Rørutstyr Rørforsterker til Dynaudio

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Prøvde en LM216ia sammen med Dynaudio Focus 160 noen dager og må si det ga mersmak. Forsterkeren var ikke kraftig nok for høyttalerne,ble litt skarpt da jeg skrudde opp lyden høyere en klokka 11,men på moderat nivå låt det nydelig. Har nå lyst å prøve ev.t annen Line Magnetic forsterker,men kikker litt på en Octave v40 som ligger på finn også. Tips om egnet rørforsterker til Dynaudio mottas med takk=)
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Octave fungerer veldig bra :) Har prøvd V70 på både Dynaudio C20 og C60 med hell. Tror også større LM forsterke vil passe ypperlig. Ellers har jeg hørt en Primauna integrert sak som var fin match. Det har vært noen Arc vsi60 på finn til billigere penger en den v40, den vil jeg tro er et bedre kjøp uten at jeg har prøvd den.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Octave fungerer veldig bra :) Har prøvd V70 på både Dynaudio C20 og C60 med hell. Tror også større LM forsterke vil passe ypperlig. Ellers har jeg hørt en Primauna integrert sak som var fin match. Det har vært noen Arc vsi60 på finn til billigere penger en den v40, den vil jeg tro er et bedre kjøp uten at jeg har prøvd den.
Jeg har fått en betydelig bedre pris av selger på den V40 forsterkeren,men jeg ser at det er en eldre modell, V40- i dag heter den V40SE. Skal tenke hardt på en LM amp,fikk et tips her nå på 501ia,spennende...
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Om lommeboka tåler det, så ville jeg ha prøvd en Lm 508IA. Den har litt mer guffe å dytte på med.
Nesten 50 klasse a watt bør kunne fungere godt på selv litt tungdrevne saker.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Octave fungerer veldig bra :) Har prøvd V70 på både Dynaudio C20 og C60 med hell. Tror også større LM forsterke vil passe ypperlig. Ellers har jeg hørt en Primauna integrert sak som var fin match. Det har vært noen Arc vsi60 på finn til billigere penger en den v40, den vil jeg tro er et bedre kjøp uten at jeg har prøvd den.
Du kom meg i forkjøpet med Prima Luna.
Har vist seg å fungere utmerket med høyttalere som på papiret kanskje bør fungere best med SS.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Om lommeboka tåler det, så ville jeg ha prøvd en Lm 508IA. Den har litt mer guffe å dytte på med.
Nesten 50 klasse a watt bør kunne fungere godt på selv litt tungdrevne saker.
Er den forsterkeren jeg har. Ikke prøvd den på tungdrevne høyttalere, men på lettdrevne med store basselementer (102db/15") er det ikke så verst skyv. Har litt tro på at den kan overraske på mindre effektive systemer også.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Nå har jeg slått til på en Octave v70 og blir spennende å koble den opp når jeg er tilbake fra jobb om en liten stund. Tror det kommer til å låte bra altså,liker tanken om en kjapp og kontant rørforsterker med den livaktigheten og go' følelsen som rør gir! Håper at det vil spille med stor ro,holografi og punch!
 

triodelab

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
109
Antall liker
49
Har tro på Octave såfremt den er utstyrt med 6550 rør. Dynaudio trenger krefter, dess mere rørpower dess bedre.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Jeg har nå spilt lit på Octave V70 og Dynaudio Focus 160 og det svinger bra! Godt kraftoverskudd og meget lineær gjengivelse med SED 6550 driverrør. Har lyst å prøve KT88 rør på et tidspunkt også, men vet ikke helt hvilke jeg skal gå for. står mellom Genalex Gold Lion og Psvane, enten UK eller HIFI serien. Tips om gode KT88 rør mottas med takk ( og eventuelt hva slag forskjell i lyd de vil medføre).
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Spennende med rør og Dynaudio, kjempegode høyttalere, men mitt inntrykk er at de trenger mye strøm. F.eks. burde KT150 gi litt guffe.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Spennende med rør og Dynaudio, kjempegode høyttalere, men mitt inntrykk er at de trenger mye strøm. F.eks. burde KT150 gi litt guffe.
Ja,de liker mye støm=) Denne rørampen leverer det, nok guffe her for Focus 160! KT150 rør er ikke kompatible med denne ampen dog,må vel opp i V80 modellen for å bruke de rørene på Octave.
 

triodelab

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2018
Innlegg
109
Antall liker
49
Har tro på Octave såfremt den er utstyrt med 6550 rør. Dynaudio trenger krefter, dess mere rørpower dess bedre.
Godt å høre, den har originale Winged C 6550 rør=)
Har brukt Svetlana Winged C i årevis. Tror de er de beste 6550 rørene som er produsert. Med fire slike rør vil Octave
forsterkeren garantert sparke liv i Dynaudioen. Sjøl bruker jeg 8 stk som gir 100 knaillharde rørwatt pr kanal. Når det gjelder de nymotens 120 og 150 power røra så har jeg aldri hørt de, og har derfor ingen synspunkter når det gjelder ytelsen. Antagelig er de bra da de også brukes i dyre forsterkere som produseres i dag, men det kan jo skyldes at Svetlana Winged C er gått ut av produksjon, he, he
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Har spilt en del på komboen V70 og Focus 160 en stund nå og er mektig imponert,det er en fantastisk synergi. Har prøvd veldig mange forskjellige forsterkere nå på Dynaudio og dette er beste match helt klart. Tror ikke jeg gidder å tuberolle med det første heller, syntes først at det kunne være en anelse feitere lyd, men nå som jeg har gjort en del akustiske tiltak er jeg av den oppfatning at det spiller helt topp,til tross for at det ikke er samme punch i mellombassen som tidligere kombinasjoner. Dette er på den annen side mer "riktig" føler jeg, mere kvalitet i bassområdet fremfor kvantitet. Smårørene som er på denne forsterkeren nå er forøvrig Psvane 12AX7 -TⅡ og Philips E88CC Miniwatt SQ goldpin.
 
M

MusicBear

Gjest
Ser noen effektforsterkere opererer med rør i inngangen (gjerne to små rør), mens resten av forsterkningen er transistor.

Blir dette for lite rørlyd for dere hard core rør folk?
Rør forforsterker - heller ikke nok etter streben av rørlyd?

Beklager hvis spørsmålene forstyrrer tråden, er bare nysgjerrig på om det må være rør hele veien eller om rør ett sted i signalveien er godt nok. Tyske AVM leverer for eksempel rør i linjetrinnet (AVM - CS8.2) og med kjempekraftig digitalforsterker - sågar i en liten boks med alt annet innebygget også.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Rør forforsterker og transistor effekttrinn (helst klasse A) er ihvertfall bra=) Hadde en Copland 305 forforsterker og en Musical Innovation MI17 for en tid tilbake og det er en kombinasjon jeg kunne levd med !!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ser noen effektforsterkere opererer med rør i inngangen (gjerne to små rør), mens resten av forsterkningen er transistor.

Blir dette for lite rørlyd for dere hard core rør folk?
Rør forforsterker - heller ikke nok etter streben av rørlyd?

Beklager hvis spørsmålene forstyrrer tråden, er bare nysgjerrig på om det må være rør hele veien eller om rør ett sted i signalveien er godt nok. Tyske AVM leverer for eksempel rør i linjetrinnet (AVM - CS8.2) og med kjempekraftig digitalforsterker - sågar i en liten boks med alt annet innebygget også.
Ikke nødvendigvis, det avhenger av hvilke høyttalere som skal hektes på. Med mine MonoPulse ville jeg sett på en slik som en transistorforsterker med inngangsrør som ikke spiller noen stor rolle fra eller til. På andre høyttalere derimot vil det være en svært fornuftig løsning, for rør minst et sted i kjeden bør de fleste anlegg ha IMO.
 
Topp Bunn