R.E.S. + REW = ???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    I fjor sommer rev jeg hele første etasje i huset og i løpet av høsten ble det pusset opp igjen. I stedet for en lang smal stue der stereoanlegget stod og spilte på den ene kortveggen, har jeg nå fått et eget lite lytterom.
    Rommet er 357 x 345 x 234 cm (bredde x dybde x høyde)

    Med fisheye-linsa ser det slik ut. Dybden er altså fra døra til vinduet.

    DSC_1417.JPG


    På bildet sees mikrofonen til høyre i lytteposisjon. I fronten ser dere at jeg har en skyvedør. Den kan selvsagt lukkes.

    Allerede da vi bestemte oss for å gjøre det slik med et eget avlukke, innså jeg at lyden kunne bli en utfordring sammenlignet med tidligere. For det første ville jeg ikke kunne ha høyttalerne så langt ut fra veggen. For det andre måtte jeg ha lytteposisjon inntil den andre veggen.

    For å bøte på utfordringene har jeg gjort flere ting.

    1. Bak lytteposisjon har jeg et 240 x 80 x 10,4 cm stort bilde som skjuler en RPG Broadsorber.
    2. I taket har jeg to stk. 120 x 80 x 7,9 cm RPG Broadsorber
    3. I hjørnene bak høyttalerne har jeg totalt fire stk. GIK Acoustics basstraps med Range Limiter.
    4. Veggen mellom høyttalerne er dekket med 180 x 120 cm med Eli Acoustics Fussor 3D diffusorer. De skjuler samtidig en 65-tommers TV som jeg ser på innimellom. Da tar jeg selvsagt vekk diffusorene.
    5. Jeg har hengt opp tykke lystette gardiner som går helt til gulvet både foran vinduet og foran skyvedøra. Disse er sjelden i bruk, annet enn når jeg skal ha det mørkt. Synes faktisk det låter litt for dempet lydmessig med de trukket for.

    Resultatet er at det låter langt bedre enn fryktet, men ikke fullt så godt som jeg hadde håpet. Derfor har jeg gått til anskaffelse av en UMIK-1 målemikrofon og lastet ned Room EQ Wizard, som regel bare forkortet REW.

    Ideelt sett hadde det vært fint å kunne bruke målingene til å justere lyden digitalt, men som hifi-journalist i Stereo+, synes jeg ikke det er ønskelig. Vil jeg da vite om det er justeringene eller komponenten jeg lytter til som lager godlyden? Svaret er ikke gitt, så derfor må jeg kun bruke målingene til å få best mulig resultat ved å flytte høyttalere og prøve meg fram med akustiske hjelpemidler.

    For jeg har jo litt å jobbe med.

    LR_1_spl_20-20000hz.jpg


    Her er det nemlig både høye topper og dype daler. Foreløpig.

    LR_1_waterfall.jpg


    Begge disse målingene er gjort med signal fra begge høyttalerne


    Roy
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    De ser litt snåle ut de målingene, spesielt i toppen.
    Mål en og en taler, og legg ut. Gjerne med hele responsen. Uansett! hvis jeg var deg ville jeg anskaffet DSP for å smi lyden til nye høyder.
    Denne bypasser du når du sammenligner utstyret du har inne til test mot det du har stående. Kan ikke tenke meg at det skulle by på problemer.
    Mulig en blir litt farget etter en tid med Korrigert amplitude, men det går fort å avvenne ørene for å få en valid sammenligning med det utstyret som er innom.
    Du kjenner jo selv best ditt eget utstyr, og rommet det står i.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Vet ikke helt hvordan jeg legger inn 5 dB mellom linjene, men her er målinger av høyttalerne målt hver for seg. Grønn er til høyre mot vinduet, rød til venstre mot skyvedøra.

    begge_1_spl.jpg


    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Slik høyttalerne står nå er det ca. 252 cm mellom diskantene og ca. 235 fra diskant til lytteposisjon.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med eget koselig lydkrypinn! Om du leser gjennom REW tråden får du mange tips om innstillinger og sånt.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Skulle gjerne hatt et så stort rom som du har, men man får klare seg med det man har og gjøre det best ut av det. Har lest litt i REW-tråden, og har plukket opp en del. I tillegg kjenner jeg jo mange som har peiling, og jeg er ikke redd for å spørre.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Vi (har fått hjelp av Alphamale) har avdekket at det er noe som ikke stemmer med målingene. Når jeg skrur på pink noise og måler via Autotools får jeg et helt annet bilde, for selv når jeg måler 30 cm fra høyttalerne har jeg enorm dip i diskanten som jeg ikke gjenkjenner når jeg lytter.

    102884226_3107023816020517_4450536118177234944_n.jpg


    LR_30cm_1-12del_smoothing.jpg


    Denne sistnevnte er målinger med REW og UMIK-1 tatt 30 cm fra høyttalerne. Først den venstre (den grønne) og så den høyre (røde). Det burde fjerne rombidraget, men det er jo rene alpe-grafen fremdeles og med samme tendens oppover.

    Gudene vet hva som er galt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Hei Roy-'
    Du endrer skalaene slik.. standard her i er 45-105 og 1/6 eller 1/12 glatting.(nedtrekksmenu under GRAPH). For plot av bass 20-300Hz bør du fjerne all glatting
    res.JPG


    Det er noe rart med målingen med store diper på 6k-12-18kHz. Dippen på 6khz burde gjøre lyden utålelig ullen og tilbaketrukket om det er reelt.

    Jeg har sett slikt når det er kanselleringer mellom høyre og venstre høyttaler som skyldes noen cm feilplassering,
    Men når du får det ved å måler hver enkelt høytaller ligger feilen andre steder. feks en refleksjon eller absorpsjon på avveie
    Sjekk at du bruker REW umik kalibreringsfil,
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    kjører du med sveip eller noise?
    Her er mine settinger

    Capture.JPG
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    jeg tror at du måler med microfon på PC uten å vite om det, dvs Umik micen er ikke aktiv

    1. Du må velge UMIK under sound settings, ikke PC mikrofon som vist under
    1591377534070.png



    I REW Preferences må du velge UMIK fra nedtrekksmenyer, og den ikke er der
    Capture.JPG



    1. Først plugger du inn Umik i usb porten.
    2. I sound settings velger du UMIK som input/mikrofon.
    3 . Start REW så skla du se dette...
    Capture.JPG

    Capture.JPG



    Om REW ikke spør etter kaliberingsfil bør du lasten den ned fra UMIK hjemmeside vhs serienr på umik, og så legge den inn under "cal files"
    man skla visstnok ha mik pekende mot taket, og dermed cal filen 90degree
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Det var en av de tingene jeg sjekket på tips fra Alphamale. Jeg har sjekket på innstillingene på PCen, og der står UMIK-1 18dB som mikrofon. Ellers er innstillingene mine ikke så ulike dine. Jeg kjører -12dBFS, pink noise fra REW, men har fire repitisjoner på 1M.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Jeg skrev feil over. Jeg kjører med pink noise når jeg setter riktig gain, men så sveip når jeg måler. Fire sveip for hver måling.

    Roy
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Prøv med uten repitisjon kun ett sveip og acoustic timing reference
    Hvordan ser det ut å måle 2cm fra diskant? Det bør jo vise ett visst diskantnovå
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Tar en sjekk i morgen. Nå har kona overtatt 1. etasje med symaskin og da er det liten vits å finmåle høyttalere :)

    Roy
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Du kan også sette på pink noise og måle vha RTA boksen oppe til høyre. AudioTools er n bra mobil app . Som også kan måle , den kan også spille av pink noise som du kan måle med UMIK inntil telefonhøyttaler og se om du fortsatt mangler diskant

    Hve bruker du for å få lyd fra PC til hifi? Om lyden høres OK ut er det nok ikke PCens lyd ut ,men denne er kjekk allikevel...
    Jeg bruker denne smarte USB DAC/lydkort som også har Toslink digital ut,så jeg kjører optisk til Dacen i anlegget. kjlpteet en 5m optisk kabel på nett for 49kr.
    kun 399kr for lydkortet fra en norsk netside jeg ikke finenr igjen..
    https://www.delock.de/produkte/G_63926/merkmale.html

    bmk nr 63926

    PS dalen du har ved 300 Hz er helt naturlig ig ikke målefeill, med mål ca som dine beregnes dippen ved 300Hz slik..
    google så finne du denne på nettet
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Jeg bruker USB-kabel rett fra laptop til USB-inngangen på Hegel H590 når jeg måler, men ikke når jeg spiller musikk. Da bruker jeg enten USB-kabel fra Aurender-streamer til Hegel H590 eller streamer direkte via mConnect til H590en.

    Roy
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Topp-enden av målingene er nok feil ja, mens bunnen ser riktig ut i forhold til de peaker og dipper man kan forvente ut fra romdimensjonene. Lytterommet jeg hadde i forrige hus hadde noen likheter med ditt. Da klarte jeg å få kontroll på bassområdet ved hjelp av dsp (Lyngdorf). Ideelt sett ville jeg valgt et 2+2 oppsett i et slikt rom: bassene inn mot hjørnene og deretter ta ned peakene ved hjelp av dsp. I området 200-300hz så har du destruktiv interferens fordi hovedhøyttalerne kommer så nært bakvegg og sidevegg. Ved aktiv deling på la oss si en plass mellom 150hz-300hz (det betyr altså at jeg ikke snakker om ordinære subwoofere i bunnen, men mer basshøyttalere) så vil du kunne flytte et par med mindre front høyttalere litt ut i rommet og unngå den destruktive interferensen som du nå har i nedre mellomtone/øvre bass. My 2 cents...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sånn for ordens skyld, i mitt gamle lytterom benyttet jeg i en fase Piega Coax70 +2*Piega PSub1mkii og i en annen fase Kef Reference 207/2+209
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Gratulerer med nytt lytterom mister. Jeg må si meg enig med uttalelsene til BC og KK over her. De store dippene på -10 til -15db i området 280 til 450hz skyldes nok kanselleringer. Du kan begynne å tweake/ratte/dypdykke inn i DSP verdenen men fysikken klarer man ikke å overvinne. Roon og Audirvana har forøvrig glimrende DSP løsninger som ikke koster ekstra i forhold til abonnementet. Men vil det ikke være litt "merkelig" at du som hifiskribent tweaker lydbildet digitalt? Dippene i diskantområdet tror jeg nok du finner ut av temmelig raskt.

    En annen tilnærming er rett og slett å innse at man har for store høyttalere for rommet. Eller for lite rom for høyttalerne.

    Lykke til!

    Mvh
    -BB-
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Gratulerer med nytt lytterom mister. Jeg må si meg enig med uttalelsene til BC og KK over her. De store dippene på -10 til -15db i området 280 til 450hz skyldes nok kanselleringer. Du kan begynne å tweake/ratte/dypdykke inn i DSP verdenen men fysikken klarer man ikke å overvinne. Roon og Audirvana har forøvrig glimrende DSP løsninger som ikke koster ekstra i forhold til abonnementet. Men vil det ikke være litt "merkelig" at du som hifiskribent tweaker lydbildet digitalt? Dippene i diskantområdet tror jeg nok du finner ut av temmelig raskt.

    En annen tilnærming er rett og slett å innse at man har for store høyttalere for rommet. Eller for lite rom for høyttalerne.

    Lykke til!

    Mvh
    -BB-
    Som jeg har skrevet, så er digital korreksjon utelukket så lenge jeg er hifi-journalist. Hadde jeg ikke vært det, ville jeg nok gått den veien. Det kan tenkes at resultatet blir som du sier, nemlig at jeg må finne meg mindre høyttalere. Jeg håper jeg slipper, da jeg liker PMCene veldig godt.

    Først må jeg imidlertid bli klok på målingene og jobbe enda mer med plassering og eventuelle ekstra akustiske hjelpemidler. Kan jo ikke gi opp alt nå.

    Roy
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Som jeg har skrevet, så er digital korreksjon utelukket så lenge jeg er hifi-journalist. Hadde jeg ikke vært det, ville jeg nok gått den veien. Det kan tenkes at resultatet blir som du sier, nemlig at jeg må finne meg mindre høyttalere. Jeg håper jeg slipper, da jeg liker PMCene veldig godt.

    Først må jeg imidlertid bli klok på målingene og jobbe enda mer med plassering og eventuelle ekstra akustiske hjelpemidler. Kan jo ikke gi opp alt nå.

    Roy
    Prøv å flytt høyttalerne frem i en nærfeltskonfigurasjon. Da vil du sannsynligvis få kontroll på bassen og samtidig redusere rombidraget. Dippen mellombassen klarer du dessverre ikke å gjøre noe.

    -BB-
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fejjajji i parkeringshus?

    Hva med plasseringen av høyttalerne?
    Hvordan har du plassert dem nå?

    mvh
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Denne er bra.
    http://arqen.com/acoustics-101/speaker-placement-boundary-interference/
    Videre her jeg brukt trikset fra Toole/Harman:
    Ved å plassere høyttaler der hvor en bassen har lavt volum( i et null/dip) vil den basskanselleringen "forsvinne". Jeg hadde en rom dip ved 94Hz og ved å plassere høytaler i et nullpunkt for den dipen ved 90cm fra veggen, forsvant dippen i lytteposisjon... ...

    Effekten er vist og målt her. så da sitter jeg bare igjen med kanselering fra frontvegg på 88Hz.
    Capture.JPG



    Toppene ved 31Hz og 65Hz er pga rommets lengde, disse og dalen mellom er det lite å gjørenoe med ( Uten Suber og DSP). Men toppen ved 31 hz ( 48Hz hos deg) kan fjernes ved å flytte seg til midten av rommet, men da blir det ingen bass under 50 hz...i mitt tilfelle. Pilen viser effekt på bass ved å flytte seg fra bakvegg og til midten av rommet
    Capture.JPG

    T


    Beregning av rom noder osv her.

    Resultatet for ditt rom blir slik og forteller at du i mellom høyttaler vegg og lytte vegg har en topp ved 48Hz som er sterk mot enden av rommet og minimal mot midten. Du har også ern bassnode ved 145Hz som har lavt volum ved 298 cm fra frontveggen og maks vca 240cm ut i rommet..
    Siden veggen gir etter og er dempet vil frekvens og cm avvike fre beregnet. og den er mest gydlig under 120hz hvor det er færre refleksjoner som spiller inn


    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Som jeg har skrevet, så er digital korreksjon utelukket så lenge jeg er hifi-journalist. Hadde jeg ikke vært det, ville jeg nok gått den veien. Det kan tenkes at resultatet blir som du sier, nemlig at jeg må finne meg mindre høyttalere. Jeg håper jeg slipper, da jeg liker PMCene veldig godt.

    Først må jeg imidlertid bli klok på målingene og jobbe enda mer med plassering og eventuelle ekstra akustiske hjelpemidler. Kan jo ikke gi opp alt nå.

    Roy
    Finnes også gode gamle analoge equalizere. Men ærlig talt - Når lengde og bredde på rommet ditt er så like så kommer du ikke utenom korreksjon for å få en jevnere frekvensgang hvis du skal ha «full range». Med mindre stativhøyttalere så kan du få til noe som er ok hvis de får stå langt nok ut fra veggene. Da holdet det med frekvenskorreksjon på eventuell sub.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå skal jeg provosere litt, men mener det 100% oppriktig. For øvrig, hvis man som hi-fi journalist ikke behersker både akustiske, analoge og digitale verktøy Og metoder for å skape gode betingelse for musikkgjengivelse så blir det å overse de faktorene som skaper størst påvirkning på bla frekvensgang, etterklangstid og impulsrespons. Hi-fi journalister må gjerne velge det, men da blir det som en motor journalist ikke ville kjøre og teste el-biler.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Nå skal jeg provosere litt, men mener det 100% oppriktig. For øvrig, hvis man som hi-fi journalist ikke behersker både akustiske, analoge og digitale verktøy Og metoder for å skape gode betingelse for musikkgjengivelse så blir det å overse de faktorene som skaper størst påvirkning på bla frekvensgang, etterklangstid og impulsrespons. Hi-fi journalister må gjerne velge det, men da blir det som en motor journalist ikke ville kjøre og teste el-biler.
    Neida, blir ikke provosert. Det handler ikke om at jeg ikke vil eller ikke ønsker å lære. Utfordringen med å ratte digitalt for meg som journalist er rett og slett at jeg da ikke vil vite hva det er jeg lytter til. DSPen eller "resten av anlegget". Det ville ikke vært noe problem om jeg ikke testet hifi-utstyr, men i det øyeblikket jeg får noe nytt i anlegget så vil jo DSP-rattingen være tilpasset de komponentene som allerede står der. Med mindre den komponenten eller høyttalerne jeg tester er helt identiske, vil jo DSP-rattingen være feil-tilpasset testproduktet. Skulle jeg da ratte DSP på nytt, så vil jeg sikkert få et glimrende resultat, men jeg vet jo ikke da om det er DSP-rattingen eller produktet som har "skylda". Jeg synes i hvert fall det gir store utfordringen i hvordan man da skal kunne beskrive de lydmessige karakteristikkene til et produkt så objektivt som mulig.

    Motor-analogien din følger jeg deg imidlertid ikke på. Å ratte digitalt for en hifi-journalist blir som en motorjournalist har en fast testbane hvor man skal teste ulike biler, men så tar man bilene man får inn og tuner både motor, dekk og hjuloppheng og fjærer for å passe best mulig til akkurat den testbanen.

    Roy
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Vel vil tippe at 80% av vanlige hifiinteresert lytter uten DSP eller multisubber og ekkofritt rom , så RES sitt utgangspunkt er ganske så normalt.
    Så jeg skjønner at han ikke vil trikse for mye. Men rommålinger her og der viser at men ikke kan ta subjektive anmeldelser som gyldig fasit for resultat i sitt eget rom. Og det er ikke så rart at det er ulike meningen om hvordan en gitt høyttaler låter når alle har ulike rom.. Men hjernen har en evne til lå lytte "utenomrommet" og høyttalere som er virkelig bra eller virkelig dårlige vil stikke seg ut uansett rom.



    Forøvrig kan jeg ikke klar meg uten DSP letter å ha jobbet med det en laaang stund, og grunnen ser man her...
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/lyngdorfs-venner.12464/post-3091852

    PS Tipper noen stativhøyttaler fra Dynaudio sin øvre klasser vil låte bra i RES sitt rom
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mitt poeng er at dersom man skal lage en vurdering av et produkt som har allmenn verdi så behøver man et system hvor rommets bidrag er små. Dermed unngår man at det maskerer eller forsterker unoter i utstyret som testes. Ved å få et rom (Eller riktigere en kombinasjon av høyttaler og rom)som gir mest mulig lineær respons og fornuftig etteklangstid så vil feks to forskjellige platespillere kunne vise hvordan de låter i forhold til hverandre. Dersom responsen i rommet ikke er kontrollert, så vil sammenligningen av to komponenter ha liten allmenn verdi, og sammenligningen er kun relevant brukt i RES sitt eget rom og oppsett.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Vel vil tippe at 80% av vanlige hifiinteresert lytter uten DSP eller multisubber og ekkofritt rom , så RES sitt utgangspunkt er ganske så normalt.
    Så jeg skjønner ea han ikke vil trikse for mye. Men rommålinger her og der viser at men ikke kan ta subjektive anmeldelser som gyldig fasit for resultat i sitt eget rom. Og det er ike så rarte et det er ulik meningen om hvorden høyttaler låter når alle har ulike rom..

    Forøvrig kan jeg ikke klar meg uten DSP letter å ha jobbet med det en laaang stund, og grunnes ser man her...
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/lyngdorfs-venner.12464/post-3091852
    Her er vi helt enige, og jeg tror som sagt at jeg også vil ende opp med DSP når jeg gir meg som hifi-skribent. Egentlig kunne jeg godt tenke meg å gjøre det nå også, men rollen min gjør at jeg synes det blir problematisk.

    Spørsmålet er om jeg synes lyden er så dårlig hos meg at jeg føler at jeg MÅ inn med DSP allerede. Svaret på det er nei. Jeg liker å spille musikk i det rommet, men har samtidig lyst til å prøve å optimalisere det så mye som mulig.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Mitt poeng er at dersom man skal lage en vurdering av et produkt som har allmenn verdi så behøver man et system hvor rommets bidrag er små. Dermed unngår man at det maskerer eller forsterker unoter i utstyret som testes. Ved å få et rom (Eller riktigere en kombinasjon av høyttaler og rom)som gir mest mulig lineær respons og fornuftig etteklangstid så vil feks to forskjellige platespillere kunne vise hvordan de låter i forhold til hverandre. Dersom responsen i rommet ikke er kontrollert, så vil sammenligningen av to komponenter ha liten allmenn verdi, og sammenligningen er kun relevant brukt i RES sitt eget rom og oppsett.
    Ja, dette er det ikke vanskelig å være enig i. Det viktigste mener jeg likevel må være at man kjenner til rommets "unoter" og tar det med i kalkulasjonen når man lytter til nytt utstyr. Der vil gode målinger være viktige, både for å kvalitetssikre at det man hører med egne ører gjenspeiles av objektive målinger og samtidig kunne være et verktøy i å jobbe fram rommet slik at man gjør rommet så godt som mulig akustisk.

    Roy
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det blir litt kort og upresist når jeg skriver på mobilen uten lesebriller...

    jeg tenkte i retning av også å teste og forstå digitale produkter med dsp muligheter som feks Lyngdorf, NAD, Anthem etc. Dersom det ikke er en del av hverdagen så henger man Dessverre ikke med lenger.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Det blir litt kort og upresist når jeg skriver på mobilen uten lesebriller...

    jeg tenkte i retning av også å teste og forstå digitale produkter med dsp muligheter som feks Lyngdorf, NAD, Anthem etc. Dersom det ikke er en del av hverdagen så henger man Dessverre ikke med lenger.
    Jeg har lesebriller på (og må bruke briller selv når jeg ikke leser :-D), og er enig med deg idet. Slike produkter tester vi til stadighet. Selv har jeg jo Anthem MRX1120 hjemme i 5.2.4-konfigurasjon og på et annet rom har jeg KEF LSX som jo også har romkorreksjon. Men vi får ikke testet alt alle sammen, så noe tar Håvard og noe tar jeg.

    Roy
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    For hva det er verdt: I ingen av de "seriøse" bladene (engelsk- og tyskspråklige) jeg leser innen hifi (det er noen..) bruker journalistene DSP eller tilsvarende utstyr når de tester produkter. Stort sett alle ramser opp sitt referanseutstyr i artiklene så det er enkelt å få en oversikt over referansene de har.

    Nå er ikke dette ett innspill i debatten om DSP eller ikke-DSP, har ingen interesse av å diskutere det. Bruker det ikke selv og skal heller ikke kjøpe dette.

    Roy: Har hørt dine høyttalere på messer og de spilte meget bra. Men kanskje er de ikke optimale i ditt rom? All den tid de må stå plassert slik de gjør kan det vel egentlig ikke bli optimalt? Kun "ett skudd fra hofta" da jeg ikke har lyttet hos deg. Så alt med en god klype salt :).

    JP
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For hva det er verdt: I ingen av de "seriøse" bladene (engelsk- og tyskspråklige) jeg leser innen hifi (det er noen..) bruker journalistene DSP eller tilsvarende utstyr når de tester produkter. Stort sett alle ramser opp sitt referanseutstyr i artiklene så det er enkelt å få en oversikt over referansene de har.

    Nå er ikke dette ett innspill i debatten om DSP eller ikke-DSP, har ingen interesse av å diskutere det. Bruker det ikke selv og skal heller ikke kjøpe dette.

    Roy: Har hørt dine høyttalere på messer og de spilte meget bra. Men kanskje er de ikke optimale i ditt rom? All den tid de må stå plassert slik de gjør kan det vel egentlig ikke bli optimalt? Kun "ett skudd fra hofta" da jeg ikke har lyttet hos deg. Så alt med en god klype salt :).

    JP
    Tyske Stereoplay er vel kanskje de som gjør mest ryddige tester og målinger sammen med Stereophile. De har fordelene av å ha egne designede lytterom som er akustisk behandlet. Det gjør jo utgangspunktet langt bedre enn hvilke ressurser RES og Håvard har tilgjengelig for sitt arbeid. Samtidig så testet feks Stereoplay Anthem sitt Pre/Power sett både med og uten bruk av DSP. Vedlagt et lite utklipp av testen.
    58DB36F9-909F-4240-BF48-D70BA7BCC75B.png
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dette begynte som en veldig interessant tråd. Kan vi ikke holde oss til utgangspunktet, i stedet for å skli ut i en diskusjon om hvorvidt Roy skal bruke DSP eller ikke? Eventuelt diskutere det i en ny tråd?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette begynte som en veldig interessant tråd. Kan vi ikke holde oss til utgangspunktet, i stedet for å skli ut i en diskusjon om hvorvidt Roy skal bruke DSP eller ikke? Eventuelt diskutere det i en ny tråd?
    Vi leser kanskje det første innlegget ulikt. Jeg forsto det dit hen at RES hadde flyttet inn i nytt rom og forsøkte å finne ut hvordan han ved hjelp av målinger og tiltak skulle få lyden best mulig. Kanskje jeg tar feil der? Akustiske tiltak, plassering og andre muligheter for å justere inn lyden er vel det som deretter har blitt diskutert. - spesifikt i forhold til at han også skal bruke rommet i sim funksjon som hifi journalist.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Dette begynte som en veldig interessant tråd. Kan vi ikke holde oss til utgangspunktet, i stedet for å skli ut i en diskusjon om hvorvidt Roy skal bruke DSP eller ikke? Eventuelt diskutere det i en ny tråd?
    Når Atle blåser i trompeten, er det verdt å lytte, selv om jeg har forståelse for at det er lett å koble DSP-justeringer til en tråd der det skal måles. Siden jeg uansett ikke har planer om å bruke DSP, så foreslår jeg at vi lar den ballen ligge.

    Da er det kanskje like greit å gå tilbake til utgangspunktet, nemlig hvordan få best mulig lyd uten DSP i rommet mitt. Det skal for øvrig bli gjort nye målinger i dag. Alphamale kommer hit senere i ettermiddag og har med seg egen mikrofon og datamaskin, så da får vi i hvert fall testet om målingene blir annerledes med hans utstyr enn med mitt.

    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn