Redde bilder fra ekstern harddisk. Kan noen hjelpe?

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
Heisann!

Min samboer har en ekstern harddisk hun gjerne vil få hentet bilder ut i fra. Den kommer dessverre ikke om som en harddisk i windows lenger.
Men jeg finner den lengre inne i enhetsbehandling så den er synlig for pc`n. Den lyser og snurrer også så ikke død.
Jeg er litt lei å fikle med dette nå :p

Noen som har kunnskap om redding av harddisker som kunne sett på dette her på forumet? :)

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
26.481
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det lyder som feil på interfacen.
Har du en stasjonær PC, da ta ut harddisken og montér den i den stasjonære.
Da burde det være "no problem" å kopiere allt over på en annen plass ;)
Evt. først prøve å flytte den til en annen USB-port og se, om den henter drivere og ender opp med å funke igjen.

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0

Vedlegg

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
Evt. først prøve å flytte den til en annen USB-port og se, om den henter drivere og ender opp med å funke igjen.
Disse bildene er svært viktige for min samboer. Er dette noe du kan ta på deg av jobb? Litt keen på å få det fikset uten at hun er klar over det♥

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
26.481
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Disse bildene er svært viktige for min samboer. Er dette noe du kan ta på deg av jobb? Litt keen på å få det fikset uten at hun er klar over det♥
Skulle sikkert klaret det, men tror, det er mye bedre, at du finner en i Norge.
Allt styret med toll og slikt, blir både for dyrt og for mye problemer.
Allt dette, bare fordi dere ikke er medlemmer av EU (ennå) 😆
Jokes aside....... Det må vel for faen finnes en herinne, som kan ta den oppgaven, eller i hvert fald gjøre forsøket;)

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
Skulle sikkert klaret det, men tror, det er mye bedre, at du finner en i Norge.
Allt styret med toll og slikt, blir både for dyrt og for mye problemer.
Allt dette, bare fordi dere ikke er medlemmer av EU (ennå) 😆
Jokes aside....... Det må vel for faen finnes en herinne, som kan ta den oppgaven, eller i hvert fald gjøre forsøket;)
Jeg så nå at du er i Danmark ja :p Det blir kløn!

Håper noen har mulighet 🤞

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.120
Jeg reddet tidligere i år data fra en USB disk formatert som FAT32 om ikke vill fungere på Windows 10. Ved enkelt koble den til en Linux* maskin. Der er ingen logikk her annet enn at Windows muligens noe klønet dektekterer en feil og og trolig kløner det til ytterligere når den feilsøkte disken.

Det tok utrolig lang tid (over en uke) å få i overkanten av 1TB av disken, så trolig var det feil på disken som Linux av en eller annen grunn omgikk. Ingen at diskverktøyene på Linux jeg testet med rapporterte feil.

*) RPi-OS Lite på en RPi3

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
Jeg reddet tidligere i år data fra en USB disk formatert som FAT32 om ikke vill fungere på Windows 10. Ved enkelt koble den til en Linux* maskin. Der er ingen logikk her annet enn at Windows muligens noe klønet dektekterer en feil og og trolig kløner det til ytterligere når den feilsøkte disken.

Det tok utrolig lang tid (over en uke) å få i overkanten av 1TB av disken, så trolig var det feil på disken som Linux av en eller annen grunn omgikk. Ingen at diskverktøyene på Linux jeg testet med rapporterte feil.

*) RPi-OS Lite på en RPi3
Er dette en jobb du kan ta på deg da?🤞Betaler selvsagt.

Jeg er relativt ok på data, men her er jeg lost altså.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.469
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Kan hende problemet er så enkelt som HasseBasse skrev, at det bare er USB-grensesnittet på HDD-kabinettet som har tatt kvelden. Se om det ser ut som du kan få åpnet kabinettet på en forsiktig måte (vil anta i motsatt side av der du kobler til USB-kabel). Vil tro det sitter en standard 2,5'' HDD inni der som du da kan koble til med vanlige SATA strøm og datakabel i din stasjonære PC for å kopiere ut innholdet :)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.120
Jeg er nok ikke spesialist på dette. Om dere ikke har venner på Linux har dere muligen venner som er på mac-OS? Det kan det være vært et forsøk siden Apple bruker mye samme, eller egen kode for perferiutstyr som da gjør forskjell til måten Windows gjør dette.

Får du disken opp diskbehandler slik at du kan se partisjoner og evt format som er benyttet?
Høyreklikk på "Denne PC-en" eller "Min datamaskin", velg "Administrer", deretter "Diskbehandling". Finn din Verbatim USB-enhet, høyreklikk og velg "Egenskaper".

Ellers er rådet med å ta disken ut av kabinettet verd et forsøk. Gitt det ikke er kryptering involvert går du forbi en potensiell feilkilde.

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
Kan hende problemet er så enkelt som HasseBasse skrev, at det bare er USB-grensesnittet på HDD-kabinettet som har tatt kvelden. Se om det ser ut som du kan få åpnet kabinettet på en forsiktig måte (vil anta i motsatt side av der du kobler til USB-kabel). Vil tro det sitter en standard 2,5'' HDD inni der som du da kan koble til med vanlige SATA strøm og datakabel i din stasjonære PC for å kopiere ut innholdet :)
Føler meg ikke helt vel med det prosjektet kjenner jeg :p
Selvom jeg bygger mine egne maskiner.

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
Jeg er nok ikke spesialist på dette. Om dere ikke har venner på Linux har dere muligen venner som er på mac-OS? Det kan det være vært et forsøk siden Apple bruker mye samme, eller egen kode for perferiutstyr som da gjør forskjell til måten Windows gjør dette.

Får du disken opp diskbehandler slik at du kan se partisjoner og evt format som er benyttet?
Høyreklikk på "Denne PC-en" eller "Min datamaskin", velg "Administrer", deretter "Diskbehandling". Finn din Verbatim USB-enhet, høyreklikk og velg "Egenskaper".

Ellers er rådet med å ta disken ut av kabinettet verd et forsøk. Gitt det ikke er kryptering involvert går du forbi en potensiell feilkilde.
Egenskaper er ikke tilgjengelig..
IMG_3207.jpeg

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.120
Det er disk 2 som her feiler slik jeg forstår? Har denne disken vært brukt til å boote en maskin i sitt tidligere liv? At den muligens har stått i en laptop som har fått oppgradert disk? Spør fordi Disk 2 også har en EFI-systempartisjon. Om så er tilfelle vil tipset om å flytte disken fysisk over i PC'n fungere helt fint.

Men jeg tviler på om du kommer noe lenger da vi kan se partisjonene, men filsystemt ser ut til å mangle. Dette er logikk som foregår på OS nivå, ikke i USB kabinettet med unntak hvor kryptering er en opsjon. Det er likevel en grunn til å åpne kabinettet.
Om du ikke allerede har et 3.part diskvektøy innstallert kan du finne ut hvilken disk som er montert. For så søke på nett om det finnes diagnoseverktøy fra denne produsentene. Verbatim lager meg kjent ikke HDD eller SSD selv.

Det som er teit med Windows sitt feilsøkingsverktøy er at det ligger under Egenskaper som da ikke er tilgjengelig om filsystem mangler ;)
På mac-OS skal det visnok finnes et diskverktøy i mappen Vektøy, men jeg har selv aldri testet dette.

Dessverre er det like sannsynlig man skader data som man lykkes som den glade amatør man er. Derfor tør jeg ikke ta på meg slikt på vegne av andre.

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Antall liker
1.233
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Har din samboer tidligere brukt mac feks? kan det være så enkelt at det er formatteringen bare og at den blir tilgjengelig dersom den kobles til en mac?

gfredhei

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Antall liker
236
Sted
Oslo
Her er noe du kan prøve, hvis du ikke har prøvd det allerede:

Høyreklikk inne i boksen hvor det står 465,44 GB OK (Primærpartisjon). Er det mulig å velge ' Endre stasjonsbokstav og -baner'?
Hvis det er mulig så tilordner du en ledig bokstav.
Da burde du kunne se disken fra Windows.

Hvis ikke kan du prøve tipsene her:

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
Har din samboer tidligere brukt mac feks? kan det være så enkelt at det er formatteringen bare og at den blir tilgjengelig dersom den kobles til en mac?
Jeg skal høre med henne og be henne teste på en mac. Jeg kjenner ingen med mac😅

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
Her er noe du kan prøve, hvis du ikke har prøvd det allerede:

Høyreklikk inne i boksen hvor det står 465,44 GB OK (Primærpartisjon). Er det mulig å velge ' Endre stasjonsbokstav og -baner'?
Hvis det er mulig så tilordner du en ledig bokstav.
Da burde du kunne se disken fra Windows.

Hvis ikke kan du prøve tipsene her:
Tester i kveld👍

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
Pass på at du klikker avbryt om Windows spør deg om formatere disken ;) Jeg tipper det er dialogen du møter om Windows lar deg gå videre.
Ja den har dukket opp. Jeg har litt noia for å gjøre dette☺😅

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
En på forumet har tatt kontakt og jeg skal sende han disken i morgen. Så da håper vi at han får redda den🤞🤞🤞

Takk for masse gode svar og interesse for å hjelpe til. Settes massivt pris på!🙌

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
539
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Da får vi satse på at det løser seg! :)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.490
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er et problem som jeg tror kanskje de færreste tenker særlig over... Mange av oss i godt voksen alder finner vel glede i å bla i gamle albumer med bilder av forgangen slekt og venner, mens i dag lagres bilder i telefonen, på discer, sticks og andre elektroniske media.... Som ingeniør gjennom en mannsalder har jeg i årevis sagt at det eneste vi kan være sikre på med elektronikk, er at den før eller siden feiler - og det gjør den .. uvergelig! Hva gjør vi da?
Skylagring er jo in i tida, men vil vi nå ha private bilder i skyen, - og ikke minst - kan vi stole på at skyen ikke blir borte på et eller annet stadium?
Så er det også tidens gnag på elektroniske lagringsmedia.. nå er det vel ingen som har bilder på disketter, men jeg har feks haugevis med bilder på CD... og akkurat samme problemstillinger gjelder forsåvidt også musikk som kjøpes elektronisk...Hvor lenge vil dagens media være brukbare? Hvor lenge vil feks CD-er støttes av stadig mer moderne teknologi?? Hva og hvordan kan vi overlate dette til våre etterkommere, i den grad de er interesserte? Kanskje er de ikke så veldig interesserte i dag, - men hva når de også er av moden alder..??

Så er det selvagt også et spørsmål om selvdisiplin når det gjelder bilder... hvor mange rydder egentlig opp i bildene sinde? Jeg pleier si at av alle bildene vi tar er det kanskje 10% som egentlig er verdt å ta vare på..... Problemer til ettertanke....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.131
Sted
Holmestrand
Njaaaa …..
Ikke alltid det der fungerer…
Sorry.
😂

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
Dette er et problem som jeg tror kanskje de færreste tenker særlig over... Mange av oss i godt voksen alder finner vel glede i å bla i gamle albumer med bilder av forgangen slekt og venner, mens i dag lagres bilder i telefonen, på discer, sticks og andre elektroniske media.... Som ingeniør gjennom en mannsalder har jeg i årevis sagt at det eneste vi kan være sikre på med elektronikk, er at den før eller siden feiler - og det gjør den .. uvergelig! Hva gjør vi da?
Skylagring er jo in i tida, men vil vi nå ha private bilder i skyen, - og ikke minst - kan vi stole på at skyen ikke blir borte på et eller annet stadium?
Så er det også tidens gnag på elektroniske lagringsmedia.. nå er det vel ingen som har bilder på disketter, men jeg har feks haugevis med bilder på CD... og akkurat samme problemstillinger gjelder forsåvidt også musikk som kjøpes elektronisk...Hvor lenge vil dagens media være brukbare? Hvor lenge vil feks CD-er støttes av stadig mer moderne teknologi?? Hva og hvordan kan vi overlate dette til våre etterkommere, i den grad de er interesserte? Kanskje er de ikke så veldig interesserte i dag, - men hva når de også er av moden alder..??

Så er det selvagt også et spørsmål om selvdisiplin når det gjelder bilder... hvor mange rydder egentlig opp i bildene sinde? Jeg pleier si at av alle bildene vi tar er det kanskje 10% som egentlig er verdt å ta vare på..... Problemer til ettertanke....
Masse gode poeng her🙌☺

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
26.481
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Alle disker dør før eller senere.
Harddisker er noe dritt... ferdigsnakka.
Skulle bygge en PC til sønnen til en kompis. Det skulle være det beste av det beste.
De dyreste og beste ingredienser iflg. reviews og hva vil du.
1TB SSD (husker ikke navn nå). Driten sammlet. Installere win10 første gangen. Etter ferdig installering....
gjenstart "Insert disk" ??
Den fannt SSD-HD´en til installering. Etter ferdig installering var den død. 😆 😆

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.131
Sted
Holmestrand
Harddisker er noe dritt... ferdigsnakka.
Skulle bygge en PC til sønnen til en kompis. Det skulle være det beste av det beste.
De dyreste og beste ingredienser iflg. reviews og hva vil du.
1TB SSD (husker ikke navn nå). Driten sammlet. Installere win10 første gangen. Etter ferdig installering....
gjenstart "Insert disk" ??
Den fannt SSD-HD´en til installering. Etter ferdig installering var den død. 😆 😆
Been there, done that.
I feel your pain, brother.
… and anger!
🤬

Sist redigert:

Lydbildeja

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Antall liker
874
Mange tilbyr billig skylagring,mange små aktører,jeg har valgt Dropbox som er en av de dyreste og som har vært lenge.
Selfølgelig i tillegg til ekstern harddisk og flere interne harddisker i PCen.
Jeg ville ha en skylagring som er pålitelig, stor,anerkjent,kommer til å være på markedet lenge.
Mobilbilder og videoer blir i tillegg skylagret hos Telenor min sky og hos Google Photos.

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
676
Torget vurderinger
1

Sant, sant. Men problemet er at man ikke tenker over forskjellen på lagring og sikkerhetskopi. Tabben folk gjør når de begynner å få plassproblemer på PCen, er å kopiere filene til en USB-disk, for deretter å slette de på PC. Dette er jo da ikke sikkerhetskopi.
Man må ALLTID ha sine viktige data på minst 2 forskjellige enheter.

Hos meg er filene på NAS, samt sikkerhetskopi på eksterne disker. Men jeg gjør det heller ikke helt etter boken, da jeg burde hatt sikkerhetskopien ut av huset i tilfelle brann.

Problemet med langtidslagring tror jeg ikke er så stort, da man kan ta ny kopi til nye enheter etter x antall år. (kan, kanskje verre med husken:))

PS! Dette er ikke en pekefinger til den uheldige trådstarter, men en generell betraktning.

Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.527
Sted
Oslo
Sant, sant. Men problemet er at man ikke tenker over forskjellen på lagring og sikkerhetskopi. Tabben folk gjør når de begynner å få plassproblemer på PCen, er å kopiere filene til en USB-disk, for deretter å slette de på PC. Dette er jo da ikke sikkerhetskopi.
Man må ALLTID ha sine viktige data på minst 2 forskjellige enheter.

Hos meg er filene på NAS, samt sikkerhetskopi på ekstern disker. Men jeg gjør det heller ikke helt etter boken, da jeg burde hatt sikkerhetskopien ut av huset i tilfelle brann.

Problemet med langtidslagring tror jeg ikke er så stort, da man kan ta ny kopi til nye enheter etter x antall år. (kan, kanskje verre med husken:))
Apple Time Machine minner meg på det om backup-disken som ligger på jobben ikke har blitt oppdatert på en stund, og backup-disken hjemme oppdateres hver time. Jeg vurderer å ha en på hytta også. Det finnes sikkert tilsvarende for Windows, så det er ikke en unskyldning :)

Ellers snakket jeg med en barndomsvenn i fjor som lurte på hva jeg hadde av gamle bilder, han hadde fått ødelagt alt han hadde under en flom. Dermed fikk jeg ideen at jeg skulle skanne alle gamle bilder også og få dem også inn i backup-systemet. Det er et langtidsprosjekt, det meste er gjort, og jeg blir sikkert ferdig en eller annen gang...

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.699
Torget vurderinger
1
Hadde en 1TB USB disk for 20 år siden, den slutta å fungere på USB kort tid etter (var vel snakk om mer mnd enn år). Tok den så ut av plasten den var kapslet inn med sammen med dårlig kobling imellom sata og usb overgang og pælma det og putta disken rett inn i sata på en PC, der fungerer den fortsatt.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.120
Jeg brukte en tid å kjøpe USB disker for bruk som intern SATA da dem i en periode var mer prisgunstig. Tipper prispress var større på eksterne disker med flere forhandlere enn de typiske datapusjerne som leverer interne disker.

Topp Bunn