Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Citroen lager nydelige biler. Og så er de europeiske, et kjempepluss i mitt hode nå når Kina ruster seg til å overta verden. Kinamikk kommer aldri inn i min garasje, uansett hvor gode de er.
    DS3 Crossback er vel ikke akkurat nydelig, men ok - og generelt er min opplevelse at Citroen sjelden lager noe pent. Og det er kanskje de bilene (Ihvertfall designet siste 20 år) som tåler tidens tann dårligst.

    Men, smak og behag.
     

    Vedlegg

    fiske

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2010
    Innlegg
    70
    Antall liker
    23
    Jeg er fortsatt strålende fornøyd med min Polestar 2. Den er morsom å kjøre, føles trygg og den er milevis foran vår Audi Q5. Jeg har, som mange andre, nå fått den store innkallingen som innebærer at mitt lokale Volvo verksted må ha bilen inne en hel dag. Ned med motor og drivverk foran for å bytte en del som ligger veldig kjeitete til. Samtidig får bilen andre viktige oppdateringer som OTA. Mange spør om dette bekymrer meg men det gjør det overhodet ikke. Måten Polestar kommuniserer og kompenserer er meget proff og tillitsvekkende.

    Jeg har hele tiden hevdet at elbilmarkedet vil falle som en sten den dagen man fjerner alle elbilfordelene. Nå er jeg ikke så sikker lengre.

    Vis vedlegget 675433

    -BB-
    Har polestar selv og er strålende fornøyd. Hentet min 13.august. Var inne i september for å stille lysene korrekt. Min skal inn for å bytte HVCH og invertere + OTA 30.11. Den er en drøm å kjøre.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    De siste 10 åra har jeg sikkert kun 10 ganger hatt passasjerer i baksetet så for vårt bruk er det ingen problem.
    Ser den, men med små barn følger man litt mer med der. Jeg ble bare litt overrasket da jeg tenkte på Polestar som en litt «Limousine» aktig sedan som typisk kunne vært en bil for 4 voksne noen ganger.

    Mange bilmerker har mye å lære av Skoda når det gjelder plass. Toyota sine siste kreasjoner har vært på gang der i forhold til før.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    DS3 Crossback er vel ikke akkurat nydelig, men ok - og generelt er min opplevelse at Citroen sjelden lager noe pent. Og det er kanskje de bilene (Ihvertfall designet siste 20 år) som tåler tidens tann dårligst.

    Men, smak og behag.
    Citroen Cactus er en rimelig og praktisk bil med noen løsninger som jeg synes er fascinerende. Mykplast på sidene så trange p-plasser ikke er noe problem og med en slags sofa innvendig er tanken om å ha det litt som hjemme i bilen. (dama i armkroken) Citroen har alltid vært innovative og har baller til å teste ut ukonvensjonelle løsninger og design. Det synes jeg de skal ha kudos for.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ta deg en tur til Bertil O. Steen på Lørenskog og ta deg en prøvetur med en DS3 Crossback, du vil bli overrasket over lavt støynivå og høyt kvalitetsnivå, vi fikk vår bil i førsten av oktober og det er ingen irritasjoner eller noe som jeg synes burde vært forandret. Det er rett og slett en veldig fin bil. Nevner dette fordi denne bilen også har prioritert plassen i forsetene.

    Virker som en bil som gir mye for pengene. Skal kikke litt nærmere på den, men i utgangspunktet ønsker vi AWD, praktisk om vinteren her hvor vi bor.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Citroen lager nydelige biler. Og så er de europeiske, et kjempepluss i mitt hode nå når Kina ruster seg til å overta verden. Kinamikk kommer aldri inn i min garasje, uansett hvor gode de er.
    Da sliter du - veldig mye kina mikk i alt om dagen....
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg er fortsatt strålende fornøyd med min Polestar 2. Den er morsom å kjøre, føles trygg og den er milevis foran vår Audi Q5. Jeg har, som mange andre, nå fått den store innkallingen som innebærer at mitt lokale Volvo verksted må ha bilen inne en hel dag. Ned med motor og drivverk foran for å bytte en del som ligger veldig kjeitete til. Samtidig får bilen andre viktige oppdateringer som OTA. Mange spør om dette bekymrer meg men det gjør det overhodet ikke. Måten Polestar kommuniserer og kompenserer er meget proff og tillitsvekkende.

