Rega-oppsett vrenger?!

Jone

Fersking
Ble medlem
23.09.2002
Antall liker
0
Håper noen her kan gi meg en pekepinn på hva som er galt med vinylriggen min.
Følgende oppsett: Rega Planar3 med Rega Super Bias -> modifisert Nad PP1 -> Nad receiver -> B&W DM603s2.

Problemet er: det vrenger en god del på sibilanter jo lenger innover plata jeg kommer. Helt ytterst er det ganske bra, og lyden ellers er jeg fornøyd med. Men altså: det vrenger mer og mer jo lenger innover. Helt innerst er det på enkelte plater ikke levelig. T'er og S'er er grusomme. Lydbildet ellers høres OK ut.

Dette inntreffer både på nevnte vinylrigg, og når jeg plugger spilleren rett i mitt nr2-anlegg (Denon receiver m/innebygged RIAA -> Tannoy Fusion2).

Jeg har justert PU'en etter beste evne med Rega Stevenson-protractoren funnet her: Vinyl Engine - Free Tonearm / Cartridge Alignment Protractor. Denne skal visstnok være optimert for minimalt med vreng jo lenger innover, samme metode som Rega anbefaler.

Er det PU'en min som rett og slett kan ha fått seg en trøkk og må byttes? Isåfall: forslag til gode alternativer, til helst en pris mellom 500 og 1000 kr?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
du kan jo sammenligne med en ny pu.. klarte å herpe en pickup en gang og da var stiften litt feilplassert

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Hvis overheng og VTA er riktig kan du prøve å øke stifttrykket og høre om det hjelper....

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
12
Hadde akkurat samme problem på min Planar 2 den gang jeg var Rega-eier. Samme pokker hvor mye jeg justerte VTA og pickup så var problemet der! Prøv med annen pickup, gjerne uten å kjøpe, for å konstatere om det er der problemet ligger.
Kan dette problemet være en Rega-gjenganger?
Jeg var i tillegg plaget av ujevn gange så jeg kvittet meg med spilleren...
Tips til pickup? Tja.. en rimelig Ortofon?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Hadde akkurat det samme problemet med en planar 2 med elys pickup. Fikk ikke denne vrengen med andre pickuper, så konklusjonen min var at rega, hvertfall hadde, dårlige pickuper.. Hadde også problem med at rega pickupen ikke tålte å få med seg litt støv, da kunne den plutselig skli av plata.. Så jeg har styrt unna rega pickuper siden det.. Kan jo ha vært et dårlig eks jeg hadde, men jeg har hørt flere har klagd over dette....

Topp Bunn