Audiomix
Bransjeaktør
Elektronene går kanskje mot strømmenNeida, strøm er enkelt. Den går fra minus til pluss.
Eller er du en smule engelsk?
Elektronene går kanskje mot strømmenNeida, strøm er enkelt. Den går fra minus til pluss.
Undres om jeg ikke skal dra hjem fra jobb og snurre litt vinyl og ta en pils nå.Det som overrasker meg litt i debatten om lydgjengivelse i forskjellig utstyr med forskjellig teknologier er mangelen på undring.
Forståsegpåere dunker alltid ohms lov i hodet på de som tillater seg å undres litt.
Som om ohms lov forklarer alt vi opplever i gjengivelse av musikk. Det gjør den ikke. Det er så uendelig mye mer og også uoppdagede forhold.
Men om man vil sitte i sin lille boble og klamre seg til gammel kunnskap - velbekomme!
God helg! ;-)
Han har vel rett. Definisjonen man regner med er at strømmen går fra pluss til minus, men elektronene som beveger seg i lederen, beveger seg jo framinus mot pluss.Elektronene går kanskje mot strømmenNeida, strøm er enkelt. Den går fra minus til pluss.
Jeg tenker det samme, men motsatt.Det som overrasker meg litt i debatten om lydgjengivelse i forskjellig utstyr med forskjellig teknologier er mangelen på undring.
Forståsegpåere dunker alltid ohms lov i hodet på de som tillater seg å undres litt.
Som om ohms lov forklarer alt vi opplever i gjengivelse av musikk. Det gjør den ikke. Det er så uendelig mye mer og også uoppdagede forhold.
Men om man vil sitte i sin lille boble og klamre seg til gammel kunnskap - velbekomme!
God helg! ;-)
Husk at elektronene ikke beveger seg gjennom kabelen. Det er en vanlig misforståelse. Elektronene "beveger" seg mikroskopisk kun for å "dytte borti" neste elektron. Så i en kabel opererer vi med to hastigheter!Han har vel rett. Definisjonen man regner med er at strømmen går fra pluss til minus, men elektronene som beveger seg i lederen, beveger seg jo framinus mot pluss.Elektronene går kanskje mot strømmenNeida, strøm er enkelt. Den går fra minus til pluss.
Husk at elektronene ikke beveger seg gjennom kabelen. Det er en vanlig misforståelse. Elektronene "beveger" seg mikroskopisk kun for å "dytte borti" neste elektron. Så i en kabel opererer vi med to hastigheter!
Stadig like forvirret?
Legg Omhs lov nederst i skuffen og la deg undres over dens ubrukelighet som "bevismateriale" i audiosammenheng....
Ohms lov igjen da. 100W er 100W, og betyr like mye strøm i begge tilfeller.Ja, det kan du si, og neida: Det sier oss selvsagt noe, men jeg ville ikke anta at f.eks. en AV-receiver på "7x100W" ville være i stand til å levere like mye strøm til fronthøyttalerne som en stereoforsterker av et anerkjent merke på "2x100W" likevel, f.eks. Kanskje jeg er for mistroisk? Tviler.
Rørforsterkere (effekt) har ofte 400V - 1000V på anodene.Det er i allefall to ting som kan få en rørforsterker til å høres kraftigere ut enn den er - og derved kraftigere enn en transistorforsterker:
1. Rørforsterkerens imunitet i forhold til returstrømmer fra ht pga utgangstrafo. Dette kan gjøre slik at den låter mere dynamisk og derfor kraftigere.
2. Rørforsterkere kan ha minimalt med tilbakekobling og fortsatt låte bra. Tilbakekobling har en lei tendens til å kvele lydens dynamikk.
I tillegg kan man også nevne at rørforsterkere opererer med høyere spenning enn transistorforsterkere. Høy spenning krever mindre strøm for samme effekt. Kanskje det ligger noe der i og med at transistorforsterkere da må jobbe mye mere med strøm da spenningen er lavere.
Uansett; Jeg har to forsterkere som jeg jevnlig bytter mellom; en Nelson Pass 40W kl A transistor og en Mingda singel ended triode rør på 40W kl. A.
På de samme Tannoy høyttalerne som jeg bruker så kan jeg spille vanvittig høyt med rørforsterkeren og det enda låter bra, men transistorforsterkeren gir seg når det er passe høyt....og det er IKKE noe i veien med størrelsen på strømforsyningen på den - om noen skulle klamre seg til den forklaringen.
Nei, nå drar jeg hjem og varmer opp rørforsterkerne!
