Refoaming av basselementer

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Sikkert vært oppe tidligere, men allikevel (siden jeg ikke klarte å finne noe her(?!)).

Har et sett JBL LX 44 hvor skumringen på basselemntene har begynt å gå i oppløsning. Jar har bestilt et sett nye ringer (fra e-bay) og skal bytte disse. Er det noen som har erfaring med sånt? Eller må jeg søke all informasjon på nettet selv?

Uansett blir artig det, å få orden på disse høyttalerne og klargjøre de for de neste 30 årene...
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Takk for den guiden. Det er ikke samme basselement, men sannsynligvis "close enough"(?) tenker jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.745
Antall liker
2.294
Sted
Portugal
Det er stort sett samme fremgangsmåte for alle med skumkanter.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.474
Sted
Sunndalsøra
Du kan også se på video med simply speakers på Youtube. Det er helt klar den beste undervisnigen som finnes på nett med Sean, da Simply Speakers er profesjonelle og har mange annerkjente kunder for service/reparasjon. Er også sertifisert og godkjennt av JBL. Jeg har selv lært mye hær, da jeg allerede har følt meg trygg på å gjøre det selv. Jeg vil nå prøve å rekone 2 stk. JBL D130 m. kit fra http://soundspeakerrepair.com. Dette settet er et såkallt preassembly kit hvor spolen er festet til spole-opphenget og kantopphenget er en integrert del av membran. Prisen er kr. 3000,- m frakt/ avgifter før dollaren steig ennå mere! http://simplyspeakers.com
 
Sist redigert:

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Her er det mye å lære ser jeg...

Jeg har fått i hus et re-foaming kit



og skal sette i gang med dette, første steg blir å fjerne gammel skumkant...




Blir nok et par dager uten lyd før de er ferdige?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.474
Sted
Sunndalsøra
Ja, bare ta deg god tid og studere video til Sean. Her må du lime kantene på undersiden av konen. Så må du trene litt på å påføre lim på undersiden av membran(tørrtrene) for å påføre lim. Ser ut til a du har fått et lim(hvit), som tar noe lengre tid på å tørke enn det Simply Speakers bruker. Da får du mere tid til å rette på kantene innen limet tørker. Det lønner seg å vent til at limet er så tørt, at du kan feste kantene på rammen. Hvis du beveger membran til du føler at den faller naturlig i senter, uten at spolen skurrer i spolegapet. Det blir også forklart på flere video til simply Speakers. Det er nødvendig at man er nøye med sentrering av kantene på membran. Det kan man juster litt mens limet tørker. Det har hendt en gang med noen Infinety Kappa, at jeg måtte skjære av støvkappen for å låse fast spolen i spolegapet med shims. Det følger kanskje med det settet du har kjøpt ? Det skal ikke være nødvendig i følge Sean på Simply speakers.
 
Sist redigert:

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Da er kantopphenget fjernet (relativt enkelt, men en "drittjobb")





Så er det vasket og rengjort etter alle kunstens regler (etter at bildene ble tatt) med bl.a sprit

Neste steg blir å lime nytt kantoppheng fast i membranen og i morgen blir det å sluttføre ...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Hadde det vært mine element så hadde jeg gjort det bedre rent,synes acetone er bedre og løser opp skumrester og lim veldig lett.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Hadde det vært mine element så hadde jeg gjort det bedre rent,synes acetone er bedre og løser opp skumrester og lim veldig lett.
"Thumbs up" for den...de ble dog helt rene og alle limrester er forsvunnet som dugg for solen...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro


Så langt er man kommet nå. Fortsettes i morgen?!
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.474
Sted
Sunndalsøra
Hadde det vært mine element så hadde jeg gjort det bedre rent,synes acetone er bedre og løser opp skumrester og lim veldig lett.
"Thumbs up" for den...de ble dog helt rene og alle limrester er forsvunnet som dugg for solen...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro


Så langt er man kommet nå. Fortsettes i morgen?!
Du kan godt vente til i morgen til limet er hel tørt. Da får du teste bevegelsen og bruke tonegenerator før limet er helt tørt på rammen. Og da har du gjort allt etter læreboken. Da behøver du ikke bry deg om hva andre mener:D
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Det er planen å vente til i morgen med resten slik at limet får tørke, så får jeg limt det da og vente til lørdag med å spille...tålmodighet er en dyd, og jeg må opparbeide meg mer av det kjenner jeg! Jeg har aldri vært særlig tålmodig av meg, men akkurat når det gjelder sånt som dette kan man ikke ta noen snarveier.
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Ser jo veldig bra ut det der,elementene så jo nye ut nå.
har funnet ut at acetone er det som fungerer best på de elementene jeg har skiftet foam på,men ville jo vært forsiktig med plastmebran og slikt.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Da var elementene tilbake i kassene...prøvelytting i morgen, men de kjennes bra ut?!









Ser bra ut gjør de også!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Brukte hvitt lim til alt, godtroende som jeg er?? De var det som fulgte med refoaming-kittet jeg kjøpte, og var beskrevet at skulle brukes...ser ut til at det har fungert perfekt! Sluttrapporten i morgen når jeg setter i gang musikken, må la ting få tørke en stund?!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Er forøvrig godt fornøyd så langt, til å være første forsøk på en sånn operasjon ser sluttresultatet ut som en flunka ny driver...om den høres sånn ut også blir jo spennende å finne ut?!

Er uansett ivrig på ”self shoulder tapping” nå...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Da har jeg spilt litt musikk, og de låter som de skal uten ulyder av noe slag...Béla Fleck’s Flight Of The Cosmic Hippo låter helt suverent og det samme gjør Partition med Beyonce, og da er det vel bra?

More shoulder patting!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.474
Sted
Sunndalsøra
Resultatet ser veldig bra ut. Jeg liker best å bruke det hvite limet på selve kantene og det blanke limet som Simly speaker bruker( JBL orginalt) på rammen. Her gjør det ikke noe om limet tørker litt hurtigere, da det er enklere å lime hær. Men hvis man skal lime kantene på JBL LE8/LE8TH som er kjennt som værstingen, så er det bedre å bruke det hvitlimet da det er veldig trangt å komme til på disse 8 tommerne til JBL. Vanlig kontaktlim er for elastisk og kan løse opp foamkantene. Det gir heller ikke en transparang overflate når det tørker. En annen ting, er at det skal se pent og ryddig ut. Ser eksempler på dårlig utførte jobber på nett.
På plast membran/koner så måtte jeg matte ned for at limet skulle feste seg. Som på Infinity Kappa 6.
 
Sist redigert:

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.942
Antall liker
10.533
Sted
Toten
Torget vurderinger
11

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Resultatet ser veldig bra ut. Jeg liker best å bruke det hvite limet på selve kantene og det blanke limet som Simly speaker bruker( JBL orginalt) på rammen. Her gjør det ikke noe om limet tørker litt hurtigere, da det er enklere å lime hær. Men hvis man skal lime kantene på JBL LE8/LE8TH som er kjennt som værstingen, så er det bedre å bruke det hvitlimet da det er veldig trangt å komme til på disse 8 tommerne til JBL. Vanlig kontaktlim er for elastisk og kan løse opp foamkantene. Det gir heller ikke en transparang overflate når det tørker. En annen ting, er at det skal se pent og ryddig ut. Ser eksempler på dårlig utførte jobber på nett.
På plast membran/koner så måtte jeg matte ned for at limet skulle feste seg. Som på Infinity Kappa 6.
Jeg var ikke klar over refoaming kittene fra Simply Speaker før jeg bestilte det kittet jeg benyttet (det finnes helt sikkert bedre kitt en det jeg brukte), jeg fikk med en limtube og instruksjoner på et ark...gjorde sikkert litt lite research men hadde dårlig tid (ville ha høyttalere somspilte musikk i heimen og var som kjent utålmodig(?!)), men det virker som om limet fungerte greit til formålet. jeg hadde greit med tid til å justere slik at membranen ble godt sentrert og det festet hurtig nok til at jeg ikke måtte bruke alverdens med tid på å holde bitene sammen før det satt. så alt i alt er jeg godt fornøyd med det settet jeg brukte. Dette virket uansett som en relativt enkel operasjon som ikke tok allverdens med tid, og til alle som har høyttalerelemnter (i høyttalere dere liker) hvor skumringen rundt har begynt å gå i oppløsning vil jeg anbefale å gi det et forsøk...bruk litt tid på fjerning av skumring og rengjøring først så er resten relativt enkelt(?) i hvert fall på de fleste elementer
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Tror limet som brukes går i kategori hobby/skolelim. Ikke bruk kontaktlim. Det kan løse opp enkelte plaster.

Flott du tok oss gjennom prosessen. Har gjort noe liknende for noen år siden. ;)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.474
Sted
Sunndalsøra
Resultatet ser veldig bra ut. Jeg liker best å bruke det hvite limet på selve kantene og det blanke limet som Simly speaker bruker( JBL orginalt) på rammen. Her gjør det ikke noe om limet tørker litt hurtigere, da det er enklere å lime hær. Men hvis man skal lime kantene på JBL LE8/LE8TH som er kjennt som værstingen, så er det bedre å bruke det hvitlimet da det er veldig trangt å komme til på disse 8 tommerne til JBL. Vanlig kontaktlim er for elastisk og kan løse opp foamkantene. Det gir heller ikke en transparang overflate når det tørker. En annen ting, er at det skal se pent og ryddig ut. Ser eksempler på dårlig utførte jobber på nett.
På plast membran/koner så måtte jeg matte ned for at limet skulle feste seg. Som på Infinity Kappa 6.
Jeg var ikke klar over refoaming kittene fra Simply Speaker før jeg bestilte det kittet jeg benyttet (det finnes helt sikkert bedre kitt en det jeg brukte), jeg fikk med en limtube og instruksjoner på et ark...gjorde sikkert litt lite research men hadde dårlig tid (ville ha høyttalere somspilte musikk i heimen og var som kjent utålmodig(?!)), men det virker som om limet fungerte greit til formålet. jeg hadde greit med tid til å justere slik at membranen ble godt sentrert og det festet hurtig nok til at jeg ikke måtte bruke alverdens med tid på å holde bitene sammen før det satt. så alt i alt er jeg godt fornøyd med det settet jeg brukte. Dette virket uansett som en relativt enkel operasjon som ikke tok allverdens med tid, og til alle som har høyttalerelemnter (i høyttalere dere liker) hvor skumringen rundt har begynt å gå i oppløsning vil jeg anbefale å gi det et forsøk...bruk litt tid på fjerning av skumring og rengjøring først så er resten relativt enkelt(?) i hvert fall på de fleste elementer
Ser ut til at du har fått et kantsett av god kvalitet. Men kvaliteten varier blant selgere også. kanskje noe som er produsert i Kina:) Jeg fikk et sett fra reconingspeakers for Infinity Kappa 6 som var ubrukelig. Kantenene var så tynne, at de var ubrukbare å bruke. Fikk tilbud om å få nye, men tror ikke jeg gjorde noe med det. Da bestillte jeg et nytt sett fra Simply Speakers, som var helt grei å bruke. En annen selger som også oen har anbefalt, er Rick Cobb som viser til at han har de riktig tillpasset kanter til JBL høyttaler elementene. Da er det riktig tykkelse og dimensjon som orginalen. Jeg har handlet flere refoamkit fra han. Har noe liggende til JBL LE8TH og noen gamle JBL LE14-1. Har bilder på flere elementer jeg har byttet kanter på. Skal recone noen JBL D130 ganske snart.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte settet fra My Audio Addiction, på eBay...rask levering og velfungerende skumkant. Den 2-delte skum-ringen som ligger utenpå chassiset er den originale som jeg løsnet fra elementet før jeg tok løs/fjernet den gamle kanten...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.474
Sted
Sunndalsøra
På JBL LE8TH så er det en smal trimring av plast, da det er så smal kant på rammen. Det ser faktisk penere ut. Kan vise når jeg finner et passe bilde!

JBL LE8TH trimring.jpg
 
Sist redigert:
Topp Bunn