Rør til Project Tube box, ECC83 / 12AX 7A

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Har lyst til å prøve noen nye rør i min Project rør-riaa. Project bruker ECC83/12AX7A rør. Gikk til oppgaven med friskt mot, men kjørte meg snart fast. Mangler kompetanse, rett og slett.

Det finnes tydeligvis 12AX7, 12AX7A, 12AX7S, 12AXEH, 12AX7LP og sikkert mange fler, dessuten innføres begreper som long plate og short plate og andre lite intuitive parametre. I tillegg står det svart på hvitt på vacuumtube.com at ikke alle 12AX7 er egnet til f.eks riaa-trinn. Usikker nå.

Hva må man se etter?
Tar gjerne i mot råd både på type rør, og hvor man handler.
Ønskeparametre: Stort rom, varm klang, lite sus.

BJ
 

Steely_D

Medlem
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
16
Antall liker
0
byttet til sylvania nos rør fra 1974-75, matchet av Motron. Kostet vel rundt 250,- pr rør hvis jeg ikke husker alldeleles feil.. låter litt fetere enn de originale rørene, og de spiller bedre etter at de er skikkelig innspilt (tror jeg har spilt over 50 timer nå). Om det var verdt byttet? Ja, under tvil. Gøy? Definitivt! :)
 

Pickupen

Medlem
Ble medlem
19.04.2004
Innlegg
31
Antall liker
0
byttet til sylvania nos rør fra 1974-75, matchet av Motron. Kostet vel rundt 250,- pr rør hvis jeg ikke husker alldeleles feil.. låter litt fetere enn de originale rørene, og de spiller bedre etter at de er skikkelig innspilt (tror jeg har spilt over 50 timer nå). Om det var verdt byttet? Ja, under tvil. Gøy? Definitivt! :)
Hei
Mine NOS Sylvania er fra sept. 1972 og etter å ha spilt over 100 timer syntes jeg lyden er fyldig og flott.
De er definitivt bedere en de relativt billige som følger med Tube box'en. Mine kom vel på ca 700 kroner inkl. porto.
Jeg vil anbefale å prøve et bytte til andre nye typer
eller nos rør. Forskjellige merker gir forskjellige karakteristikker på lyden så her er nok folk flest like uenige om som på pickup siden.

Mvh Erik
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.179
Antall liker
5.092
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det finnes et enormt utvalg av dette røret. Hvis du vil ha litt moro med rør, er det bare å kjøpe noen for å teste selv. Om du er i tvil om hvor du skal starte, bør du ta en rør prat med Brynjar hos Motron (32752150). Det vil garantert bli en interessant prat og det vil ikke bli forferdelig dyrt om du ikke kjøper alle varianter. Ha de moro med rør!
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Personlig har jeg stor sans for de som allerede sitter i dette trinnet. Har prøvd ulike typer, men aldri funnet noen som spiller like korrekt som de originale. Pro-Ject selv mener at man ikke har noe å hente med å bytte ut disse rørene, da de som sitter her er optimalisert for RIAA'et. Men det sier de………, smaken er som baken!
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Takk for svarene, gutter.

Har sjekket litt rundt på nettet, og det er nok ingen klare konklusjoner å hente. Mullard og Telefunken går igjen, men det er jo et utall rør som får bra omtale.

Men det er en ting jeg ikke skjønner. Mange steder refereres det bare til produsent, f.eks "Mullard er best". Men etter å ha lest litt virker det som om hver produsent har mange varianter, long plate, short plate, black or grey plate, square getter, halo getter osv. Vil tro at konstruksjonen har mer å si enn hvilken produsent som lager røret, eller er dette ikke riktig?
Finnes det noen utbredt forståelse av hvilke konstruksjoner som fungerer best i f.eks et RIAA-trinn, eller er utvelgelse av rør en ren prøve-og-feile-prosess?

Er vel egentlig på nippet til å punge ut for et par NOS Mullard, da det virker som det sikreste kjøpet. Og dyreste for den sakens skyld :)

Personlig har jeg stor sans for de som allerede sitter i dette trinnet. Har prøvd ulike typer, men aldri funnet noen som spiller like korrekt som de originale. Pro-Ject selv mener at man ikke har noe å hente med å bytte ut disse rørene, da de som sitter her er optimalisert for RIAA'et.
Jeg synes også trinnet låter bra, men utrolig kjedelig å ikke skifte noe hele tiden, da ;)

BJ
 

olav

Medlem
Ble medlem
12.05.2003
Innlegg
41
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Fungerer Tube box med low output MCer? som Ortofon MC 3000 f.eks.

Mvh
Olav
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Vel, tror du bør ha 0.25-0.3mv minimum hvis du ikke skal bruke step-up

O.
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Har kjørt Denon 103 på Project'en, så vidt jeg husker har denne pu'en 0.3mV utgangsspenning. Måtte legge på godt med pulver for å komme opp i brukbart lyttenivå, og dette medførte endel sus. Har nå en MC pu med 0.5mV utgangsspenning, og problemet med susing er mer eller mindre borte.

BJ
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Sikkert riktig, 0.5 er kanskje starten for denne...når det er sagt, nå har den stått på 24/7 etter jeg fikk den fra NAT for noen uker siden, og jeg har stort sett spilt vinyl hver eneste kveld...den har åpnet seg enormt opp! Jeg er ganske imponert hvor hvor mye musikk og hva slags soundstage og tilogmed dynamikk jeg hører! Og det med en lavpris MM-pu..nå er ATen på vei, så kanskje neste uke..:)

O.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Har kjørt Denon 103 på Project'en, så vidt jeg husker har denne pu'en 0.3mV utgangsspenning. Måtte legge på godt med pulver for å komme opp i brukbart lyttenivå, og dette medførte endel sus. Har nå en MC pu med 0.5mV utgangsspenning, og problemet med susing er mer eller mindre borte.

BJ
Benyttet selv DL103 på en RB-600 arm, sammen med Tube Box'en (Se avatar). Kan ikke si at jeg kjenner meg helt igjen, dette med hensyn til din opplevelse av DL103 + Tube Box'en.
 
Topp Bunn