Rør til Conrad-Johnson CAV-50

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Er det noen som har erfaring med hva som fungerer godt i en CAV-50? Trenger antagelig å bytte utgangsrørene (EL 34) da et av dem ikke er i form. Da bør jeg vel bytte alle 4 for sikkerhets skyld? Er det noen typer som fungerer bedre enn andre?

Regner med at rørene i forforsterkeren kan sitte lenger, men det hadde kanskje vært like greit å bytte alle?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Dette temaet har vært omtalt mange ganger her på HFS. Om du gjør et søk vil du finne tråder som omhandler både denne spesifikke forsterkeren og tråder som tar opp de enkelte rørene. Hovedreglene er at inngangsrørene har mest å si for hvordan det spiller, deretter effektrørene. I en forsterker med feedback (slik som din) vil det å investere i "bedre" rør ha mindre for seg enn i forsterkere uten feedback (type SET rørforsterkere), men mange rapporterer likvel om rørbytter som gir dem "mye for pengene". Du kan velge og vrake i rørtyper, alt etter hva din lommebok tillater deg. "New old stock" - NOS - rør vil generelt sett koste endel mer enn nyproduserte rør og rør som har vært puttet i en fryser vil også generelt sett koste litt mer.

Jeg anbefaler ikke ebay ut fra egne erfaringer, men heller de norske levrandørene som Motron og Demostenes. Der får du veiledning om du ønsker det. Utenlandske nettbutikker er sikkert også helt greit, det har jeg ikke prøvd.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Nettopp solgt min CAV50, og kan ihvertfall si at Sovtek ikke var spesielt bra. Det fikk jeg testa ved en anledning. Fysj.

På 6SN7 var ihvertfall Raytheon og Mullard veldig gode. ;)
(skreiv litt om dette i anleggs-tråden min..)
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Pengvim skrev:
Nettopp solgt min CAV50, og kan ihvertfall si at Sovtek ikke var spesielt bra. Det fikk jeg testa ved en anledning. Fysj.

På 6SN7 var ihvertfall Raytheon og Mullard veldig gode. ;)
(skreiv litt om dette i anleggs-tråden min..)
Du mener Mullard ECC32?
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Jeg har Svetlana Winged-C EL34 i min CJ MV 52 effekt..De anbefales på det sterkeste!!!

Ring og hør med Motron
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
mls skrev:
Du mener Mullard ECC32?
Nei. 6SN7GT, og ECC33. ECC33 er vel nærmere 6sn7 enn ecc32, er det ikke? :)

Har også testet Tesla 6CC10, Raytheon VT-231, RCA 6SN7GT og Novosibirsk 6H8C. Tesla'ene funka ikke så veldig bra i CAV50 egentlig. RCA'ene passa bra, men var kanskje litt snille. Novosibirsk var ikke så verst heller, og de er jo svinbillige. Raytheon VT-231 var ikke så mye forskjell fra Raytheon 6SN7GTB (glemte å skrive gtb i stad).
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Pengvim skrev:
mls skrev:
Du mener Mullard ECC32?
Nei. 6SN7GT, og ECC33. ECC33 er vel nærmere 6sn7 enn ecc32, er det ikke? :)
Ja, det stemmer. Det var ECC33 jeg mente. ECC32 kan visstnok brukes i enkelte tilfeller som erstatning for 6SN7.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Vapor skrev:
Jeg har Svetlana Winged-C EL34 i min CJ MV 52 effekt..De anbefales på det sterkeste!!!

Ring og hør med Motron
Tviler jeg ikke ett sekund på,hadde disse i min forrige copland,de låter veldig fint ...
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
mls skrev:
Ja, det stemmer. Det var ECC33 jeg mente. ECC32 kan visstnok brukes i enkelte tilfeller som erstatning for 6SN7.
De Tesla 6CC10 jeg testa er visst ECC32-ekvivalent kom jeg på, og de funka ikke så veldig bra når jeg testa over tid. Ble litt vreng egentlig. Så da regner jeg med at andre ECC32 ikke passer så godt i denne forsterker'n. ::)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
I likehet med Vapor her inne har også jeg en Conrad Johnson forsterker, en MV50.
Denne har merkelig nok fått stå i anlegget noen år, og det er jo selvsagt på grunn av musikalske årsaker.

Jeg har hatt denne så lenge at jeg har rukket å prøve noen rørtyper på denne. Det er forksjell på utgangsrør, men jeg mener og tror at noen vil hevde forskjellene er større enn de egentlig er.

Som noen andre har skrevet før her er ikke Sovtek noen god match, vel og merke i mine ørerer. Conrad Johnson leverer jo sine forsterkere med Sovtek rør mener jeg, og det er vel ikke fordi de er veldig dårlige. Sovtek er mindre transparente og gjennomsiktige samt mindre detaljerte. På den annen side har de ofte litt mer der nede og er mer softe/mjuke i lyden.

Jeg har også prøvd Svetlana winged c og JJ. Dette er vel rør mer i min gate. Her blir det meste strammet opp og du vil oppleve en mer rydiighet i hele lydbilde. Ikke så varme i lyden, men med et utrolig driv. Selv holder jeg en knapp på JJ.

Inngngsrør betyr noe mener jeg. Jeg bruker Ge 5751 i min samt RCA 6fq7 cleartop. Jeg vet ikke om andre rør du kan prøve, men det sier at cleartop fra RCA er det som gjelder i Conrad Johnson.

Rørskifte førte til en forbedring hos meg, men den var ikke dramatisk.
None hevder også at innspilling betyr veldig mye, det gjør det, men det meste er unnagjort på under 50 timer spør du meg. Dette er mine høyst personlige erfaringer med rør og CJ. Lykke til, det er sannsynligvis en fantastisk sak du har i forsterkern din. Forøvrig mener jeg at el 34 er sterk undervudert som rørtype. I mine ører mener jeg de er hakket mer sjarmerende enn kt88/6550. 300b spiller helt annerledes og kan vel nesten ikke sammenlignes.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Kan si meg enig i at GE 5751 er gode i CJ, Haavard. :D
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Har også hatt CAV50 hjemme hos meg i noen år.
Svetlana Winged C EL34 er bankers.
Rca fungerer veldig bra i frontrekka, og det gjør Telefunken og Mullard rørene også.
 
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
15
Antall liker
0
CAV50 sin eneste lille svakhet etter mitt skjønn er en smule avrundet og tam i topp. Selv om dette i hovedsak skyldes trafoene(?), så forbedret det seg betydelig i min CAV50 da jeg skiftet ut de to orginale 12AX7 JAN Philips med NOS Amperex. Mens overgangen fra orginale EH EL34 til Svetlana winged C var som å skifte ut lystoffrørene i lydbildet med stearinlys, så kom også skyggene og romfølelesen langt bedre på plass med Amperexene.

CAV50 er i orginal form utvilsomt en uslipt diamant. Anbefaler også å skifte til bedre strømkabel. CAV50 er absolutt i stand til å levere stor rørmagi, men jeg tror det forutsetter både rørbytter og annen småtweakings. Prøv også med 8ohms trafoutgang (leveres normalt med 4ohms trafoutgang tilkoblet, men 8ohm gir bedre spenst og liv i mellomtonen og kun marginalt svakere kontroll i bunnen med de fleste høyttalere).

Hvis du skal benytte preouten til biamping (anbefales da CAV50 ikke trives under 300Hz med vanlige høyttalere, særlig ikke 4 ohms modeller) så er det, som nevnt over, kun RCA 12AU7 Cleartop som gjelder.
 
Topp Bunn