Rørforsteker med adaptiv klasse A

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Jeg skal snart starte med en PX25 klasse A forsterker. Den er tuftet over samme lesten som Lasarus prosjektet (842VHD) men effekten er ca 1/3, altså i underkant av 20 watt. Mye av motivasjonen for å lage nok en DHT trafobasert forsterker er rett og slett resultatene jeg oppnådde med 842VHD. Ulempen med Lasarus er at den trekker nesten 1 kilowatt på tomgang, den blir med andre ord varm. Og siden det går mot sommer er ikke en stråleovn i kilowattklassen det jeg trenger mest.

I motsetning til Lasarus har jeg her benyttet fixed bias. Det betyr at jeg kan regulere strømtrekket og dermed effekt og varme som brennes av til klasse A drift ved å justere spenningene på C1- og C2-. Jo høyere spenning jo mindre strøm i utgangsrørene og dertil mindre klasse A. For å kjøre forsterkeren i klasse A i hele effektområdet trenger jeg 2x60mA, mindre enn dette gir klasse AB og veldig lav strøm gir klasse B.
Hvis man tenker over det så trenger man egentlig ikke mer klasse A enn maks signal til en hver tid. Spiller man lavt, med en utgangseffekt på f eks 100mW så trenger man dertil lite bias. Så hvis man utstyrer forsterkeren med en servosløyfe som regulerer tomgangsstrømmen som funksjon av utgangseffekt vil man oppnå å brenne av veldig lite ekstra effekt. Imidlertid vil en slik servo konstant endre arbeidspunket for rørene og hvilke lydmessige konsekvenser dette vil gi er ikke godt å si på forhånd.
Derfor har jeg gått for et kompromiss, så lenge det er musikk skal forsterkeren kjøres i full klasse A, på tomgang (uten inngangssignal) kjøres den i klasse AB. Dette blir to predefinerte nivåer og hensikten er som sagt å begrense varme og øke levetiden på komponentene.

Elektronikken (solid-state) som skal til for å gjøre dette er i prinsippet en signaldetektor, en timerkrets og et effekttrinn som kontrollerer bias-spenningen. I praksis vil dette bli en op-amp, en 555-timer og en effekttransistor. Effekttransistoren regulerer matespenningen for biasnettverket og vil i dette tilfellet være justert for å gi 4x20mA ved tomgang og 4x60mA ved musikk. Det vil fortsatt være mulig å finjustere bias for hvert rør på tradisjonelt vis.
I tilegg ses noen tidskonstanter. Den viktigste er t2 som bestemmer hvor lenge forsterkeren må være uten signal før den inntar hvileposisjon (her 60 sekunder). I tillegg ønsker jeg kontroll over tidskonstantene for overgang mellom klass A og AB og visa versa.

Forhåpentligvis kan jeg gå en rimelig varm klasse A sommer i møte.

Jan E Veiset

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Midt i blinken nå som kloden blir stadig varmere ;) ;) ;) ;)
Blir spennende med hensyn til lyden.
Og så katode feedback via utgangstrafoen da!
Custom Sowther?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Og så katode feedback via utgangstrafoen da!
Custom Sowther?
Ja, filamenttrafoene også.
De er i dette tilfellet litt spesielle pga at katode feedback, DHT og at filamenttrafoene blir en del av signalveien. Filamentviklingene er separert i egne kammer og har elektrostatisk skjerming.

Jan E Veiset

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Et lite spm. utenom topic men, ser at noen av forsterkerne dine har utseende lik Mapletree produktene så går derfor ut fra at du har noe kjennskap: Line 2a se og Stealth monoblokker, er de bra kjøp?
Vil forresten legge til at jeg synes dine selvbygg er helt rå.....

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Må legge til at høytalere tilpasset vil bli en selvbygg Fostex sak....(eks. Singular bd...el no sånt)

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Hei Jane!

Fantastiskt spennende prosjekt, nok engang og et svært intressant tema du er inne på med denne bias justeringen.

Det eneste som slår meg er at en slik løsning også kan gjennomføres hvis man er villig til å ha en litt manuell styring av slik bias. Man kan jo enkelt å greit ha en ekstra bryter på fronten av forsterkeren som har "normal Bias" og "Idle bias". Bakdelen er jo at man må betjene bryteren manuelt. Uansett så vil jeg vel tro at et slikt system vil ha mindre risiko for å farge lyden.

Er det noen spesiel grunn til hvorfor du vil ha slik automatisk styring av biasen?

Har du startet bygging eller er du forstsatt på planleggings stadiet?

Hilsen Stig

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Er utrolig imponert over dine kunnskaper og energi Jane.
Lurer bare på om du beholder alle disse forsterkerne selv, eller bygger du litt for andre, tar oppdrag?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Er det noen spesiel grunn til hvorfor du vil ha slik automatisk styring av biasen?

Har du startet bygging eller er du forstsatt på planleggings stadiet?
Jeg tenkte i utgangspunket å gjøre denne biasstyringen trinnløs, altså at biasen tilpasset seg et filtrert signalnivå kontinuerlig. Det slo jeg fra meg av den grunnen at dette også ville endre arbeidspunket for utgangsrørere kontinuerlig og jeg valgte isteden å veksle mellom to forhåndsdefinerte nivå, full klasse A og tynn klasse AB. På hvilket signalnivå jeg skal veksle mellom de ulike nivåene er jeg litt usikker på for øyeblikket. 20mA hvilestrøm tilsvarer i dette oppsettet i underkant av 2 Watt i klasse A, så jeg kunne lagt omkoblingen ved et signalnivå som tilsvarer ca 1 watt. Det vi si at så lenge jeg spiller lavt, type bakgrunnsmusikk så befinner forsterkeren seg i klasse AB (20mA) og ved høyere nivå i full klasse A (60mA som tilsvarer ~18W klasse A utgangseffekt). Imidlertid er det slik at utgangsrør har en tendens til å låte bedre jo hardere (høyere strøm) de kjøres, så det er godt mulig jeg legger switchingen til full klasse A ved et veldig lavt signalnivå.
Om styringen av bias skjer automatisk eller manuelt tror jeg vil komme på det samme for det lydmessige resultatet. Automatikk har den fordelen at den husker bedre enn meg, jeg ser for meg at jeg fort glemmer å switche forsterkeren manuelt tilbake til AB når det er slutt på musikken.

Jeg regner med å starte på byggingen over helga. Trafoene kommer på mandag (eller tirsdag) så da kan jeg starte på chassisarbeidet.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Lurer bare på om du beholder alle disse forsterkerne selv, eller bygger du litt for andre, tar oppdrag?
Jeg holder på med dette fordi jeg synes det er interessant og moro. Hvis denne hobbyen får et mer kommersielt tilsnitt er jeg ikke sikker på om det blir like gøy. Jeg har begrenset med fritid og den jeg har ønsker jeg å bevare som fritid. ;)

Jan E Veiset

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Jeg holder på med dette fordi jeg synes det er interessant og moro. Hvis denne hobbyen får et mer kommersielt tilsnitt er jeg ikke sikker på om det blir like gøy. Jeg har begrenset med fritid og den jeg har ønsker jeg å bevare som fritid. ;)

Jan E Veiset
Og så drypper det jo mer på klokkerne når du ikke driver kommersielt. Det setter i alle fall jeg veldig stor pris på.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Jane.

Jeg kan ikke finne worklogen din lenger. Har du en link?

Asbjørn

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Den forsvant vel med "nye hfs" :(
Kommer sikkert tilbake på oppfordring :)
Siden sommeren har tatt fri, kan jane fyre opp sin kilowatter med god samvittighet.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Det har vært litt hektisk de siste ukene så jeg har egentlig ikke fått tid til så mye HiFi-greier...
Uansett: Kretsløpet jeg skisserte i denne tråden var det planer om å implementere i et DHT-prosjekt jeg startet på for en tid tilbake. På grunn av at jeg har brukt huset til andre aktiviteter måtte alt pakkes bort for 14 dager siden. Forsterkeren ble da akkurat ferdig, men ikke testet. De siste bildene jeg har av den er fra 3. og 4. mai:

3. Mai, forsterker bakfra uten trevirke og sluttrør:

4. mai, forsterker med trevirke fra CNC-fresen til "Brylar":

Jeg har skrevet en worklog for forsterkeren her: http://www.veiset.net/PX25/worklog.html
Regner med å ta opp arbeidet igjen over helga og at forsterkeren er oppe og spiller om noen dager. Detaljene i styringen av bias vil bli utviklet etter at selve forsterkeren er tunet og testet.

Jan E Veiset

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Wow, er aldeles målløs, den forsterkeren ser bare absolutt rå ut :D