Redde skadet vinyl?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
En kollega av min mor har en LP-plate der hans morfar har lagt igjen en siste hilsen til familien. Jeg tok på meg oppgaven med å prøve å få lagt over hilsenen digitalt, men det viser seg at LP-plata er stygt skadet. Det er store riper som går på tvers av rillene, og de ser nesten ut som de kunne vært skåret med tapetkniv. Dermed var det lite jeg kunne gjøre med en vanlig platespiller...

Finnes det firmaer eller privatpersoner som har utstyr som kan få avspilt en slik plate og overført det som står der til et annet (og mer holdbart) medium?

mvh

Roy Ervin Solstad

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En tannpirker (av tre) e.l. kan noen ganger gjøre nytten ift å bøye uspillbare riller tilbake til spillbar stand. Et tidkrevende møysommelig arbeide; men dette er et mekanisk lydlagringsformat, og det er alltid håp for viktige plater. Lydinformasjonen ligger oftest gjerne dypere enn overflateskadene, så den er der i de fleste tilfeller.

En microline eller tilsvarende nåleslipning vil også dykke dypere enn overflateskadene.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Det finnes en platespiller som leser av rillene med laser. Heter vel ELP eller noe i den duren. Sikkert ikke mange som har en sånn, men det hadde vært en mulighet.

Edit: Fant en omtale av den her:

http://www.audiophile.no/?did=9076183

Koster 8700 euro + frakt fra Japan + mva.
Kanskje ikke så aktuelt..........

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg vet ikke om for eksempel Nasjonalbiblioteket eller NRK gjør dette for privatpersoner, men der er verdt å prøve.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
R.E.S. skrev:
En kollega av min mor har en LP-plate der hans morfar har lagt igjen en siste hilsen til familien. Jeg tok på meg oppgaven med å prøve å få lagt over hilsenen digitalt, men det viser seg at LP-plata er stygt skadet. Det er store riper som går på tvers av rillene, og de ser nesten ut som de kunne vært skåret med tapetkniv. Dermed var det lite jeg kunne gjøre med en vanlig platespiller...

Finnes det firmaer eller privatpersoner som har utstyr som kan få avspilt en slik plate og overført det som står der til et annet (og mer holdbart) medium?

mvh

Roy Ervin Solstad

holder du på å ta en mikal blomkvist? ;D

skulle nesten tro at et eller annet familiemedlem har ødelagt plata med vilje... :eek:

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Gago skrev:
holder du på å ta en mikal blomkvist? ;D

skulle nesten tro at et eller annet familiemedlem har ødelagt plata med vilje... :eek:
Tok en liten stund før jeg skjønte den første der, men så googlet jeg, og fant ut at det jo er hovedrollefiguren i "Menn som hater kvinner", noe jeg burde husket siden jeg har lest boka...

Quad_lars sitt forslag om NRK og Riksarkivet kan være verdt å følge opp.

EDIT: har sendt en mail til Riksarkivet nå, så får vi se hva de svarer.

Roy

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Var ute for noe lingnende for mange år siden. Vi holdt på å gi opp plata, forøvrig en veldig god monolog.Prøvde med flere spillere.stifter uten hell før vi kom over en diger,gammel Garrard skifter med 2tonnsarm og vendbar p.u-stift for 78 avspilling. Det hørtes ut som bombenedslag i de verste partiene , men plata lot seg avspille. Kanskje verdt å prøve, ?--- Erlend

Topp Bunn