Rega Carbon PU

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.077
Antall liker
18.040
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei,
Jeg har en Rega Planar 3 av hundgammel årgang stående. Tror den virker helt ok, men trenger nok litt olje og omsorg. Tanken er å sette den opp som platespiller nr.2 der jeg kan spille plater som anskaffes brukt, og kan være av ymse kvalitet, for slik å teste de ut før jeg utsetter den langt dyrere PU i hovedriggen for møkka som evt måtte ligge i rillene.

Den trenger en ny PU. Jeg skuler mot Rega Carbon: billig, bra reviews og burde passe bra på en Rega. Noen som har erfaring med den? Andre kandidater under 1000 kr jeg bør tenke på?

På forhånd takk!:)
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Regas pickupelementer er ikke mitt førstevalg. Om du på død og liv trenger å legge en utgammel Rega i respirator når du har en spiller som er lysår bedre, sjekk ut Audio Technica eller Nagaoka. Mye mer for pengene.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.077
Antall liker
18.040
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, den skal absolutt ikke erstatte min kjære WB. Men det skjærer i hjertet hver gang jeg kommer hjem med obskure plater fra loppis ol, setter på, og det skurrer og hakker på flere av de. Kanskje det er lurt å spare en PU til 24k kr (jada, jeg vet det finnes langt dyrere og bedre), som ikke lenger produseres engang, for slikt????
 

Regasus

Medlem
Ble medlem
12.04.2016
Innlegg
19
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Greit med litt fakta. Rega Carbon er rebranded Audio Technica AT-91. Funker fin fint til prisen.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.077
Antall liker
18.040
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ja, kan fort havne der, ZW, selv for en nr.2-spiller som er tiltenkt for utsjekking av loppis/brukte plater ;)

Men er den å få kjøpt i Norge?
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.077
Antall liker
18.040
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hovedanlegget består av rør (både forsterker og riaa), vinylrigg og horn. Ikke særlig brukervennlig for resten av familien, ikke minst med tanke på at rør slites, og at forsterkeren drar over 400W kontinuerlig.

Jeg har tenkt å integrere, som nå, et nr2 anlegg på samme plass. Da med aktive HT til barnemusikk, bakgrunnsmusikk og konevennlig bruk (og en fest i ny og ne!). Jeg har en SS riaa stående, og nå denne Rega'en. Hvorfor ikke anskaffe en billig og ålreit PU og ta det i bruk og spille av suspekte og småkjipe plater med litt jallamusikk (ja, jeg hører faktisk på sånt i blant også, som feks Chris de Burgh!)?

Platevasker skal anskaffes etter hvert!;)
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
804
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
En litt sliten plate høres stort sett mer sliten ut med en enkel billig pickup uansett, så dette blir kankje en bakvendt tilnærming til problematikken?
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.077
Antall liker
18.040
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ser poenget ditt, lyntoft. Greia er at i nr2 anlegget gir jeg mer eller mindre beng i lydkvaliteten, bare den er ålreit og spiller høyt nok. Det betyr ikke at jeg betaler for hva som helst. Hittil så har denne tråden pekt i retning vekk fra Rega Carbon og mot en rimelig AT. Takk for det!;D

Hovedanlegget må stå i stua, har ikke plass til andre alternativer. De gangene jeg får tid og anledning til å nyte det, blir for snau og dyrebar til å kaste bort på jallamusikk og slitne plater. Slike får heller spilletid som bakgrunnsmusikk og ellers når lysten på annet enn "gourmet musikk" melder seg:rolleyes: . Alternativet er å kvitte meg med Rega'en og all musikk som ikke "fortjener" hovedanlegget, og heller ty til Spotify P, som jeg har. For det er jo meningsløst å ha metervis med plater som ikke blir spilt, men tar bare plass og får meg til å fremstå som en planløs hamster!:p
 
Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.077
Antall liker
18.040
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, har mine guilty pleasures. Husker onkelen dro hjem The Crusaders da jeg gikk på barneskolen og indoktrinerte den, forøvrig samme onkel som introduserte Pink Floyd;). Bringer tilbake visse minner og følelser, flere av disse jallamusikkene. Har aldri vært en "flinkis-lytter" som kun tyr til politisk-korrekt musikk som godkjennes av "kultureliten", og har ikke noe problemer med å fortelle det heller:cool:

Jeg ser det som større rekkevidde og bredere horisont. Ikke ulik i matveien: Det du klarer å spise, nyter jeg også, mens alt jeg liker, klarer du ikke. Også kan du selvsagt si: det ønsker jeg heller ikke! Vel, deg om det!;)

Men igjen, jeg er en sånn type som holdt med Arsenal mens alle de andre gutta på skolen, og fotballaget, forgudet Liverpuuuuuul!:rolleyes:
 
Topp Bunn