Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det stemmer.. EL biler er symbolpolitikk på mange måter. Men - i det aller minste så er man med å stimulere til et skifte fra en fosil "plattform" til en elektrifisert infrastruktur som på sikt kan monne når energimiksen etterhvert blir grønnere. Så lenge vi får på plass en skikkelig infrastruktur på dette så er jo el bil å foretrekke da de er mer moderne, mer funksjonelle og mer stillegående. Byttet til elbil var en stor oppgradering i kjøreopplevelse.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Hybrider er bare tull. Små strikkmotorer som kjører på høyt turtall og fungerer som aggregat for batteriene. Da er det bedre med en tilpasset bensinmotor - med langt færre deler som kan feile og redusert vedlikehold vs. hybrid. EL er jo å foretrekke, gitt at du ikke bor på kontinentet og kjører mye over 100 KM/t over tid, ikke er avhengig av å være på høyfjellet for mange ganger med mye kulde, og helst ikke bo nord for Trønderlag med lite infrastruktur for lading i praksis.

    Jeg har en kollega som bor i Alta, og jeg har aldri hørt noen le så mye da jeg spurte om hun vurderte EL bil.
    Tja.. Min søster har kjørt 270 000 km på sin Model S siden 2014. Og hun bor i Laksvatn innenfor Tromsø.
    Skulle visst ha en til av samme herkomst når Y kommer. Merkelig hvor greit ting går når en lar være å lese enkelte "gode råd."
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tja.. Min søster har kjørt 270 000 km på sin Model S siden 2014. Og hun bor i Laksvatn innenfor Tromsø.
    Skulle visst ha en til av samme herkomst når Y kommer. Merkelig hvor greit ting går når en lar være å lese enkelte "gode råd."

    Nå er vel avstanden Laksvatn-Tromsø omtrent lik Asker/Bærum- Oslo. I alle fall sånn omtrent...
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Ja, men kjære vene. Hun kjører da ikke bare tur retur Laksvatn Tromsø.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Hybrider er bare tull. Små strikkmotorer som kjører på høyt turtall og fungerer som aggregat for batteriene. Da er det bedre med en tilpasset bensinmotor - med langt færre deler som kan feile og redusert vedlikehold vs. hybrid. EL er jo å foretrekke, gitt at du ikke bor på kontinentet og kjører mye over 100 KM/t over tid, ikke er avhengig av å være på høyfjellet for mange ganger med mye kulde, og helst ikke bo nord for Trønderlag med lite infrastruktur for lading i praksis.

    Jeg har en kollega som bor i Alta, og jeg har aldri hørt noen le så mye da jeg spurte om hun vurderte EL bil.
    Du vaser litt her. Har en ladbar hybrid bensin/el. Den har 350Nm på El-motor og 350Nm på bensinmotor. Kan kjøres på ren el, bensin eller kombi. I kombi modus har den 320hk/700Nm. Har hatt bilen i 6mnd og har til nå kjørt ca.90% rent elektrisk da rekkevidden på 5 mil holder til all dagligdagse handleturer o.s.v. Det meste av bensinforbruket er grunnet at det er gjævlig gøy å legge modus i sport+, å leke sportsbil iblant...:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Du vaser litt her. Har en ladbar hybrid bensin/el. Den har 350Nm på El-motor og 350Nm på bensinmotor. Kan kjøres på ren el, bensin eller kombi. I kombi modus har den 320hk/700Nm. Har hatt bilen i 6mnd og har til nå kjørt ca.90% rent elektrisk da rekkevidden på 5 mil holder til all dagligdagse handleturer o.s.v. Det meste av bensinforbruket er grunnet at det er gjævlig gøy å legge modus i sport+, å leke sportsbil iblant...:)
    Joda, det er forskjell på Hybrid og hybrid - og noen SUVer har plass til noe annet enn strikkmotor som suser på høyt turtall.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.022
    Antall liker
    248
    Sted
    Tranby
    Det jukses også med plug-in hybrider.

    Nå som de har innført om nye test metoder, hvordan de enn avholdes, må man respektere disse tallene. Nytter ikke å ta en tur rundt løkka for å teste for så å hevde at bilen ikke bruker det som er oppgitt.
    Artikkelen er helt misvisende.
    Eksempel - hvorfor hevde at hybridene har svak motor. De er kjempe kraftige. Mellom 76-178 hk er det ofte på en ladbar hybrid (Outlander). Skal man kjøre økonomisk kan man ikke sannsynligvis ikke bruke mer enn 15 kW effekt. Gir man full gass med en bil på 1800 kg og sammenlagt effekt på over 200 hk, klart alle oppgitte forbrukstall overskrides.
    Tallene som oppgis er det minste bilen kan bruke på en definert syklus styrt av en datamaskin.
    Kjører man forsiktig kan man fint kjøre en ladbar hybrid et par tre mil om dagen uten å bruke en dråpe bensin. Man må varme den på strøm hvis det er kaldt før man starter og kjøre veldig forsiktig.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Joda, det er forskjell på Hybrid og hybrid - og noen SUVer har plass til noe annet enn strikkmotor som suser på høyt turtall.
    Er ikke SUV jeg har, men en vanlig MB E-klasse sedan. El-motor står mellom svinghjul og gearkasse, så en merker knapt skifte mellom el/bensin drift, går helt sømløst. Selv når en kjører på el drift er det bare et lite "kick" på gasspedalen så er det 700Nm på bakhjulene...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Hybrider er bare tull. Små strikkmotorer som kjører på høyt turtall og fungerer som aggregat for batteriene. Da er det bedre med en tilpasset bensinmotor - med langt færre deler som kan feile og redusert vedlikehold vs. hybrid.
    Hvilke hybridbiler sikter du til nå?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Miljøgevinsten i totalen er 0 eller verre for elbiler men lokalt reduseres utslippene "noe".
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Biltråder er det bare å gi opp å lese. Så mye grandstanding og "min bil er bedre enn din" at man kan bli helt matt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Du vaser litt her. Har en ladbar hybrid bensin/el. Den har 350Nm på El-motor og 350Nm på bensinmotor. Kan kjøres på ren el, bensin eller kombi. I kombi modus har den 320hk/700Nm. Har hatt bilen i 6mnd og har til nå kjørt ca.90% rent elektrisk da rekkevidden på 5 mil holder til all dagligdagse handleturer o.s.v. Det meste av bensinforbruket er grunnet at det er gjævlig gøy å legge modus i sport+, å leke sportsbil iblant...:)
    Samme opplevelse her (i en BMW). Masse motor å leke seg med (kombinert 300 hk), men det daglige går 100% på strøm. Men som jeg har nevnt før - en ladbar hybrid har bare mening hvis man lader daglig og kan kjøre på strøm til vanlig. Hvis man ikke lader bilen jevnlig eller har lange daglige kjøreturer der bensin/dieselmotoren kobler inn hele tiden bruker de omtrent det samme som tilsvarende bil med ren bensin/dieselmotor. Da er den eneste besparelsen at man har lavere avgift ved innkjøp.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Miljøgevinsten i totalen er 0 eller verre for elbiler men lokalt reduseres utslippene "noe".
    Hva tar du med i den "miljøgevinsten" ?
    Hvorfor er det da miljøavgifter på olje og gass...? Svaret er vel at dette ikke er fornybar energi....Jeg har selv jobbet litt med slike problemstillinger i forhold til energiforbruk i energikrevende prosessindustri. Hvorfor gir samfunnet da store tilskudd til bedrifter ( og også da til el. biler) for omstilling til løsninger som bruker mindre og fornybar energi ?
    "Fornybar energi er basert på ressurser som naturen selv fornyer, og uten bruk av fossile brennstoffer. Fornybar energi har ingen eller svært lave klimagassutslipp (les vannkraft, vindkraft osv. ), og økt bruk av fornybare kilder er derfor nødvendig om verden skal nå sine klimamål."
    Jeg kjører forøvrig nå en Polestar 2 ( 408 el. hk ) og dette er en fantastisk bil på alle måter å sitte bak rattet på og med topp kjøreegenskaper...har også en BMWi3 som bil nr 2..og kan heller ikke si jeg savner oljeskift og bensinpumper nevneverdig.
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hva tar du med i den "miljøgevinsten" ?
    Hvorfor er det da miljøavgifter på olje og gass...? Svaret er vel at dette ikke er fornybar energi....Jeg har selv jobbet litt med slike problemstillinger i forhold til energiforbruk i energikrevende prosessindustri. Hvorfor gir samfunnet da store tilskudd til bedrifter ( og også da til el. biler) for omstilling til løsninger som bruker mindre og fornybar energi ?
    "Fornybar energi er basert på ressurser som naturen selv fornyer, og uten bruk av fossile brennstoffer. Fornybar energi har ingen eller svært lave klimagassutslipp (les vannkraft, vindkraft osv. ), og økt bruk av fornybare kilder er derfor nødvendig om verden skal nå sine klimamål."
    Jeg kjører forøvrig nå en Polestar 2 ( 408 el. hk ) og dette er en fantastisk bil på alle måter å sitte bak rattet på og med topp kjøreegenskaper...har også en BMWi3 som bil nr 2..og kan heller ikke si jeg savner oljeskift og bensinpumper nevneverdig.
    Det handler vel mer om helheten, der produksjon og resirkulering av bilene tas med i regnestykket, da viser iallefall det jeg har sett til nå at elbilene ofte har et høyere totalutslipp enn en tilsvarende dieselbil.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Hybrider er bare tull. Små strikkmotorer som kjører på høyt turtall og fungerer som aggregat for batteriene. Da er det bedre med en tilpasset bensinmotor - med langt færre deler som kan feile og redusert vedlikehold vs. hybrid. EL er jo å foretrekke, gitt at du ikke bor på kontinentet og kjører mye over 100 KM/t over tid, ikke er avhengig av å være på høyfjellet for mange ganger med mye kulde, og helst ikke bo nord for Trønderlag med lite infrastruktur for lading i praksis.

    Jeg har en kollega som bor i Alta, og jeg har aldri hørt noen le så mye da jeg spurte om hun vurderte EL bil.
    I utgangspunktet enig i at dette er en bastard som kun er tilpasset norsk avgiftsnivå. Allikevel har jeg selv en stor hybrid (XC90) og ser at rekkevidden er mer enn nok til å dekke store deler av mitt forbruk. Har ikke fylt bensin på >2 mndr.

    Et annet poeng er jo at man får mulighet til å teste ut begge alternativer på samme bil. Bensinmotoren kjennes utrolig gammeldags og det er fantastisk behagelig å kjøre på el. Er ikke i tvil om at min neste bil vil være 100% el.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det handler vel mer om helheten, der produksjon og resirkulering av bilene tas med i regnestykket, da viser iallefall det jeg har sett til nå at elbilene ofte har et høyere totalutslipp enn en tilsvarende dieselbil.
    Har ikke alle den slags artikler blitt motbevist?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I utgangspunktet enig i at dette er en bastard som kun er tilpasset norsk avgiftsnivå. Allikevel har jeg selv en stor hybrid (XC90) og ser at rekkevidden er mer enn nok til å dekke store deler av mitt forbruk. Har ikke fylt bensin på >2 mndr.

    Et annet poeng er jo at man får mulighet til å teste ut begge alternativer på samme bil. Bensinmotoren kjennes utrolig gammeldags og det er fantastisk behagelig å kjøre på el. Er ikke i tvil om at min neste bil vil være 100% el.
    Større hybrider /SUV er jo mer fit for purpose 😁 En veldig fin bil btw 👍
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Det må være helt klart at elbiler ikke er så miljøvennlig som det fremstod i begynnelsen. Polestar er en av produsentene som er ærlig på dette. Rett ut fra fabrikken så er elbiler verre enn fosilbiler. Polestar selv sier at Polestar 2 vs Volvo XC40 er balansepunktet 112000 kjørte km. Etter det er elbilen mer miljøvennlig. Basert på europeisk elektrisitetmiks er tallet 78000 km.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Alle biler idag er jo fossilbiler men bruken for elbiler er jo ren iallefall i Norge. Men Elbiler er fremtiden. Har en XC90T8 idag leasing som utgår leasing på iår. Veldig bra bil. Ny familiebil blir Audi- Etron. Selv har jeg I-Pace som firmabil som pendlerbil. Selv oss i oljå ser jo at det går kun en vei hvis vi ser 10-15 år frem i tid. Når standard lading blir ekte lynlading så er det ingen grunn til å ha petrol cars.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det må være helt klart at elbiler ikke er så miljøvennlig som det fremstod i begynnelsen. Polestar er en av produsentene som er ærlig på dette.......
    Leser også at det er forskjell på hvor bilen er produsert. En Polestar produsert i Kina vs en Id som er produsert i Tyskland. Kullkraft vs vann eller gasskraft? Hva er riktig? Skal man tro alt man leser sånn ukritisk mener jeg?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det må være helt klart at elbiler ikke er så miljøvennlig som det fremstod i begynnelsen. Polestar er en av produsentene som er ærlig på dette. Rett ut fra fabrikken så er elbiler verre enn fosilbiler. Polestar selv sier at Polestar 2 vs Volvo XC40 er balansepunktet 112000 kjørte km. Etter det er elbilen mer miljøvennlig. Basert på europeisk elektrisitetmiks er tallet 78000 km.
    I tillegg må man faktisk hensynta at energimiksen i EU er mye basert på kull, mens økt kapasitet ved innføring av el-kjøretøy vil gå på gassproduksjon (det er der det er ledig kapasitet da kull ogår på full guffe). Energimiksen i f.eks USA er grønnere og gir et bedre regnskap for elbilen. Slik at kjøp av elbil idag har egentlig en størst effekt i å støtte R&D av morgendagens biler som går på et grønnere strømnett i framtiden. Om det er verdt alle milliardene Norge bruker på dette kan diskuteres, da man aldri helt vet hvilken teknologi som vinner fram over tid. Det kan se ut til at batteri har sine store begresninger - men dette kan endre seg. Det er jo noen lovende prosjekter på gang.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Alle biler idag er jo fossilbiler men bruken for elbiler er jo ren iallefall i Norge. Men Elbiler er fremtiden. Har en XC90T8 idag leasing som utgår leasing på iår. Veldig bra bil. Ny familiebil blir Audi- Etron. Selv har jeg I-Pace som firmabil som pendlerbil. Selv oss i oljå ser jo at det går kun en vei hvis vi ser 10-15 år frem i tid. Når standard lading blir ekte lynlading så er det ingen grunn til å ha petrol cars.
    Det er lett å se verden som det er i Norge, men i de fleste steder i verden kommer strømproduksjon fra fossile kilder slik som kull/gass/diesel, og det kommer det til å være i overskuelig fremtid. Å tro annet er å være i samme boblen som MDG er i. Et annet moment er kostnader. En El-bil koster 30-50% mer å bygge p.g.a. batteripris, og dermed for å konkurrere på pris mot fossilbilene må El-biler subsidieres, som alle andre "grønne" drømmer. Et annet moment er jo at dagens biler ikke har utslipp, så ved å få dagen bilpark fornyet, og få innført Europeiske standarder på alle nye biler er problemet løst!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er klart at når man ikke har den minste forutsetning til å evaluere helhet så blir man "easy meat" for Tesla og andre bedragere....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    England har en foreløpig plan om å gå full elektrisk + hybrid i ´30 og ren elektrisk fra ´35.(formodentlig personbiler) Så får vi se da om verdens forekomster av nødvendige mineraler er tilstrekkelig eller om dette er nok en World Wide "pipe dream"

    Helehetsproblematikken utelates gjerne i løpet om å overgå hvertandre med tulletall...
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Elbilbatterene Lexus presentere i våres skal være gode for 1 mill km levetid eller X? ant år og gi fartøyene opp til 1'000 km rekkevidde. Disse nærmer seg nok en forhandler nær deg nuh....

    De bruker en noe annen B-tech en Tesla.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    England har en foreløpig plan om å gå full elektrisk + hybrid i ´30 og ren elektrisk fra ´35.(formodentlig personbiler) Så får vi se da om verdens forekomster av nødvendige mineraler er tilstrekkelig eller om dette er nok en World Wide "pipe dream"

    Helehetsproblematikken utelates gjerne i løpet om å overgå hvertandre med tulletall...
    Blir ny gullalder for Norge dette, oljebransjen snur seg rundt og henter opp edle metaller fra bunnen i havet.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hentet meg en ny Polestar 2 tidligere i uka, og må si jeg er imponert over bilen hva gjelder komfort, kjøreegenskaper og infotainment. Og: den er lynrask! Bra med plass i den også. Var dog ikke forberedt på energiforbruket som jeg synes var skuffende høyt. Kjørte 18-19 mil i vanlig E39-fart, kun et par forbikjøringer. Temperatur 8-9 grader, så varmeapparat og stereoanlegg gikk kontinuerlig. Da jeg startet var batteriet 94% (420km), da jeg var fremme viste den 29%(130km).
    Jeg antar at for å oppnå lovet rekkevidde må man ha temp på 20+ og hastighet 60-70km/t. Det er forsåvidt ikke så viktig for meg da jeg har anskaffet den primært for kortkjøring. Min BMW 540iXdrive er nok langkjøringsbil for en stund til. Er fornøyd med førsteinntrykket av Polestar, dette virker som fremtiden.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Hentet meg en ny Polestar 2 tidligere i uka, og må si jeg er imponert over bilen hva gjelder komfort, kjøreegenskaper og infotainment. Og: den er lynrask! Bra med plass i den også. Var dog ikke forberedt på energiforbruket som jeg synes var skuffende høyt. Kjørte 18-19 mil i vanlig E39-fart, kun et par forbikjøringer. Temperatur 8-9 grader, så varmeapparat og stereoanlegg gikk kontinuerlig. Da jeg startet var batteriet 94% (420km), da jeg var fremme viste den 29%(130km).
    Jeg antar at for å oppnå lovet rekkevidde må man ha temp på 20+ og hastighet 60-70km/t. Det er forsåvidt ikke så viktig for meg da jeg har anskaffet den primært for kortkjøring. Min BMW 540iXdrive er nok langkjøringsbil for en stund til. Er fornøyd med førsteinntrykket av Polestar, dette virker som fremtiden.
    Gratulerer med super bil. Har kjørt denne i 2 mnd. nå uten en feil....Vinterdekk..? Sjekk lufttrykket, har 3.0 framme og 3.2 bak på mine piggfrie. Jeg bruker nå ca 20-22 kW/100km på blandet kjøring. Det første dagene jeg hadde bilen for to måneder siden med sommerdekk var det 16- 17 grader og flott vær her hos meg. Da lå forbruket mellom 17,5 - 19 kW/100kw.( dette betyr ca 400- 420 km rekkevidde) Synes det var ok med tanke på 4 hjulsdrift og 408 hk. Vår BMW i3 med ca 170 hk ligger på 15-16 kW/100 km i snitt, primært by kjøring.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.373
    Sted
    Sørlandet
    30 og 32? Mine Nokian piggfrie på vår Polestar 2 har jeg lagt på 50 psi. Jeg ligger mellom 20 og 24 kW/100. Rekorden er 16.2 på vei ned fra fjellet. Best forbruk får jeg uten re-gen. Den bruker mer energi på fremdrift vs hva den re-genererer.

    -BB-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn