Rørtester

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har i lang tid tenkt på å anskaffe meg en rørtester, men det har alltid vært så mye om og men at det aldri har blitt.
Men nå prøver jeg altså igjen :)

Det jeg er ute etter er en rørtester som:
- Er enkel i bruk for en person uten detaljerte rørkunnskaper.
- Kan teste de aller fleste rør, både småsignals- og utgangsrør.
- Enkelt kan brukes til å finne ut om rørene er slitt og hvis den samtidig kan brukes til enkel matching er det fint.
- Rørtesteren bør ha en enkel og lettforståelig bruksanvisning.

Har i utgangspunktet tenkt å kjøpe denne:
http://www.transcendentsound.com/tube_analyzer.htm
Kan noen av dere rørguruer (f.ks. Jane eller Hans eller andre?) fortelle meg om det er noen vektige grunner (se bort fra pris) til IKKE å kjøpe ovennevnte(er klar over begrensningen med maks 300V) og eventuelt henvise meg til noen bedre.
Har selv overhodet ikke den nødvendige kompetansen til å finne ut hva som er verdt å kjøpe på bruktmarkedet.
Så selv om ebay flommer over av brukte testere betinger jo dette at man både har kompentansen til å velge "riktig" type samt den nødvendige kompetansen til å sette en slik i stand.
Dermed vil jeg føle meg tryggere ved å kjøpe en ny (hvis da ikke en av dere fagfolk med høy kompetanse på området ville si seg villige til å hjelpe meg med et slikt innkjøp da).

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har i lang tid tenkt på å anskaffe meg en rørtester, men det har alltid vært så mye om og men at det aldri har blitt.
Men nå prøver jeg altså igjen  :)

Det jeg er ute etter er en rørtester som:
- Er enkel i bruk for en person uten detaljerte rørkunnskaper.
- Kan teste de aller fleste rør, både småsignals- og utgangsrør.
- Enkelt kan brukes til å finne ut om rørene er slitt og hvis den samtidig kan brukes til enkel matching er det fint.
- Rørtesteren bør ha en enkel og lettforståelig bruksanvisning.

Har i utgangspunktet tenkt å kjøpe denne:
http://www.transcendentsound.com/tube_analyzer.htm
Kan noen av dere rørguruer (f.ks. Jane eller Hans eller andre?) fortelle meg om det er noen vektige grunner (se bort fra pris) til IKKE å kjøpe ovennevnte(er klar over begrensningen med maks 300V) og eventuelt henvise meg til noen bedre.
Har selv overhodet ikke den nødvendige kompetansen til å finne ut hva som er verdt å kjøpe på bruktmarkedet.
Så selv om ebay flommer over av brukte testere betinger jo dette at man både har kompentansen til å velge "riktig" type samt den nødvendige kompetansen til å sette en slik i stand.
Dermed vil jeg føle meg tryggere ved å kjøpe en ny (hvis da ikke en av dere fagfolk med høy kompetanse på området ville si seg villige til å hjelpe meg med et slikt innkjøp da).
Kjøpe en vintage type som har alle rørdata tilgjengelig i rørtesteren. F.eks. denne:

http://cgi.ebay.com/Hickok-539c-Tube-Tester_W0QQitemZ7575408277QQcategoryZ1504QQrdZ1QQcmdZViewItem

eller denne:

http://cgi.ebay.com/TV-7-B-U-Milita...575643568QQcategoryZ25422QQrdZ1QQcmdZViewItem

eller denne:

http://cgi.ebay.com/HICKOK-752A-TUB...576402714QQcategoryZ25422QQrdZ1QQcmdZViewItem

HICKOK ser ut til å være en populær rørtester!
Den du selv nevner ser ikke ut til å ha rørdata tilgjengelig...

Kabeldragern (p.t. rørguru ;D)

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
TV-7 D/U på eBay, som kanskje var den billigste også, er ein veldig grei rørtestar som tek dei fleste rør du kan kome bort i. Innstillinga av gitterspenninga er litt grov, og han går berre på 115V så du må skaffe deg ein autotrafo (det får du på Elfa eller Clas Ohlson). Dei andre typane på eBay kjenner eg ikkje så godt, det er mogleg dei går på 230V. Du må også vere OBS på at i alle fall TV-7 har eit kvikksølvlikerettarrør innvendig og dette må forvarmast utan høgspenning etter transport ellers kortsluttar det.
Rørtestaren du hadde funne sjølv såg ganske interessant ut. Tydelegvis var der ikkje med rørdata, så då må du skaffe deg databøker i tillegg (Det får du her: www.demostenes.no) Dessutan tok han berre dei vanlegaste audiorøra. Har ein fått seg ein rørtestar i heimen, får ein etterkvart veldig lyst til å teste alle rør ein kjem over og då må ein ha ein testar som kan det.
Rørtestarar er veldig kjekke apparat, men du kan som regel ikkje måle mikrofoni og støy, og det er vanskeleg å måle kor mykje brukt eit rør er utan at du først har målt det då det var nytt.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kjøpe en vintage type som har alle rørdata tilgjengelig i rørtesteren. F.eks. denne:

http://cgi.ebay.com/Hickok-539c-Tube-Tester_W0QQitemZ7575408277QQcategoryZ1504QQrdZ1QQcmdZViewItem

eller denne:

http://cgi.ebay.com/TV-7-B-U-Milita...575643568QQcategoryZ25422QQrdZ1QQcmdZViewItem

eller denne:

http://cgi.ebay.com/HICKOK-752A-TUB...576402714QQcategoryZ25422QQrdZ1QQcmdZViewItem

HICKOK ser ut til å være en populær rørtester!
Den du selv nevner ser ikke ut til å ha rørdata tilgjengelig...

Kabeldragern (p.t. rørguru  ;D)
Mange takk Hr. "Rørguru" ;)
Må innrømme at to av dem du henviser til koster mer enn hva jeg er villig til å betale.
Er også særdeles skeptisk til å kjøpe en 50 år(?) gammel sak som sannsynligvis behøver overhaling og justering så lenge jeg overhodet ikke har den nødvendige kompetansen til å gjøre dette selv.
Når det gjelder rørdata så er det vel kanskje ikke mer enn 10 forskjellige typer rør jeg skal teste og dermed er det vel mulig å finne rørdata til disse uten alt for mye bryderi, eller?
Hmmmmmm.......
Er det andre argumenter som tilsier at jeg absolutt IKKE skal kjøpe denne nye istedet?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ta en prat med Brynjar / Motron. Han er hjemme igjen fra 5. januar. Det er nok slik at de eldste er best. Fra den tiden da det var rør som regjerte. Ingen er spesielt enkle i bruk dersom du ikke har en del kunnskap om rør. Engelske AVO og amerikanske mil. testere er nok de beste. Styr unna de som er laget i nyere tid og som er relativt billige. Det beste og billigste er nok å kjenne en som har en slik tester. Og som kan bruke den.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ta en prat med Brynjar / Motron. Han er hjemme igjen fra 5. januar. Det er nok slik at de eldste er best. Fra den tiden da det var rør som regjerte. Ingen er spesielt enkle i bruk dersom du ikke har en del kunnskap om rør. Engelske AVO og amerikanske mil. testere er nok de beste. Styr unna de som er laget i nyere tid og som er relativt billige. Det beste og billigste er nok å kjenne en som har en slik tester. Og som kan bruke den.
Har mailet med Brynjar om dette flere ganger.
Jeg hadde faktisk en i bestilling hos Brynjar i mer enn ett år, men til slutt tok tålmodigheten slutt og jeg avbestilte  :-/
Må vel ogdså innrømme at jeg får litt bakoversveis av og til ettersom Brynjar sine forklaringer nok går langt forbi mitt kunnskapsnivå på området.

Og jeg har heller ingen gode naboer med rørtester, og å sende rørene fra seg for testing blir alt for tungvint.
Så det blir vel til at jeg kjøper en slik Transcendent Sound sak.....
Og for å være ærlig så sliter jeg fælt med å kunne se at en eldgammel sak skal være så mye bedre enn en ny en spesielt siden de gamle tydeligvis krever et høyt kunnskapsnivå for å kunne brukes  :-/

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Har mailet med Brynjar om dette flere ganger.
Jeg hadde faktisk en i bestilling hos Brynjar i mer enn ett år, men til slutt tok tålmodigheten slutt og jeg avbestilte  :-/
Må vel ogdså innrømme at jeg får litt bakoversveis av og til ettersom Brynjar sine forklaringer nok går langt forbi mitt kunnskapsnivå på området.

Og jeg har heller ingen gode naboer med rørtester, og å sende rørene fra seg for testing blir alt for tungvint.
Så det blir vel til at jeg kjøper en slik Transcendent Sound sak.....
Og for å være ærlig så sliter jeg fælt med å kunne se at en eldgammel sak skal være så mye bedre enn en ny en spesielt siden de gamle tydeligvis krever et høyt kunnskapsnivå for å kunne brukes  :-/
Det er nok der den store forskjellen ligger. Se i det minste etter at den kan måle / teste de parametere som er viktig. Det er det altfra alle som kan.
Brynjar har vanligvis med seg en stor og flott rørtester på messer. Noen benytter anledningen til å få testet rør. Men jeg kan ikke huske å ha sett noen som har ønsket en forklaring på hva som egentlig testes. Jeg kan ha oversett noen få.

Topp Bunn