    Jeg har hele tiden hevdet at elbilmarkedet vil falle som en sten den dagen man fjerner alle elbilfordelene. Nå er jeg ikke så sikker lengre.

    Vis vedlegget 675433

    -BB-
    Dette er jaggu en flott bil - har vært et par-tre ganger hos Volvo og beskuet vidunderet! Fristende å putte inn på lista "ting man bør kjøpe".
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Dette er jaggu en flott bil - har vært et par-tre ganger hos Volvo og beskuet vidunderet! Fristende å putte inn på lista "ting man bør kjøpe".
    Jeg kan anbefale en prøvetur og da gjerne på kveldstid og gjerne i dårlig vær slik at du får prøvd de fantastiske lysene sammen med cruisekontrollen. Sjelden har det vært mer avslappende å kjøre til hytta på fjellet.

    Øhlin understellet på Perfomance utgaven er fast og det kamuflerer vekten på bilen på en meget effektiv måte. Med sommerdekk kan du virkelig kose deg på norske veier. Understellet er fullt justerbart og jeg har myket det opp nå for vinteren.

    -BB-
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Vurderte Polestar når jeg skulle bytte bil, men med det nymotens greiene med internettsalg, var det ikke lett å få sett bilen. Virket på papiret som en spennende bil med gode specs. Ble kjøp av annen bil før jeg endelig fikk sett bilen, og det ble fort klart at som vanlig er el-biler dyre. Bilen er ikke stor, og er nok som en Tesla model 3/ C-klasse Mercedes/Audi A4. Litt tynnplast, men det som var verst var setene der det var null sidestøtte. Her har nok Kinamannen ikke vert hos Volvo og henter seter, men fått tak i noe lokalt... Men bilen er nok en artig liten dyr bil. Personlig fikk jeg kjøpt en Mercedes E-klasse hybrid for nesten samme pengene og angrer ikke et sekund...:)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Veganske seter med god nok støtte for meg. Fullt elektriske med memory. Bilen justerer setene etter hvilke eier (mobiltelefon) som bruker bilen. Elektrisk justering av setepute, korsryggstøtte og sidestøtter.

    7A326CEB-B170-4F4C-85F6-997AD960E214.jpeg

    -BB-
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo ganske respektabelt ut det der.
    Skjønner greia at det ikke er lett å velge seg en bil når man ikke kan prøvekjøre og sjekke den ut som man forventer å kunne gjøre. Men da har man jo fordelen av at det er så mange entusiastiske betatestere; plutselig møter man på en kompis som har kjøpt seg slik bil, og vips får du prøvesittet/kjørt i bøtter og spann, og uten at noen henger over deg for å skulle selge.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Om noen år snakker vi kun om elbil. Tony Seba fikk jo spikrett om hydrogenbiler og har fått rett om introduksjonstakten på elbiler.

    Bilfabrikkene følger nå hans prognoser for overgang fra ICE til EL. VW så lyset så gnistret i neonen.

    Denne fortjener å kikkes på, fra start til slutt. Enormt med disponibel inntekt kommer til å bli frigjort av denne utviklingen. I videoen får man forklart hvorfor Bezos slang inn en bestilling på 100.000 el-varebiler.


    Skjermbilde 2020-11-15 kl. 11.26.31.png
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Virker som en bil som gir mye for pengene. Skal kikke litt nærmere på den, men i utgangspunktet ønsker vi AWD, praktisk om vinteren her hvor vi bor.
    AWD er fint hvis det er snø og bakker der man kjører, men for oss er det noe vi ikke kjenner oss igjen i her nede i rustbeltet. Men Bertil har jo også Mercedes, legg på 250.000 så får du en feit AWD fra Mercedes. RRR har vel akkurat kjøpt seg en slik en.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe , skulle heller trukkrt fra 250K enn å legge på. Spennende å høre hva folk syns om volvo når den kommer, men blir nok for dyr for meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Polestar og Model 3 er AWD og 250k rimeligere enn EQC.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vurderes EQC så vær obs på at apper og «trådløs teknologi» ligger 10 år bak Tesla - men bilen leverer godt ellers - og er å stole på mht batterikapasitet og kjøreegenskaper. For hifi folk er den best mht støy og godt anlegg. E tron er overpriset i forhold til eqc men ser mye tøffere ut.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Vurderes EQC så vær obs på at apper og «trådløs teknologi» ligger 10 år bak Tesla - men bilen leverer godt ellers - og er å stole på mht batterikapasitet og kjøreegenskaper. For hifi folk er den best mht støy og godt anlegg. E tron er overpriset i forhold til eqc men ser mye tøffere ut.
    Sjelden å se folk være såpass ærlige med noe de selv har kjøpt. Kudos.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    MB har jo en app som faktisk virker, de ligger jo foran de fleste andre (utenom T).
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Sjelden å se folk være såpass ærlige med noe de selv har kjøpt. Kudos.
    Det er super service hos Mercedes er min erfaring.
    Feilmeldte en dialogboks som lå feil på Mercedes Me appen da jeg hadde fått ny Xperia 1 mobil med en 21:9 skjerm. Fikk personlig svar om at feilen var funnet og den ville bli fikset ved neste oppdatering. Fikk beskjed om at ny utgave var klar og fikk beskjed om å melde tilbake om det funket for meg. La inn den nye versjonen og sjekket at det var i orden. Bekreftet at det var ok og takket for super service.
    Dette er service uten om det vanlige i forhold til andre i databransjen eller bilbransjen. Det som er spesielt, er at Mercedes support ringer tilbake og spør om feilen er rettet og gir seg ikke før jeg har bekreftet at det virker.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    For oss som hverken trenger eller liker SUVer er det der et "sight for sore eyes" (eller hva det nå heter på nynorsk).
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er veldig spent på hvordan det blir med VW's elbilsatsning. De har jo ingen unnskyldning til å ikke få til det fysiske, rent biltekniske, men det virker som at det går ekstremt fort i svingene når ting skal dyttes ut på markedet så fort som mulig, og det at de ikke engang gidder å prøve å fikse softwarebugs før til neste år tyder jo på at de er fornøyde bare de har fått solgt bilen i utgangspunktet, og på den måten får justert ned det gjennomsnittlige utslippet pr bil. Om bilen virker eller ikke etter at den er solgt virker ikke som at er så nøye.

    Men jeg har jo et visst håp om at det kan bli veldig bra om et par år, når all fossilproduksjon er tvangsnedlagt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg leser litt uferdig mellom linjnene her? Vent på neste versjon som er bygd som elbil fra bunnen?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg leser litt uferdig mellom linjnene her? Vent på neste versjon som er bygd som elbil fra bunnen?
    På elbilforum dukker det allerede opp prisestimater på >100 000 kroner for reparasjoner av i3 så det kan bli spennende fremover.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg leser litt uferdig mellom linjnene her? Vent på neste versjon som er bygd som elbil fra bunnen?
    Fin bil og åpenbart tysk kvalitet. Men reagerer på 2 hjulsstrekk og litt lite kreativt design. Her tror jeg eqc er mer bil for pengene. Mht hvor tidlig ute BMW var på el / småbil er denne litt overraskende.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fra artikkelen over. Som jeg alltid har sagt: Kjøpere av denne generasjonens strikkmobiler er og var "testpilots". aka Crash Test Dummies....

    Et voksende problem
    I større grad opplever flere bilkunder anno 2020 at de har blitt forsøkskaniner for bilprodusentene. Dette ser vi spesielt på elbilmarkedet, hvor teknologi-utviklingen skjer raskt og konkurransen er i ferd med å spisse seg veldig til. Stadig flere bilmerker kommer med nye og attraktive modeller, hvor det ofte er viktigst å få bilen ut først.

    Konkurransen blant kundene, som vil ha ny modell tidligst mulig, bidrar til at leddet med prøvekjøring og testing ikke er mulig i samme grad som på andre biler.

    Følgelig ser vi da problemer, som med populære biler som Polestar 2 og VW ID.3, som allerede har rapportert om flere feil på bilene. Polestar har allerede kalt tilbake omtrent samtlige biler to ganger, mens VW sier de venter til 2021 med å utbedre programvare-problemene i det som for tidene er Norges mest solgte bil.

    Skoda Enyaq tilhører det samme Volkswagen-konsernet (VAG) og har samme importør i Norge (Harald A. Møller).
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Prøvekjørte Mazda MX-30 i helgen. Utrolig mye bil for pengene og førermiljøet var fremdragende. Støysvak og fin sittestilling.
    Men litt lite rekkevidde, litt lite hester og litt liten innvendig. Alt ialt en bil jeg fint hadde levd med.
    1606115821374.png
    Og ikke minst, utrolig god lyd i bilen. Tok meg en kjøretur på kvelden bare for å høre på musikk!
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Arrogante kontrakter er jo langt mer et Møller-problem enn et elbilproblem.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Fra artikkelen over. Som jeg alltid har sagt: Kjøpere av denne generasjonens strikkmobiler er og var "testpilots". aka Crash Test Dummies....
    Kjenner meg igjen i dette - det har vært mye tullball med app og webapps med Mercedes i høst - blant annet en ventetid på 6 uker for å få registrert meg å få de fordelene som er solgt sammen med EQCen, blant annet ladekort som gjør det overkommelig å bruke lynladere på veien.

    Fordelen er at selve bilen i drift er 100% i motsetning til flere av deres konkurrenter - så de har i det minste prioritert riktigere enn alle blåmandagsmodellene til Audi / l E-tron og Tesla som eks (Søk på youtube - ikke ta meg på ordet)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hybrider er bare tull. Små strikkmotorer som kjører på høyt turtall og fungerer som aggregat for batteriene. Da er det bedre med en tilpasset bensinmotor - med langt færre deler som kan feile og redusert vedlikehold vs. hybrid. EL er jo å foretrekke, gitt at du ikke bor på kontinentet og kjører mye over 100 KM/t over tid, ikke er avhengig av å være på høyfjellet for mange ganger med mye kulde, og helst ikke bo nord for Trønderlag med lite infrastruktur for lading i praksis.

    Jeg har en kollega som bor i Alta, og jeg har aldri hørt noen le så mye da jeg spurte om hun vurderte EL bil.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en kollega som bor i Alta, og jeg har aldri hørt noen le så mye da jeg spurte om hun vurderte EL bil.

    Litt paradoksalt det er: Der de virkelig trenger bil, selges nesten ikke "subsidierte" biler.
    For å være stygg: De sentrale politikerne synes å prioritere matpakkekjørerne i store byer. Kanskje fordi de selv er blandt dem...
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Litt paradoksalt det er: Der de virkelig trenger bil, selges nesten ikke "subsidierte" biler.
    For å være stygg: De sentrale politikerne synes å prioritere matpakkekjørerne i store byer. Kanskje fordi de selv er blandt dem...
    Jepp, og akkurat der har Frp et poeng. Fritt valg av bil i et langstrakt land med forskjellige behov. Når det er sagt er det hyggelig å kjøpe en luksusbil med nesten gratis parkering, bomring og uten moms. Rettferdig? neppe.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Uten "supsidier" hadde det ikke blitt solgt mange elbiler her heller, bare se på Danmark.
    Miljøgevinsten er og størst i byer. Total regnestykket ser vel ikke så veldig bra ut for elbiler heller...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn