Juss og økonomi Råd om offisiell flytting

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.808
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann.

Jeg har kommet i den situasjonen at jeg står som eier av to borettslagsleiligheter, etter en ekstrem gavmildhet fra foreldrene da de flyttet til sykehjem. Gavebrev osv er ok, og andre krav eksisterer ikke.
Men... Jeg bor i dag i en utslitt og overfylt blokkleilighet jeg max kan få 1,5M for uten omfattende oppussing. Den andre er bare 8 år gammel, en 4dje part av et frittstående hus, der leilighetene går for 3-3,5M. Jeg har nå stått som eier siden mai, og planlegger å fysisk flytte, men det vil ikke på noe vis være mulig å tømme nyboligen og organisere utflytting før årsskiftet, kanskje særlig fordi jeg er. en sur gammel ungkar, lat som få.

Så dukker dette med primær og sekundærbolig opp som et skatteteknisk spørsmål. Bør jeg/ kan jeg melde flytting i Folkeregisteret til nyleiligheten før inntektsåret utgår? Eller er skatteforskjellen såpass liten at jeg fortsatt kan operere med de faktiske forhold fram til jeg faktisk pakker snippeskene, 1000LP-plater, 6000 cd-er, 8000 bøker, og verktøy for en formue?

Jeg ble litt skremt da en venninne satt i omtrent samme situasjon, og rapporterte om et stygt skattesjokk.

Og så er det jo et spørsmål om det rettslige. Heldigvis er det bare 8km mellom bostedene tvers over byen, Trondheim, så jeg kan vel simulere en faktisk flytting hvis jeg kjøper en ekstra seng og setter i nyleiligheten

PS: Det er så myyye å fjerne..., og nyleiligheten har ikke kjeller å gjøre om til verksted; kaldgarasjen er nettopp det, og vil flomme over av duppeditter. Plass til bil blir det pokker ikke, og dersom jeg greier å skvise den inn blir det vått med derpå følgende rust på dingsbomsene.


Bernt K
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg vil tro at det lønner seg å melde flytting slik at den nye blir primærbolig.

"Formuesverdien er en gitt prosentandel av denne boligverdien. For 2018 og 2019 settes formuesverdien av sekundærboliger til 90 prosent av boligverdien. (For primærboliger settes formuesverdien til 25 prosent av boligverdien)."

Trondheim har jo også en ganske høy eiendomsskatt på 0,615 prosent, som nær det maksimalt lovlige.

Med bunnfradrag på 500.000 og en takst etter det på 3.000.000 vil man vel måtte betale (18.400 * 0,9 = 16.600) om det er sekundærbolig og 4600 om det er primærbolig)

For den lille til 1,5 blir det 1.000.000 dom grunnlag og 5500 som primær og 1500 som sekunder. Noe som skulle gi en total på 18.100 eller 10.100 henholdsvis. Så for meg ser det ut som om besparelsen blir på 8.000 kroner.

Regn på på dette selv, for det er godt mulig at jeg misforstår et eller annet, eller regner feil eller noe.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Det mest sentrale er om du skal selge. Har du bodd i en bolig i et år er gevinsten skattefri. Sett deg grunding inn i reglene om denslags om det er et aktuelt scenario. Og om du skal flytte for å selge uten å betale skatt så flytt. Ikke "flytt".
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
spørsmålet er hvilken leilighet som skal selges først. har den gevinst så lønner det seg å bo der i minst ett år først.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.808
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg skal selge den gamle blokkleiligheten, der jeg har bodd i mange år. Den ser så jævlig ut at den egentlig er usalgbar på standardmarkedet, særlig badet er fææælt. Vel, det fins folk som kjøper slikt, pusser opp og går med fortjeneste. Bra B/L, så den går nok fort etter oppussing.

B
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.508
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Solgte en lelighet i sommer som var pen men 32 år gammel, ikke pusset opp. Megler var svært fornøyd og mente at denne er lett å selge da kjøpere svært ofte vil pusse opp kjøkken og bad selv da de vil ha ha sitt eget preg på sitt nye hjem. Megler fortalte også at på de nye prosjektene i Oslo som DNB stod for så var det slettes ikke uvanlig at kjøper pusser opp et nytt bad:eek:.
Forøvrig så kan jeg informere om at leligheten som jeg solgte ble solgt etter en visning til litt over takst......:)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Du som eier må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år (12 måneder) i løpet av de siste to årene (24 måneder) før salget skjer for å slippe skatt på salget. Du har god tid på å sette leiligheten i minimum stand før du selger den, selv om du har flyttet.

Jeg ville ha prioritert å få fikset badet til minimum standard og fikset leiligheten på en billig måte for å ikke skremme bort potensielle kjøper. Vi snakker potensielt om et langt større beløp en eventuelle sparte kroner på eiendomsskatt.

Markedet i Trh er tregt for tiden, så jeg ville ha pyntet opp leiligheten uten å bruke for mye penger. F.eks. enkel oppussing, billig flis på badet og male opp veggene etc. Flytt ut og fjern rotet før visning. Ha is i magen, påberegn 3-4 mnd for å finne riktig kjøper til riktig pris.

Edit: Du risikerer å miste alle par / kvinner hvis badet ser dårlig ut, og sitter igjen med boligspekulanter. Med tanke på at markedet er overmettet med nye boliger for tiden så hadde jeg ville ha spiret leiligheten opp til et nivå hvor den er aktuell for sekundærmarkedet for vanlige kjøpere. Mao: Det kan lønnse seg å ta opp et lite lån for å sette den litt i stand.
 
Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg ville aldri satt i gang noen oppussing av bad eller kjøkken på noe man skal selge. Det blir fort penger rett ut av vinduet. Noe annet er noen malingsstrøk, fjerning av eventuelle vegg-til-vegg-tepper og slikt, men ikke stort mer.
 
U

Utgatt24668

Gjest
^Det er absolutt ikke penger ut av vindet da du øker kundgruppen betraktelig på visning, med mindre man allerede har en spekulant på tråden som kan gi en pris for leiligheten. Anbefaler å få en eiendomsmegler til å gi råd på dette som kjenner området leiligheten er lokalisert. Få en forventet takst / pris på leiligheten med eller uten oppussing. Jeg kjenner markedet såpass godt at jeg bir overrasket om ikke det lønner seg å fikse opp leiligheten klar for visning, spesielt i dagens marked.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.508
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
^Det er absolutt ikke penger ut av vindet da du øker kundgruppen betraktelig på visning, med mindre man allerede har en spekulant på tråden som kan gi en pris for leiligheten. Anbefaler å få en eiendomsmegler til å gi råd på dette som kjenner området leiligheten er lokalisert. Få en forventet takst / pris på leiligheten med eller uten oppussing. Jeg kjenner markedet såpass godt at jeg bir overrasket om ikke det lønner seg å fikse opp leiligheten klar for visning, spesielt i dagens marked.
Min eiendomsmegler mente akkurat det motsatte av deg, riktignok i Oslo og for 1/2 år siden. Kjøper ble et polsk ektepar som ikke hadde mer penger enn det budet til slutt havnet på. De ville pusse opp selv og synes kjøkken og bad fra 1987 var helt perfekt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
^Det er absolutt ikke penger ut av vindet da du øker kundgruppen betraktelig på visning, med mindre man allerede har en spekulant på tråden som kan gi en pris for leiligheten. Anbefaler å få en eiendomsmegler til å gi råd på dette som kjenner området leiligheten er lokalisert. Få en forventet takst / pris på leiligheten med eller uten oppussing. Jeg kjenner markedet såpass godt at jeg bir overrasket om ikke det lønner seg å fikse opp leiligheten klar for visning, spesielt i dagens marked.
Min eiendomsmegler mente akkurat det motsatte av deg, riktignok i Oslo og for 1/2 år siden. Kjøper ble et polsk ektepar som ikke hadde mer penger enn det budet til slutt havnet på. De ville pusse opp selv og synes kjøkken og bad fra 1987 var helt perfekt.
Ja jeg tror ikke det er uvanlig. Mange ønsker nok å få mest mulig leilighet for de pengene de har, og så heller oppgradere den etterhvert som man får mer penger til rådighet. Da vil de også selv kunne bestemme hvordan de vil ha det etter oppussing. Pusser man opp selv så fordyrer man leiligheten i innkjøp og da vil mange falle fra som ellers ville vært interessert, og det er høyst usikkert om man vil få tilbake utlegget man har hatt. I tillegg er de jo mye styr med oppussing, og noe som er kjekt å slippe. Spesielt om man som trådstarter er selverklært bedagelig anlagt.
 
U

Utgatt24668

Gjest
^Det er absolutt ikke penger ut av vindet da du øker kundgruppen betraktelig på visning, med mindre man allerede har en spekulant på tråden som kan gi en pris for leiligheten. Anbefaler å få en eiendomsmegler til å gi råd på dette som kjenner området leiligheten er lokalisert. Få en forventet takst / pris på leiligheten med eller uten oppussing. Jeg kjenner markedet såpass godt at jeg bir overrasket om ikke det lønner seg å fikse opp leiligheten klar for visning, spesielt i dagens marked.
Min eiendomsmegler mente akkurat det motsatte av deg, riktignok i Oslo og for 1/2 år siden. Kjøper ble et polsk ektepar som ikke hadde mer penger enn det budet til slutt havnet på. De ville pusse opp selv og synes kjøkken og bad fra 1987 var helt perfekt.
Dette avhenger av objekt åpenbart, men stort sett anbefales det å ha et bad og et kjøkken som ikke skremmer bort kjøperne. Men, dette kan man snakke med meglerne om - de har statistikk på dette. Det er overhodet ikke "høyst usikkert" at det lønner seg heller ikke, mer om hvor mye og en vurdering av kjøpergruppen og pris.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gode råd her:

https://e24.no/privatoekonomi/i/mRvpGv/oppussingen-du-tjener-penger-paa

En presentabel bolig får du normalt mye igjen for ved et boligsalg, men det er ikke gull alt som glitrer.
Eiendomsmeglerne Dine Penger har snakket med i Oslo, Bergen og Trondheim er samstemte:
Oppussingen som gjøres raskt, billig, og likevel blir lagt godt merke til, gir mest igjen for kronene.

- Malte vegger og enkel overflatebehandling gir et godt inntrykk for lite penger. De store tingene som bad og kjøkken er det vanskeligere å gi råd om - det varierer alltid fra objekt til objekt, sier Kurt F. Buck, regionsleder for EiendomsMegler 1 i Hordaland.

- Jeg stiller meg bak det. Et nymalt strøk og pene lister får god payoff, sier Ingunn Melhus, daglig leder i DNB Eiendom i Trondheim.


Bad-nekt
Hun er på side krystallklar på hvilket tiltak du bør styre unna:
- Jeg anbefaler aldri folk å fikse badet før salget.
Det tar kanskje to måneder og koster fort hundre tusen. Det er ikke verdt det, sier Melhus.
Bad topper hennes liste over dårlige oppussingsidéer, dersom du ønsker avkastning på investeringen når du selger. Pengene er det nemlig usikkert om du får igjen, mener Melhus:
- Slik eiendomsmarkedet er nå, med etterspørsel etter mindre leiligheter, drives ikke prisene av om badet er pusset opp eller ikke.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hundre store er et veldig lite budsjett for å fikse et bad. 150-200’ er det jeg vil anse som et minimum, gitt at det er en totalrenovering med fliser på gulv, baderomspanel på vegger, dusjkabinett og enkel innredning. (Jeg jobber i byggebransjen)

Det er ikke gitt man får igjen dette beløpet ved salg.

Johan-Kr
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.614
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hundre store er et veldig lite budsjett for å fikse et bad. 150-200’ er det jeg vil anse som et minimum, gitt at det er en totalrenovering med fliser på gulv, baderomspanel på vegger, dusjkabinett og enkel innredning. (Jeg jobber i byggebransjen)

Det er ikke gitt man får igjen dette beløpet ved salg.

Johan-Kr
Tiltredes.

Holder akkurat på å pusse opp et bad. Kalkylen din er spot on.

mvh
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.808
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Badet er lite; 160X230 cm, vinylgulv fra 1972, vinyltapet på veggene, sprukket servant, fælt badekar, horribel dusj, en av veggene har en naken gipsplate fra da jeg tettet en ekstradør til kjøkkenet for 15 år siden, næh, jeg hadde nektet å flytte inn. Jeg bor som sagt alene, og dassen er separat, så selve badet er jeg bare innom en gang om dagen. Jeg har blitt for gammel og lat til å gjøre noe selv... . Et oppussingsbudsjett på 100', kanskje 150' er ikke uoverkommelig uten å ta opp lån, og leiligheten er IKKE salgbar på primær/ sekundærmarkedet slik den fremstår; jeg må ned på spekulasjonsmarkedet. Som det sies er markedet i Trondheim ikke raskt om dagen.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
100 til 150k bør du komme unna med, når toalettet er separat. Relativt enkel innredning og rimelig dusjkabinett (se etter salg på Obs Bygg). Fliser på gulv bør du antakelig ha, men gå for våtromsplater på veggene.

Hent inn tilbud fra flere, og sjekk ryktet.

Johan-Kr
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Vinylgulv kan males. Baderomsplater for 10000.- Dusjkabinett og en liten servant/skapseksjon 15000.- Pluss jobb. Gjør mesteparten av jobben selv og tjen 100K
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det gjør man ikke hvis man skal selge det. Finnes det noen feil, så sitter man med svarteper. En kunne dokumentere at våtromsnormen er fulgt på et nyoppusset bad.

Johan-Kr
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Baderomspanel følger baderomsnormen. Likeså vinylgulv og kabinett….
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det gjør man ikke hvis man skal selge det. Finnes det noen feil, så sitter man med svarteper. En kunne dokumentere at våtromsnormen er fulgt på et nyoppusset bad.

Johan-Kr
Våtromsnormen er vel en bransjestandard og ikke et absolutt krav?
 
Topp Bunn