Ønsker anbefaling Råd om kjøp av anlegg - PSB T65 - Marantz

edwardgreen

Medlem
Ble medlem
19.01.2013
Antall liker
0
Hei,

håpar på å få nokon gode råd frå dykk på forumet.

Eg har fått eit tilbod på ei stereopakke med PSB Image T65, Marantz PM7000 forsterker + Cd-spelar. Alt for 5500. Elektronikken skal vere rundt 6-7 år, høgtalarane ca 5 år. Er dette ein grei pris?

Eg syntes lyden i høgtalarane var fin, men at kanskje det var litt lite bass. Eg er usikker på om det er slik det er meininga at høgtalarane skal spele eller om forsterkaren rett og slett ikkje er kraftig nok?

Høgtalarane er oppgitt til: (http://www.psbspeakers.com/content/110527124919-Image_Data.pdf)

Sensitivity:
Anechoic Chamber: 92 dB
Typical Listening Room: 94 dB

Impedance:
Nominal: 6 Ohms
Minimum: 4 Ohms

Input Power:
Recommended: 10-200 Watts
Program: 150 Watts

Forsterkaren: (MARANTZ PM7000 SPECIFICATION SHEET Pdf Download.)

2x95 Watt (8 Ohms)

Er dette noko å satse på?

Anders

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Først! Marantz har krefter nok til å drive PSBen greit...men Marantz er et merke som prioriterer mellomregisteret kontra partybass. Dette gjør sitt til at PSB låter litt lett i bassen, samtidig som canadierne har en passe saftig lyd som iallefall bør kunne profitere på Marantz´ varme.. du vil settte pris på denne over tid..Image kan være skarp i toppen!! Egentlig et bra utgangspunkt, det! FÅ BARE PLASSERT DEM RIKTIG...ca 60 cm fra bak/sidevegg..Og prøv deg fram med kablingen...kanskje Tara Labs? Vil du ha det enda bedre på PSB setter du det opp med Thule eller nye Audiolab 8200- seriedeler!!

Sist redigert:

edwardgreen

Medlem
Ble medlem
19.01.2013
Antall liker
0
Takk for svar.

Eg er ikkje ute etter ein partyhøgtalar, så det passar meg bra. Eg var berre redd for ikkje å få ut alt av høgtalarane. Er dette dermed ein grei pris?

Er det slik at kablane kan påverke kor mykje diskant/bass høgtalaren får? Er det signal- eller høgtalarkablane som har mest å seie?
Høgtalarkablane som er med er Monster xp-hp (eller noko i den duren)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Disse PSBene er såpass gamle at de aldersmessig passer fint til Marantzsettet! 5500? Du skal iallefall ikke behøve å betale mer...sett den Electrocompaniet ECI2 som var på brukten for noen dager siden?? Enda bedre match på canadierne enn Marantz, OG LEVERER MER STRØM!! Kanskje du skal prøve å kontakte selgeren? Verd prisen, og mer! En av Norges fineste forsterkere gjennom tidene, den!! Da kan du for ex bruke en NAD CD-spiller.. Rocker mer og er mer nøytral igjen- det kontrer ECs varme, behagelige klang!! Er du jazzmann med lita stue , bruker du heller et reint Regasett med små høyttalere fra Sonus Faber ( modellen heter Toy) eller Rega (RS1)!
Se på nye Rega Brio R og Apollo R..de spiller helt rått sammen, og takler det meste av musikk...da glemmer du fort teknikken til fordel for timevis med musikkterapi!! For rockeren med større lytterom kombinerer du disse med ei lita Klipschsøyle og Van den Hul eller Tara Labs kabling! DET ER FAKTISK DET BESTE BUDSJETTSYSTEMET DER UTE NÅ, SAMMEN MED AUDIOLAB!! Like lurt å hente inn med en gang, tror nå jeg! Mer for penga!!

Men kjøper du Marantzene, bør du avhende Monsterkablingen fortere enn du kan få sagt "nyttårsløfte" til fordel for fex van den Hul The Name!!!!!! MONSTER ØDELEGGER TOTALEN!!!! Ullbass liker vi ikke!!! Kabler påvirker totalresultatet ved å endre lydsignatur på settet...avhengig av hva produsenten vektlegger, får du forskjellige resultater. Men det hjelper å ha en formening om hva du hører på, og hvordan du vil ha det valgte materiale presentert for øra dine- det er de som forteller deg hva du oppfatter som GOD LYD!

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
PSB lager gode høyttalere så selv uten å ha hørt den aktuelle modellen så går do nok ikke feil.

Kabler er det delte meninger om.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.514
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg synes du har fått et godt tilbud på anlegget,5500kr er en fin pris hvis det er pent behandlet.
Ikke bry deg så mye om hva Auditor sier om kablene,Monster fungerer helt fint i oppsettet :)

Lykke til med handelen

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mye for pengene dette. PSB høyttalere er gode. De nye er riktig nok bedre, men det blir jo en helt annet pris.

Eldre Marantz forsterkere manglet ofte noe basskontroll og var mellomtone fokusert som allerede nevnt. Det har ikke nødvendigvis noe med watt å gjøre, men andre kvaliteter. Lite bass kan alikevel ha mer med plassering i rommet å gjøre. Høyttalerne er ganske lettdrevne. De er målt med en følsomhet på 90 dB og har sine laveste impedanse ved 4.2 ohm. Du kan jo prøvelåne en annen forsterker senere og se om det gir noe oppgradering. Både Cambridge og NAD hos Klubben er fine forsterkere.

Kabler spiller ingen rolle IMO.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Utrolig synd at det fortsatt fins de som ikke vil ta ut alt av systemet sitt... ikke så rart da- men desto mer gledelig for de av oss som gjør det- at tre mnd gmlt utstyr ofte havner på brukten grunnet såkalt mismatch! Med solide avslag! Jeg sa det er ØRA som bestemmer, og personangrep frabes!!! Kabeltips er kun det...tips- på et verktøy for økte opplevelser på linje med akustiske tiltak! For egen del basert på 25 års erfaring. Men dog enig med orso i at også NAD og CA spiller bra på PSB...Det er en grunn til at Paul S. Barton har holdt på så lenge som han har!! Bredt nedslagsfelt på passende elektronikk og klar egen filosofi! FOR EKSEMPEL!!! Fyren kan sin elektroakustikk..ingen tvil om det- PSB er etter mn mening en av Nord-Amerikas to beste høyttalerprodusenter- ingen fare der!

Sist redigert:

edwardgreen

Medlem
Ble medlem
19.01.2013
Antall liker
0
Takk for alle tips. Då trur eg at eg går for det anlegget.

Electrocompaniet-forsterkaren er sikkert god, men da blir det jo med eitt ein del dyrare. Det kan kanskje bli aktuelt i framtida.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Det blir vel litt i dyreste laget nå,vel! Uansett er dette et anlegg med masse musikk i seg...er man fersk kan det være vanskelig..ta det fra en som har gått hele veien selv!! Men dette er et glimrende utgangspunkt for det som er verdens fineste hobby! GRATULERER, ED! Bare hyggelig å kunne hjelpe! Er tilgjengelig også på PM om det skulle være noe mer!! ERFARINGER LÆRER DU SOM KJENT AV!!

Topp Bunn