Rør(typer) til preamp

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En av gledene ved å ha rør i komponentene, er å kunne prøve ut forskjellige rør vel!? :D
Om jeg har forstått det riktig, har ARC mer eller mindre forlatt 6922 / E88cc-røret i sine nye design, til
fordel for 6H30, da de har blitt enige med seg selv om at det, sonisk, er et bedre rør(?).

I min LS 26 sitter det da følgelig to stk 6H30 rør:


Men er det ikke slik at begge disse typene er dual-triode og kan brukes om hverandre?
Skal teste ut noen forskjellige rørfabrikater i RIAA'en min i de neste par uker (Takk Rotekroken, gleder meg! ;) )
Dette er 6922 / E88cc rør, og så undrer jeg:

Er det noe "teknisk" i veien for å skulle teste disse i pre-amp'en, eller er det bare tut og rør?

::)

Lagga
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Lagga skrev:
En av gledene ved å ha rør i komponentene, er å kunne prøve ut forskjellige rør vel!? :D
Om jeg har forstått det riktig, har ARC mer eller mindre forlatt 6922 / E88cc-røret i sine nye design, til
fordel for 6H30, da de har blitt enige med seg selv om at det, sonisk, er et bedre rør(?).

I min LS 26 sitter det da følgelig to stk 6H30 rør:
---
Men er det ikke slik at begge disse typene er dual-triode og kan brukes om hverandre?
Skal teste ut noen forskjellige rørfabrikater i RIAA'en min i de neste par uker (Takk Rotekroken, gleder meg! ;) )
Dette er 6922 / E88cc rør, og så undrer jeg:

Er det noe "teknisk" i veien for å skulle teste disse i pre-amp'en, eller er det bare tut og rør?

::)

Lagga
6H30(6N30P) er hovedsakelig brukt av 2 grunner: Det er "in", og det har lavere gain enn 6DJ8/6922.
Rør-data: http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php

Arne K
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
6H30-røret ble vel omtalt som et russisk "super-rør" av BAT, som vel var de første til å bruke det. Så det er nok først og fremst "IN", ja... og sikkert rimeligere enn gode 6922-typer....

Dette spørsmålet har forøvrig vært oppe før, og i praksis er i alle fall mine erfaringer at disse er ekvaliente.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for input gutta!

Dersom jeg (mis)forsto dataene på linken du la ved Cobra2, er rørene ikke ekvivalente?
- Det oppgis ingen rør som kan erstatte 6H30.....?

Eventuelt om dette var feil oppfattet, innebærer forskjell i gain noen fare / skade for forsterkeren?


Lagga - uvitende.... :-[
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
6N30P har ingen direkte erstatning, nei. 6N6P skal være "nærme"...

Arne K
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk Arne, for oppklaringen!

Trenger titt og ofte ting inn med teskje serru..... :-\

:)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ut fra erfaring med 6H30pi og noen andre - og de svar jeg har fått på mine spørsmål, er dette røret "opphauset" av bla B.A.T. og (i en periode også) hifipresse.
Det er som du nevner en dobbeltriode, men av de jeg kjenner til, er den ikke pinkompatibel med andre tilsvarende rør. Du må lodde om soklene og sannsynligvis justere litt spenninger også.

Om 6H30pi har mindre gain enn 6922 så vil også sistnevnte lide av tilsvarende "syndrom" og det er mye gain. I en enkel rørkrets uten videre "mikk-makk" som kan farge eller påvirke signalet, har disse rørene før mye gain. Altså må man inn med mere "tjafs" i kretsen for å dempe dette. I et RIAA-trinn kan det muligens være hensiktsmessig med såpass gain, men å ta opp spenningen såpass mye gjennom et rør, krever en meget god konstruktsjon for å du skal få et akseptabelt støynivå.

I tillegg er 6H30pi lett påvirkelig for mikrofoni.

Jeg valgte å bygge om mitt linjetrinn ti å bruke 5687 i stedet for 6H30pi, og har ikke sett meg tilbake en eneste gang.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Erland skrev:
Jeg valgte å bygge om mitt linjetrinn ti å bruke 5687 i stedet for 6H30pi, og har ikke sett meg tilbake en eneste gang.
Dette sier jo egentlig ikke så mye om merittene til verken 6H30 eller 5687. Men det forteller meg at du har brukt minst ett av disse rørene i et feil oppsett.

Er du ute etter en katodekoblet preamp med lav gain så bør du bruke et rør med lav mu, for eksempel 12B4 eller andre passende kandidater som egner seg for småsignal audio.

Jan E Veiset
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for all ytterligere info folkens!

Vet vel egentlig fint lite teknisk om rør, det eneste jeg vet er at jeg er entusiastisk
for hva de kan gjøre for lyden og musikken....... ;)

Suger opp all info som en stor skolesvamp. ::)

Igjen takk

Lagga
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det er mulig å dytte ett 6h23-EB ned i en 6H30 sokkel, under særskilte omstendigheter..
De kommer ikke til å leve veeeldig lenge, kanskje de til og med smeller...
Men om røret holder - da låter det interessant...
Det er selvsagt forbundet med risiko å sette inn rør som en produsent ikke har godkjent...
mvh
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.926
Antall liker
27.628
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for svar Imperial!

Jeg sjekket tilfeldigvis i dag, og joda, det ser ut til at et 6922 rør sklir rett ned i en "6H30 sokkel", men hva som skjer når det kobles strøm til, er kanskje en annen sak.....
Har planer om å spørre ARC direkte, har erfaring for at de gir gode og utfyllende svar på alle mulige rare spørsmål.

:)

Lagga
 
Topp Bunn