Rørbytte EAR 834P?

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei er det noen som har erfaring for bytte av rør i EAR 834P(min er med volumkontroll)

Står mye om dette på nettet, men føler at jeg har lite felles refranser med de som skriver i det store utlandet.
Jeg ønsker tips fra likesidede på rør som løfter lyden i denne.

Jeg har god erfaring for at valg av rør gjør stor forskjell på forsterker.
Benytter i dag Mullard CV2493 og M8136 i mine forsterkere. Disse rørene løfter lyden fra middelmådig forsterker til Hi-End.

Jeg ønsker å oppnå tilsvarende effekt med rørbytte i EAR 834P.
Med standardrør låter denne litt rufsete.
Jeg ønsker rør som bidrar til litt mere oppløsning og glattere lydgjengivelse.

Etter det jeg kan se på nett skal det være JJ 12AX7 /ECC83 som sitter i denne.
På de som er med fra fabrikken i min ( produsert/datert 08/15) står det 3 identiske rør merket dp 13D16 + 4313 + 0TK7

Ønsker tips og erfaringer så jeg slipper å betale for hele læringskurven:)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Takk for innspill. Det hadde vært artig å høre hvilke rør du faktisk har prøv, så slipper jeg å begynne med akkurat disse. Som du skriver, så står det mye om rørbytte på nett. Det er spredningen i beskrivelsen der, som gjør meg usikker.
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Har også eid en Ear 834P, og som Øyvind skriver synes jeg ikke lyden forandret seg særlig ved rørbytte. Endte opp med å bruke originalrørene som er JJ 12ax7. De er relativt lyse og bra oppløst, og det synes jeg passer riaaen siden den har en litt rund klang.

Trygve
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Kan det være at kretsene i denne ikke er veldig følsomme på rør? En ting er totaliteten i røret, men det må vel være hørbar forskjell på hvor stabile rørene er i denne også?
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Svarer her på minne opprinnelige spørsmål. Det tok litt tid, da jeg endte opp med å bytte PU til en ny. Den nye PUen tok meg lang tid å få spilt inn. Derfor ble ikke rørbyttet testet før PU hadde falt på plass.
Det endte med at jeg måtte ta kostnaden med eksperimentet selv.
I maualen for EAR 834p står det at rør skal være 12ax7, men de rørene som står i fra fabrikk har andre egenskaper. Disse 13D16 hviser det seg at ikke kan blandes med 12ax7. Skal man bytte til andre rør så må alle 3 byttes.
Jeg har ikke fått noen forklaring på dette fra leverandør. Men jeg har ved testing kommet frem til at 3 stykk GE JAN 12ax7 fungerer veldig bra i denne RIAAen. Mens eksklusive rør som Telefunken Smooth plate ikke er egnet. Om dette er fordi denne RIAAen (produsert 2015) egentlig er beregnet for de medfølgende 13D16 rørene og ikke 12ax7, kan jeg ikke svare på. Erfaringen min er uansett at rørbytte i EAR 834p er en uforutsigbar afere, som ingen har kommentert, til tross for veldig mange sider på nett om forslag til modding av EAR 834p.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Interessant å lese dine konklusjoner her. Jeg har akkurat fått meg en 834P og lurer på det samme som du gjorde. Kan du også beskrive selve utprøvingen litt? Hvilke andre rør prøvde du? Og hva skjedde når du prøvde å blande medfølgende og nye rør?
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
Jeg har bygget en EAR 834 med printbrett ( Douk ) fra Kina. På denne er glødingen av rørene koblet i serie, dette gjør at rørene må trekke tilnærmet like mange mA for å fungere.

Husk at alle stereo anlegg er forskjeldige, inkludert rommene de spiller i. Hva som er kjempebra rør i et oppsett, kan være ikke like bra i et annet. Tror ikke det finnes noen fasit
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jeg ønsker rør som bidrar til litt mere oppløsning og glattere lydgjengivelse.
Nytter ikke med andre rør i denne dersom du vil ha noe særlig mer oppløst. Dette er den minst oppløste RIAA jeg har eid.....
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Nytter ikke med andre rør i denne dersom du vil ha noe særlig mer oppløst. Dette er den minst oppløste RIAA jeg har eid.....
Ser at du har kommentert dette andre steder på forumet også. Mens, så vidt jeg kan se, stort sett alle andre som har eller har hatt trinnet er uenige. Selv kjøpte jeg det nettopp, og synes det låter meget lovende. Men trenger nok noen nye rør. Prøvde du forresten med ulike rør?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Og er det noen som kan forklare meg hvilke rør som skal brukes? Jeg leser ulike ting om dette. På den offisielle websiden står det 3 ganger ECC83/12AX7. Mens noen nevner 12AU7 i en av plassene. I så fall hvilken? Og hvilken plass(er) har størst betydning for lyden? Osv...
 

Mongo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
176
Antall liker
163
Torget vurderinger
1
Har brukt EAR riaa i mange år ECC 83 fra JJ funker godt eller tilsvarende Mullard rør- opp til lommeboka!
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.003
Antall liker
361
Torget vurderinger
10
Har bygget med forskjellige versjoner, med forskjellige print. En med print som også inneholder strømforsyning og en uten. Begge er klargjort for 12,6v gløding. Har brukt noen Sovtek 12AX7 som har noen bokstaver til etter 7-tallet, og de skal være veldig støysvake. Synes de låter helt knall. Viktig at det første røret er støysvakt, da dette behandler svake signal. I og med at ett rør blir delt på begge kanaler, kan man forske litt på rørbytter på det enkelte trinn. Et annet rør, som ikke kan benyttes på mine print er det russiske 6N2P, som er en versjon av 12ax7/ecc83. Har bare 6,3v gløding, på pinne 4-5, og pinne 9 kan "jordes" slik at man får mindre overhøring mellom kanalene. Dette røret låter bra.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Testet JJ i min når jeg hadde den. Synes det ble flatt og kjedelig.
Ble at jeg byttet mellom Siemens Halske og Mullard.
Den gangen jeg hadde EAR 864 eksperimenterte jeg en hel del. Riaa delen i denne skal være identisk med 834.
Da fant jeg at den kombinasjonen som gav aller best dynamikk og oppløsning var Siemens Halske i pos V1 og V2, samt et NOS Mazda i V3 pos.
Det hele vil nok være et matchingsspørsmål med resten av utstyret ditt.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke så veldig mye mer å tilføye.
Har også sett at noen velger å benytte 12au7 i v3 på denne RIAAen. Det gir litt mindre gain. Det kan hende at det gir litt mindre forvrengning på utgangen. Jeg har utgaven med innebygget volumkontroll. Merker det er en fordel å skru litt ned fra max. Jeg har kun prøvd de rørene jeg beskriver i teksten over. Har tilogmed sikret meg ett ekstra sett GE JAN 12ax7. Mens de fortsatt er å skaffe. Gratulerer med ny riaa Atlerovik. Kjenner meg heller ikke igjen i de negative kommentarene. Det er mage alternativer der ute som er dødstriste.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kan også føye til at 834 så absolutt ikke var lite oppløst når jeg hadde den.
Må ha vært andre årsaker til den opplevelsen.
 
Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Hva med 7025 rør? Veldig støysvake og man finner forsatt gode varianter av de
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.003
Antall liker
361
Torget vurderinger
10
Hva med 7025 rør? Veldig støysvake og man finner forsatt gode varianter av de
7025 rørene er veldig støysvake og passer godt til riaaer, og ser nå at mine Sovtek 12AXWA er en 7025 -ish variant. Mine er kjøpt en gang tidlig på nitti-tallet fra Arnold/Demostenes, for de som husker han?
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
168
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
Jeg brukte følgende i min 864 anbefalt av Brent Jesse:
1 pair of 12AX7 Telefunken made ribbed plate, diamond mark, OEM labels MATCHED PAIRS (Phono).
1 singe tube of 5751 RCA black plate triple mica (Phono).
1 single tube of Mullard CV491 military stock (Preamp V1).
1 single Telefunken rib plate 12AX7 (Preamp V2).

Jeg husker at det låt veldig bra på alle måter :)
 
Sist redigert:

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
7025 rørene er veldig støysvake og passer godt til riaaer, og ser nå at mine Sovtek 12AXWA er en 7025 -ish variant. Mine er kjøpt en gang tidlig på nitti-tallet fra Arnold/Demostenes, for de som husker han?
Ja, synd den butikken ble lagt ned..
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Jeg brukte følgende i min 864 anbefalt av Brent Jesse:

1 singe tube of 5751 RCA black plate triple mica (Phono).
1 single tube of Mullard CV491 military stock (Phono).
1 single Telefunken rib plate 12AX7 (Phono).

Jeg husker at det låt veldig bra på alle måter :)

Interessant! Hvordan var de i phonotrinnet plassert?
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.003
Antall liker
361
Torget vurderinger
10
Jeg har ikke så veldig mye mer å tilføye.
Har også sett at noen velger å benytte 12au7 i v3 på denne RIAAen. Det gir litt mindre gain. Det kan hende at det gir litt mindre forvrengning på utgangen. Jeg har utgaven med innebygget volumkontroll. Merker det er en fordel å skru litt ned fra max. Jeg har kun prøvd de rørene jeg beskriver i teksten over. Har tilogmed sikret meg ett ekstra sett GE JAN 12ax7. Mens de fortsatt er å skaffe. Gratulerer med ny riaa Atlerovik. Kjenner meg heller ikke igjen i de negative kommentarene. Det er mage alternativer der ute som er dødstriste.
Hvis man bruker ecc82 på v3 i stedet for ecc83/12ax7, så innbiller jeg meg at motstanden fra katoden mot jord/utgangen, må endres.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.003
Antall liker
361
Torget vurderinger
10
Ja, synd den butikken ble lagt ned..
Chattet ved en tilfeldighet med Arnold ved en anledning en gang i vår/sommer. En av grunnene til at Demostenes blei borte var blant annet at folk ringte han og spurte om råd og hjelp angående kretser og layout av forsterkere. Han brukte mye tid til det, og enden på visa var at folk handlet trafoer og rør fra andre steder, gjerne fra utlandet.Arnold var ingen dyr mann å handle hos, og han solgte skikkelige greier, og ikke noe tull, alltid god service. Han blei en gratis rådgiver for folket. Handlet sjøl en del fra Arnold. Trafoer, drosler og endel rør. Glad for at jeg kjøpte noen Sovtek 12aX7WA med han, og de brukes i en av min 834.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
168
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
@Atlerovik

RIAA:
V1 - 12AX7 Low Microphonic and most important tube sound wise.
V2 - 12AX7
V3 - 12AX7 (5751 is recommended)

Preamp line out
V1- 12AU7 - Mullard
V2 - 12AX7 - Telefunken
 
Sist redigert:

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
På Lenco heaven er det mange som har laget DIY versjonen av denne riia`n. Der er det mye informasjon om hva som må forandres hvis man ønsker å bruke andre rør en hva som er spesifisert.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
230
Antall liker
168
Sted
Viken
Torget vurderinger
4
@Atlerovik

Jeg mener det er omvendt. Skrev dessverre feil i mitt første innlegg. Det er rettet opp nå. Beklager dette.

Mullard er 12AU7 rør så det skal på V1. Telefunken er 12AX7 og skal da på V2.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Siden det tydeligvis er mange nåværende eller tidligere 834P-eiere her, drister jeg meg frempå med en annen problemstilling. Det er støy i boksen. Arter seg som høyfrekvent piping, og en slags «blafre»lyd. Jeg tenker umiddelbart dårlige rør. Har derfor gjort følgende:

3 sett med ulike rør som har fungert fint i andre enheter nylig
Rørringer
Ulike armkabler fra ulike armer/pu
Andre kabler fra riaa til pre
Flyttet riaa langt unna resten av anlegget

Resultat: akkurat samme støy, uansett. Noe bedre med rørringer.
Noe jeg har glemt?

Er det noen som kjenner dette igjen i fra egen 834P?
 
Sist redigert:

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Enest gang jeg merket støy på min. Var da jeg bladet originale rør med 12ax7. Men da hørte man og at gain var feil. Og støyen var via signalet. Om du ikke har prøvd 3 like rør? Så sjekk med det. Ellers tipper jeg det er noe feil. Er det støy fra signalet eller fysisk søy på boksen. Spør av nysgjerrighet. Ikke at jeg kan hjelpe deg med det teknisk uansett.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Har du sjekket at soklene er i god stand og har god kontakt med alle pinnene?
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.003
Antall liker
361
Torget vurderinger
10
Hvis man lytter helt inntil høytalerne så er det en oscillasjon av ett eller annet slag, det stemmer. Har prøvd å finne ut v.h.a "earth lift" bryer, legge om "jordingen", osv. Føler at støyen er så lav og kan høres kun hvis man legger øret inn til høytaler elementene, men jeg fortsetter å forske, selv om det spiller inn mari lite rolle for musikken. Livet har overflate støy folkens!!!
 
Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Kan ikke huske den typen støy, men det høres ut som rørstøy. Men kan det være litt dårlig skjerming inne i den? Dårlig kontakt? Noe som er i ferd med å ryke?
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Har kjøpt meg en step-up-trafo som jeg har koblet til 834p. Når tonearm, SUT og 834p var jordet så brummet det mye. Samme tilkobling med 2 andre Riaa’er resulterte ikke i brum... Endte opp med å jorde tonearm i 834p og la SUT flyte. Nå er det tyst.
Jeg bruker 12ax7 i alle posisjoner, men har ikke begynt å «rulle» rør enda, er det slik å forstå det beste røret bør stå i V1?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Siden det tydeligvis er mange nåværende eller tidligere 834P-eiere her, drister jeg meg frempå med en annen problemstilling. Det er støy i boksen. Arter seg som høyfrekvent piping, og en slags «blafre»lyd. Jeg tenker umiddelbart dårlige rør. Har derfor gjort følgende:

3 sett med ulike rør som har fungert fint i andre enheter nylig
Rørringer
Ulike armkabler fra ulike armer/pu
Andre kabler fra riaa til pre
Flyttet riaa langt unna resten av anlegget

Resultat: akkurat samme støy, uansett. Noe bedre med rørringer.
Noe jeg har glemt?

Er det noen som kjenner dette igjen i fra egen 834P?
Denne pipelyden tør jeg nesten banne på kommer fra en switchmode powersupply ett eller annet sted i kjeden din. Tv? Radio?
quickfix er og bruke en strømkabel uten jording , evt sette en teip-bit over jordingen i vegg-enden
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Takk for innspill, alle sammen.

Enest gang jeg merket støy på min. Var da jeg bladet originale rør med 12ax7. Men da hørte man og at gain var feil. Og støyen var via signalet. Om du ikke har prøvd 3 like rør? Så sjekk med det. Ellers tipper jeg det er noe feil. Er det støy fra signalet eller fysisk søy på boksen. Spør av nysgjerrighet. Ikke at jeg kan hjelpe deg med det teknisk uansett.
Har sjekket med ulike konstellasjoner av rør.

Har du sjekket at soklene er i god stand og har god kontakt med alle pinnene?
Det er et godt innspill, skal sjekkes i helgen.

Hvis man lytter helt inntil høytalerne så er det en oscillasjon av ett eller annet slag, det stemmer. Har prøvd å finne ut v.h.a "earth lift" bryer, legge om "jordingen", osv. Føler at støyen er så lav og kan høres kun hvis man legger øret inn til høytaler elementene, men jeg fortsetter å forske, selv om det spiller inn mari lite rolle for musikken. Livet har overflate støy folkens!!!
Er klar over denne typen støy hvis man skrur høyt nok og putter hodet nærme nok høyttalerne. Spesielt med rør. Men dette er av et annet slag. Man hører pipingen i hele rommet når forsterkeren står på denne inputen. Og det skal vel noe til å kalle det overflatestøy når det støyer uten at platen spiller.

Kan ikke huske den typen støy, men det høres ut som rørstøy. Men kan det være litt dårlig skjerming inne i den? Dårlig kontakt? Noe som er i ferd med å ryke?
Som nevnt, tror jeg har utelukket feil på rør. Men enig, det låter slik. Tror nok heller vi er på at noe er i ferd med å ryke/har røket. Er redd for at den har blitt skadet i transport. Skal gjøre en grundig måling internt i boksen i helgen, så får vi se hva det fører til.
 
Topp Bunn