Reduksjon av kassevolum på DIY-kit?

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.138
Antall liker
6.551
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Jeg går og funderer på å bygge mitt første høyttalerpar (har bygget subber til bil og slikt tidligere, men aldri hjemmehøyttalere).

Planen er vegghengte høyttalere med noenlunde høy WAF, men samtidig kapasitet til endel trøkk/volum. Jeg ønsker å bygge de så flate som mulig (12-13cm), dermed begrenser kassevolumet seg.

Siden det er mitt første selvbygg så er jeg litt skeptisk til å starte med bygging av delefilter også, så tenkte å ta utgangspunkt i et kit. Spørsmålet da, er hva konsekvensen vil være ved å ta et kit som f.eks Seas Bragi (BRAGI) som egentlig skal ha et kassevolum på 30 liter, og redusere dette til ca det halve?

Vil den primære konsekvensen være mindre bass? I så fall er det greit nok, da jeg tenker å parre det med en sub. Eller kan det få mange andre rare effekter også? På forhånd takk for innspill. :)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det som skjer er at kassas resonansfrekvens flytter seg oppover, med mindre dypbass. Samtidig lager du en kraftig pukkel over resonansfrekvensen, slik at du får overfet lyd i området rundt 100Hz.

Vegghengingen gir forsterking nedover i frekvensområdet. Et høyttalersett som er beregnet for noenlunde fri montering, vil ha en effekt kalt baffelsteg, der en får en endring i output fra der høyttaleren går fra å stråle i en halvkule, begrenset av frontplata og der den stråler fritt rundt. Denne effekten gir fra 3-6dB forsterking over denne grensefrekvensen, og kompenseres i delefilteret. Når du henger dette opp på en vegg, i en flat kasse, så får du denne forsterkingen hele veien ned, slik at om du benytter det originale delefilteret, så blir det nokså mørk lyd, og tildels litt hul mellomtone.

Du kan gjøre to ting her - få Dynabel til åhjelpe deg med å justere delefilteret, eller kjøpe kit beregnet for in-wall-montering. Disse kitene er beregnet for små og flate interne volum, og har beregnet inn at høyttalerne står på/i en vegg.

Johan-Kr
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Eller du kan se om ikke troelsgravesen.dk har noe for deg.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.328
Sted
Østfold
Dersom Bragi er tunet som mange andre kit der ute er ikke den ekstra gain fra veggen en stor bekymring. Den kan faktisk være en fordel. Du vil få kraftigere nedre mellomtone enn en frittstående høyttaler. I kombinasjon med en potent subwoofer (eller 8) kan det være det som skal til for at dette til slutt låter som en stor høyttaler, og ikke som et bose-system.

Bassene (U18) brukes i Bragi i 15 liter bassrefleks (pr driver). Det du foreslår er altså 7,5 liter pr driver. Da ville jeg også gått over til lukket. Over 100Hz simulerer det praktisk talt identisk. Under 100Hz mister du mye med 7,5 liter lukket, men om du skal ha sub kan det være like greit.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.138
Antall liker
6.551
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Dersom Bragi er tunet som mange andre kit der ute er ikke den ekstra gain fra veggen en stor bekymring. Den kan faktisk være en fordel. Du vil få kraftigere nedre mellomtone enn en frittstående høyttaler. I kombinasjon med en potent subwoofer (eller 8) kan det være det som skal til for at dette til slutt låter som en stor høyttaler, og ikke som et bose-system.

Bassene (U18) brukes i Bragi i 15 liter bassrefleks (pr driver). Det du foreslår er altså 7,5 liter pr driver. Da ville jeg også gått over til lukket. Over 100Hz simulerer det praktisk talt identisk. Under 100Hz mister du mye med 7,5 liter lukket, men om du skal ha sub kan det være like greit.
Jeg hadde faktisk grublet meg frem til at det kanskje var tryggest å gå over til lukket ja. Har prøvd meg frem med div simulatorer og ser at det da trolig begynner å rulle av ved 90-100hz, men en sub pluss en forsterker med audyssey vil kanskje rydde opp i det. Ved å bruke delefrekvens i forsterkeren så vil jeg ikke sløse bort masse energi på å forsøke å drive elementene dypere heller, og bør kunne få greit med punch fra de?

Med kassen jeg ser for meg nå blir det ikke mer enn 5.9l per kasse (så for meg to lukkede kammer, en øvre med diskant + en bass, og en nedre med bass nr 2), som var 70x25x13cm (ytre mål). Noe særlig mer blir voldsomt. Da vil resultatet kunne bli noe ala https://swsg.no/lyd-og-bilde/hoyttalere/vegghoyttaler/system-audio-exact-hoyttaler-hvit bare enda litt grunnere kasse.

Så du har tro på at det kan funke? :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.328
Sted
Østfold
Jeg har trua, bare du holder deg laaaaangt unna Audyssey. Jeg har aldri hørt det bidra med noe positivt noen plass. Få deg heller en liten MiniDSP-boks og gjør litt EQ selv. Tenker du kan dele rundt 70-80Hz, og du behøver trolig ikke å heve noe i nedre enden på høyttalerne. Sett for eksempel et 2. ordens filter på høyttalerne og et 4. ordens filter på subwooferen (aktive så klart) så bør det ende ganske flatt og pent til slutt.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.138
Antall liker
6.551
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hm, ikke helt enig i det, hvertfall ikke når vi snakker om sub/bass-området. Jeg holdt på med EQ + REW for å lage housecurve en stund, og ble til slutt veldig fornøyd. Da jeg på et senere tidspunkt fikk en forsterker med Audyssey, så laget Audyssey med dynamic EQ aktivert en relativt lik kurve helt automagisk.

Men dette høres jo uansett lovende ut da, regner med å prøve det etterhvert. Takk for innspill (og til de andre i tråden også) :)

Jeg er forresten Hybris fra avforum.no, hvis du husker meg :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.998
Antall liker
12.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Har noe lignende på gang jeg og. Ca. 10 liter lukket kasse med Fostex fe168 og en ringradiator diskant. Søt liten kasse med aktiv deling. Eller det blir 3-veis aktiv deling med studio monitorer som subber. Og Audiolense.

Spent på hvordan dette vil låte.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.328
Sted
Østfold
Ikke vær redd for høye delefrekvenser. Mange har for stort fokus på å dele nede i 50-70Hz-området og går glipp av mye kapasitet og dynamikk. Spes med Fe168 som ikke akkurat er en kapasitetsdriver.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.328
Sted
Østfold
Jess, Hybris husker jeg, selv om det begynner å bli så mange år siden at jeg ikke husker hva vi evt diskuterte den gangen.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.138
Antall liker
6.551
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Blir interessant dette. Har Dali Mentor LCR allerede som også er relativt stor til vegghengt å være, men de har kun 1stk 5" i bassen, så to stk 6.5" blir forhåpentligvis litt mer trykk.
 
Topp Bunn