Rør hodetetelefonforsterker

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Dette kan du være stolt av!
Skal se litt nærmere når det blir tid. Gratulerer med flott resultat.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kunne vært interessant med synspunkter på OTL kontra forsterker med trafo utgang.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
401
Torget vurderinger
10
Hei , denne ble fin!
Har selv bygd meg flere versjoner av Strain sin forsterker. Denne Saastad som du refererer til hadde 7806 spenningreg. på glødinga , og en trafo som ga 6,3v . Det funker dårlig , og det er rart at ingen har kommentert det. Man får ikke noe særlig ut fra en 7806 når u er så lav som det den er. Min siste versjon er med seperat strømforsyning med to drosler , og dc til gløding. Ecc 82 og 6cg7 rør i stedet for ecc88/6922(orginalt), har en god 10 mikrofarad på utgangen. Bruker Grado høretelefoner og den funker veldig bra.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Bare et tips til gløding og bruk av regulator. Jeg mener at en regulator er det beste alternativet. Under forutsetning at den er riktig dimensjonert og laget. For å bøte på for lav spenning kan dette være et brukbart alternativ: På mange nettrafoer er det flere glødeseksjoner. I hvert fall både 6.3V og 5V. Dersom det er kapasitet til overs på glødebudsjettet kan en koble to seksjoner i serie og en har plenty til regulering. Alternativt en egen trafo som nevnt over.

RC30

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2005
Antall liker
299
Interman: Det er ikke så lett i ettertid å regne ut deleprisen, men gjør et forsøk. Det er vel også slik at det gjerne blir dyrere enn det man hadde tenkt seg i utgangspunktet.
Den dyreste komponenten er volumkontrollen NLE11, ca 1200,-. Trafo, schottky's, hexfred's, kondiser, loddestøtter og strøminntak ca 1500,- fra ELFA. Kondiser, rørsokler, RCA's, motstander og kabel ca 1000,- fra Partsconnexion. Rør ca 500,-. Chassis og trafodeksel er selvlagd. Totalt blir dette da ca 4200,-, men det er nok lurt å tenke seg at du kommer nærmere 5000,-.

Audiomix: Har ingen erfaring med OTL kontra utgangstrafo. Ville kanskje hatt betenkeligheter med OTL for å drive høytalere med vanskelig impedanskurve, men til hodetelefoner virker denne kretsen fullstendig stabil. Det låter i tillegg helt fantastisk.

Steinkåre: Jeg har også brukt 7806 og har ikke opplevd problemer med hverken støy eller brumm. Forsterkeren er i mine ører fri for problemer. Glødespenningen ligger på 6,1V. Jeg ser at det kan bli snaut med regulering [(6,3*1,41) - (0,6*2) - 1,5], men som sagt fungerer det hos meg ganske så fortreffelig. Jeg har brukt en mix av 220uF Blakgate, 10 uFSolen og 1uF Hovland som utgangskondensator.

Geir

Topp Bunn