevekt en kjekk ting å ha om enkelte plater skulle mangle en del på å være helt flate.

stianå

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Antall liker
45
Torget vurderinger
3
Ett lite tynt speil er kjekt å ha for å se om pickup og nål står i lodd. Testplate er jo gull for kontoll på justeringene. En blank plateside er fin til å se skatingen. Gratulerer med fin spiller.

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
202
Takk for kommentarer og innspill. Bak på spilleren er det i tillegg til kontakt for kabel også en av/på-bryter (on - standby). Vil tro mange andre platespillere har en lignende løsning. Ser i brosjyren står "After finish the playback, please switch off the power to save energy". Spilleren står oppført med et strømforbruk på 2,5W. Denne kontakten er bak på spilleren og veldig vanskelig å komme til. Personlig tenker jeg at denne vil stå på hele tiden. (Standby er vel noe misvisende; det er vel av/på knapp). Også Phono EQ har en noe snodig betegnelse: Thru - On.

Thorens-TD402-bak-scaled.jpg

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.218
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Thru betyr at signalet går utenom ombord-phonoforsterkeren. On/Standby er litt rart. Standby/Off hadde kanskje vært riktigere?

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
202
Ikke så snodig, om man forstår hva som menes.
Skjønner hva som menes, men noe underlig betegnelse.

PS - Ellers er å si at denne Thorens er en usedvanlig flott spiller. Har og har hatt Rega og Pro-Ject fra før. Fungerer fint de, men kan ikke måle seg med denne Thorens når det gjelder estetikk og byggekvalitet. Lydbildet fra AT VM-95SH er også svært tiltalende.

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
23.045
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Fordi ca. 11 av 10 tonearmer har for mye.
På 315 Hz testspor justerer jeg lik forvrengning og så bakker jeg tilbake til 75%. Det hadde vært fint om antiskatingtesten hadde hatt en (mye) høyere frekvens.
Måler du eller lytter du til denne forvrengningen?

Topp Bunn