R.I.P. (Musikkbransjen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Triste nyheter, leste ett helt ferskt intervju hvor han snakket en del om Lee Kerslake og nå har han reist selv. RIP
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Trist med alle de gamle gutta som har spilt sitt siste riff... Det får meg til å tenke på at en dag så er ingen av mine musikalske helter lenger blant oss. Ja, bortsett fra Keith Richards da.. som jo overlever alt :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Veldig trist med Ken Hensley. En så talentfull, ydmyk og sympatisk musiker
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Lady in black. Priceless.
    Restae in pace.
    Roar
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Vi er vel ganske mange som nærmer oss «best før» dato! Ikke alle blir husket med så mye kjærlighet som Ken. Nažalost.

    R
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er et par Heep album her også. Utklipp fra Discogs (Live, og Live in Moscov ble det ikke plass til på utklippet:oops:):

    Skjermbilde 2020-11-06 kl. 18.28.15.png
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Trist å høre at Ken Hensley har forlatt oss.
    Anbefaler en lytt til soloplata "Proud Words on a Dusty Shelf" fra '73. Ei sterk plate!
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ja, de store fra det beste musikk-10'året forlater oss nå i tur og orden. Trist, men sånn er jo livet. Og jeg må jo virkelig beundre mange av disse for at de faktisk rakk å bli såpass opp i årene, når man vet hvilken livsstil de fleste hadde. Snille med anatomien sin kan vel ingen av de sies å ha vært, som nevnte Keith Richard er ett eksempel på.

    Men fy flate for noen musikere/låtskrivere...! Og Ken Hensley var i så måte intet unntak, en høyst brilljant både komponist, vokalist og traktør av verdens flotteste og tøffeste instrument, nemlig Hammond B3/C3/L100.

    Uriah Heep kom på banen mens jeg enda var såpass ung at lyttingen stort sett var rettet mot datidens pop, og det gikk enda noen år før en noe eldre kompis klarte å tenne en gnist hos meg ved å sette på det nyeste albumet deres da, Wonderworld. Fra da av måtte både "Etter skoletid" og "10 i skuddet" vike plass for både Heep, Purple, Black Sabbath osv osv... 😁

    For meg var Heep-albumene Wonderworld og Magicians Birthday de beste, og som har blitt plukket fram i ettertid oppigjennom, men jeg innrømmer gjerne at interessen dalte noe etter at bassisten Gary Thain døde, midt i glansperioden. Og like tragisk er det nå at Hensley er borte, som jeg fikk gleden av å hilse på under et Norgesbesøk på midten av 2000-tallet.

    Hvil i fred 🎵🎶🎸
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Min første store musikk-kjærlighet var en kasett med Salisbury (på den ene siden og Led Zeppelin II på den andre). Musikken og følelsene sitter fortsatt spikra! Englekoret får en ny dimensjon med KH på laget:love:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.258
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Wayne Stevens (Bones Hillman) R.I.P
    Bassist i Midnight Oil.
    Bones_Hillman,_Nashville,_Oct_2011.jpg
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Salisbury var kanskje det beste albumet, iallfall det eg spelte mest ei tid. Fekk aldr opplebe UH live, og no er det definitivt for seint.
    UH kan vel fortsatt oppleves? Gode gamle Box traver videre...
    Men den (for meg) gylne kvintett er borte for mange år siden; Byron, Hensley, Thain,Kerslake og selvsagt nevnte & gjenlevende Box....

    Tror jeg må spille litt 'Uriah Heep Live' (1973) i løpet av dagen - den plata spiste jeg nesten opp i sen barndom...
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.839
    Sted
    Hus
    Bones Hillman (Midnight Oil) har lagt fra seg bassen. R.I.P.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ja vi fikk det med oss i går i innlegget til HoJ 3 plasser over her.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    En for os Danskere god sanger er ikke mere . Måske ikke så kendt for jer Nordmænd?

     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    En for os Danskere god sanger er ikke mere . Måske ikke så kendt for jer Nordmænd?

    Hei.

    Shu-Bi-Dua har jeg spillt gjennom hele mitt liv. R.I.P. Michael.

    Mvh Kjell
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Sven Wollter har gått bort, mest kjent som skuespiller men ga ut 2 album. R.I.P.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    En for os Danskere god sanger er ikke mere . Måske ikke så kendt for jer Nordmænd?

    Jeg fant dem med 78'eren. Kjøpte deretter alt som hadde kommet tidligere. Det var jævlig gøy. En stund... Litt cover/novelty band med ting som MacArine etc men med folk som Svend Asmussen med på laget :oops:
    Har ikke hørt på dem siden tidlig 80tall men vinylen står her fremdeles
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det var leit :cry: husker første gang jeg hørte Dog Shit in my Garden, episk (y)
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Salisbury var kanskje det beste albumet, iallfall det eg spelte mest ei tid. Fekk aldr opplebe UH live, og no er det definitivt for seint.
    RIP Ken Hensley. Min historie om en fantastisk flott låt. ( For de som vil lese videre)

    Jeg må bare innrømme det : Jeg var utrolig glad i de 6 første albumene til Uriah Heep. Disse fikk mye spilletid på platespilleren. I bandet mitt fra 70 tallet spilte vi også noen Heep låter og jeg fikk også sett dem live 2 ganger, i 74' i Bergen og 75' i Oslo.
    Fra disse første 6 albumene er det selvfølgelig mange klassikere, men for meg er det spesielt en låt som fremdeles gir meg «gåsehud», og ikke minst et stort smil om munnen. Dette er en låt som UH knapt spilte live i sin opprinnelige versjon.

    Fra albumet "Salisbury" innspilt i London i oktober/november 1970 og utgitt i 1971 er det den nesten 17 minutter lange tittellåten Salisbury som står ut for meg. Låtene til dette albumet er stort sett skrevet og øvd inn på puben «Fox and Hounds» i Chiswick, London sammen med inntak av mange sene halvlitere med øl. På dette albumet er det Keith Barker på trommer og ikke minst super bassisten Paul Newton i tillegg til Mick Box, David Byron og Ken Hensley.

    Selve låten Salisbury er spilt inn live i Lansdowne Studio, London med 22 stk stryk og blås fra symfoniorkester. Her stiller Mick Box opp sin Marshall rigg hvor volum står på 10 og plugger inn sin svarte Gibson Les Paul. Paul Newton på bass viser spesielt her utover i låten at han har mer en en fot i jazzen. Etter litt over 11 minutter ute i låten kommer det som jeg aldri blir lei av å høre og MIck Box har selv fortalt dette. 22 utdannede musikere med synfonibakgrunn sitter med hodetelefoner som monitor når Mick trykker ned sin wah-wah pedal (en kan tydelig høre dette klikket på plata) og trør til med sin flotte konstruerte wah-wah solo på full guffe. Dette fører til at musikerene i symfoniorkesteret river av seg hodetelefonene av lydsjokket i monitor…ha ha ha…dette skulle vi hatt på film.
    Denne Uriah Heep låten blir jeg aldri lei !

    UH.jpg
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    EDIT: jeg babler fremdeles om ShuBiDua men med litt upassende taiming

    Fritt etter husken:
    'Så kommer Marci, en bror til Peter Pan
    Han er pakked in i cellofan'
    Hvor mange år det tok før jeg skjønte MarciPan ordspillet tør jeg ikke tenke på :ROFLMAO:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429

    GT-Sara har forlatt scenen. En fargeklatt som jeg for noen hadde glede (?) av å bivåne i et bryllup.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: Det var ikke på fredag, vel?? UH ble spilt svært ofte gjennom hele barndommen min, og jeg rakk aldri å se dem selv live. Men moder´n fikk med seg det, og den konserten huska hu til sin altfor tidlige død.

    RIP, Ken!!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.258
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Verden har blitt en stor dose go'lyd fattigere.
    R.I.P Bruce Swedien
    A-101354-1102524130.jpg.jpg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.839
    Sted
    Hus
    RIP Bruce Swedien. Står for mange vellydende utgivelser :(
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bruce var forresten også svært glad i klassisk Electrocompaniet! Og sammen med Quincy Jones sto han bak omtrent hele katalogen til "The King Of Pop"- Michael Jackson..

    Rest in Peace Mr. Swedien! Say hello to Michael for us!
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    Det er ike korekt. Q Jones produserte kun de tre første albums med Michal jakson. Off the wall, Thiller og Bad.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn