Rørbasert DAC?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.789
Antall liker
5.252
Sted
Nøtterøy
Mulig jeg ikke har fulgt med, men rørbasert eller rør i utgang i DAC finnes det?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.158
Antall liker
5.071
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Rørbasert DAC?
Like galt som rørbasert CD spiller.
Noen produsenter lager en linjeutgang med rør. For lyden sin del?
Men verken en D-A converter eller CD spiller (også en DAC) er basert på rørteknologi.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.457
Antall liker
26.478
Torget vurderinger
24
Hva mener du Audiomix? At rør i cd-spiller låter dårlig, eller at det rent teknisk er unødvendig eller mindre "riktig"? Betyr dette at alle cd-spillere/dac-er med rør egentlig nytter dette som buffer på utgangen?
 

gunnhamm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.04.2004
Innlegg
90
Antall liker
6
Vl bare legge til at etter å ha koplet til en ekstern dac til min Hegel CDP 2 fikk jeg en markant forbedring på alle parametre. Dacen er en rørbasert Lite 60.
Gunnar
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.985
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Rørbasert DAC?
Like galt som rørbasert CD spiller.
Noen produsenter lager en linjeutgang med rør. For lyden sin del?
Men verken en D-A converter eller CD spiller (også en DAC) er basert på rørteknologi.
;) Bare begreps-forvillet...
(Jeg jobbet med rør-basert computer ("analog") for 25+ år siden...)


Arne K
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.158
Antall liker
5.071
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hva mener du Audiomix? At rør i cd-spiller låter dårlig, eller at det rent teknisk er unødvendig eller mindre "riktig"? Betyr dette at alle cd-spillere/dac-er med rør egentlig nytter dette som buffer på utgangen?
Det hender jeg erter på meg noen kommentarer ;)
En DAC (digital - analog - converter) er i høyeste grad en høyt integrert elektronikk modul. Uendelig fjernt fra RØR. Ut fra en DAC (snakker om lyd / HiFi nå) er det alltid et analogt trinn som forsterker eller driver til pre amp, effektforsterker, etc.
Dette siste trinnet kan være laget av diskrete halvledere, op amp eller rør. Dersom det benyttes rør kan en faktisk "tune" lydbildet noe ved å velge rør til sin smak. Det er altså ikke DAC'en som er rørbasert, men utgangstrinnet eller linjetrinnet. Og det kan faktisk være en vellykket kombinasjon :)
Den siste setningen din fosse er helt korrekt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.158
Antall liker
5.071
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
;) Bare begreps-forvillet...
(Jeg jobbet med rør-basert computer ("analog") for 25+ år siden...)
Arne K
Joda. Og det gikk da an å lage flip-flop med rør også.
En tellekrets på størrelse med et lite stereoanlegg.
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Hva mener du Audiomix? At rør i cd-spiller låter dårlig, eller at det rent teknisk er unødvendig eller mindre "riktig"? Betyr dette at alle cd-spillere/dac-er med rør egentlig nytter dette som buffer på utgangen?
Alle hi-fi komponenter farger lyden i større eller mindre grad. Lyd er subjektivt. Ønsker du at lyden skal være mest mulig virkelighetsnær så velger du utstyr som farger lyden minst mulig. Har du en spesiell preferanse om hva du liker så velger du utstyr som farger lyden i den retningen. Blir veldig generelt dette, og det er selvsagt ingen regler helt uten unntak, men rør gir en egen varme og glød i lyden som mange liker. Hvis du først er ute etter akkurat den fargingen av lyd så kan selv et perfekt signal ha godt av en tur innom et rør for å gi nettopp den fargingen du er ute etter.
Mao, er du ute etter rør-lyd så velg en DAC med rør i utgangen. Det vil funke best for deg.
 
K

kbwh

Gjest
Rør er en teknisk unødvendighet i 2007, men det vedkommer egentlig ikke diskusjonen.

Hvis det må være rør kan utgangstrinnet i en CDspiller gjerne bygges slik. Men jeg har jo sett noen konstruksjoner der man har slengt på totalt unødvendige bufferrør bak en haug opamper i cdspillere. Verden vil bedras.
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Rør er en teknisk unødvendighet i 2007, men det vedkommer egentlig ikke diskusjonen.
Rør er en fantastisk ting til sitt bruk, nemlig å farge lyd. Hvis du har testet gitarforsterkere, der poenget er nettopp å farge lyden slik du vil ha den, så tror jeg enda ikke jeg har møtt noen som synes at transistorforsterkere låter bedre enn rørforsterkere. Vreng fra en transistor låter for jævlig, mens vreng fra et rør kan låte helt herlig. Rammstein, Dimmu Borgir, Metallica osv osv bruker rørforsterkere for å få den brutale vrenglyden på gitarer. Der er rør helt overlegen alt annet.
Når man skal sitte hjemme i godstolen å gjenskape denne lyden på hi-fien så er det derimot en helt annen sak. Transistorene i forsterkeren hjemme vrenger selvsagt ikke selv om de gjengir en rørvrengt gitarlyd. Jeg bruker selv transistorforsterker hjemme (DPA 5.52HP), og mener det gjengir lyden mere korrekt enn rør, men at rør hører hjemme i 2007? Helt klart ja etter min mening. Bare ikke over alt...
 
K

kbwh

Gjest
Takk for presiseringen. For musikkskaping funker rør som bare det (man kunne jo bruke DSP til det samme, men men).

For musikkreproduksjon er rør en teknisk unødvendighet i 2007, med mindre man ønsker å tilføre en ønsket forvrengning også her.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Musical Fidelity Tri-Vista 21 fikk riktig mye skryt da den kom ut, og det dukker av og til opp brukte eksemplarer.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.457
Antall liker
26.478
Torget vurderinger
24
Alle hi-fi komponenter farger lyden i større eller mindre grad. Lyd er subjektivt. Ønsker du at lyden skal være mest mulig virkelighetsnær så velger du utstyr som farger lyden minst mulig. Har du en spesiell preferanse om hva du liker så velger du utstyr som farger lyden i den retningen. Blir veldig generelt dette, og det er selvsagt ingen regler helt uten unntak, men rør gir en egen varme og glød i lyden som mange liker. Hvis du først er ute etter akkurat den fargingen av lyd så kan selv et perfekt signal ha godt av en tur innom et rør for å gi nettopp den fargingen du er ute etter.
  Mao, er du ute etter rør-lyd så velg en DAC med rør i utgangen. Det vil funke best for deg.
Mitt spørsmål var i utgangspunktet av generell art, i og med min manlende tekniske innsikt. Men jeg har fått svar av Audiomix. Det er cd-spillerens/Dac-ens utgangstrinn som er basert på disse ulike teknologiene.
(Jeg blir ikke provosert av innspillende dine Audiomix ;))

Jeg er heller ikke enig i dette med varme sånn uten videre. Jeg har hatt en cd-spiller med og uten rør, og er ikke nødvendigvis enig i at de med rør låter varmere. Det er en utbredt oppfatning av at rør farger og gir ektra varme. Dette stemmer ofte, men ikke alltid.

Hvilke parametre legger man til grunn når man snakker om nøytralitet? Et oppsett kan være nøytralt på én måte, et annet nøytralt på en annen måte. Er klangen ikke troverdig så låter det aldri nøytralt IMHO.
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Hvilke parametre legger man til grunn når man snakker om nøytralitet? Et oppsett kan være nøytralt på én måte, et annet nøytralt på en annen måte. Er klangen ikke troverdig så låter det aldri nøytralt IMHO.
Etter min mening snakker vi om nøytralitet når et akustisk instrument kan gjenskapes slik det høres ut i virkeligheten med samme klangkarakter. Alt annet er farget lyd, og jeg kan vel ikke engang hjemme hos meg selv påstå med hånden på hjertet at lyden er 100% ufarget.
Alt jeg har prøvd av rørutstyr har tilført noe som uansett om man kaller det varme eller noe annet har fjernet lyden mer bort fra det nøytrale. Det kan til og med være en slags magi over det som jeg godt kan forstå at mange liker, men farget lyd er det helt klart. Jeg synes jeg får magien i mitt oppsett (Wadia 850, DPA 5.52HP, ML Summit + Valhalla) uten å fjerne meg så langt fra nøytraliteten som jeg synes jeg har gjort med rørutstyr. Elektrostater farger lyden på en måte jeg finner meget behagelig. De låter tilsynelatende helt nøytralt, men allikevel uten det kvasse/spisse i lyden. Summit er vel for meg det perfekte kompromi med det beste fra to verdener.
Til slutt vil jeg bare gjenta at nøytralitet ikke nødvendigvis er det man bør strebe etter. Har man en preferanse om hvordan man synes det låter best så bør man strebe etter nettopp det og drite i hvordan andre synes det låter. Lyd er som kjent fortsatt subjektivt.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.457
Antall liker
26.478
Torget vurderinger
24
Jeg klarer ikke følge deg helt på generell basis for jeg opplever at nettopp denne virkelighetlikheten til akustiske instrumenter er en froce ved rørbasert utstyr. Jeg mener dermed IKKE at det ikke kan oppnåes med transistorbasert utstyr. Men jeg har også problemer med å forstå at du mener noe er farget da det tar bort det kvasse/spisse i lyden. Det kvasse/spisse er for meg ikke nøytralt, det er kunstig (i 99% av tilfellene og etter mitt skjønn).

Men jeg tror nok vi bare snakker litt forbi hverandre her. Forøvrig stor tilhenger av Wadia, som jeg opplever som mye varmere og fyldigere enn de rørbaserte cd-spillerene jeg har vært borti (uten dermed å si at den farger).

Flott utstyr du har forresten.
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
tror dere cdplatene deres er ufarget i produksjon? de går trolig gjennom et helvete. blir neppe "korrekt" før sangeren står med mic 2meter unna høyttalerene :D
 
K

kbwh

Gjest
Hva skal da til for å reprodusere et slikt nakent opptak godt?

Jeg føler meg som medlem av en happy familie her, enig med både Humdinger og Fosse som jeg er. Dere er kloke menn! ;D
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Joda, vi snakker nok litt forbi hverandre. Dessuten har man litt forskjellig oppfattelse av lyd også. Det som en oppfatter som nøytralt trenger ikke en annen å oppfatte slik. Hadde alt hatt korrekte fasitsvar så hadde jo ikke slike forum som dette hatt så mye for seg  ;). Det er bare et eller annet med alt jeg har prøvd av rørutstyr (Cary, BAT mm) som i mine ører tilfører et eller annet "slør" som plutselig ikke er der når jeg går tilbake til transistorutstyret mitt. Dette er selvsagt min helt subjektive oppfatning av dette.

Ellers, som en kommentar til 123... Grunnen til at jeg har slitt slik i mange år med å finne det "riktige" anlegget er nettopp pga at jeg også ønsker å spille de 95% av alle utgivelser som er mikset for å låte ok på rævva gettoblastere, samtidig som jeg ønsker mest mulig ut av de 5% med gode innspillinger. Hadde alle utgivelsene hatt perfekt lyd så hadde jo alt vært så mye enklere. Det er kompromiene som er så veldig vanskelig, men som også gjør denne hobbyen så morsom og interessant.
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Men jeg har også problemer med å forstå at du mener noe er farget da det tar bort det kvasse/spisse i lyden. Det kvasse/spisse er for meg ikke nøytralt, det er kunstig (i 99% av tilfellene og etter mitt skjønn).
Ja, jeg har nok formulert meg litt for dårlig her. Det jeg mener er f.eks. en messingblåser som jo har skikkelig "trøkk" i toppen og kan være en påkjenning ekte live også, der er det som om elektrostaten "pynter" litt på toppen slik at den ikke blir like påtrengende som den er i virkeligheten, samtidig som det høres ut som det er akkurat slik det skal være. Det er den fargingen jeg mener elektrostater har som jeg finner tiltalende. Spisshet som er forårsaket av dårlige CD-spillere osv er jo noe helt annet. Håper det var litt oppklarende om hva jeg egentlig mener  :)
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Dette kan kanskje sammenliknes med å ta på seg solbriller for å skjerme øynene for det skarpe lyset?

Som lyset forandre seg, forandrer også lyden seg fra innspilling til innspilling.
Selv opplever jeg det som ganske plagsomt av og til å lytte til musikk der innspillingen er så skarp at jeg må dempe volumet for at det ikke skal låte altfor ille.

Andre innspillinger er så bra at jeg kan dra på uten at det føles plagsomt i det hele tatt. Da hadde det vært fint å kunne "ta på seg solbriller" for anledningen når det ble for skarpt.

Men å gå med solbriller bestandig? Nei takk!

Mvh
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Men å gå med solbriller bestandig? Nei takk! Mvh
Det er det som er greia med Summit. Det er akkurat som at den lynkjapt tar på deg solbrillene akkurat når du trenger dem som mest uten at du merker det. Du sitter ikke med solbrillene på deg. Dette er noe som går under kategorien: "Du må bare oppleve det selv for å forstå det".
Hadde Summit vært som å sitte med solbriller på hele tiden så hadde jeg aldri ville hatt dem, men dette er umulig å forklare godt nok med ord. Det må som sagt bare oppleves.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Rørbasert DAC?
Like galt som rørbasert CD spiller.
Noen produsenter lager en linjeutgang med rør. For lyden sin del?
Men verken en D-A converter eller CD spiller (også en DAC) er basert på rørteknologi.

Så rett, så rett. Skal holde tunga rett i munnen :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.158
Antall liker
5.071
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Håper det var litt oppklarende. Ikke alle som tar av lokket på en CD spiller, forsterker, etc som aller første steg. Eller leser bruksanvisningen. Noen produsenter forklarer hva som gjør hva på en riktig og begripelig måte.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.457
Antall liker
26.478
Torget vurderinger
24
Jo, men når det gjelder skarp lyd så mener jeg det er klar forskjell på en distinkt skarp lyd med presisjon og bakenforliggende kropp (les trompet i virkeligheten og dens ekthet) og den hardheten man opplever fra eksempelvis en cd-spiller som ikke helt klarer "løse knuten". Det har noe med om det er troverdig det som foregår, og om du blir sittende med en forståelse av hva lyden er.

Men, vi er på linje, jeg bare drodler litt rundt temaet.
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Men, vi er på linje, jeg bare drodler litt rundt temaet.
:) Joda, det er utrolig hvor uenige man kan bli hvis man bare bruker litt forskjellig språk for å sette ord på det. Akkurat som når kvinnfolk snakker til deg. Du kjenner igjen ordene og tror derfor du forstår betydningen av det som blir sagt, men man er selvsagt helt på jordet ;D
Jeg gjorde nok bare et tappert forsøk på å beskrive en opplevelse jeg har hatt, men det er klart at de som ikke har hatt den samme erfaringen heller ikke har noe grunnlag for å forstå betydningen av min litt misvisende forklaring av dette "fenomenet".
Jeg gjentar derfor til slutt... Ikke prøv å forstå min forklaring, for det blir sikkert oppfattet feil uansett. Gå heller til nærmeste sted som kan demonstrere Summit når dere har anledning og lytt på dem. Muligens kan det da være litt lettere å oppfatte hva jeg prøvde å si. Enkelte ting er umulig å beskrive med ord. Det må bare oppleves :)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.985
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Nakne opptak , og ufarget... dere drømmer.
De som har vært på live-opptredner, vet at det alltid er stor forskjell på et opptak.
Og mesteparten av utgitt musikk, hadde vært "død" uten studio-mix/mastering.
Det vi har hjemme, og kaller "HiFi", burde heller hete "illusjons-maskin".
Og de er det jeg vil frem til; hvor god illusjon kan en skape? Og passer illusjonen meg?

Arne K
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Det hender jeg erter på meg noen kommentarer ;)
En DAC (digital - analog - converter) er i høyeste grad en høyt integrert elektronikk modul. Uendelig fjernt fra RØR. Ut fra en DAC (snakker om lyd / HiFi nå) er det alltid et analogt trinn som forsterker eller driver til pre amp, effektforsterker, etc.
Dette siste trinnet kan være laget av diskrete halvledere, op amp eller rør. Dersom det benyttes rør kan en faktisk "tune" lydbildet noe ved å velge rør til sin smak. Det er altså ikke DAC'en som er rørbasert, men utgangstrinnet eller linjetrinnet. Og det kan faktisk være en vellykket kombinasjon :)
Den siste setningen din fosse er helt korrekt.
;D I like it!
Det der vøttø, det er som å høre meg selv det... ::)

mvh
 
Topp Bunn