ReadyNAS/Mac mini/Cambridge Azur 840C

K

KindOfBlue

Gjest
Lysten på et oppsett som leverer det du får fra Klimax DS, til 1/4 av prisen, og som i tillegg lar deg avspille dvd, filmer fra harddisk, gå på nett?

Skrev dette som et innlegg i Mac-tråden, men tror det kan ha generell interesse.

===

Interessant at den samme gjengen som hiver seg over Macs "ublu" priser ikke satte siktet på Klimax DS fra Linn?



Til venstre har vi en NAS-server, som er pyntet litt på, men som gjør presis det samme som min ReadyNAS+ (faktisk står det ReadyNAS+ i racket nede på Kontrapunkt.)

Oppå enheten som fikk Fidelity-redaksjonen i fistel har vi en kontrollenhet fra Samsung. Denne er utstyrt med en GUI og software som er rein steinalder, og ustabil.

Selve enheten inneholder upsampling-kretser som er standard, og som man også finner i Cambridge Azur 840C, men det er pent pakket inn, og det står Linn på.

Jeg har en 2TB ReadyNAS+, 1 Mac mini, 1 iPod Touch og 1 Cambridge Azur 840C, som upsampler til både digital (24/96) og analog (24/384), og som i tillegg har digitale innganger. Pris med kabler og software, ca: 30.000. Legger du til et trådløst keyboard med museflate fra Logitech, 1.800,-, så kan du sitte i sofaen og styre alt via flatskjermen som står bak høyttalerne, inkl. å gå på nett.

Linn Klimax DS koster, såvidt meg bekjent, 126.000
Såvidt jeg forstår er den prisen uten lagringsmedia, dvs. ReadyNAS eller tilsvarende.
Jeg har bedre kontroll med kilde og avspilling, valg av musikk, osv. Og kan selvsagt også avspille Linns høyoppløsningsfiler. Cambridgen har både analoge (balansert/ubalansert) og digitale utganger (toslink/coax), mens Klimax DS kun har analoge, balanserte og ubalanserte.

http://www.kontrapunkt.no/produkt/linn_ds.htm

Øverst hekken på Klimax DS, nederst Cambridge Azur 840C.
 

Vedlegg

Tufs

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
20
Antall liker
0
Hmm, hvorfor ikke sammenligne med Linn Sneaky Music DS til NOK 10.950,-?
 
N

nb

Gjest
Tufs skrev:
Hmm, hvorfor ikke sammenligne med Linn Sneaky Music DS til NOK 10.950,-?
Nå vet ikke jeg hva Sneaky Music DS er for noe, man skal man vise eksempler på fulltendig idiotiprising må man jo velge noe som er fullstendig idiotisk priset og gi en begrunnelse for hvorfor dingsen har en idiotpris.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Tufs skrev:
Hmm, hvorfor ikke sammenligne med Linn Sneaky Music DS til NOK 10.950,-?
Den vil jeg faktisk heller sammenligne med en Airport Express enhet til 1200,- + en billig DAC/forsterker.
Jeg kan sende musikk til en Airport Express trådløst eller via Ethernet, og denne kan sende signalet via optisk toslink, i full oppløsning, videre til en DAC/forsterkerenhet.
Sneaky er vel tenkt som en SONOS konkurrent, men er seriøst downspec'd i forhold til både Klimax og kombinasjonen jeg viser til ovenfor.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Tufs skrev:
Hmm, hvorfor ikke sammenligne med Linn Sneaky Music DS til NOK 10.950,-?
Den vil jeg faktisk heller sammenligne med en Airport Express enhet til 1200,- + en billig DAC/forsterker.
Sier du at du har sammenlignet?
 
N

nb

Gjest
Karl_Erik skrev:
Sier du at du har sammenlignet?
Det er neppe poenget, man må omtrent jobbe i Fidelity eller lignende for ikke å ville innse hvor hinsides enhver fornuft prisen på disse greiene til Linn er. Det finnes alternativer med mye mer funksjonalitet til en brøkdel av prisen.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Karl_Erik skrev:
KindOfBlue skrev:
Tufs skrev:
Hmm, hvorfor ikke sammenligne med Linn Sneaky Music DS til NOK 10.950,-?
Den vil jeg faktisk heller sammenligne med en Airport Express enhet til 1200,- + en billig DAC/forsterker.
Sier du at du har sammenlignet?
Jeg går ut ifra at du er klar over at manualen ligger på Linns sider?

