Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tesla-Bjørn, eller hva nå enn han heter, testet vel en eller annen Tesla 4WD som off-roader. Dårlig fremkommelighet (relativt) og bilen nesten vrak etter seansen.
    Den «oppvisningen» av TB er ikke representativ for hva den bilen kan. Fyren har ikke peil. SUV i terengløype, kjører med fjæringen i høyeste pos og "kjører" piggfritt. Da blir bilen stokk stiv og i ulendt terreng vil sedvanlig kun 2 hjul i X ha bakkekontakt.

    Det samme skjer med Citr med hydr fjæring om man heiser den helt opp. Bra løsning på slett underlag og hvor veigrepet er ok men ikke på "humpete" is med piggfrie

    Som en vil se i klippet jeg postet klarer TeslaeX seg usedvanlig bra bare det finnes grep.
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg har opp til 17.5% motbakke (tatt fra Strava) etterfulgt av hårnålsving opp fra hytta og biler som XC70, RAV4 og Yeti parkeres oppe på parkeringsplassen ved første snøfall mens de med konstant firehjulsdrift samt Tesla våger seg til døra mesteparten av året.

    Biler som kjører ned hele året er Hiace, X5 (pre X-drive), Tesla og Pathfinder.
    Tenkte på å kjøpe meg en Landcruiser til diverse grovarbeid og pga god framkommelighet. Endte i stedet opp med en Pathfinder pga mye lavere pris. Den har ikke skuffet så langt. Den komplementerer e-Soulen godt med god plass, god rekkevidde, trekker tung henger og har god framkommelighet. Når det kommer en el-bil som dekker alle disse behovene så er jeg klar til redusere fra 2 til 1 bil.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Så raskt og enkelt kan Apple-elbilen komme i produksjon om/når de bestemmer seg. Hopp til 5:44.

     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Til de som måtte være interessert. EQC går ca 320+ i kulda. (Uten skiboks). Egenerfart.

    Oppgitt WLTP-rekkevidde er mellom 374 og 417 kilometer. I sommerhalvåret er det oppgitt at modellen relativt enkelt mer enn 400 kilometer ved landeveiskjøring. (Ikke egenerfart da jeg fikk bilen i oktober).

    Dette er et tap på mellom 20% og 24% målt i praksis. I tillegg er beregnet rekkevidde på bilen svært troverdig og har ingen overraskelser eller plutselige dropp når batteriet nærmer seg 10 til 20% som observert på noen andre elbiler, type Tesla 3.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Har du noen link til batterivisningen på Tesla? Aldri hørt om det tidligere.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ok, jeg har kjørt 76k med S75D uten å oppleve det og har heller aldri hørt om det.

    Det jeg vet er at driftsikkerheten er lavere fra 5% og ned siden lading av12V stopper. Forøvrig kan man kjøre en Tesla både til 0% og til - uten at bilen går i nødmodus, hadde e-golf som leiebil og fant ut at erfaringene mine fra Tesla ikke var direkte overførbare.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Nei. De jeg har hatt har heller aldri tøyset med batteriindikatoren. Kan si mye om bilen i seg selv, men batteri og drivverk det får de til. Tror ikke noen er i nærheten en gang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ditto, ingen rare hopp eller plutselige fall i oppgitt restkapasitet. Jeg tror aldri jeg har vært under 5% i særlig grad, det mest spennende jeg har begitt meg utpå er å ha kommet hjem eller til lading med i overkant av 20km oppgitt restrekkevidde, men i praksis betyr vel det ca 40km før bilen går i svart.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det vil være store variasjonen individuelt, også blant Teslaer avhengig av lade og brukssykluser. Kina 3erene som er solgt her har andre typer batterier enn USA produserte og disse 中 bilene tåler kulde langt dårligere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det vil være store variasjonen individuelt, også blant Teslaer avhengig av lade og brukssykluser. Kina 3erene som er solgt her har andre typer batterier enn USA produserte og disse 中 bilene tåler kulde langt dårligere.
    Jeg har noe laver oppgitt rekkevidde nå enn da bilen var ny om jeg lader til maks - type 10 km eller så, jeg husker ikke helt hva den viste da bilen var ny. Men når jeg kjører så oppfører den seg som forventet. Så vidt jeg vet så er det en kontinuerlig måling av energi inn og ut som styrer hva som oppgis - siden det er likestrøm til og fra batteriet så er det relativt grei skuring.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Leste du overhode det jeg skrev?

    Variasjonen mellom Ter er vel dokumentert men det behøver ikke være slik at du er rammet. S modeller klarer seg jevn over bra... der hvor det ikke er totale havarier men bruk og lading vil skape individuelle forskjeller.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Leste du overhode det jeg skrev?

    Variasjonen mellom Ter er vel dokumentert men det behøver ikke være slik at du er rammet. S modeller klarer seg jevn over bra... der hvor det ikke er totale havarier men bruk og lading vil skape individuelle forskjeller.
    Jeg har vel skjønt at du fremfor alt har langt fremskredet allergi mot elbiler.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Da skjøtne du ikke hva jeg skrev. Forsøkte meg på litt opplysende reality facts og ingen bashing av Teslaer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Da skjøtne du ikke hva jeg skrev. Forsøkte meg på litt opplysende reality facts og ingen bashing av Teslaer.
    Gitt at du ikke eier en Tesla selv, hvorfor er du egentlig så interessert i hva en bil fra den leverandøren gjør eller ikke gjør? Jeg driter ekstremt tynt i hvordan Toyota Corolla oppfører seg siden jeg ikke eier en Toyota Corolla. Har Møller dårlig service? Mulig - men jeg har ikke vært på et Møller-verksted på 6 år (for øvrig ingen ting å klage på ang Møller de årene jeg kjørte Skoda). Nå driter jeg ekstremt tungt i hva Møller driver med. Om jeg noensinne skulle eie en bil som skal til Møller for service ville jeg muligens bry meg noe mere om akkurat det.

    De som eier en Tesla har vel presumtivt en viss oppfatning om hvordan bilen oppfører seg og hvilke quirks den eventuelt har.

    Selvsagt er alle anekdotene dine Tesla-bashing. Hva var verdien av Tesla som selskap nå igjen da du sa at markedet hadde gjennomskuet Tesla?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    VissVass. Monopolpenger. 1/Bitcoin.

    Jeg følger med alt som skjer i utviklingen av moderne biler. At Tesla flyter på Piggybanks og Monopolpenger nevnte jeg ikke med et ord.

    Dette var ingen T bashing kun en velment info vedrørende det faktumet at milage may vary avhengig av bruk, lade og brukssykluser mm
    Det finnes en stor database om dette der S eiere har lagt inn sine egne batteridata ... hvis du gidder...

    Kinaproduserte T3 har annen batteriteknologi laget i Kina og disse gir vesentlig dårligere ytelse i kulde og det er et testet faktum.


    Det vil være store variasjonen individuelt, også blant Teslaer avhengig av lade og brukssykluser. Kina 3erene som er solgt her har andre typer batterier enn USA produserte og disse 中 bilene tåler kulde langt dårligere.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Men det som har kommet på Tesla ganske nylig er batterioppvarming før hurtiglading når man er på langtur og bruker navigasjonen så da øker selvsagt forbruket men fordelen med raskere lading er vesentlig større enn ulempen ved høyere forbruk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Mange har egentlig ikke noe forhold til å kjøre bil. De er vokst opp med 4-hjulstrekk og hjelpesystemer som ofte redder dem ut av farlige systemer. Det er flott at man har slike systemer, men hvis man venner seg til å bare stole på dem, glemmer man fort hvordan man skal kjøre hvis man ikke har dem tilgjengelig eller hvis man kommer over på en bil med mer ytelse enn man er vant til.
    Jeg leser stadig klager på vinteregenskapene til en bil jeg kjenner ganske godt. Bilen er helt OK på glatt føre - nokså lik andre forhjulsdrevne biler jeg har kjørt - men slettes ikke håpløs. Utsagn som "den spinner på flat vei" florerer. Hva forventer man egentlig når du har 400 Nm fra 0 km/t og gir full gass?
    I går var jeg ute og kjørte en tur. Tett snødrev og relativt glatt vei (saltsørpe). Jeg holdt fartsgrensen (50 km/t) og syntes det var raskt nok forholdene tatt i betraktning, men det var det tydeligvis mange som ikke syntes. Bilene foran meg forsvant og jeg tatt igjen av flere. 50 km/t er grei fartsgrense her (mye trafikk og mange fotgjengere) . Den kunne kanskje vært 60 km/t på tørr vei, men over 50 km/t med gårsdagens forhold var helt klart i overkant.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    FWD vs vinterkjøring. Har mange års driftstid med FWD (bensin) og har fortsatt 0 problem med det men min erfaring er at gode dekk gjør en stor forskjell. Kjøreerfaring er et pluss. Bodde de første 25årene i et "vinterhull" med mye bratte bakker og såsomså brøyting og da lærer man seg "faget" om en er nysgjerrig nok. Grovmønstrede dekk uten den jÆvla tette formasjonen i midten har jeg best erfaringer med både på FWD og AWD.

    ERS eller hva stabiliserings systemene heter har lurt mange til å tro at de er bedre sjåfører enn de faktisk er. Eks: En fyr med en Nageneu BMW dro rett arv veien oppi dalom og var fly forbanna for at ERSn? ikke løste oppgaven. For fort til sving "ser" jo ikke bilen uansett.

    Når det gjelder elbiler ville jeg tro at man kunne dosere kraften perfekt slik teknikken tillater. Det er vel kanskje no´høggan´e gæærnt oppi hue på sjåføra som er hovedproblemet.

    ikke helt der men....

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    ERS eller hva stabiliserings systemene heter har lurt mange til å tro at de er bedre sjåfører enn de faktisk er. Eks: En fyr med en Nageneu BMW dro rett arv veien oppi dalom og var fly forbanna for at ERSn? ikke løste oppgaven. For fort til sving "ser" jo ikke bilen uansett.
    Moderne BMWer gjør faktisk det. Jeg har en 330e nå og når jeg setter på automatisk fartsholder, tilpasser bilen farten inn i en sving basert på GPS, kartinfo og G-krefter i svingen. Hvis det er glatt og bilen registrerer for høye G-krefter er det dog litt for sent...
     
    Sist redigert:

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn