Rør sokler

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Skal ha meg noen nye rørsokler til 2A3 ampen. 6SN7 (Octal/8 pins) og 2A3 (UX4/4 pins)

Kan noen fortelle meg fordeler og ulemper med bakelitt vs kermamiske. Evt andre matrialer.
Nå utvikler ikke amp/rør særlig varme, da hadde det vel i så fall vært bedre med keramiske ?
Det viktigste for meg er at soklene holder godt rundt beina på rørene. De soklene jeg bruker pr idag har, syns jeg, ikke rare kontaktflaten mot-på pinnene.

http://www.hificollective.co.uk/valves/valve_bases.html
Blir nok kjøpt herfra.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Skal ha meg noen nye rørsokler til 2A3 ampen. 6SN7 (Octal/8 pins) og 2A3 (UX4/4 pins)

Kan noen fortelle meg fordeler og ulemper med bakelitt vs kermamiske. Evt andre matrialer.
Nå utvikler ikke amp/rør særlig varme, da hadde det vel i så fall vært bedre med keramiske ?
Det viktigste for meg er at soklene holder godt rundt beina på rørene. De soklene jeg bruker pr idag har, syns jeg, ikke rare kontaktflaten mot-på pinnene.

http://www.hificollective.co.uk/valves/valve_bases.html
Blir nok kjøpt herfra.

/jan
Hør om AM har noen sokler du kan bruke.

Han har litt av hvert liggende og slenge.

Han hadde et par til meg. NOS til og med. Keramikk.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.719
Jeg bruker bare keramiske sokler.

De værste gutta bruker teflon.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
621
Min favoritt blant keramiske sokler er de japanske Azuma-soklene. (Selges av bl.a. Partsconnexion.) Griper godt og gir et solid inntrykk. De fleste soklene som selges i dag er ellers noe kinesisk "ræl".

Mulig at teflonsokler gir en form for resonansdemping.
Har ikke testet CMC sine billige varianter, men er godt fornøyd med soklene til Yamamoto. 8)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
rozzy:
Han er 3-4 valget :)

slowm:
keramisk er nok høyest på lista.
Teflon, vel jeg er ikke værst ;)

whistler:
Skal snoke litt :)
hifi coll. liker jeg av den enkle grunn(er);- kjappe, ikke noe kluss, komunikasjon

/jan

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
MOTRON har både NOS keramiske og nytt "ræl".
Det var en periode da kinesisk produserte sokler ikke hadde verden beste overflatebehandlig av kontaktene. De har lært og dette er ikke noe problem lenger.
Ser ingen grunn til å bruke en liten formue på fancy sokler. Så lenge de gir god og stabil kontakt, er vanlige (jeg foretrekker keramiske) sokler gode nok i lange baner.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Audiomix skrev:
Det var en periode da kinesisk produserte sokler ikke hadde verden beste overflatebehandlig av kontaktene. De har lært og dette er ikke noe problem lenger.
Ser ingen grunn til å bruke en liten formue på fancy sokler. Så lenge de gir god og stabil kontakt, er vanlige (jeg foretrekker keramiske) sokler gode nok i lange baner.
NOS er intet krav, god og stabil kontakt er.
Er vel verdt en tlf til Mr B :) Før man evt bestiller fra det store utland.

/jan

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
JanR skrev:
Audiomix skrev:

/jan
Det kan jo være litt mer spenning ved å få pakke fra utlandet, men en prat med Brynjar er vanligvis ikke kjedelig det heller :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Audiomix skrev:
JanR skrev:
Audiomix skrev:

/jan
Det kan jo være litt mer spenning ved å få pakke fra utlandet, men en prat med Brynjar er vanligvis ikke kjedelig det heller :)
Hehe sant, Brynjar er en trivelig kar å ha på øret.
Skal få ringt ila eftan.

/jan

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Antall liker
0
JanR skrev:
Imellem de enkelte ben vil der være en spændings forskel, dermed er der også en kondensator og den har så det som soklen er lavet af som dielektrikum.
keramiske kondensatorer har aldrig været regnet for særligt gode lydmæsigt, det er sikkert så udbredt fordi det er biligt og kan klarer en masse varme.
Jeg selv ville foretrække bakelit, kan man lide plastik i sit anlæg, hvad jeg ikke kan, så kunne teflon også være et valg, Det bedste valg er nok ingen sokkel.

Ps. bakalit er faktisk også en slags plastik, i familie med Araldit/epoxy, jeg har brugt bakalit og Araldit mange gange og har ikke kunne konstatere de samme negative virkninger på lyden som forekommer når der bruges mere traditionel plastik (blødere).

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
thor72 skrev:
JanR skrev:
Imellem de enkelte ben vil der være en spændings forskel, dermed er der også en kondensator og den har så det som soklen er lavet af som dielektrikum.
keramiske kondensatorer har aldrig været regnet for særligt gode lydmæsigt, det er sikkert så udbredt været fordi det er biligt og kan klarer en masse varme.
Jeg selv ville foretrække bakelit, kan lide plastik i sit anlæg, hvad jeg ikke kan, så kunne teflon også være et valg, Det bedste valg er nok ingen sokkel.
Takk Thor :)

Er noe med bakelit, vet ikke helt hva :)
Det viktigste (tror jeg) er en sokkel med bein på, ikke den typen med "klemmer"
Soklene med bein/rør (eller hva en skal kalle det) griper mye bedre om røret enn den typen jeg bruker i dag som har fjører kun. Virker litt "slarkete" syns jeg.

Ikke så ulik de jeg har pr i dag.

De her er typen jeg tror kan være "bedre"

4 festeører hadde også vært ønskelig men ikke noe krav iofs.

/jan

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
thor72 skrev:
Mener du at det er spenningsforskjellen som er årsak til "en kondensator"?
Hvor sor tror du denne kondensatoren kan være?

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Antall liker
0
Audiomix skrev:
thor72 skrev:
Mener du at det er spenningsforskjellen som er årsak til "en kondensator"?
Hvor sor tror du denne kondensatoren kan være?
Nej men spændingsforskellen er et udtryk for at der er en kondensator der indvirker på signalet, det der er mellem de to spændingspotentialer danner kondensatoren, som er uønsket, alle disse uønskede kondensatorer er hi-fi apparater desværre fuldt med, som sagt de kan ikke undgårs, men man kan tænke over hvad de er lavet af.

jeg tror ikke disse kondensatorer mellem rørsokkel-benene er store, nogen pf, kan sikkert ses i et datablad.

maxmekker_com

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2008
Antall liker
18
Sted
Stathelle
thor72 skrev:
Det bedste valg er nok ingen sokkel.
Og det har ingen effekt som kan ligne på en kondensator? Luft er også ett dielektrium når ting settes på spissen.

Jeg har aldri klart å måle noen forskjell på keramisk sokkel kontra direktelodding på rørben, men jeg sier ikke at det ikke kan eksisterer en forskjell.

Teflon sokkler er flotte men desverre dyre.

Topp Bunn