Høyttalere Råd om nye aktive høyttalere - gulvstående budsjett kr 40.000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    631
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Har nå Klipsch the sixes aktive høyttalere og vurderer nå å ta steget videre til noe bedre.

    Gulvstående og helst se litt ok ut da det skal stå i hovedstua. Musikk som jeg hører på er alt fra visesang til rock. Lite klassisk og metall. Har idag en streamer fra Bluesound første generasjon som jeg tenkte å bruke videre. Ønsker fortrinnsvis at de kan stå rimelig nært vegg - maks 40 cm ut fra vegg.

    Jeg har følgende til vurdering nå:
    Phonar Veritas Match Air P6
    System Audio Legend 40 silverback
    Canton Smart Vento 9

    Jeg har fått noen tilbakemeldinger fra forhandlerne som alle gir gode tilbakemeldinger på sin høyttaler. Dersom noe på forumet har eller har hørt disse og kan gi sin tilbakemelding så setter jeg stor pris på det.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ah, da er du akkurat rundt det prisnivået hvor man kan få veldig mye gode greier!

    Jeg ville personlig vært skeptisk til System Audio 40 pga frekvensgangen. De har denne klassiske stigningen oppover i frekvens som er det verste jeg vet, spesielt i typisk nordiske stuer med mye harde flater;

    Screenshot_20191108-105927_Drive.jpg



    De andre er det for lite info om noe sted til at jeg har noen formening, men Canton er pene saker.

    Utover det har jeg hørt Piega Premium Wireless 501 som var fin lyd i veldig pene kabinetter. Jeg tolker det dithen at de bør være relativt slanke og nette utifra alternativene du har ført opp?
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    631
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    631
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, da er du akkurat rundt det prisnivået hvor man kan få veldig mye gode greier!

    Jeg ville personlig vært skeptisk til System Audio 40 pga frekvensgangen. De har denne klassiske stigningen oppover i frekvens som er det verste jeg vet, spesielt i typisk nordiske stuer med mye harde flater;

    Vis vedlegget 687722


    De andre er det for lite info om noe sted til at jeg har noen formening, men Canton er pene saker.

    Utover det har jeg hørt Piega Premium Wireless 501 som var fin lyd i veldig pene kabinetter. Jeg tolker det dithen at de bør være relativt slanke og nette utifra alternativene du har ført opp?
    Interessant betraktning du kommer med Coolio vedrørende SA. Piega ser flott ut, må sjekke om overkommandoen liker sølv. Foreløpig er hvit eller "tre/valnøtt/mørk"farget (ikke svart) det som er innenfor. Har sans for Phonar hvordan de er litt tilbakelent, men der er ikke så mye info å hente om dem. Skal google litt mer å se hva jeg finner.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.498
    Antall liker
    15.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Interessant betraktning du kommer med Coolio vedrørende SA. Piega ser flott ut, må sjekke om overkommandoen liker sølv. Foreløpig er hvit eller "tre/valnøtt/mørk"farget (ikke svart) det som er innenfor. Har sans for Phonar hvordan de er litt tilbakelent, men der er ikke så mye info å hente om dem. Skal google litt mer å se hva jeg finner.
    Piega fåes i sort og hvitlakkert aluminium også! De har også en ganske smart connect boks som også tar analoge signaler.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2

    paul klacska

    Medlem
    Ble medlem
    07.02.2020
    Innlegg
    9
    Antall liker
    20
    Sted
    Heggedal
    Torget vurderinger
    1
    Du kan bestille bra aktiv høyttalerer i Polen.:)
    Purifi Audio+ Viawave Audio + Hypex
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: vih

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Et par nesten nye Genelec 8351B til salgs på Finn akkurat nå (https://www.genelec.com/8351b). Hvis du får “special price just for you”, havner du kanskje innafor budsjettet?

    Det som gjør Genelec spesielle, er at ingen høyttalere måler bedre enn disse.

    Du kan siden oppgradere med en 15-tommers sub for en reell fullfrekvensrigg med perfekt fase mellom hovedhøyttalerne og sub(ber).
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    631
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    631
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Et par nesten nye Genelec 8351B til salgs på Finn akkurat nå (https://www.genelec.com/8351b). Hvis du får “special price just for you”, havner du kanskje innafor budsjettet?

    Det som gjør Genelec spesielle, er at ingen høyttalere måler bedre enn disse.

    Du kan siden oppgradere med en 15-tommers sub for en reell fullfrekvensrigg med perfekt fase mellom hovedhøyttalerne og sub(ber).
    Er ikke så hypp på designet til Genelec, vi har dem i flere utgaver på jobb, men takk for tips :cool:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke så hypp på designet til Genelec, vi har dem i flere utgaver på jobb, men takk for tips :cool:
    Jeg skrev det «som gjør Genelec spesielle, er at ingen høyttaler måler bedre enn disse». Det var ikke helt korrekt. For det som virkelig gjør dem spesielle, er at ingen annen høyttaler har samme design som disse Genelecene😂

    (Tipper du har de mindre Genelecene på jobb. Viktig å ha i bakhodet at disse mellomstørrelseshøyttalerne høres annerledes ut enn mindre og mye eldre høyttalere fra samme produsent).
     
    • Liker
    Reaksjoner: 007

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hva med de danske Buchardt? De tilbyr også ulike "mastertuning" profiler som du kan laste ned slik at du kan justere lyden til å passe din smak og rom. De har også romkorreksjon for bass. Jeg har ikke hørt de, men de får meget god omtale:

    Fint forklart hvordan det er mye bedre og sikrere for sluttbruker med justering av lydprofil med DSP i stedet for å kjøpe nye komponenter.

    Lykke til
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Saken er at innehaveren har et helt spesielt forhold til akkurat Norge, og selger spesielt billig til oss! :) Jeg ville ikke vært bekymret, det er en rekke MonoPulse-eiere i Noreg, ser du.
    Se: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/monopulse.19438/
    Bare av nysgjerrighet, har du hørt de aktive?
    Det ser jo ut som et sammensurium av komponenter slengt inn i et hull nederst på en høyttaler.... :)
    Og er disse høyttalerene spesielt lekre? Han burde definitivt få noen bedre bilder på sin WEB side.
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    631
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Oppdatering fra meg - takker for alle gode råd.

    Etter litt tenking og gode samtaler med bl.a.. noe her inne og hifi-butikker både på mail og telefon. Så har jeg endret fra aktiv til passivt oppsett. Dvs nye høyttalere + forsterker og kabler.

    Pakke er nå på vei fra Stereofil og ankommer forhåpentligvis i neste uke
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    007: Hva med PMC Result 6? eller en profesjonell Dynaudio?

    Edit: Hva endte du med? Acoustic Energy?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Oppdatering fra meg - takker for alle gode råd.

    Etter litt tenking og gode samtaler med bl.a.. noe her inne og hifi-butikker både på mail og telefon. Så har jeg endret fra aktiv til passivt oppsett. Dvs nye høyttalere + forsterker og kabler.

    Pakke er nå på vei fra Stereofil og ankommer forhåpentligvis i neste uke
    Hadde vært artig å vite litt om hvorfor du gikk bort fra aktivt oppsett.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    007: På hvilken elektronikk?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Parafinoksen: Det pleier å være fordi passive løsninger til hjemmebruk fortsatt er noget mer kompromissløse enn de aktive, det---
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    007: Liten, men knallgod ;) Selv hadde jeg nok satt en AE100 på, men 509 er lettdreven, den. Og 6000A har en hinsides god DAC..Direkte røverkjøp ift. hva du får for penga.
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    631
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vært artig å vite litt om hvorfor du gikk bort fra aktivt oppsett.
    Kjente litt på den snikende følelsen av å kunne få mulighet til å bytte deler av komponentene, noe som muligens har vært mer savnet enn jeg trodde da jeg begynte å tenke på endring.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    007: Dessuten har Audiolab et av tidenes beste budsjettdrev til CD og en mer enn habil streamer i samme serie som ampen. Monsterpakke, spør du meg..De to sistnevnte er gode nok til å brukes i toppsystemer til hundretusenvis av kroner ;) Jeg har en 6000 CDT selv...
     
    • Liker
    Reaksjoner: 007
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kjente litt på den snikende følelsen av å kunne få mulighet til å bytte deler av komponentene, noe som muligens har vært mer savnet enn jeg trodde da jeg begynte å tenke på endring.
    He-he Hifi-spøkelset, altså. Kan jo tune anlegget/lyden med ulike DAC-er/kilder, da.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 007

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    631
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    007: Liten, men knallgod ;) Selv hadde jeg nok satt en AE100 på, men 509 er lettdreven, den. Og 6000A har en hinsides god DAC..Direkte røverkjøp ift. hva du får for penga.
    Ble litt kompromiss med forsterker, men valgte å legge mest i nye høyttalere.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    007: Og de vil tåle seinere oppgradering av kraftverket..uten å på noen måte låte "budsjett". Prøv dog først 6000N Play og CDT...de kan kobles direkte til DACen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 007

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Bare av nysgjerrighet, har du hørt de aktive?
    Det ser jo ut som et sammensurium av komponenter slengt inn i et hull nederst på en høyttaler.... :)
    Og er disse høyttalerene spesielt lekre? Han burde definitivt få noen bedre bilder på sin WEB side.
    Nei, jeg har ikke hørt de aktive, bare regner med at Hendry ikke er helt fjern, og med det ødelegger sitt fornuftige konsept,

    Og igjen nei, de er ikke lekre i det hele tatt! :)

    Men de er ganske diskréte i et normalt rom, og de spiller jo helt supert (i hvert fall de passive), så jeg tenkte kanskje det var innafor å foreslå dem... 🤔
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    007: Film med hemmelige agenter i vil også bli langt tøffere...Begynn gjerne med "Goldfinger" og "The Living Daylights" ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 007

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    631
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Kan vel ikke si annet enn at jeg er utrolig spent på høyttalerne fra Acoustic Energy. Søkte litt tester (skriftlig og Youtube), fikk info fra Stereofil. Her inne på forumet var den aktuelle modellen (AE509) ikke omtalt (ihvertfall ikke som jeg kunne finne). AE var i grunnen lite omtalt i det hele tatt.

    Uansett jeg gleder meg til å motta nyervervelsene. Tar et bilde når ting er kommet på plass og poster her.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    007: AE er Englands mest undervurderte merke på høyttalerfronten, sammen med PMC...Grunnlagt som proffmerke i 1987, idag eid av KEF. De er fullstendig klare på hva de vektlegger, og låter som en krysning av PMC og B&W...Hvis du en gang har hørt hva en AE1 studiomonitor er kapabel til- og forstått budskapet- elsker du dette merket for resten av livet. Det gjør jeg. Denne AE1en finnes forresten som aktiv også nå- til 13000 kr..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det så flott og veldig interiørvennlig ut. MEN har du spiksene rett i parketten?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    007: Well, would you look at THEM...Pent, det der. Grattis! ;) En av mine beste venner bruker den forsterkeren der på Elac..Meget fornøyd, han og!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 007
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn