Bruker en selvbygd Ella Signature (2XECC88, 2X 6SN7, 2X2KT88). KT88'ene har jeg biasert til 47mA (=0,47V med den 10ohms motstanden som står der). Byttet utgangsrør for et par måneder siden, og sjekket bias sist for en måned siden ca. I går kveld skulle jeg slå av, da jeg så at platen glødet godt på V2. Fram med multimeteret, og akkurat det røret viste en bias på 1,42V! Resten av rørene var ca der de skulle. Måtte skru potmeteret atskillig mange tørn ned for å komme ned til normalt nivå, men da det ble ulyder ved avslag fikk den et gammelt rør på denne plassen i dag. Bias målte der 0,02V (0,2mA) med samme innstiling som det redplatede røret (når det viste 0,47V), så jeg måtte altså opp flere tørn.
Hva er det som plutselig får et rør til å oppføre seg sånn? Kan det ha oppstått andre skader? Bias har holdt seg i hele dag. Røret avskriver jeg. Det kan selvsagt ha stått slik noen tid; jeg er ikke verdens mest observante...
KT88: SED (winged C)
6SN7: RCA med side-getter (sannsynligvis GE-produsert)
ECC88: (Vel, bruker TFK PCC88)
Bernt K
Hva er det som plutselig får et rør til å oppføre seg sånn? Kan det ha oppstått andre skader? Bias har holdt seg i hele dag. Røret avskriver jeg. Det kan selvsagt ha stått slik noen tid; jeg er ikke verdens mest observante...
KT88: SED (winged C)
6SN7: RCA med side-getter (sannsynligvis GE-produsert)
ECC88: (Vel, bruker TFK PCC88)
Bernt K