Ikke nødvendigvis alder, men ofte er det det også. AlNiCo magneter kan også svekkes av andre årsaker, bl.a. støt og slag, feil lagring (elementer rygg mot rygg etc.). Men som regel er det alder som er det vanligste. Og når en driver med "vintage" utstyr så er AlNiCo gjerne det en går etter på elementene, og ofte var det nettopp denne materialtype som ble benyttet. I dag benyttes det som regel ferrit som er mye billigere å fremstille.
AlNiCo og trioder f.eks. kan låte aldeles magisk når alt stemmer, men det er ikke bare materialet i magnetene som er med og lager godlyden, både membran, oppheng og andre komponenter var "riktigere" tillaget på mange av elementene før. Det er enklere å få en skikkelig naturlig og organisk (sic) lyd med AlNiCo, lav bevegelig masse og papirmembraner enn med dagens mest benyttede varianter i metall, keramikk, kevlar, karbon og hva det nå måtte være alt sammen. Nå erter jeg kanskje på meg en haug eire av moderne svindyre kassehøyttalere med nevnte egenskaper men det driter jeg vel forsåvidt i. Unnskyld fransk'en