Bil, båt og motorsykkel Real Tesla Stories......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Det er på tide, utvidet garanti som de har gitt frem til nå på MCU er ikke en fullgod erstatning på en designfeil.
    Jeg har sluttet å følge med på elbilforum og lignende så er ikke helt inne i bilens innerste irrganger lengre. Jeg fikk ved en inkurie byttet MCUmin da bilen var inne for oppgradering til 4G i april-19, er det sannsynlig at min er beheftet med denne feilen da?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kan åpenbart fikses men aner ikke om det er mulig i norge. Mulig man må en tur til Nederland eller noe...

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har sluttet å følge med på elbilforum og lignende så er ikke helt inne i bilens innerste irrganger lengre. Jeg fikk ved en inkurie byttet MCUmin da bilen var inne for oppgradering til 4G i april-19, er det sannsynlig at min er beheftet med denne feilen da?
    Da går du klar men hadde du kjørt over 160 000 kilometer ville du ikke fått fiksen kostnadsfritt.

    Når det er sagt så er ikke prisen man må betale selv helt hårreisende og man kan også få siste generasjon MCU retrofit for ca 30 000 kroner.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    550 Euro all included hos fyren i videoen - oppgradert fra 3000 (original) til 20 000 cycles.... byttet chip.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Da går du klar men hadde du kjørt over 160 000 kilometer ville du ikke fått fiksen kostnadsfritt.

    Når det er sagt så er ikke prisen man må betale selv helt hårreisende og man kan også få siste generasjon MCU retrofit for ca 30 000 kroner.
    Jeg skulle egentlig bare oppgradere til 4G men så sluttet MCUen å virke på verkstedet. Tesla sa det var flaks da den uansett var inne, min tese er at de gjorde noe feil og ødela den. Siden alle nye MCUer uansett hadde 4G så ble enden på visa at jeg fikk 4G gratis (samt ny MCU også).

    Har kjørt så vidt under 80k på nesen seks år så at jeg når 160k er ikke veldig sannsynlig...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    550 Euro all included hos fyren i videoen - oppgradert fra 3000 (original) til 20 000 cycles.... byttet chip.
    Hvorfor skal man betale nesten dobbelt for byttet, koster 37xx hos Tesla.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Man bytter ikke likt for likt hos Tesla heller, det er mer minne på ny chip.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    440
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Var ute og prøvekjørte en modell X i dag........ ble litt overrasket........ den hadde blinklys ...... det har jeg ikke sett på noen Tesla ute i trafikken før :)
    Må spare på strømmen !
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Åh... jeg trodde ikke disse skramlekassene engang var utstyrt med blinkers....
    Nei nå synes jeg du hår over streken. Jeg har hatt både BMW, Audi og Merce. Man kan sikkert si mye stygt om de hvis man har et ønske om det, men skramlekasser er de ikke.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Haudi, som kameraten min kaller de og Mercene til broderen faller omtrent sammen mens han kjører, Beemerene drar av veien umiddelbart hvis de prøver å følge MP-4-4-4 ren min (det betyr i grøfta) :)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Tyske biler er noe drit. el-biler er lort. Må jeg spørre hva som kommer gjennom nåløyet ditt? Jeg er bare nysgjerrig siden det er tydelig du har greie på bil.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Erfaring fra biler som er i våres familie i dag:

    Toyota Hiace 2003. 28000km. Fantastisk driftsikker, ekstremt billig bilhold, ruster som pokker. En skramlekasse å kjøre, så spartansk som en bil kan bli, men jeg bare digger det fantastisk driftsikre drivverket på denne bilen. Eneste vedlikehold er bremseklosser og en skvett med olje.

    Mercedes W211 2004. Nydelig å kjøre, du føler deg veldig trygg, litt luksusfølelse. Har kun byttet normale slitedeler som bremser og foringer. Foringer ryker oftere enn de andre bilene jeg har. Ser ut som ny innvendig, fantastisk kvalitet på interiøret, ingen rifter eller hull i setene, eneste synlig slitasje er på rattet. Denne har nok potensiale til å bli eldst av alle bilene jeg har.

    Honda Crv 2007. 230000km. Utslitt clutch, ruster i bakluken, varme i sete virker ikke, god å kjøre, men ikke på Mercedes nivå. Litt sliten i interiøret, hull i skinnsete. Generelt lite tull.

    Hyundai Ioniq elektrisk 2019. 70000km. Veldig lettkjørt, setene kunne hatt bedre støtte under beina, men ellers ok. Ikke et eneste feilslag. Rekkevidde 20 mil, godt nok i hverdagen. Denne ble kjøpt for å spare penger i bompengeringen og har oppfylt sin rolle. Bilen har fått meg til å forstå at elektriske biler er bra nok i dag og kommer til å bli enda bedre i fremtiden. Å gå fra denne til en av de andre bilene så merker jeg at kjøreopplevelsen er mer sømløs, ingen nøkking eller giring. Det er kun Mercedesen som gir Hyndaien en kamp om kjøreglede, og det sier mye.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Og fortsatt er de langt billigere enn alle konkurrenter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Tesla øker prisen på hurtiglading med 50% !
    stabil på kroner 0,- for min del.

    med hjemmelading er det uansett en begrenset del som skal hurtiglades så hva det kostet de få gangene er for de fleste ikke så nøye. Tilgjengelighet og hastighet er mye viktigere

    Om jeg kjører fra Oslo til opphavet på Vestlandet så vil over halvparten av forbruket tas med hjemmelading i begge ender så en kjøretur på ca 200kwh totalt vil ha kanskje 140kwh av det ladet hjemme. Jeg aner ikke hvor mye av mitt totale forbruk som er hurtigladet men tipper et sted mellom 10 og 20% kanskje.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke så veldig hemmelig. Selger elbiler til bla Fiatkonsernet for videresalg slik at Fiat kan fortsette å forurense uten å rammes av EUs bøteordninger.

    For øvrig; jeg er ikke glad i berøringsskjerm i biler. Ønsker knapper på alt det vanligste slik at motorikken kan håndtere det mens jeg konsentrerer meg om trafikkbildet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    stabil på kroner 0,- for min del.

    med hjemmelading er det uansett en begrenset del som skal hurtiglades så hva det kostet de få gangene er for de fleste ikke så nøye. Tilgjengelighet og hastighet er mye viktigere

    Om jeg kjører fra Oslo til opphavet på Vestlandet så vil over halvparten av forbruket tas med hjemmelading i begge ender så en kjøretur på ca 200kwh totalt vil ha kanskje 140kwh av det ladet hjemme. Jeg aner ikke hvor mye av mitt totale forbruk som er hurtigladet men tipper et sted mellom 10 og 20% kanskje.
    Da kjøpte du vel Tn inkl ladepakke eller også sponser noen ladingen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel ikke så veldig hemmelig. Selger elbiler til bla Fiatkonsernet for videresalg slik at Fiat kan fortsette å forurense uten å rammes av EUs bøteordninger.

    For øvrig; jeg er ikke glad i berøringsskjerm i biler. Ønsker knapper på alt det vanligste slik at motorikken kan håndtere det mens jeg konsentrerer meg om trafikkbildet.
    Helt ening. Skulle det mot all formodning hende at en elbil som #2 bil havnet hos meg må det være et normalt velorganisert dashbord med knapper men gjerne HUD for navigering mm. Nix Skjerm.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Da kjøpte du vel Tn inkl ladepakke eller også sponser noen ladingen.
    Det var "free forever" da jeg kjøpte så SC betaler jeg ikke noe for ved bruk, men har rimelig nok betalt for det på en eller annen måte da bilen i sin tid ble kjøpt. Kunne en stund velge bort muligheten for SC, da tror jeg man sparte 17k eller hva det var. Så mye kommer man jo aldri til å lade for, men tilgangen er gull uansett hva det nå koster å lade.

    Hjemme betaler jeg ladingen selv over strømregningen, de eneste andre stedene jeg lader noe særlig på er på hytta (da betaler svigers strømregningen) og når vi er hjemme hos mamma og pappa 1-2 ganger i året, da betaler de. Så snylter kun på slekta sånn sett.

    Mitt kjøremønster er stort sett ganske korte turer i og rundt Oslo og så en del lengre turer på hytter (15 og 23 mil hver vei), samt på Norgesferie de siste sommerene og så noen få ad-hoc-turer i helger eller på harrytur. Bruker kanskje SC litt mer enn jeg hadde gjort om jeg måtte betale for det, men ikke mye. Tar av og til en "top up" for å ikke komme frem med veldig lavt ladenivå for eksempel.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ser ut som Teslaeiere i Sør-Norge bør holde seg hjemme fremover......

    I går kveld.... kjørte der rett før ... opplevdes ikke glatt i det hele tatt.


    GIKK RETT FRAM: Den tunge Teslaen greide ikke rundkjøringen, og havnet isteden oppi brøytekanten.
    En Tesla Model X havnet utenfor veien i rundkjøringen. Føreren slapp fra det med skrekken, og fortalte at det gikk «rett frem» på det glatte føret.


    I dag..

    TRAFIKKUHELL: En Tesla kolliderte med en buss, og måtte hentes av bergingsbil.
    Det skal være personbilen som har kjørt inn i bussen etter å ha sklidd på stedet.
    Det skal ikke være noen personskade på de involverte i bussen. I personbilen satt det en kvinne som ble fraktet til legevakten med ambulansen for en sjekk.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Slikkepotter er ubrukelige uansett vinterføre.

    Har vært saltet på stedet men det hjelper lite mot underkjølt regn. Veibanen var ellers bar.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn