RCA-kabler og ferriter

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Ferritter er små ringer av ferritt som festes på nett- og signalkabler. Ringene festes nær apparatet og optimal skjerming oppnås når ferritter festes på alle kabler som går inn og ut av apparatet. Ferritter kan brukes på de fleste typer kabler, med unntak av høyttalerkabler. Best resultat i signalveien oppnås ved bruk av ferritter på balanserte kabler, hvor de ikke burde introdusere problemer av noe slag. På ubalanserte kabler og spesielt coaxkabler kan problemer oppstå, siden skjermen på kabelen blir liggende nærmere ferrittringen enn lederen inne i kabelen. Derfor bør en bruke ørene, og sjekke at ferritter på slike kabler ikke lager mere støy enn de fjerner.

Dette forstår jeg ikke. Jeg forstår hvordan en standard coax-kabel er konstruert slik som forklart.
Jeg har prøvd å "omgå" dette problemet her ved å bruke rca-kabler som bruker denne kabelen, som ikke er en typisk coax-kabel, som Jenving også bruker på balanserte kabler. Jeg prøvde å serre ferriter på disse kablene som bare resulterte i fryktelig hard lyd, som jeg opplevde at ferriter på strømkabelen til DACen min fjernet.

Hva er det jeg misforstår eller ikke forstår?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Som kaillen sa - "Dette går utover min forstand, og langt inn i prestens....." - Det er ingen logisk teknisk forklaring på dette. Ferriter for støydemping har stort sett ingen funksjon på audiofrekvenser, da de er laget for å dempe HFstøy inn/ut av apparater. Det finnes ferriter for lave frekvenser også, men det er en annen historie... det avhenger av jernblandingen i ferriten..... Jeg heller ikke sikker på om jeg kjøper forklaring du linker til.......
Du får bare stole på det du hører .... til en avveksling...:cool:
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Er vel ikke meningen at de skal fungere på lydfrekvenser, men som du sier HF-støy, men derimot stoppe det som kabelen plukker og sender inn i apparatet.
 
Topp Bunn