Redde bilder fra ekstern harddisk. Kan noen hjelpe?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ja, selvsagt.
Jeg har bare opplevd mange fortvilte som stolte på eksterne, USB-disker som backup.
Alle disker dør før eller senere.
USB-disker ofte før.

Mener jeg lest for noen år siden at for rundt 80% av eksterne disker som døde, så var de kabinettet/interfacen som tok kvelden, mens selve disken var i fin form. Alle disker dør før eller siden, men en gammaldags snurredisk kan godt holde i 10 eller 20 år. For egen del har jeg aldri opplevd at en snurredisk har sjøldaua, mens jeg straks skal sende inn min fjerde M.2 SSD på garantien.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.131
Sted
Holmestrand
Hadde en 1TB USB disk for 20 år siden, den slutta å fungere på USB kort tid etter (var vel snakk om mer mnd enn år). Tok den så ut av plasten den var kapslet inn med sammen med dårlig kobling imellom sata og usb overgang og pælma det og putta disken rett inn i sata på en PC, der fungerer den fortsatt.
Denne disken er nå 20 år gammel.
Kanskje på tide å pensjonere den?
hvis du ikke har et backupregime som er 100% da.

Mats_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
0
Det er ikke angitt noen bokstav til Disk 2 (Disk 1 har angitt (C:) Du må inn på "behandle" så "diskbehandling" Høyreklikk så på partisjonen du vil gi en bokstav og velg en bokstav som er ledig. Da skal disken dukke opp.
Går ikke. Prøvde i går😅

Blir sendt til en pro i dag👌

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.699
Torget vurderinger
1
Denne disken er nå 20 år gammel.
Kanskje på tide å pensjonere den?
hvis du ikke har et backupregime som er 100% da.
Ingen vits i å pælme noe som fortsatt fungerer vel? Ikke alle disker her hjemme brukes til noe direkte fornuftig heller, tryner de og man mister den dataen så spiller det faktisk ingen rolle.
Prøver å ha noe backup, men ser cloud bare blir et evig virrvar med forskjellige generasjoner google og windows. Bør vel sette meg ned en dag og gå over noe av den cloud dritten som tar backup av alt den ikke skal ta av som default, det er jo så enkelt er blitt at det er et mareritt å tenke selv og få den til å utføre akkurat det. Foretrekker heller gamle løsninger med nas.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.131
Sted
Holmestrand
Ingen vits i å pælme noe som fortsatt fungerer vel? Ikke alle disker her hjemme brukes til noe direkte fornuftig heller, tryner de og man mister den dataen så spiller det faktisk ingen rolle.
Prøver å ha noe backup, men ser cloud bare blir et evig virrvar med forskjellige generasjoner google og windows. Bør vel sette meg ned en dag og gå over noe av den cloud dritten som tar backup av alt den ikke skal ta av som default, det er jo så enkelt er blitt at det er et mareritt å tenke selv og få den til å utføre akkurat det. Foretrekker heller gamle løsninger med nas.
Helt enig, og det er ikke et problem så lenge man sikrer data som ikke kan mistes.
Disker (dvs snurredisker) er særdeles holdbare saker.
SSD not so much.
Et større problem i dag er at folk på grunn av tullete store disker ukritisk lagrer alt for mye, slik at de mister oversikten.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.699
Torget vurderinger
1
Helt enig, og det er ikke et problem så lenge man sikrer data som ikke kan mistes.
Disker (dvs snurredisker) er særdeles holdbare saker.
SSD not so much.
Et større problem i dag er at folk på grunn av tullete store disker ukritisk lagrer alt for mye, slik at de mister oversikten.
Jeg vil heller si, måten windows vil lagre ting for deg.. Den har også endret seg i tillegg.
Jeg lærte tidlig å lage egen mappe og struktur, og lagre alt på annen disk enn systemdisken.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
26.481
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Foretrekker heller gamle løsninger med nas.
Samme her. Har en gammal "Synology" med 2 stk. 4Tb disker, som tilsammen gir........ 4Tb. (Måten
den/de er formattert på). Feiler en disk, er det bare å ta den ut, sette inn en ny og vente, til driten har
oppdatert. I det naive håpet om, at 2 disker ikke feiler samtidig 😂

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
539
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg bruker også en nas til "nærlagring", men Jottacloud sikrer i tillegg mot brann eller innbrudd i heimen.

Topp Bunn