Det er ikke alltid så galt.Noen velger jo vin ut ifra alkoholprosenten også...
Det vet jeg vel. Jeg forsøker å henlede oppmerksomheten på det som skjer i selve forsterkeren.Rørforsterkere (effekt) har ofte 400V - 1000V på anodene.Det er i allefall to ting som kan få en rørforsterker til å høres kraftigere ut enn den er - og derved kraftigere enn en transistorforsterker:
1. Rørforsterkerens imunitet i forhold til returstrømmer fra ht pga utgangstrafo. Dette kan gjøre slik at den låter mere dynamisk og derfor kraftigere.
2. Rørforsterkere kan ha minimalt med tilbakekobling og fortsatt låte bra. Tilbakekobling har en lei tendens til å kvele lydens dynamikk.
I tillegg kan man også nevne at rørforsterkere opererer med høyere spenning enn transistorforsterkere. Høy spenning krever mindre strøm for samme effekt. Kanskje det ligger noe der i og med at transistorforsterkere da må jobbe mye mere med strøm da spenningen er lavere.
Uansett; Jeg har to forsterkere som jeg jevnlig bytter mellom; en Nelson Pass 40W kl A transistor og en Mingda singel ended triode rør på 40W kl. A.
På de samme Tannoy høyttalerne som jeg bruker så kan jeg spille vanvittig høyt med rørforsterkeren og det enda låter bra, men transistorforsterkeren gir seg når det er passe høyt....og det er IKKE noe i veien med størrelsen på strømforsyningen på den - om noen skulle klamre seg til den forklaringen.
Transistorforsterkere sjelden over 100V.
Alt avhengig av effekten de er konstruert for å levere.
Rørforsterkere har nesten alltid (unntatt OTL) en transformator som gjør at en høyttaler med lav impedans kan drives.
Etter denne trafoen er det ingen forskjell på spenning / strøm om det er transistor eller rør.
Nej det er simpelthen ikke tilfældet uanset hvor meget du råber og skriger, en transistorforstærkere kan bringes til,at gengive 20Khz firkanter og næsten perfekte 100 Khz firkanter i enhver belastning, båndbrede kan nemt passerer 1MHz, og nærmest uendelig strøm kan leveres , det kan du godt glemme alt om hvis der er trafo i udgangen, og sådan set også med OTL selvom OTL kan nærmer sig transistorforstærkerens formåen.Det vet jeg vel. Jeg forsøker å henlede oppmerksomheten på det som skjer i selve forsterkeren.Rørforsterkere (effekt) har ofte 400V - 1000V på anodene.Det er i allefall to ting som kan få en rørforsterker til å høres kraftigere ut enn den er - og derved kraftigere enn en transistorforsterker:
Rørforsterkere har nesten alltid (unntatt OTL) en transformator som gjør at en høyttaler med lav impedans kan drives.
Etter denne trafoen er det ingen forskjell på spenning / strøm om det er transistor eller rør.
Men det finns målinger som bekrefter at rørforsterkere kan levere peak-spenninger/strømmer til høyttalerne som transistorforsterkere ikke kan gjøre etter.
Men det blir litt som religion dette; man klamrer seg til gjerdet (troen) selv om man innerst inne skjønner at det bare er sprøyt. Litt likt Ohms lov; man støtter seg til den selv om man skjønner at den ikke kan forklare alt....
Jeg skal være enig i at en rørforsterker måler dårlig og at den ikke leverer særlig godt på firkant i 20kHz-området.Nej det er simpelthen ikke tilfældet uanset hvor meget du råber og skriger, en transistorforstærkere kan bringes til,at gengive perfekte 20 Khz firkanter i enhver belastning, båndbrede kan nemt passerer 1MHz, og nærmest uendelig strøm kan leveres , det kan du godt glemme alt om hvis der er trafo i udgangen, og sådan set også med OTL selvom OTL kan nærmer sig transistorens formåen.Det vet jeg vel. Jeg forsøker å henlede oppmerksomheten på det som skjer i selve forsterkeren.Rørforsterkere (effekt) har ofte 400V - 1000V på anodene.Det er i allefall to ting som kan få en rørforsterker til å høres kraftigere ut enn den er - og derved kraftigere enn en transistorforsterker:
Men det finns målinger som bekrefter at rørforsterkere kan levere peak-spenninger/strømmer til høyttalerne som transistorforsterkere ikke kan gjøre etter.
Men det blir litt som religion dette; man klamrer seg til gjerdet (troen) selv om man innerst inne skjønner at det bare er sprøyt. Litt likt Ohms lov; man støtter seg til den selv om man skjønner at den ikke kan forklare alt....
Hvis du synes det lyder bedre med rør end med transistorer så skyldes det simpelthen noget andet end nøjagtig gengivelse og strømformåen.
Hvis vi snakker OTL; ja store spenninger er tilgjengelig, men det har kun praktisk effekt for høyttalere med høy impedans, siden man også må levere strøm. En OTL har nomalt veldig begrenset strømkapasitet.Men det finns målinger som bekrefter at rørforsterkere kan levere peak-spenninger/strømmer til høyttalerne som transistorforsterkere ikke kan gjøre etter.
Jeg er på mange måder enig, og det er jo netop det mange diskussioner gå/drejer sig om i dette forum , den absolutte nøjagtighed, den hellige måling, on off, mindst muligt er bedst færdig slut , det er så dejligt nemt at håndterer, der er ikke så meget at diskuterer, lidt lige som den hellige blindtest som har den hele og fulde sandhed i følge nogle (igen on off).Jeg skal være enig i at en rørforsterker måler dårlig og at den ikke leverer særlig godt på firkant i 20kHz-området.Nej det er simpelthen ikke tilfældet uanset hvor meget du råber og skriger, en transistorforstærkere kan bringes til,at gengive 20Khz firkanter og næsten perfekte 100 Khz firkanter i enhver belastning, båndbrede kan nemt passerer 1MHz, og nærmest uendelig strøm kan leveres , det kan du godt glemme alt om hvis der er trafo i udgangen, og sådan set også med OTL selvom OTL kan nærmer sig transistorforstærkerens formåen.Det vet jeg vel. Jeg forsøker å henlede oppmerksomheten på det som skjer i selve forsterkeren.
Hvis du synes det lyder bedre med rør end med transistorer så skyldes det simpelthen noget andet end nøjagtig gengivelse og strømformåen.
Men det er for så vidt mitt poeng også; hvorfor låter den da ofte bedre...?
Det forteller meg EN ting og det er at målemetodene som brukes for å klassifisere forsterkere ikke er gode nok.
Jeg roper da ikke....?
Det er ganske sannsynlig at en rørforsterker som "måler dårlig" (hva nå det er) kan lyde "bedre" fordi dens forvrengning er av en type som appellerer til oss.Det forteller meg EN ting og det er at målemetodene som brukes for å klassifisere forsterkere ikke er gode nok.
Jeg roper da ikke....?
Det stemmer ikke at rørforsterkere generelt måler dårlig.Jeg skal være enig i at en rørforsterker måler dårlig og at den ikke leverer særlig godt på firkant i 20kHz-området.Nej det er simpelthen ikke tilfældet uanset hvor meget du råber og skriger, en transistorforstærkere kan bringes til,at gengive perfekte 20 Khz firkanter i enhver belastning, båndbrede kan nemt passerer 1MHz, og nærmest uendelig strøm kan leveres , det kan du godt glemme alt om hvis der er trafo i udgangen, og sådan set også med OTL selvom OTL kan nærmer sig transistorens formåen.Det vet jeg vel. Jeg forsøker å henlede oppmerksomheten på det som skjer i selve forsterkeren.
Men det er for så vidt mitt poeng også; hvorfor låter den da ofte bedre...?
Det forteller meg EN ting og det er at målemetodene som brukes for å klassifisere forsterkere ikke er gode nok.
Jeg roper da ikke....?
Det er høyere enn du tror hvis du ikke har et ekstremt stille rom.Tidligere i tråden kunne jeg lese at snitt-bakgrunnsstøy i lytterom i folks hjem er på 70dB. Det håper jeg da virkelig ikke, det syns jeg er veldig høyt.
Det går i den samme loopen............@Audiomix Ja så siger vi det , jeg gider ikke diskuterer.
Men jeg ved udgangs-trafo'er som går fra 0 Hz til 1 MHz er ikke almindelige, og det er det som transistorer kan.
jeg har hørt de største rør-effektforstærkere knække sammen på kontinuerlige lave orgeltoner, noget en ganske ordinær transistor-forstærker vil klarer uden problemer med den ene hånd i lommen, og med 0.000 dyt praktisk taget ingenting THD.
Som jeg nævnte så kan nogle OTL nok komme i nærheden af transistorer i performers , for det er jo ikke rørene som ikke kan håndterer høje frekvenser, tværtimod vil jeg næsten sige, det er vi helt enige om.
Det burde du med 170 i IQ skjønne er feil, og forresten er den beste Watten jeg vet om, glasswattenÅkei. Jeg trodde det var 42 ganger.