Den er ikke på markedet ennå. Men om man vurderer hva det påstås den skal gjøre, og sammenligner med hva som er mulig med andre løsninger, så er det vel ikke usannsynlig at dette er en fair sammenligning? Den har forøvrig samme dårlige GUI som Klimax DS er utstyrt med på kontrollenheten. Blir vanskelig å få SONOS tilhengere til å kjøpe den.

Linn tilbyr pene innpakninger. Kikk på sidene til Linn, og på sidene for Sneaky. 12-13 bilder av boksen, minimalt med info om enheten, men som sagt ligger manualen der.
 
O

omholt

Gjest
Ble omtrent ramaskrik i en tidligere tråd hvor jeg kritiserte prisen på lillebroren Klimax DS. Denne gang, tror jeg at jeg holder kjeft.
 
N

nb

Gjest
omholt skrev:
Ble omtrent ramaskrik i en tidligere tråd hvor jeg kritiserte prisen på lillebroren Klimax DS. Denne gang, tror jeg at jeg holder kjeft.
Her får du sikkert full støtte ;)
 
K

KindOfBlue

Gjest
Lyden fra Klimax DS er selvsagt utrolig mye bedre, fordi Linn har gjort så mye for å forbedre signalet! ;D

Men det er ganske mange CD'er og musikkfiler jeg kan kjøpe for prisforskjellen på ca. 115.000+
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Karl_Erik skrev:
Sier du at du har sammenlignet?
Det er neppe poenget, man må omtrent jobbe i Fidelity eller lignende for ikke å ville innse hvor hinsides enhever fornuft prisen på disse greiene til Linn er. Det finnes alternativer med mye mer funksjonalitet til en brøkdel av prisen.
Nåhh, hvorfor kan han ikke da like gjerne sammenligne Cambridge-oppsettet med en Sneaky DS som med en Klimax DS? Sneaky DS har for øyeblikket mer funksjonalitet enn Klimax DS, og til under 10% av prisen.
Linn gir omtrent samme funksjonaliteten i 4 ulike nivåer med DS. Det er lyden som skiller disse, funksjonalitet.

Hvis man ikke er interessert i lydkvalitet, er det en veldig ryddig holdning å ha. Men det bør nesten flagges. Og bare for å ha nevnt det - hvis man kjøper en Klimax DS og ønsker seg en digital utgang for å koble til ekstern DAC, da har man gjort et feilkjøp i utgangspunktet.

Men ikke misforstå - jeg tor at Cambridgeoppsettet til KindOFBlue er et knalloppsett.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Karl_Erik skrev:
nb skrev:
Karl_Erik skrev:
Sier du at du har sammenlignet?
Det er neppe poenget, man må omtrent jobbe i Fidelity eller lignende for ikke å ville innse hvor hinsides enhever fornuft prisen på disse greiene til Linn er. Det finnes alternativer med mye mer funksjonalitet til en brøkdel av prisen.
Nåhh, hvorfor kan han ikke da like gjerne sammenligne Cambridge-oppsettet med en Sneaky DS som med en Klimax DS? Sneaky DS har for øyeblikket mer funksjonalitet enn Klimax DS, og til under 10% av prisen.
Linn gir omtrent samme funksjonaliteten i 4 ulike nivåer med DS. Det er lyden som skiller disse, funksjonalitet.

Hvis man ikke er interessert i lydkvalitet, er det en veldig ryddig holdning å ha. Men det bør nesten flagges. Og bare for å ha nevnt det - hvis man kjøper en Klimax DS og ønsker seg en digital utgang for å koble til ekstern DAC, da har man gjort et feilkjøp i utgangspunktet.

Men ikke misforstå - jeg tor at Cambridgeoppsettet til KindOFBlue er et knalloppsett.
Naturligvis Karl Erik, mitt poeng her er at man kan få flere valgmuligheter, til en lavere pris, og kanskje uten å gå på akkord med lyden som resulterer? Juryen sliter jo med å avgjøre i hvilken utstrekning vi hører forskjell på høyoppløsningsfiler (jeg mener jeg gjør det.)

Poenget er at Klimax DS er en dårlig musikkfilmanager, og kanskje en meget god musikkfilbehandler. Oppsettet jeg skisserer er en overlegen musikkfilmanager, og så får vi høre hvor godt det spiller i sammenligning. Jeg mener det spiller særdeles godt. (Nå ser jeg forøvrig bort fra at det setup jeg skisserer i tillegg også avspiller film, med ekstremt god DVD-upsampling til HD, og at det gjør det mulig å gå på nett.)
 

Tufs

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
20
Antall liker
0
Hva er egentlig forskjellene på speccs i forhold til Sneaky DS og den kombinasjonen KindofBlue lister opp? Dette er ikke ment for å provosere, jeg er ikke særlig opptatt av tekniske spesifikasjoner. Bare lurer, i og med at jeg antar at både Klimax, Sneaky og Cambridge Azur 840C inneholder standard upsampling kretser.

Jeg er for øvrig enig i kritiikken mot GUI'en til Linns produkter. Alt for lite brukervennlig. Dersom Linn fikser dette tror jeg produktene har en stor fremtid. Selv pønsker jeg på en Linn Majik DS når den lanseres på høsten dersom Linn sørger for en enkel betjeningsmåte.

(Sneaky Music er forresten lansert. Foreløpige rapporter tyder på at spilleren har bedre eller sammenlignbar lyd med Akurate CD. Det må dog sies at de fleste som har testet produktet nok tilhører segmentet Linn-entusiaster og følgelig ikke nødvendigvis helt objektive. Likevel et veldig spennende produkt til en relativt lav pris)


Edit* Jeg ser at KindofBlue oppklarer en del av det jeg lurte på i forrige innlegg. Enig med synspunktet dårlig musikkfilmanager og etter min mening meget god musikkfilbehandler. Mitt håp er at Linn får orden på den første biten. Da tror jeg Sneaky, Majik og Akurate blir svært konkurransedyktige.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Tufs skrev:
Hva er egentlig forskjellene på speccs i forhold til Sneaky DS og den kombinasjonen KindofBlue lister opp? Dette er ikke ment for å provosere, jeg er ikke særlig opptatt av tekniske spesifikasjoner. Bare lurer, i og med at jeg antar at både Klimax, Sneaky og Cambridge Azur 840C inneholder standard upsampling kretser.

Jeg er for øvrig enig i kritiikken mot GUI'en til Linns produkter. Alt for lite brukervennlig. Dersom Linn fikser dette tror jeg produktene har en stor fremtid. Selv pønsker jeg på en Linn Majik DS når den lanseres på høsten dersom Linn sørger for en enkel betjeningsmåte.

(Sneaky Music er forresten lansert. Foreløpige rapporter tyder på at spilleren har bedre eller sammenlignbar lyd med Akurate CD. Det må dog sies at de fleste som har testet produktet nok tilhører segmentet Linn-entusiaster og følgelig ikke nødvendigvis helt objektive. Likevel et veldig spennende produkt til en relativt lav pris)
@tufs

Har du funnet spec's når det gjelder hvilke oppløsninger Sneaky aksepterer? Jeg er blitt fortalt at det stanger på Redbook, er det riktig?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Karl_Erik skrev:
KindOfBlue skrev:
Tufs skrev:
Hmm, hvorfor ikke sammenligne med Linn Sneaky Music DS til NOK 10.950,-?
Den vil jeg faktisk heller sammenligne med en Airport Express enhet til 1200,- + en billig DAC/forsterker.
Sier du at du har sammenlignet?
Den er ikke på markedet ennå.
Jo, det er den. Selv har jeg hørt den for en måneds tid siden.

Men om man vurderer hva det påstås den skal gjøre, og sammenligner med hva som er mulig med andre løsninger, så er det vel ikke usannsynlig at dette er en fair sammenligning? Den har forøvrig samme dårlige GUI som Klimax DS er utstyrt med på kontrollenheten.
Ingen av dem "har" et GUI. Man kan benytte det GUI som er utviklet av Linn, eller man kan benytte andre GUI. Selv har jeg benyttet 3 ulike PC-baserte GUI, samt et program for styring på en Nokia n800. Det er for øvrig utvikling på gang for iPod Touch.

DS er kompatibel med UPnP AV, og er uavhengig av egenutviklet programvare for styring.

Men dette til tross er det ikke til å stikke under en stol at det finnes mer tiltalende brukergrensesnitt nå. Hva situasjonen er om et år - eller en måned - er det ingen som vet.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Karl_Erik skrev:
Ingen av dem "har" et GUI. Man kan benytte det GUI som er utviklet av Linn, eller man kan benytte andre GUI. Selv har jeg benyttet 3 ulike PC-baserte GUI, samt et program for styring på en Nokia n800. Det er for øvrig utvikling på gang for iPod Touch.
Sånn for ordens skyld er det dette som står i manualen, så vi kan vel si at de har et GUI. At de kan styres av andres er en fordel, for Linns er ekstremt dårlig.
 

Vedlegg

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Ble omtrent ramaskrik i en tidligere tråd hvor jeg kritiserte prisen på lillebroren Klimax DS. Denne gang, tror jeg at jeg holder kjeft.
Neida, Bjørn, det ble ikke ramaskrik. Men et par stykker hevet et øyenbryn eller to når du kritiserte en vin til 200,- pr flaske for å være overpriset, siden du får vin til 59,- som til og med har mer alkohol... 8)

(sorry, kunne ikke dy meg: ;)
 
N

nb

Gjest
Hva er Klimax DS egentlig? Er det kun en nettverksspiller eller er det en preamp med innebygget DAC og nettverksfunksjonalitet? Støtter den multikanalslyd? Har den analoge innganger om man vil slenge på en platespiller på oppsettet?

Edit: Ser av bildene at den ikke støtter multikanal (siden kun tokanals analog ut er det ganske opplagt) og at den ikke har analoge innganger. Men kan den styre volum?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Hva er Klimax DS egentlig? Er det kun en nettverksspiller eller er det en preamp med innebygget DAC og nettverksfunksjonalitet? Støtter den multikanalslyd? Har den analoge innganger om man vil slenge på en platespiller på oppsettet?
Klimax DS er en ren nettverkspiller. Eller "Media Renderer" i UPnP-terminologien.
Altså ingen preampfunksjoner/volumkontroll. Den støtter heller ikke mulitkanal.
 

Tufs

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
20
Antall liker
0
Litt info om Sneaky hentet fra Kontrapunkts hjemmesider:


DS produktene fra Linn representerer en ny generasjon spillere for digital musikkformidling - med en lydkvalitet som er overlegen tilsvarende CD-spiller løsninger. Sneaky DS er Linns nyeste og rimeligste nettverkspiller. Klimax, Akurate og Sneaky DS er alle basert på samme teknologiske plattform med avspilling av musikkformater i opptil 24 bits/192 kHz oppløsning.

Sneaky DS kan enten fungere som en ren avspiller sammen med eksisterende forsterker/høyttalerløsning eller som en del av et multiromoppsett.

Ved avspilling av standard 16 bits/44.1 kHz (CD-kvalitet) fra musikkserver vil lydkvaliteten være på nivå med de beste tyvetusen kroners CD-spillerne. I tillegg gir DS produktene anledning til nedlasting av musikk i MP3, WAV eller Flac format med i full studio-master kvalitet (24 bits/192 kHz).
Kilde : http://www.kontrapunkt.no/produkt/linn_ds.htm
 
K

KindOfBlue

Gjest
Tufs skrev:
Litt info om Sneaky hentet fra Kontrapunkts hjemmesider:


DS produktene fra Linn representerer en ny generasjon spillere for digital musikkformidling - med en lydkvalitet som er overlegen tilsvarende CD-spiller løsninger. Sneaky DS er Linns nyeste og rimeligste nettverkspiller. Klimax, Akurate og Sneaky DS er alle basert på samme teknologiske plattform med avspilling av musikkformater i opptil 24 bits/192 kHz oppløsning.

Sneaky DS kan enten fungere som en ren avspiller sammen med eksisterende forsterker/høyttalerløsning eller som en del av et multiromoppsett.

Ved avspilling av standard 16 bits/44.1 kHz (CD-kvalitet) fra musikkserver vil lydkvaliteten være på nivå med de beste tyvetusen kroners CD-spillerne. I tillegg gir DS produktene anledning til nedlasting av musikk i MP3, WAV eller Flac format med i full studio-master kvalitet (24 bits/192 kHz).
Kilde : http://www.kontrapunkt.no/produkt/linn_ds.htm
Joda, dette har jeg sett, men det betyr ikke at Sneaky avspiller i 24bit/192. Formuleringen er ganske spesiell. Anledning til nedlasting betyr ikke avspilling.
Samtidig ville det være underlig om de ikke åpnet for slik avspilling og upsampling til 24/384, men da får de det sannsynligvis også vanskelig med å forklare hvorfor man heller skal kjøpe Klimax DS. Så jeg er nysgjerrig på hvorvidt upsampling og filbehandling er klippet i Sneaky - noe som ikke er ukjent i andre, tilsvarende nettverksavspillere.
 
N

nb

Gjest
Karl_Erik skrev:
nb skrev:
Hva er Klimax DS egentlig? Er det kun en nettverksspiller eller er det en preamp med innebygget DAC og nettverksfunksjonalitet? Støtter den multikanalslyd? Har den analoge innganger om man vil slenge på en platespiller på oppsettet?
Klimax DS er en ren nettverkspiller. Eller "Media Renderer" i UPnP-terminologien.
Altså ingen preampfunksjoner/volumkontroll. Den støtter heller ikke mulitkanal.
Ok takker for oppklaring, da blir prisingen bare enda mer absurd i mine øyne. Med mindre man mener at Linn lager den argeste DACen man kan få for ca 120.000 kroner da. Resten av funksjonaliteten til boksen koster jo ingen verdens ting.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Karl_Erik skrev:
nb skrev:
Hva er Klimax DS egentlig? Er det kun en nettverksspiller eller er det en preamp med innebygget DAC og nettverksfunksjonalitet? Støtter den multikanalslyd? Har den analoge innganger om man vil slenge på en platespiller på oppsettet?
Klimax DS er en ren nettverkspiller. Eller "Media Renderer" i UPnP-terminologien.
Altså ingen preampfunksjoner/volumkontroll. Den støtter heller ikke mulitkanal.
Ok takker for oppklaring, da blir prisingen bare enda mer absurd i mine øyne.
Du om det. Jeg merket meg at du ikke skrev "i mine ører". 8)
 
N

nb

Gjest
Karl_Erik skrev:
Du om det. Jeg merket meg at du ikke skrev "i mine ører". 8)
Hehe, gjorde ikke det - jeg har jo ikke hørt den. Jeg kommer aldri til å betale 120k for en DAC. Jeg tror ikke så veldig mange i kundegruppen til Linn tenker over at det er det de faktisk gjør her. Og får tydligvis elendig software/GUI/betjeningskomfort + null lagringsplass på kjøpet. Jeg synest det er en svært dårlig deal.

Og uten støtte for nye multikanalsformater er den ikke spesielt fremtidsrettet heller.

Bare for å illustrere hvor fantastisk villt dette er priset: For 1/30 del av prisen kan man kjøpe en Playstation 3. Med en PS3 kan man i tillegg
- spille DVD og BluRay filmer
- spille TV-spill
- streame video eller musikk over nettet
- spille av stort sett alt som finnes av lydformater
- tappe lydsingalet digitalt om man ønsker det, enten over SP/DIF eller HDMI
- og mye mer

Uavhengig av om en PS3 har noe i et High-end-oppsett å gjøre, er det et ganske grellt eksempel på hvor spektakulært lite man får for pengene om man kjøper en slik løsning fra Linn.
 
O

omholt

Gjest
Karl_Erik skrev:
Neida, Bjørn, det ble ikke ramaskrik. Men et par stykker hevet et øyenbryn eller to når du kritiserte en vin til 200,- pr flaske for å være overpriset, siden du får vin til 59,- som til og med har mer alkohol... 8)

(sorry, kunne ikke dy meg: ;)
Hehe. Men jeg holder fast på det er fult mulig å få en flaske til 59 kr som både smaker bedre og har mer alkohol enn vin til 200 kr.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Jeg vil anbefale den spanske vinen Hecula, bestillingsvare på polet. Røverkjøp til prisen om du ikke er opptatt av å drikke etiketter.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Karl_Erik skrev:
Neida, Bjørn, det ble ikke ramaskrik. Men et par stykker hevet et øyenbryn eller to når du kritiserte en vin til 200,- pr flaske for å være overpriset, siden du får vin til 59,- som til og med har mer alkohol... 8)

(sorry, kunne ikke dy meg: ;)
Hehe. Men jeg holder fast på det er fult mulig å få en flaske til 59 kr som både smaker bedre og har mer alkohol enn vin til 200 kr.
Ok, hvis denne vinen er bedre enn all vin til 200,- har du et poeng...
For du har vel smakt på dem...? 8)
 
O

omholt

Gjest
Såvidt kan man vel si, men har ikke drukket meg full på den enda. ;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Tjah.

Jeg har en kamerat som kjører stereo i stua. Hovedoppsettet hans består av:
* dCS Puccini (fungerer også som pre, og har to digitale innganger)
* Rogue Zeus
* T+A Criterion TCI 2E

På de to digitale inngangene har han hektet henholdsvis en Sony PS3 og en Mac Mini.
* PS3 gjør det den gjør best, inkludert film (både DVD og Blu-ray) og spill.
* Mac Mini er på nett og henter musikk fra musikkserver etc.
Begge disse er koblet til en 50" Sony FullHD LCD-skjerm.

Jeg må si at dette er et av de mest fleksible oppsettene jeg har vært borti, og poenget mitt er at man får Pucciniens lydmessige ytelse fra alle kilder. Slett ikke dårlig, spør du meg, og det viser at man kan kombinere rimelig og dyrt i samme oppsett med herlig resultat.
 
N

nb

Gjest
roffe skrev:
Tjah.

Jeg har en kamerat som kjører stereo i stua. Hovedoppsettet hans består av:
* dCS Puccini (fungerer også som pre, og har to digitale innganger)
* Rogue Zeus
* T+A Criterion TCI 2E

På de to digitale inngangene har han hektet henholdsvis en Sony PS3 og en Mac Mini.
* PS3 gjør det den gjør best, inkludert film (både DVD og Blu-ray) og spill.
* Mac Mini er på nett og henter musikk fra musikkserver etc.
Begge disse er koblet til en 50" Sony FullHD LCD-skjerm.

Jeg må si at dette er et av de mest fleksible oppsettene jeg har vært borti, og poenget mitt er at man får Pucciniens lydmessige ytelse fra alle kilder. Slett ikke dårlig, spør du meg, og det viser at man kan kombinere rimelig og dyrt i samme oppsett med herlig resultat.
Jepp. Jeg tror markedet for dyre rene digitalkilder vil bli stadig mindre etter hvert som flere og flere melder seg inn i den virkelige verden og ser det praktiske i nettverksdistribusjon av musikk.
 
K

KindOfBlue

Gjest
roffe skrev:
Tjah.

Jeg har en kamerat som kjører stereo i stua. Hovedoppsettet hans består av:
* dCS Puccini (fungerer også som pre, og har to digitale innganger)
* Rogue Zeus
* T+A Criterion TCI 2E

På de to digitale inngangene har han hektet henholdsvis en Sony PS3 og en Mac Mini.
* PS3 gjør det den gjør best, inkludert film (både DVD og Blu-ray) og spill.
* Mac Mini er på nett og henter musikk fra musikkserver etc.
Begge disse er koblet til en 50" Sony FullHD LCD-skjerm.

Jeg må si at dette er et av de mest fleksible oppsettene jeg har vært borti, og poenget mitt er at man får Pucciniens lydmessige ytelse fra alle kilder. Slett ikke dårlig, spør du meg, og det viser at man kan kombinere rimelig og dyrt i samme oppsett med herlig resultat.
Dette er presis hva jeg går og vurderer. Skal prøve en Puccini om et par uker. Opplever jeg forbedring i forhold til Cambridge, så blir det oppgradering -- men dette er jeg helt enig i er den ideelle tilnærmingen til mulighetene som finnes nå.
 
K

KindOfBlue

Gjest
nb skrev:
Jepp. Jeg tror markedet for dyre rene digitalkilder vil bli stadig mindre etter hvert som flere og flere melder seg inn i den virkelige verden og ser det praktiske i nettverksdistribusjon av musikk.
Men - men - hva med jitter? ;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
KindOfBlue skrev:
nb skrev:
Jepp. Jeg tror markedet for dyre rene digitalkilder vil bli stadig mindre etter hvert som flere og flere melder seg inn i den virkelige verden og ser det praktiske i nettverksdistribusjon av musikk.
Men - men - hva med jitter? ;D
Håndtering av jitter er etter min mening DACens jobb. Jeg regner med at det vil bli vanligere og vanligere at preamper og forsterkere ellers utstyres med innebygget DAC og digitale innganger, slik man tidligere hadde Phono-inngang med innbygget RIAA-trinn som standard.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Tufs skrev:
Litt info om Sneaky hentet fra Kontrapunkts hjemmesider:


DS produktene fra Linn representerer en ny generasjon spillere for digital musikkformidling - med en lydkvalitet som er overlegen tilsvarende CD-spiller løsninger. Sneaky DS er Linns nyeste og rimeligste nettverkspiller. Klimax, Akurate og Sneaky DS er alle basert på samme teknologiske plattform med avspilling av musikkformater i opptil 24 bits/192 kHz oppløsning.

Sneaky DS kan enten fungere som en ren avspiller sammen med eksisterende forsterker/høyttalerløsning eller som en del av et multiromoppsett.

Ved avspilling av standard 16 bits/44.1 kHz (CD-kvalitet) fra musikkserver vil lydkvaliteten være på nivå med de beste tyvetusen kroners CD-spillerne. I tillegg gir DS produktene anledning til nedlasting av musikk i MP3, WAV eller Flac format med i full studio-master kvalitet (24 bits/192 kHz).
Kilde : http://www.kontrapunkt.no/produkt/linn_ds.htm
Joda, dette har jeg sett, men det betyr ikke at Sneaky avspiller i 24bit/192. Formuleringen er ganske spesiell. Anledning til nedlasting betyr ikke avspilling.
Samtidig ville det være underlig om de ikke åpnet for slik avspilling og upsampling til 24/384, men da får de det sannsynligvis også vanskelig med å forklare hvorfor man heller skal kjøpe Klimax DS. Så jeg er nysgjerrig på hvorvidt upsampling og filbehandling er klippet i Sneaky - noe som ikke er ukjent i andre, tilsvarende nettverksavspillere.
Her er det mer inngående tekniske spesifikasjoner. http://www.cleverhome.com.au/manuals/Linn-Sneaky-Music-DS-Room-Amp-Installation-Manual.pdf.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Nice. Takker.
Hvordan vil du sammenligne lyden fra Sneaky vs. Klimax DS?

Utdrag fra Sneaky Spec's under:
 

Vedlegg

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Nice. Takker.
Hvordan vil du sammenligne lyden fra Sneaky vs. Klimax DS?
Jeg har ikke hørt de i en direkte sammenliging, så det er litt vanskelig å si.
Da jeg hørte Sneaky DS hos Kontrapunkt, besto resten av anlegget av Majik I integrert forsterker og Majik 140 høyttalere. Mens Klimax DS ble demonstrert på et komplett Klimax oppsett og i et annet rom. Så det eneste jeg kan si er at Sneaky DS låt veldig bra, ut over det vil jeg ikke gi noen flere karakteristikker før jeg eventuelt har prøvd den i bedre kontrollerte omgivelser.

Det jeg derimot kan si, er at forskjellen mellom Akurate DS (som jeg selv eier) og Klimax DS var større enn jeg satte pris på... ::) Jeg hadde forventet mer marginale forskjeller enn det som var tilfelle, særlig tatt i betraktning at det sitter en WM8741 DAC i begge. ( I Sneaky DS sitter det en WM8740).
 
D

dtddiver

Gjest
Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor Linn ikke utstyrer disse boksene med digitale innganger, bare ethernet. Sneaky Music hadde vært en drøm for meg, men uten SPDIF inn kan man ikke bruke den til film, som det jo hender man ser. Jeg kan realtimekode DD/DTS til stereo wav ut fra pc, men det vil selvsagt ikke funke uten digitale innganger.

Sneaky Music som DAC/Preamp med effektforsterker koblet til hadde jo vært fantastisk, men den gang ei.
 
Topp Bunn