Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Etter at bilen i programmet blir reparert med brukte deler av en 3. part så kommer Møller med en påstand om at bilen er farlig, noe som blir avkreftet av ytterligere et frittstående verksted.

    Møller avstår også fra å reparere bilen med brukte deler.
    Det er en sannhet med modifikasjoner. Kjørte av veien i Sverige for noen år tilbake og knuste girkassen mot en stein. Møller sitt merkeverksted i Østersund satte inn en brukt DSG girkasse med "tilsvarende" kilometer. Brukt kasse kostet 55K svenske Riksdaler, en ny over 3x så mye. Hverken Møller verkstedet eller forsikringsselskap så noen problemer med det.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Nå er klimameldingen lagt fram, med mange tiltak for å få utslippene ned fra bilparken gjennom overgang til elbiler. Dessverre er pressen bevisstløs, og stiller ikke de spørsmålene som burde stilles: "Nullutslippsbiler" er et dekkende begrep når det gjelder lokale utslipp, men ikke CO2. Det er helt på det rene at utslippene ved produksjon av elbiler er vesentlig høyere enn ved produksjon av tilsvarende fossilalternativ, og at utslippene ved produksjon betyr mye gjennom bilens livsløp. Likevel regnes elbiler som nullutslippsbiler også når det gjelder CO2. Utslippsøkningen i produksjonslandet blir ikke hensyntatt. Det eneste rette ville vært å regne inn utslippsekvivalenter når det gjelder CO2.

    Dagens politikk på dette området er en dyr og sleip fremgangsmåte for å pynte på norske utslippstall.

    Elbiler har en miljøfordel, men den er langt mindre enn det man får inntrykk av i norsk miljøpolitikk. I tillegg kommer problemene knyttet til kobolt, sink og litium. Ingen redder verden ved å dure rundt i store og tunge batteribiler.

    Det er også et sikkerhetsaspekt ved dette. Vekta på bilparken øker, og det blir mer energi når det smeller. Økt vekt på kjøretøy er greit så lenge det skyldes strukturelle forsterkninger som gir kollisjonssikkerhet, men problematisk når det gjelder passiv vekt som batterier. Og økt vekt går også ut over kjøreegenskaper, ikke minst på glatt føre.

    Begynner å bli mektig lei av norske politikeres lureri i miljøpolitikken. Vindmøller, grønne sertifikater og elektrifisering av sokkelen. Ikke bra!

    Ikke misforstå; det er mange bra elbiler og det er positivt at det skjer et teknologiskifte. Men norske politikere kunne vært litt mer opptatt av realpolitikk og mindre av symbolpolitikk på dette området.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hoax. Spill for (MiljøGaleRiet) for å tekkes Grønnskollinger i alle lag og politiske med/motløpere.... Og ta en Brundtland, Det er typisk norsk å være best......
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Er det lureri med elektrifisering av sokkelen eller vindturbiner når en typisk plattform slipper ut 200 000 tonn CO2 årlig og en standard vindturbin kan være på 8 MW?

    Ser ikke helt poenget med å sloss mot vindmøller.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man vil bort fra bloggformatet så er for eksempel virkningsgrad og utslipp på gassturbiner på norsk sektor offentlig tilgjengelig informasjon og Statnett sine nasjonale kraftsystemmøter åpne for hvermannsen.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    For å presisere: jeg synes teknologiskiftet vi er vitne til er positivt. Børsteløse elektromotorer er svært effektive, og overlegne otto-motoren og andre fossildrevne løsninger. Men batteriteknologien er umoden. Elbiler i dag er rullende søppelkasser, fulle av sink, kobolt og litium. Den eneste grunnen til at vi forserer overgangen til eldrift før batteriteknologien blir moden (les faststoffbatterier), er at det pynter på norske utslippstall. Det begynner å bli et kjennetegn på norsk miljøpolitikk at det viktigste er å få ned norske utslippstall. Den globale langsiktige virkningen har mindre betydning...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Når man begynner med rullende søppelkasser lan man vurdere om det passer bedre andre steder enn hfs.

    Det meste av seriøse nyere studier viser vel at elbil er bedre med tanke på fotavtrykk over tid.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Enig i at det er en viss miljøfordel. Men når det gjelder CO2, gir det et et helt fortegnet bilde å snakke om «nullutslipp». Vi betaler dyrt for å fremstå som bedre enn vi er.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Også dette er en sterkt fortegnelse av virkeligheten.. det er nok riktig i forhold til effektladere ( over 10 A) men her tar mn ikke hensyn til at lading av de fleste elbiler over natten med feks 7A over natten fra en standard 16A kurs også er godt nok... riktignok bør dette gjøres fra feks en 10-16A rundstiftkontakt, og ikke over et passe lurvete schukostikk, - men mulgiheten er der ute store utgifter,
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    For å presisere: jeg synes teknologiskiftet vi er vitne til er positivt. Børsteløse elektromotorer er svært effektive, og overlegne otto-motoren og andre fossildrevne løsninger. Men batteriteknologien er umoden. Elbiler i dag er rullende søppelkasser, fulle av sink, kobolt og litium. Den eneste grunnen til at vi forserer overgangen til eldrift før batteriteknologien blir moden (les faststoffbatterier), er at det pynter på norske utslippstall. Det begynner å bli et kjennetegn på norsk miljøpolitikk at det viktigste er å få ned norske utslippstall. Den globale langsiktige virkningen har mindre betydning...
    Batteriteknologien vil aldri bli moden hvis man ikke starter et sted. Det er også helt vanlig å subsidiere umoden teknologi i en utviklingsfase for å forsere det teknologiske skiftet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Batteriteknologien vil aldri bli moden hvis man ikke starter et sted. Det er også helt vanlig å subsidiere umoden teknologi i en utviklingsfase for å forsere det teknologiske skiftet.
    Innen 2 til 5 år har vi biler med faststoffbatteri, da hopper jeg på toget.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Dagens elbiler og de som kommer de neste årene burde dumpes direkte i syredammen på Langøya. Da hadde de satt standard for CO2 utslipp, aka ingen vits å produsere dette skrotet med tilhørende CO2 utslipp - oich - gud-vet-hva det medfører av annen skit.... Da hadde de matchet sin miljøprofil.

    Men så var det den gule røyken da... kanskje ikke så farlig den til sammenligning......
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sonderer terrenget der kan man si. Har mottatt tilbud på ID.4 men ikke noe er avgjort.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Finnes det noen sammenligning av fremkommelighet når det er bratt og glatt mellom de ulike firehjulsdrevne elbilene?

    En av de store fordelene sånn som jeg ser det med elbil er den gode fremkommeligheten, lett å få med fart og til enhver tid krefter på begge akslingene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Tesla-Bjørn, eller hva nå enn han heter, testet vel en eller annen Tesla 4WD som off-roader. Dårlig fremkommelighet (relativt) og bilen nesten vrak etter seansen.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    807
    Torget vurderinger
    8
    Fikk i dag endelig testet min Polestar 2 med permanent 4-hjulsdrift på snøføre her på Vestlandet. Blir ikke mindre imponert av denne el. bilen etter dette..Skikkelig moro bil å kjøre.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg har kun firehjulstrekk på dieselbilen, men min Kia e-Soul kan være utfordrende på glatt føre. Antispinn-systemet fungerer slik at når jeg får hjulspinn, så strupes krafta fra motoren samtidig som det spinnende hjulet bremses. Dermed mister man alt moment som man behøver for å komme opp bratte kneiker o.l. Mulig dette er vanlig på slike biler, men jeg tenker at det kunne vært løst bedre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.173
    Sted
    Trondheim
    Min gamle BMW 530D var likedan. Den beste måten å komme opp bratte bakker på var å slå av antispinn.
    PS: Dette var en med bakhjulsdrift. Jeg sto aldri fast etter at jeg oppdaget dette, men det hendte jeg ble stående når antispinn var aktivert.
    PPS: Problemet for en el-bil er jo i dette tilfellet at man har for høyt dreiemoment. På min Passat GTE var rådet å sette bilen i battery-charge modus. Da var det bensinmotoren som ble brukt, og dermed tilsvarende lavt dreiemoment ved lave turtall.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har opp til 17.5% motbakke (tatt fra Strava) etterfulgt av hårnålsving opp fra hytta og biler som XC70, RAV4 og Yeti parkeres oppe på parkeringsplassen ved første snøfall mens de med konstant firehjulsdrift samt Tesla våger seg til døra mesteparten av året.

    Biler som kjører ned hele året er Hiace, X5 (pre X-drive), Tesla og Pathfinder.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Jeg har kun firehjulstrekk på dieselbilen, men min Kia e-Soul kan være utfordrende på glatt føre. Antispinn-systemet fungerer slik at når jeg får hjulspinn, så strupes krafta fra motoren samtidig som det spinnende hjulet bremses. Dermed mister man alt moment som man behøver for å komme opp bratte kneiker o.l. Mulig dette er vanlig på slike biler, men jeg tenker at det kunne vært løst bedre.
    Trikset med antispinn er å holde fullt trykk på gasspedalen selv om motoreffekten strupes selv om hjernen sier noe annet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn