Radikale nye bilavgifter?

T

Thomas1

Gjest
En slik Saab bruker jo en regnskog i året i drivstoff!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.249
Antall liker
10.828
Galskap å dyrke drivstoff på matjord når halve verden holder på å sulte i hjel.
 
W

wurst

Gjest
Jojo, men hva skal vi gjøre rent konkret? I Sverige har de over 1000 stasjoner som fyller biodrivstoff, i Norge 1. I Sverige får de som kjører slike biler avgiftslettelser på en rekke områder - gratis parkering, redusert forsikring, skattereduksjon osv. - i Norge vil regjeringen gjøre mange av dem dyrere samtidig som de reduserer prisene på forurensende dieselbiler. Hva slags tullinger er det egentlig som sitter og bestemmer i dette landet????
 
K

kbwh

Gjest
Ok, man belønner dieselbilers lave karbondioksydutslipp. Dette skal man ta igjen ved pumpene delvis på grunn av at dieselbiler har høye partikkelutslipp. De som bevisst har valgt dieselbil med parikkelfilter skal betale allikevel. Hepp!

Hva lages biodiesel av anyway?  
 
K

kbwh

Gjest
Går det mer dyrket mark med til den biobensinen SAABene må ha?
 
K

knutinh

Gjest
Hvis lokale og globale miljøutslipp er viktig så gir det da mening å premiere små, gjerrige biler med ren forbrenning?

Hvis alle kjørte rundt i VW polo med 1.1 liter som bruker 0.3 på mila så hadde jo det monnet bra.

Min tankegang er som så: La oss anta at staten innfører virkemidler for å nå mål definert som viktige. Hensikten er ikke å øke statens inntekter derfor må man søke ordninger som går i null, dermed vil også den gjennomsnittlige borger gå i null (selv om enkelte kan falle veldig uheldig ut hvis man ikke tenker seg om).


1. Bilkjøring i byer og tettbygde strøk fører til lokal forurensning og veibygging på dyrt areal. Det er naturlig å føre kostnader over på bilistene, samt premiere "skånsomme" bilister.

Mitt forslag: dynamisk bompengesystem slik at det koster mer å kjøre i rush-tida. Jevner ut belastningen over tid slik at man kan utsette utvidelse av antall kjørebaner.

Øk bompenger drastisk. 100,- pr passering i snitt. Vil motivere til å fylle bilen i stedetfor matpakkekjøring. Premier evt også de som fyller bilen med å få kjøre i kollektivfelt om mulig (som i Trondheim).

2. All bilkjøring (også den på landet) fører til utslipp som vi har forpliktet oss til å redusere.

Løsning: øk bensinpriser dramatisk. 20,- pr liter.


Så er spørsmålet:
Hva skal staten gjøre med alle disse økte inntektene? Reduser nybilavgiften. Ved å fornye bilparken vil vi samtidig få renere motorer, og kostbar bensin vil motivere til å kjøpe gjerrige biler i stedetfor SUV.


Hva er bakdelen?
Økt kostnad pr km vil slå uheldig ut for de som må kjøre langt, som folk bosatt i grisgrendte strøk. Hvis man ønsker fortsatt bosetting på landet må nybilavgiftene balansere ut dette, eller man må finne andre ordninger.

Billigere nye biler og dyrere bruk vil slå uheldig ut for de som har veldig gammel bil i dag. Det gir en uheldig sosial profil.

-k
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
syns rett og slett det er latterlig, og noe bedre kommer det aldri til å bli når de gjelder avgifter i dette landet, de øker vert år  ådet kommer sikkert til å fortsett slik, uansett om du kjører miljøvennlig eller ikke, så skal alle straffes. Ser jo dette med biopower, er jomye bedre når det gjelder milijøet å bruke det, men nei da uansett om det man gjør er positivt eller ikke så skal man straffes!!! er det rart at den norsk bilparken er blant de eldste og misnt sikre.

kom akkurat på noe, kan dæ være at de setter opp avgiften på disse bilene fordi norge vil tjene mindre penger på at folk bruker biler som er mindre farlige for miljøet???
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
2. All bilkjøring (også den på landet) fører til utslipp som vi har forpliktet oss til å redusere.

Løsning: øk bensinpriser dramatisk. 20,- pr liter.

-k
det vil vel egentlig si at man ikke kan bo på landet vis man ikke tjener millioner.
 
Topp Bunn