Rørutstyr Rörbruk og power on/off

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei, "kjerringråd" tilsier at rörforsterkere ikke skal slåes på og av i tide og utide.
Jeg har derfor bare slått på min i de tilfellene jeg kan benytte den i ett par timer eller mer i strekk.

Hva er fakta vedrörende dette og hvorfor?
Jeg har en klasse-A forsterker, og er det spesielle hensyn å ta vedr den?
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Nekter å tro at det ikke er flere som har noe konkret å komme med her.
Faktaopplysninger eller lang erfaring?
Jeg pröver igjen ...
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Nekter å tro at det ikke er flere som har noe konkret å komme med her.
Faktaopplysninger eller lang erfaring?
Jeg pröver igjen ...
Rene rørbestykkede poweramper bør man helst vente opp mot 20 min før neste påslag ( fakta når det gjelder Primaluna HP poweramp i allefall i min verden vel å merke )
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.635
Sted
Oslo
Gamle radioer ble slått på og av i årevis... rør er nok ikke så følsomme som noen påstår, - men også her finnes det nok konstruksjonsforskjeller.
Min far hadde Radionette kabinett fra 1959. Tror aldri han bytta rør, og den fungerte til minst 2010.
Ble skrudd av/på til nyheter, ønskekonserten og for å bruke platespiller
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
Har for / effektforsterkeren rør likeretter, fungerer denne som en soft start, dvs at den slipper spenningen sakte igjennom så rørene i forsterkeren rekker å varme seg opp før platene har full volt. Sånne kretser er bra for varigheten av rør. Har man solid state likerettere, gir de maks strøm ut med en gang. Rør som er kalde er ikke "glad" i det og det sliter på varigheten.
Har aldri hørt om at man må vente med å slå de på hvis man nettopp har slått av, tror det heller er motsatt siden de da er varme.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Spurte samme spørsmål i høst.
Dvs. mitt spørsmål var: Hva degraderer rør mest? Er det kun spilte timer eller har antall ganger av/på også noe å si?

Da svarte Hans/ Audiomix:

"Kun timer i drift.
Av / på har ingen betydning.
I hvert fall ikke for rørene."


 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Har aldri hatt problemer med å skru av og på. En del forsterkere skal ha vært avslått noe tid før du napper ut rørene. Livet er for kort til å la teknologien styre når du skal lytte og ikke lytte til musikk. Jeg pleier imidlertid å skru av rørforsterkere uten utgangstrafo når jeg går et stykke unna anlegget, men én gang (for mye) forlot jeg Graaf GM20 da jeg gikk ut av huset 🤣.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.515
Antall liker
57.401
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Min Octave forsterker er utstyrt med såkalt Ecomode. Den kutter og slår av strømmen til røra hvis det ikke kommer signal inn etter ca 10 minutter. Har ikke merket, eller tenkt på at det skulle gjøre noe skade eller bidra til slitasje. Snarere tvert imot.
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
En del forsterkere har 2 strøm brytere, en for heater / gløding, som skal stå på et par minutter før man skrur på høyvolt. Noen forsterkere har releer som slår på høyvolt etter en stund. Begge disse variantene er med tanke på at rørene skal varmes opp litt i forkant før man tilfører høyvolt.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Mener Brynjar Kvanlid snakket om "Cathode Stripping" når høyspenningen starter før røret er varmt. Rør i TVer på 50-60 tallet hadde ofte lik varmetid da de brukte seriegløding og ikke stod i paralell. Normale rør blir kalde ganske fort og kan slås på igjen etter noen minutter. Jeg synes min forsterker trenger en halv time på å spille godt etter påslag. Om dette bare kommer fra rørene eller om strømforsyningen ( Kondensatorene ) betyr noe vet jeg ikke. Jeg bruker helst long life rør og da betyr det ikke så mye om strømmen står på noen timer. God kjøling er viktig og mine rør på effektforsterkeren står i friluft.
Det er vanlig på gitarforsterkere at de har to strømbrytere. En for gløding. VH. Bernt
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Påslag kan slite mest på likeretter med tanke på inrush i noen kretser. For eksempel lav resistans i netttrafo og høyt strømtrekk i kretsen vil gnage på likeretterrør ved påslag.
 
Sist redigert:
Topp Bunn