Rega P2

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Jeg har nettop fått en Rega P2 i hus, jeg lurer på hva slags Riaa som kan være best egnet til den, Jeg har et Rotel Riaa for øyblikket, Resten av anlegget er Electrocompaniet, Og hvor bra er Rega P2 platespilleren er vel sikkert noen her som kjenner til den. det er mange år siden jeg har hatt platespiller Så jeg er nybegyner der..skal bygge meg opp igjen en liten platesamling... :)

Vedlegg

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
bjornendrestad skrev:
Jeg har nettop fått en Rega P2 i hus, jeg lurer på hva slags Riaa som kan være best egnet til den, Jeg har et Rotel Riaa for øyblikket, Resten av anlegget er Electrocompaniet, Og hvor bra er Rega P2 platespilleren er vel sikkert noen her som kjenner til den. det er mange år siden jeg har hatt platespiller Så jeg er nybegyner der..skal bygge meg opp igjen en liten platesamling... :)
Pickupen er nok mer avgjørende for valg av RIAA enn platespilleren, men hvis det er en Rotel RQ970 du har, er denne et meget godt valg sammen med de fleste pickuper som det er naturlig å kombinere med Rega P2. Du kan jo gjerne legge enda mer i en platespiller/RIAA-kombinasjon til ditt anlegg, men da blir jo fort prisklassen og prioriteringen en helt annen.

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Vil det bli stor forskjel hvis man oppgradere til en bedre Pickup mon tro. ja det er et Rotel RQ970bx Riaa

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.510
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
Gratulerer med spilleren. Har selv en P2 sammen med Musical Fidelity riaa fungerer utmerket, denne er nå til salg på bruktbørsen skall bytte til en Asr mini.
Ang. pu så har jeg byttet från Rega super bias til Benz micro mc silver, dette var ett enormt lyft på lydkvaliteten. Vilken pick up er det på spilleren?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bjornendrestad skrev:
tror det er en Bias 2 pick-up som sitter der
Enig med CBA, Rotel-riaa'en er evig god nok til å henge med oppover. Hvorfor ikke bare bruke din Bias en stund og kjøpe plater? Om du vil ha noe litt bedre neste gang, så er Elys et hakk eller to bedre. Sjekk også nyere mm-modeller fra Ortofon og Goldring (ny serie MM'er på gang). Man bruker ikke veldig mye mer ekstravagante pu'er på P2, det er penger ut av vinduet imo.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har testa den Rotel-riaaen, og må seie at det er ein absolutt brukbar sak til svært mange pickupar - du skal brenne av nokre tusenlappar på pickup før det svarar seg å gå til betre riaa, er no mi meining.
Vil du oppgradere anlegget ditt utan å skifte platespelar, er sannsynlegvis Audio Technica OC9 og Dynavector DV10x5 (eller modellen over) mellom dei pickupane som vil gje mest utteljing pr krone.

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Hvor mye bedre blir spillern med en noe dyrere pickup, og hvor mye er det vitsi og legge før man like godt kan kjøpe en noe dyrere spiller,,

PearlJam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
0
bjornendrestad skrev:
Hvor mye bedre blir spillern med en noe dyrere pickup, og hvor mye er det vitsi og legge før man like godt kan kjøpe en noe dyrere spiller,,

Har du fortsatt Rega P2? Har selv en Rega P2 med Super Bias pickup og vurderer en annen PU. Har Rega trinn.

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Ja det er veldigt stor forskjel på de to spillerene, 2 forskjellige verdner det, det må bare hørest det :) for å si det sånn natt og dag,,

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
5.507
Sted
Sunnmøre
bjornendrestad skrev:
Eg hengjer meg på denne tråden, sidan eg endeleg har byrja å spela vinyl att. Spelaren min er ein Planar 2 med Bias PU frå ca. 1998. RIAA frå B-tech, som eg trur mange i si tid omtale som "overraskande bra" i prisklassen.

Etter det eg skjønar, er det hovudsakleg tre ting eg kan oppgradera på denne:

- Motor ("Planar 2/3 Upgrade Kit")
- PU
- RIAA

Etter det eg har lese meg til, er det mykje å henta i motoroppgraderinga, men bør eg òg sjå etter ein annan PU? Jau då, eg bruker mesteparten av pengane på plater (både sølv og svarte), men eg las noko ein stad (kan det ha vore Vidar P?) om at MM-PU'ane til Rega "er vortne mykje betre dei siste åra", men at det ikkje nett er vits å bruka pengar på noko meir enn Bias 2, heller, eller i verste fall Elys 2.

Altså, vil dette vera ei fornuftig, prioritert oppgraderingsliste?

1. Planar 2 Upgrade Kit [NOK 1'300]
2. Elys 2 [NOK 1'500]
3. Rega Fono MM [NOK 2'000]

Topp Bunn