Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Gode nyheter!
    Kan se ut til at Devialet er mer eller mindre klar med ny fastvare til Phantom, som støtter Roon RAAT. De slapp nyheten 4. desember på fastvaresiden sin og trakk den tilbake i løpet av kort tid. Heldigvis er Googles webcrawlere flittige, så siden er lagret i skyen. Av en eller annen grunn får jeg ikke lagt til link til siden, men hvis dere søker på “devialet DOS 2.12 raat certified” dukker siden opp.

    Når det gjelder Huawei Sound X ble den pakket pent ned og adoptert av en kamerat som ikke er like opphengt i lyd som meg. Kan ikke forstå at Lyd & Bilde var så begeistret for høyttaleren.
    Husk.. lyd og bilde har Hegel forsterkere som referanse.. 😂
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Litt nervøs for at ungene eller bikkja skal ta livet av høyttalerne, men det låter betraktelig bedre med Kii Three på stativ enn Phantom Gold på vegg. I bunn er det selvsagt mer volum med Phantom, men alt låter bedre med Kii. Til nå har Kii Three for det meste fungert som tv-høyttalere, noe som definitivt er perler for svin. Jeg er fornøyd med byttet men skulle gjerne fortsatt hatt gulvplassen Kii tar. Stua ble umiddelbart mye mindre.
    PXL_20210207_125839815.jpg
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Selv med streng sosial kontroll og distansering har jeg hatt muligheten til å dra på ekskursjon for å lytte til lillebroren til Phantom Premier/Phantom I, Reactor 900/Phantom II 98dB. Ikke uventet låt det riktig så bra. Noe utrolig hvor mye lyd som kommer ut av kokevaskede plastfendere, og når lydkvaliteten i tillegg er god blir det moro å høre på musikk. At de ser skikkelig sinte ut er jo også er pluss. Matt sort gjør seg. De gamle B&W-høyttalerne ble kjapt degradert til pidestaller, og kun det. Dessverre/heldigvis er det lite rom for potteplanter på Phantom II.
    PXL_20210124_222523939.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da er lundefuglen blodtrimmet og klar til dyst! Med stødig hånd og falkeblikk har @Twsts gjennomført det jeg aldri har våget å prøve meg på, 24/96-modifikasjonen til Mr. Parks. Her snakker vi mindre enn smått, og en presisjon som måles i mikometer. Fyren burde vært kirurg.
    PXL_20210209_205753580~2.jpg

    Chip ble loddet på plass uten lupe, såvidt jeg ser den med kikkert.

    Actionbilde er påkrevd
    PXL_20210209_194951218.jpg


    Til slutt så det slik ut. Tror ikke at Mr Parks kunne gjort det noe bedre.
    PXL_20210209_203855704.jpg


    Tusen takk til @Twsts for hjelpen! Dette hadde jeg aldri greid selv.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @Twsts er virkelig en tusenkunstner! Foruten å ha stålkontroll på lodding av usannsynlige små komponenter har han svart belte i Audiolense. Resultatet er bedre lyd enn noensinne i stua. Takker, bukker og bøyer meg i hatten!
    Screenshot_20210211-000446.png
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Dokumentasjon er en god ting, så her kommer måling før korreksjon. Jeg synes det låter/måler overraskende bra til å ikke være et dedikert lytterom, men en stue det høyttalerne er plassert der de passer best inn med resten av møblementet.
    JAQ8VpF.png


    Her er simulering etter korrigering. @Twsts laget en forsiktig korrigering for å dempe de verste unotene. Jeg synes det fungerer veldig bra.
    BbuyrCo.png
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Tror jeg skal melde meg på Nordnorsk mesterskap i kronglete signalvei i mitt hjemmekinoprosjekt med Phantom i forskjellige valører. Nå er det som følger: Toslink ut av tv til surroundpre Onkyo is PR-SC5507, da preen er av eldre årgang og ikke støtter ARC over HDMI. Pre prosesserer signal som så sendes via balanserte utganger til to stk RME ADI-2 AD/DA-konvertere og en Cypress ADC. Så sendes digitalisert signal via toslink til høyre og venstre høyttaler foran, og til senterhøyttaler men høyttaleren er satt i direct optical mode. Bakhøyttalerne er et par Phantom Silver i direktemodus som blir matet av surroundpreen via RME eller Cypress, så til optisk splitter som sender signal til hver høyttaler. Lipsyncproblemer anyone?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Prosjekt hjemmekino går framover. Da jeg ikke kan sette en skrue i bakveggen uten påfølgende pryl måtte jeg på ekskursjon til metallkunstnerne hos Drag Industrier. Etter å ha forklart mitt behov og tegnet litt på en post-itlapp kjørte jeg hjem og ventet i spenning i et par dager. I dag kom telefonen om at mine ønsker var oppfylte.
    Slik ser de altså ut:
    PXL_20210216_143129167.jpg


    Solid ballast i bunn trengs, da vektarmen er ganske lang, og høyttalerene relativt framtunge. Funker dette mon tro?
    Da et bilde ofte er bedre enn tusen ord, og jeg skriver dette på en mobiltelefon, blir det bilde:
    PXL_20210216_203412887.jpg


    Det var med hjertet i halsen jeg slapp høyttaleren, men stål overgår plast i 7 av 10 tilfeller, og dette var ett av de sju tilfellene. Da er det bare å sende stativene til nærmeste veikryss, dvs Fauske, og få dem pulverlakkert i RAL 9016.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Første skikkelig dårlige actionfilm er sett i 3.0 uten romkorreksjon. Konklusjonen er at hvis du liker kvalmende mye bass er du på rett sted. Blir spennende å høre hva 5.0 kan bidra med av innvollsmassasje.
    PXL_20210221_205848737.MP.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det er selvsagt en del jobb igjen før alt er helt på plass. Kablene til senterhøyttaleren må ordnes, nye strømkabler med rett lengde til frontene lages, ADCer og forforsterkeren skal inn i skapet, og en bråte optiske kabler må festes på ett eller annet vis. Herman, vår trofaste støvsuger, men har alt gjort sitt beste for å spise et par optiske kabler. Han lyktes heldigvis ikke. Så til det viktigste; hvordan låter det? Ikke overraskende fortsatt alt for mye bass. Jeg har ikke fått kalibrert plastfenderne ennå, så det blir forhåpentligvis bedre etter det er gjort. Kona gremmes over hvor stygge høyttalerne er på vegg, jeg satser på at hun blir blind for dem etterhvert. Har funket før. Nå må jeg bare snike platespilleren og platene inn i stua igjen, så er ringen sluttet. Aner ikke hva jeg skal finne på når den tid kommer.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Dette var voldsomme greier! Tøft!
    Takk og bukker!
    Har kjørt en kalibrering med Audyssey og nå låter det mer balansert. Satser på actionfilm med mye bulder og brak i morgen, i kveld blir det roligere. Forhåpentligvis ordner det seg med en Audiolensekorreksjon av frontene etterhvert så det blir levelig med musikk fra Roon også. Jeg hører primært på musikk og hjemmekinoprosjektet var i utgangspunktet prokrastinering av platespillerprosjektet som har gått litt i stå i og med at platespillerarmen fortsatt er i USA og reparatøren har blitt spøkelse. Kan bli en dyr lærdom, men håper fortsatt på at det ordner seg. Leker også med tanken på lyd i 5.0 med Roon, men det krever en (vifteløs) pc som kan sende lyd til preen. Konvolusjon i fem kanaler krever muligens litt prosessorkraft. Tips til hvor mye som holder mottas med takk.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det er strålende sol, skyfri himmel og silkeføre. Derfor sitter jeg inne og leker med REW. Jeg hadde en liten mistanke om at det er noe basstungt lydbilde i tv-kroken, men dette var ganske mye mer enn forventet. Venstre er brun, høyre er blå. Loudness curve på steroider, hvertfall i bunn. Med høyere nivå blir kurven jevnere, trolig fordi høyttalerne bruker DSP for å ikke ødelegge seg selv. Ser dog fint ut fra 300 Hz og opp. Audiolense er nok eneste løsning på dette her. @Twsts, lyst på kaffe en ettermiddag? Jeg vet, utrolig lite utilslørt tigging av kompetanse, but desperate measures etc.
    nystue left and right var smoothing.jpg
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Et lite hjertesukk og bønn om råd fra kalde nord følger.
    Min kjære tonearm, Technics EPA-100mk2, har vært til reparasjon hos en tilsynelatende ok fyr på andre siden av Atlanteren i snart ett år. Han har utelukkende positive tilbakemeldinger på Ebay, over 1500, og tilbyr service på diverse Technicsutstyr. Armen kom i retur fra mannen uten å være fikset i fjor sommer, det var fortsatt noe trøbbel med antiskatingen. Reparatøren tok den velvillig i retur for å fikse forglemmelsen og vi hadde jevnlig kontakt fram til i oktober en gang. Så ble fyren et spøkelse. Han svarer ikke på epost eller PM, hverken på eBay, Facebook eller privat. Han er jevnlig aktiv på både Facebook og Ebay, så Covid-19 har ikke tatt ham. Nå sitter jeg med skjegget fullt av postkasser og lurer på hva neste trekk bør være. Til nå har jeg vært høflig og snill, uten resultat. Fyren sitter med bukten og begge endene, jeg har få/ingen pressmiddel å komme med. Tvilsomt at Ebay kan hjelpe, da returen gikk utenom dem. Kan bli en dyr lærepenge dette. Jeg har ikke blitt lurt før, men så det skal vel svi når det først skjer. Gode/kreative forslag mottas med takk.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hva med ett lite "hint" via Facebook (Som en kommentar på noe han poster)? Bare for å vise han at du lever og at du "ser" han?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hva med ett lite "hint" via Facebook (Som en kommentar på noe han poster)? Bare for å vise han at du lever og at du "ser" han?
    God idé, skal prøve det.

    Edit: Da var det gjort. Han har et par bedriftsprofiler og en privat profil. Har gjort meg synlig på alle tre. Får se hva som skjer.
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det han jeg tror det er, så lever han av gode tilbakemeldinger. Og en ting han ikke vil ha er sure kommentarer på innleggene sine :) Lykke til.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er det han jeg tror det er, så lever han av gode tilbakemeldinger. Og en ting han ikke vil ha er sure kommentarer på innleggene sine :) Lykke til.
    Sant. Evig eies kun et dårlig rykte osv. Ser at bedriftssiden på Facebook ikke har vært oppdatert på noen år. På privaten er han aktiv med innlegg flere ganger i uken.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Alle gode ting er tre, derfor måtte det investeres i enda en RME ADI-2, old school style. Låter det bedre? Betydelig lavere støygulv skader ikke, nå går faktisk høyttalerne i standby når det ikke spilles av lyd. Cypress DTC-4 suser i overkant mye og er herved plassert i roteskuffen til det dukker opp finanser og muligheter for Phantom i 7.0. Ikke hold pusten, det vil sannsynligvis ikke skje i løpet av dette descenniet. Enda en positiv ting med ADI-2 er muligheten til å velge samplerate på digitalutgangene og gain på inngangene. Er visst gain på digitalutgangene også ser det ut til. Liten sveitserkniv av en burk dette. Tre i høyden ser jo betraktelig mer bøst ut enn to, de lyser opp som et juletre når det eksploderer rundt hodene våre. Synergien av tre like AD/DA-convertere med SteadyClock(TM) stablet oppå hverandre må ikke undervurderes. Digital magi foldes ut og omslutter oss. Kunne vært en MQA-reklame, men støygulvet er heldigvis for lavt til det. Nok knusktørr humor, her kommer et bilde av stacket.
    PXL_20210423_190624534.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Liten oppdatering på tonearmssagaen før helgen.
    Det viser seg at fyren har gjort dette før, opp til flere ganger. Hadde jeg gjort litt research og ikke bare stolt på Ebaytilbakemeldingene hadde jeg funnet en lengre tråd på et amerikansk lydforum der det med store bokstaver blir advart mot å ha noe som helst med fyren å gjøre. Jeg kontaktet i dag den lokale sheriffen i hjembyen hans og de tilbød seg å besøke fyren og be ham om å returnere tonearmen. Dette hadde også skjedd tidligere fikk jeg informasjon om. Svært prisverdig at de faktisk gjør en innsats etter en henvendelse fra andre siden av kloden. Fikk tilbakemelding for litt siden om at fyren ikke var hjemme da de var innom. Forhåpentligvis tar de turen til de treffer på ham. Jeg vet at et besøk av sheriffen har hjulpet ved en tidligere anledning. Fortsettelse følger.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Progresjon!
    Endelig har jeg sullet meg til å montere begge drivverkene. Nå ender det til høyre på torget etter litt finpuss (inkl montering av dekaler på stoppknappen.
    PXL_20210528_225140480.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Der var spilleren helt klar for salg. Kona fryder seg og jeg er litt nedfor. Har tross alt to anlegg og burde jo ha en platespiller til hvert av dem. Høres ikke det logisk ut eller?
    PXL_20210531_222013665.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.381
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Der var spilleren helt klar for salg. Kona fryder seg og jeg er litt nedfor. Har tross alt to anlegg og burde jo ha en platespiller til hvert av dem. Høres ikke det logisk ut eller?
    JO!
    😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn