rørnybegynner

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Hei, har lurt litt på å prøve meg på en rimelig rørforsterker, fortrinnsvis en integrert liten sak.
Har snust litt på Ming Da MC84-C og Stoetkit-V.
Syns begge virker spennende men problemet blir jo kanskje at ingen av de yter særlig mer enn 2*12w, og jeg har absolutt ikke noe begrep om hva 12 klasse A watt kan drive av høyttalere for det høres jo litt stusselig ut. ???
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.025
Antall liker
623
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hvilken type HT har du da?
Klipsch er jo en bra kandidat til disse typer rørkonstruksjoner..
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
hei, bruker B&W 705 stativhøyttaler nå.
Kan forøvrig nevne at når det gjelder musikksmak så går det mest i Pink Floyd og Sinèad O`Connor om dagen.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.025
Antall liker
623
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Bør nok ha litt mer effekt til å drive dem fullt ut enn hva en EL-84 forsterker klarer. Kansje en EL 34?
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Når du nevner det så dukker det opp et spørsmål i mitt hode.
Er betegnelsen du bruker forskjellige rørtyper?
Sorry hvis spørsmålet er helt på jordet, men dette kan jeg nada om :-[
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.025
Antall liker
623
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ja, det er forskjellige rørtyper jeg prater om vettu. Vilken pris klasse tenker du på da, når det gjelder forsterker?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.804
Antall liker
21.607
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ja, det er snakk om ulike rørtyper.
det finnes flust med ulike typer rør, både til bruk i utgang, inngang, driver, likeretting, regulering, osv.

som nybegynner bør du enten alliere deg med noen som har litt peil, eller tråler litt rundt i blader eller på nettet.

hvis jeg skal anbefale noe sånn litt ut av det blå (jeg har aldri hørt dine høyttalere med rørforsterker), så tror jeg det kan være smart å satse på en integrert forsterker med 2 stk. el34 eller kt88 (alternativt 6550) utgangsrør i hver kanal, noe som vil gi ca. 30-70 watt og burde kunne trekke dine b&w.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Tror vel faktisk det er "riktig" som Joa sier,les litt på nettet til å begynne med.
Evt allier deg med en/noen som kan litt om temaet rør.
Ligger jo endel her på forumet bla.

Det eneste skumle med rør er at det kryper under huden din og blir der... ;)
Har du først fått det i hus så blir du ikke kvitt det 8)

/jan
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.958
Antall liker
29.648
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tror vel faktisk det er "riktig" som Joa sier,les litt på nettet til å begynne med.
Evt allier deg med en/noen som kan litt om temaet rør.
Ligger jo endel her på forumet bla.

Det eneste skumle med rør er at det kryper under huden din og blir der... ;)
Har du først fått det i hus så blir du ikke kvitt det  8)

/jan
Enig med alt du skrev. Kan også si at det t.o.m. er forskjellig lyd i forskjellige rørmerker, og du kan prøve deg frem og "tune" lyden ved å skifte rør.
mvh
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Takk for alle svar så langt, skjønner at her er det mye å ta tak i, men har vel litt på følelsen av at dette kan bli veldig morsomt og veldig dyrt etterhvert.
Tenkte å legge meg på rundt 10K til å begynne med.
Kan evt Ming Da MC300-A være et greit sted å begynne?
Er kun 25 år og husker jo knapt nok å ha sett en kassettspiller så dette med rør er ganske fjernt for meg ;D
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Personlig ville jeg nok kanskje ha gått for en,som tidligere nevnt,EL34/KT88/6550 amp.
EL34 er et artig rør,mange amper med det røret og prisene både brukt og nye er levelig.Brukelig effekt også.

Du bør som sagt sjekke opp litt info om rør/rør amper generelt.

Ser du bor rett innafor,har du lyst og tid en dag så er det bare å komme innom så skal du få en liten "demo" om ikke annet :) (og kaffe)

/jan
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Takker for tilbudet, hadde vært moro å høre på en ordentlig rørforsterker en gang, er stadig vekk på tur i retningen du bor i.
Er det noen bøker som kan anbefales som omhandler emnet på en relativt grei måte? Føler at wikipedia på nett ikke er helt til å stole på.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.804
Antall liker
21.607
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Takk for alle svar så langt, skjønner at her er det mye å ta tak i, men har vel litt på følelsen av at dette kan bli veldig morsomt og veldig dyrt etterhvert.
Tenkte å legge meg på rundt 10K til å begynne med.
Kan evt Ming Da MC300-A være et greit sted å begynne?
Er kun 25 år og husker jo knapt nok å ha sett en kassettspiller så dette med rør er ganske fjernt for meg   ;D
blir for knapt med power hvis du skal spille pink floyd på brukbar guffe.

mc88-c passer bedre til dine høyttalere.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.355
Antall liker
2.727
Torget vurderinger
4
Prima Luna har en integrert forsterker i den prisklassen, Prologue One, som har fått mye skryt i pressen (Norsk hifi-center). Den har EL34 rør, 35w, og har autobias. Lett å bruke, og god tilgang på rør til en billig penge.
Ellers mener jeg å huske å ha sett en Cayin M6 på bruktbørsen nylig.
Vet ikke hvordan de vil matche med dine høytalere, men du kan jo sjekke dem ut på nettet :)
Men du er jo i hvert fall på rett spor når du leter etter rørforsterker ;)
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
blir for knapt med power hvis du skal spille pink floyd på brukbar guffe.

mc88-c passer bedre til dine høyttalere.
Er klart jeg må kunne guffe på litt, er ikke noe moro med One of these days på lavt volum.
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
en mc34a med 35watt koster bare 5300kr nå fra audiofoni. jeg kan ikke tenke meg et bedre kjøp. sjeldent hørt bedre under 10k
i oppgradert versjon rundt 11.
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Har sett litt på denne, og den ser jo unektelig veldig interresant ut, prisen var jo heller ikke guffen.
Er veldig usikker på hva jeg skal velge her, eneste som er sikkert nå er at jeg kan vinke farvel til all nattesøvn.
Mye rør å tenke på ;D
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
den koster like mye fra kina som fra audiofoni omtrent.
mens andre kinaimportører ganger prisen med 2-3

tror de tok 9000 for den før, og den var likevel verdt hvert øre!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.804
Antall liker
21.607
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
beklager, ikke for å føkke opp nattesøvnen din fullstendig, men:
hvorfor må du ha rør? b&w er ikke akkurat voica for rørforsterkere, imho.
det ligger en holfi integra 88se på bruktbørsen nå, til 7 skarve lapper.
til ditt bruk vil denne banke gørra ut av alle rørforsterkere under 15k, fremdeles imho.
det var mine two cents, god natt alle sammen.
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
beklager, ikke for å føkke opp nattesøvnen din fullstendig, men:
hvorfor må du ha rør? b&w er ikke akkurat voica for rørforsterkere, imho.
det ligger en holfi integra 88se på bruktbørsen nå, til 7 skarve lapper.
til ditt bruk vil denne banke gørra ut av alle rørforsterkere under 15k, fremdeles imho.
det var mine two cents, god natt alle sammen.
Sitter med Densen B200+B310 nå og er egentlig veldig fornøyd med det, men så leser jeg veldig mye godord om rørbaserte løsninger og man skal jo ikke være redd for å prøve noe nytt.
Er ikke sånn at jeg på død og liv må ha rør, men det hadde vært moro å prøve.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.804
Antall liker
21.607
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Sitter med Densen B200+B310 nå og er egentlig veldig fornøyd med det, men så leser jeg veldig mye godord om rørbaserte løsninger og man skal jo ikke være redd for å prøve noe nytt.
Er ikke sånn at jeg på død og liv må ha rør, men det hadde vært moro å prøve.
ok, skjønner.
jeg er hardcore rørmann selv, jeg.
poenget mitt var bare at b&w passer bedre sammen med annen type elektronikk.
men prøv deg gjerne frem, så blir du iallfall noen erfaringer klokere.
hvis du er i oslo, kan du gjerne slå på tråden. 91845118.
dersom jeg er hjemme, så kan du stikke innom og høre på rørforsterkere. da kan jeg fortelle litt generellt om rør og rørforsterkere. litt mye å ta tak i, orker ikke å skrable ned alt akkurat nå.
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Takk for et supert tilbud. Bor på Nesodden så jeg er i Oslo relativt ofte, se ikke bort ifra at du får en liten telefon i fremtiden.
Får prøve meg på litt søvn, takk for alle svar så langt.
God natt.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.719
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei norumno!
Ta i mot alle tilbud om å få lytte på forskjellige rør baserte anlegg fra medlemmene før du bestemmer deg. Ta deg god tid. Spar opp litt grunker.
Men en ting, skaff deg like godt noen lettdrevne høyttalere med det samme. Skal du få liv i de du har, trenger du noen skikkelig kraftverk, og de koster en hel del.
Hvis jeg ikke husker feil, har dine høyttalere litt for lav følsomhet til å bli trukket av små rør forsterkere. I hvert fall hvis du har lyst på litt trøkk.
Klipch må vel være midt i blinken for deg?
Eller, hvis det bor en DIY`er i deg, er det mange muligheter til å lage seg noen egne, med mange lettdrevne elementer tilgjengelig på nettet.
Jeg bor også i Oslo, så du er velkommen til å ta en lytt her hos meg også.
Bare send meg en PM. Spiller for øyeblikket på en 6 watts SET.

mvh
Lars
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
30 gode watt burde holde. klarer den ikke drive denne lilleputten med 6" kan man nesten prate om designfeil i filter eller lignende...
skjønner ikke dette med hva høyttalerene er laget til, en rørforsterker kan låte transistor og omvendt. nesten som å si en bil ikke funker med visse dekk
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.804
Antall liker
21.607
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
30 gode watt burde holde. klarer den ikke drive denne lilleputten med 6" kan man nesten prate om designfeil i filter eller lignende...
skjønner ikke dette med hva høyttalerene er laget til, en rørforsterker kan låte transistor og omvendt. nesten som å si en bil ikke funker med visse dekk
har med impedansesvingninger å gjøre. hva høyttalerprodusenten forventer/krever av en forsterker.
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
og slike svingninger (som bør være stabile i alle gode høyttalere) har ingenting med max utgangseffekt fra en forsterker å gjøre, selv om den gir 300watt kan den kollapse under 2ohm, mens en på 30 ikke gjør.
spiller de 90db med feil impedans i en normal frekvens er det likevel 1watt
:)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.132
Antall liker
1.172
Sted
'
Er det noen bøker som kan anbefales som omhandler emnet på en relativt grei måte? Føler at wikipedia på nett ikke er helt til å stole på.
Ja, det er mange. Radiotron Designer's Handbook for eksempel. Dette er en bibel på 1400 sider (4. edition) som omhandler alt fra komponentlære til kretsteori. Når du har lest (og forstått) denne, har du i alle fall kommet et stykke på vei. :)

Jan E Veiset
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.640
Torget vurderinger
24
Sånn på papiret skulle det ikke være noen mismatch mellom 89dB/W/1m og medium stor rørforsterker. Uten dermed å si at nevnte høyttaler er egnet til den slags, for det vet jeg lite om. (Driver selv mine Merlin på ca 90dB med 20W).

Men, du kunne kanskje fått lånt Prima Luna, Modell Two har jo KT88 rør, litt mer effekt og guffe. Prima Luna har fått utrolig mye god omtale rundt om i pressen (og ikke bare ett sted eller for én modell).

Ellers, om du er over på andre siden av dammen så er det bare å ta kontakt dersom du vil høre rørforsterker uten utgangstrafo!

Sånn ellers ville nok jeg også råde deg til å ikke henge deg for mye opp i rør, men heller satse på god match. Men, jeg skjønner nysgjerrigheten din godt.
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Nysgjerrigheten er veldig stor om dagen for dette virker veldig spennende.
Har et par JBL høyttalere med 95dB/1w følsomhet, det er høyttalere som er mer bygd for fest enn for seriøs hifi,
men de er kanskje en bedre match for en rimelig rørforsterker?
Kan jo alltids ha to anlegg stående i stua, må benytte sjansen så lenge jeg er ung,singel,kjekk og fri. ;D
Får lese litt rundt før jeg bestemmer meg helt, men det kan fort bli en rørbestykket julegave til meg fra hifinissen i år.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Nysgjerrigheten er veldig stor om dagen for dette virker veldig spennende.
Har et par JBL høyttalere med 95dB/1w følsomhet, det er høyttalere som er mer bygd for fest enn for seriøs hifi,
men de er kanskje en bedre match for en rimelig rørforsterker?
Kan jo alltids ha to anlegg stående i stua, må benytte sjansen så lenge jeg er ung,singel,kjekk og fri. ;D
Får lese litt rundt før jeg bestemmer meg helt, men det kan fort bli en rørbestykket julegave til meg fra hifinissen i år.
Har du vært snill så ordner det seg nok ;)

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Særlig når det er jeg som er hifinissen i år ;D
Morten
Hehe da ordner det seg garantert.
Men som det har blitt nevnt endel ganger her,ikke hopp på det første og beste.Les/surf/sjekk opp de produktene du tror kan være noe for deg.
"mas" på folkene her på forumet,søk etter info her på forumet og evt på andre forum.

Du har jo fått ett par-tre tilbud om hjemmebesøk (i oslo) også,hiv deg på dem :)
Da får du hørt og ikke minst snakket med folk som kan og vet endel om temaet rør.

/jan
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
tenkte å ta en runde og benytte meg av tilbudene jeg har fått. Forresten veldig hyggelig av folk å tilby seg slikt.
Tenkte for en gangs skyld å planlegge godt før jeg bruker mine surt opptjente kroner.
Har ingen hast med innkjøp men det er lett å kjenne pengene brenne i lomma :D
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Vet hvordan det er :)
Og ja,det er mange veldig hyggelige utpå her så pass på å benytte annledningen når du først får invitasjon.
Hvem vet...kanskje ikke rør er noe for deg ;)
Men kan ikke få sagt det ofte nok,får du først smaken på rør så ja da er det gjort ;D
Lykke til.

/jan
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Når vi først er inne på om rør kan være noe for meg.
Hvordan er mellomtonen i en rørforsterker, vet jo at det er forskjell fra modell til modell, men kan man si noe konkret i forhold til transistor og Ice?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Har ikke finlest alle innleggene i traaden, men om jeg kan tillate meg aa komme med et par-tre anbefalinger av nytt utstyr;
-Bewitched
-Melody
-Prima Luna
Tre veldig gode integrerte forsterkere under 10K som har det til felles at de leverer nok effekt til aa fungere bra sammen med B&W'ene dine...
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.355
Antall liker
2.727
Torget vurderinger
4
Mellomtonen er generelt kjent for å være rørforsterkernes force. Mellomtonen er varm, men detaljert, og ikke minst troverdig. Man føler at dette er slik det skal høres ut. Det er ikke sikkert det er riktig, strictly speaking, men så lenge man vil tro det,fordi det høres så deilig ut, ja da er det greit for meg! Rør gir imo en lyd som er vibrerende, glødende, og i høyeste grad levende og musikalsk.

Men du kan komme på villspor med rør-utstyr også, hvis ikke komponentene matcher...

Det finnes forøvrig rør-utstyr som kommer nært opp til transistorlyd, og vica versa.
Ice-forsterkeri har jeg aldri hørt, og kommer nok ikke til å høre det i fremtiden heller, med mindre jeg kjøper tv fra B&O. Men det er endel som sverger til ICE. Smak og behag :)
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Sånn som du beskriver mellomtonen så høres jo det riktig så bra ut, men det kan jo være totalt skivebom i mitt anlegg.
Har fått en visjon om å bruke en rørforsterker sammen med en vinylspiller jeg har og et par 3 veis lettdrevne Jbl høyttalere jeg har stående.
Men som alltid er det penga som rår,så jeg får krysse fingrene å håpe på stor bonus på nyåret. 8)
 
Topp Bunn