Rega Exact vs Dynavector 10x5 MK II

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Er det noen som har hørt disse to PU´ene opp mot hverandre?
Hadde en DV10x5s for en del år tilbake og syns å huske den låt bra på rock og pop fra 60 og opp til og med 80-tallet? Byttet pga små nysgjerrige barn knekte nåla...
Har Exact nå, men vurderer å bytte bare for å bytte. Men er det noen vits? Og er MK II lik 10x5s?
Spilles mest americanarock, rock/pop/jazzrock/ fra 70-tallet og lignende (organisk musikk). Spiller jo bra Exacten også, men savner den lille ekstra oppløsningen.

Skal spilles på følgende utstyr: Spendor A7, Onkyo 9000A, Rega RP3.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har ikke prøvd noen Rega, men det ryktes vel at de ikke når helt opp til andre i samme prisklasse?

Jeg har hatt DV-10x5, og mer morsom rockepickup skal man lete lenge etter! :D
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Glem Regaen... Dynavector DV-10 X5 er utmerket.
Alternativer kan være Dynavector DV-20 (Mk. II) H om du bare har MM-inngang -
pluss Dynavector DV-20 (Mk. II) L og Audio Technica AT-33EV om du har MC-inngang.
 
Sist redigert:

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Men er DV10x5s og DV10x5 MK II den samme bare med litt forskjellig sliping?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har aldri hørt om 10x5S.

Vet ikke hva som er forskjellen mellom 10x5 og 10x5 Mk2 heller.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå vet jeg. :)

10x5 hadde elliptisk sliping mens MkII har Shibata. Sporer sannsynligvis bedre, altså.
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Mulig jeg husker feil og at den kun het 10x5, men det har null betydning.
Shibata sporer bedre altså? Har hørt den er vanskelig å justere inn? Pluss at den går dypere i bassen enn enkelte andre gode med høy oppløsning oppover. Skulle gjerne ha sjekka, men det er vel lite aktuelt med retur etter prøving.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mulig jeg husker feil og at den kun het 10x5, men det har null betydning.
Shibata sporer bedre altså? Har hørt den er vanskelig å justere inn? Pluss at den går dypere i bassen enn enkelte andre gode med høy oppløsning oppover. Skulle gjerne ha sjekka, men det er vel lite aktuelt med retur etter prøving.
Jo finere sliping, jo nøyere bør man være med justeringen, men når det er sagt: Man justerer geometrien slik at vinklene er "perfekt" i to "nullpunkter" på plata. Det er flere filosofier for dette. Minimere forvrengning innerst, der den er et størst problem, lavest mulig gjennomsnittlig forvrengning over hele plata eller lavest forvrengning mellom nullpunktene... Dette inneholder masse variabler og variasjon. ...og bommer man med noen tideler eller en halv grad hit eller dit, så har man kanskje i praksis bare flyttet nullpunktene litt. Det blir ikke SÅ hørbart, altså.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
10x5 er ein av dei mest musikalske pickupane i prisklassen. I normalutgåve (har ikkje prøvd Shibatanål, men det er som mange seier langt meir krevjande til justering og armkvalitet generelt) er han kjempeenkel å få til i dei fleste armar. Dessutan funkar han veldig godt med nesten alle MM-inngangar på forforsterkarar. Eg har ein sånn liggande - var referansen min i nesten ti år.
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Den gamle 10x5 er utgått sier de.
Men om MK II passer til Rega 303 arm så er den en het kandidat. Og «pertentlig» påstås å være mitt mellomnavn så justering skal gå greit.
 

sanztra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2019
Innlegg
438
Antall liker
838
Sted
Pocket Valley
Jeg er i en ganske lik situasjon, sitter med en følese at jeg har noe å hente på å bytte PU.

Har en RB303 arm med cardas rewire som det står en Rega Exact PU på., Den går i dag via Rega Phono MM riaa, har også en Schiit Mani riaa som tar både MM og MC. Har ellers en Trafomatic Audio experience line one rør pre og Consonance m99 plus rør til Klipsch KG 5.5 (kjøper stort sett brukt for å holde budsjett nede, selv om jeg har brukt mer $ på rør enn deg jeg ga for Consonencen for et snaut år siden...).

Hadde Rega Elys 2 og byttet til Rega Exact og følte det ble en mye mer detaljert lyd.

Så har jeg hørt at man i den prisklassen jeg vurderer; < 10 k så er en MM i samme pris "bedre" enn MC, er det noe hold i det?

Slik jeg leser av diskusjonen over så er Dynavector 10x5 (MKII) et meget godt valg, men også AT33EV (nå til snaut 4700,- på Platekompaniet) på MC siden av PU's

@Roqer har du prøvd Dynavector enda? Er jo som du skriver ikke bare å teste en PU og levere tilbake...

Er litt skeptisk til å kjøpe brukt PU, men om det er rasjonelt begrunnet er jeg ikke sikker på...
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Har dessverre ikke fått testa ennå. Det er pga kostnad vs returretten. Mulig jeg må slite ut Exacten før det blir handlet nytt. Exacten spiller jo bra nok, men når jeg får lyst til å forandre på noe så er det vanskelig holde tilbake.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann

Et par ting å ta med i vurdering. Rega har 7,0 mv output, dynavector har 2,5mv. Det kan ha litt å si på match mot onkio forsterkeren.

Angående forsterkeren så ser den ganske interessant ut, men for den prisen hvor mye er lagt i riaa delen? Kanskje det er like spennende å prøve et løst riaa trinn i god kvalitet.

Virker som ganske mange er fornøyd med exact.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Så har jeg hørt at man i den prisklassen jeg vurderer; < 10 k så er en MM i samme pris "bedre" enn MC, er det noe hold i det?

Slike overforenklinger er bare dumme.

Slik jeg leser av diskusjonen over så er Dynavector 10x5 (MKII) et meget godt valg, men også AT33EV (nå til snaut 4700,- på Platekompaniet) på MC siden av PU's

Jeg vil si at et enda bedre valg er AT33PTG/II, som er på salg til 5.600,- akkurat nå. MicroLine nål, boron cantilever, låter glimrende.

Er litt skeptisk til å kjøpe brukt PU, men om det er rasjonelt begrunnet er jeg ikke sikker på...

Har kjøpt brukt pickup en rekke ganger og har aldri hatt noen problemer.
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Heisann

Et par ting å ta med i vurdering. Rega har 7,0 mv output, dynavector har 2,5mv. Det kan ha litt å si på match mot onkio forsterkeren.

Angående forsterkeren så ser den ganske interessant ut, men for den prisen hvor mye er lagt i riaa delen? Kanskje det er like spennende å prøve et løst riaa trinn i god kvalitet.

Virker som ganske mange er fornøyd med exact.
Jeg er også fornøyd med Exact, men mye vil ha mere. Og Onkyoen er nok knalle bra den iflg flere fagfolk, men til platespilleren bruker jeg Regas Fono MM Riaa. Glemte å notere den.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Jo finere sliping, jo nøyere bør man være med justeringen, men når det er sagt: Man justerer geometrien slik at vinklene er "perfekt" i to "nullpunkter" på plata. Det er flere filosofier for dette. Minimere forvrengning innerst, der den er et størst problem, lavest mulig gjennomsnittlig forvrengning over hele plata eller lavest forvrengning mellom nullpunktene... Dette inneholder masse variabler og variasjon. ...og bommer man med noen tideler eller en halv grad hit eller dit, så har man kanskje i praksis bare flyttet nullpunktene litt. Det blir ikke SÅ hørbart, altså.
Du rammer ikke to andre nulpunkter på tilfældig vis ved af fejljustere halv grad hit/dit.
I så fald skulle du også på tilfældig vis rykke armen frem/tilbage i nøjagtig overensstemmelse.
Men er enig i alt det andet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du rammer ikke to andre nulpunkter på tilfældig vis ved af fejljustere halv grad hit/dit.
I så fald skulle du også på tilfældig vis rykke armen frem/tilbage i nøjagtig overensstemmelse.
Men er enig i alt det andet.
Jo, det gjør du faktisk. Hvis du ikke bommer *HELT". Hvis du har vridd pickupen littegrann for mye "med klokka", flytter du begge nullpunktene utover. Dette blir selvsagt uforutsigbart, og man streber naturligvis etter å treffe så godt som mulig, men likevel... "Nullpunktene" er bare de stedene der vinkelfeilen er null.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Du rammer ikke to andre nulpunkter uden også at flytte armen eller pu i længderetningen.
Der er kun to nulpunkter at finde med en given effektiv længde.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du rammer ikke to andre nulpunkter uden også at flytte armen eller pu i længderetningen.
Der er kun to nulpunkter at finde med en given effektiv længde.
Du vil uansett (hvis du ikke vrir pickupen til en HELT vill vinkel, og du har positivt overheng) ha to steder på plata der pickupen står tangentielt på rillene. Altså "nullpunkter". Du vil selvsagt ikke følge noen filosofi for fordeling av forvrengning eller noen kjent geometri, som Baerwald, Stevenson eller Löfgren sine, men nullpunkter har du likevel.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Og uansett: så lenge du ikke bommer med særlig mye er akkurat denne geometrien den minst viktige av alle. VTA, azimuth og (mangel på) vridning har mye større innvirkning på lyden.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@ Dazed.

Teoretisk set kan du have ret i et tilfældigt twist kan finde to nulpunkter,
men realistisk set er chancen større for et af nulpunkterne placerer sig udenfor det modulerte område.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@ JMM

Jeg er ikke enig med dig i denne justering har mindst betydning. Faktisk modsat.
Det er jo nålens "Offset" man justerer og det har altid været en god ide afslutte en justerings-gennemgang, af de forskellige pu-justeringer, med at rejustere (hvis nødvendigt) OverHang.
Jeg mener denne horisontale nålevinkel sammen med Azimuth er de kritiske og må være på plads (100%) for at være i mål. Hvorimod VTA mest handler om større træk. VTA findes indenfor et cirkapunkt hvor det ene ikke nødvendigvis er bedre end det andet. Når folk hører ændring i VTA indenfor en meget lille margin af justering er det mere sandsynligt det er en fintuning af OH (som samtidig foregår) der er årsagen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
@ Dazed.

Teoretisk set kan du have ret i et tilfældigt twist kan finde to nulpunkter,
men realistisk set er chancen større for et af nulpunkterne placerer sig udenfor det modulerte område.
Det går sikkert an å regne på det hvis du vil. Å montere med så gal VTF at nullpunktene kommer utenfor eller innenfor rillene tror jeg skal mye til, hvis man faktisk prøver å treffe riktig.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
@ JMM

Jeg er ikke enig med dig i denne justering har mindst betydning. Faktisk modsat.
Det er jo nålens "Offset" man justerer og det har altid været en god ide afslutte en justerings-gennemgang, af de forskellige pu-justeringer, med at rejustere (hvis nødvendigt) OverHang.
Jeg mener denne horisontale nålevinkel sammen med Azimuth er de kritiske og må være på plads (100%) for at være i mål. Hvorimod VTA mest handler om større træk. VTA findes indenfor et cirkapunkt hvor det ene ikke nødvendigvis er bedre end det andet. Når folk hører ændring i VTA indenfor en meget lille margin af justering er det mere sandsynligt det er en fintuning af OH (som samtidig foregår) der er årsagen.
Overhenget er bare et resultat av hvor man vil ha nullpunktene, og er bare den enkleste måten å justere på hvis man setter pickupen parallelt med headshellet, i tråd med armprodusentens geometri. Bruker man en to-punkts "arc protractor", trenger man ikke tenke på overheng i det hele tatt. Det blir det det blir.

Å sette parametrene opp mot hverandre slik gir uansett ikke så mye mening.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har lekt litt med CAD-verktøyene mine. :) For en 10" arm vil det å vri pickupen bare én grad utover (medsols) med samme overheng, flytte det ytterste nullpunktet ca. 20mm innover og det innerste nullpunktet ca. 10mm utover. Så det hadde større utslag enn jeg umiddelbart ville gjettet på. Vrir man TO grader feil, forsvinner nullpunktene helt.

Å bomme med 1mm den ene eller andre veien på overhenget flytter begge nullpunktene ca. 10mm hhv innover og utover.

...Så det er sånn sett mer nøye med HTA/zenith enn overhenget. :)

Men heldigvis gjør en "arc protractor" dette ganske enkelt uansett.
 
Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Der kan være en grænse for hvor præcist du kan se den lille nål. Tillige kan en håndlavet pu være ikke 100% præcis i målene (hvilket er mest sandsynligt) så selv med topunkts-protractor kan der være afvigelser for det ultimative.
Derfor altid en god ide fintune OH enten ved at flytte armen hårfine længder frem/tilbage eller dreje armboardet, hvis denne mulighed haves. Men hvis ingen af de to muligheder haves og man ikke orker flytte pu i armen (rystende hænder laver hurtigt andre og større problemer) så kan man hæve/sænke armhøjden op til 2-3mm, alt efter om nålen skal frem eller tilbage. (vær ikke urolig for VTA i sig selv spiller ind med så lidt ændring. Der kan være langt større forskel alt efter om musikken er skåret med 15gr eller 20gr skærebord).
Det kan selvfølgelig være nålen stod perfekt efter protractor-justeringen, but anyway så har man prøvet og skal ikke mere tænke på det.

Men hvis du ikke mener det gør den store ulykke tviste nålen en smule kan du jo bare prøve. Jeg tænker ikke du undgår lægge mærke til asymetrien i lydbilledet det medfører.
Hvis man forestiller sig en scene placerer sig på tværs i rummet (fra ht til ht) placerer musikken sig symetrisk i fh til den scene.
Tvister man nålen vender man scenen. Den ene side af scenen opfattes som rykker tættere på/ længere væk.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.463
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Virker som ganske mange er fornøyd med exact.
Dersom man liker Elys2 og vil ha mer av det samme, så er Exact en god match. 👍
Jeg liker den veldig godt, men har ikke mer erfaring på egne spillere enn Ortofon Rondo Blue (MC), Audio Technica AT-OC9 III (MC), Ortofon 2M Red (MM) Rega Elys2 og Elys40 (begge MM).
Synes basert på det at MM er mer moro, ikke så mye fine detaljer men trøkk, snert og fart 😎
2M Red, Elys2 og Elys40 er i større og mindre grad litt lukket og grå, mens Exact også har oppløsning og mer farger. 🤗

At man liker DV-10x5 og ikke har hørt Exact, eller motsatt liker Exact og ikke har hørt DV-10x5, blir ikke veldig verdifulle opplysninger for en som skal gjøre et valg før kjøp. 😉

mvh
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann

Kloke ord fra _RoDa_. Deler mye av ditt tankegods. Jeg har hørt en del forskjellig pu’s og har noe stående klar til bruk på kort varsel. Har en Dynavector dv20x2L som jeg likte godt til den gikk i stykker, tenkte å retippe den.

Eide en Rega fono mm som jeg brukte med en Bluepoint no2, en high output mc 2,5mv. Følte den gang at jeg hadde litt lite gain og byttet til en Schiit mani og fikk noe bedre resultat. Senere ble den byttet ut til Rega Aria som var et godt stykke bedre.
Sitter med en følelse av at Exact er en litt undervurdert pu og kanskje kunne hatt godt av f.eks en aria.

Bruker i dag en Asr mini basis som jeg er blitt veldig glad i. Har også en interessant mm rør riaa til overs og dukker det opp en gøy spiller nummer 2 så er planen å prøve en exact siden den har rikelig med gain, hvilket jeg trenger.

Veldig vanskelig å gi konkrete råd til trådstarter da bytte til nevnte Dynavector er en kjent god match. Selv så liker jeg bluepoint no2 veldig godt. Det er også en pu som det er delte meninger om.

Dette er jo forholdsvis edruelige prisete produkter så om resultatet ikke er som forventet så går det vel å ta det som en erfaring. Uansett så er det artig å prøve og lære og bli kjent med noe nytt Så lykke til uansett valg.

Ha en strålende kveld

mvh Atle
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.463
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dette er jo forholdsvis edruelige prisete produkter så om resultatet ikke er som forventet så går det vel å ta det som en erfaring. Uansett så er det artig å prøve og lære og bli kjent med noe nytt Så lykke til uansett valg.

Ha en strålende kveld

mvh Atle
Takk, MFA

Helt enig, prøving og læring er noe av det hobbyen handler om. (y)

mvh
 
Topp Bunn