Rør Pre Balansert............. Igjen???

Tjobing

Fersking
Ble medlem
03.01.2007
Antall liker
0
Kjære medlemmer. Jeg går for tiden rundt med en liten DIY i magen.
Etter å ha tenkt meg om er vel dette noe som kan tolkes på forskjellige måter....er ikke gravid, bare litt overvektig ;)

Til saken: Jeg har laget noen høytalere opp i gjennom, og har lyst å prøve meg på en forforsterker.
Jeg leste en artikkel i et av de norske lydbladene for noen år siden, der balansert rør forforsterker ble nevnt som kjempebra mellom CD-spiller og f.eks Embla Audio forsterkere.

Kan noen av dere tipse meg om et fornuftig byggeprosjekt og fordeler/ ulemper med selvbygg av denne typen. Er på jakt etter noe som ser bra ut, er høvelig for en nybegynner, men likevel med god lydkvalitet.

Jeg har hatt diverse E-companiet produkter de siste årene og lydsmaken heller mot den mørke men detaljerte lyden...

På forhånd takk for hjelpen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.334
Sted
Østfold
Er det en oppgradering som skal til for å få signal på de balanserte utgangene?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Neida, de er bare ikke koblet til på det bildet som vises.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kan noen av dere tipse meg om et fornuftig byggeprosjekt og fordeler/ ulemper med selvbygg av denne typen. Er på jakt etter noe som ser bra ut, er høvelig for en nybegynner, men likevel med god lydkvalitet.
Du sier du er nybegynner.................beskjeden?
Da vil jeg anbefale noe enklere enn en balansert forforsterker med rør.

A

Aubi

Gjest
Jeg har også en liten DIY i magen, men jeg lurer på en del ting. Bortsett fra gleden med å lodde dette sammen selv, hva er det å spare sammenlignet med tilsvarende ferdige ting fra samme fabrikant?
Hva trenger man av kunnskap bortsett fra å kunne lodde?
Disse kit'ene er vel uten fjernkontroll?
Hva er poenget med balansert ut når det ikke er balansert inn?

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Antall liker
0
Kan anbefale disse kit'ene. Har selv bygget en vanlig AN pre kit som første seriøse diy prosjekt, det gikk strålende. Kan i tillegg anbefale lyden, og regner med at disse er mye bedre enn mitt. Den eneste forskjellen i byggevansker tror jeg ligger i at du får noen trafoer på utgangen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
YngveBol skrev:
Jeg ville absolutt stokket om rekkefølgen :)
Når en bygger selv, kan en hoppe over noen "kommersielle kompromisser" og få et svært bra resultat. En bør være ganske klar over hva en driver med. Kjenne til noen grunnleggende begreper innen elektronikk og byggeteknikk. Og noe kjennskap til feilsøking.
Begynn med noe som du føler passer til ditt nivå :)

Topp Bunn