Rega P3-24 justering

freddi

Medlem
Ble medlem
22.09.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har akkurat fått en ny P3-24 i hus og har installert en ny Rega Exact PU på armen. Nå får jeg ikke til å justere armen skikkelig. Uansett hva jeg gjør, så returnerer armen tilbake til "armholderen", det vil si at den sklir tilbake til høyre. Dette skjer selv om jeg forsøker å bygge opp under høyre side av spilleren. Skal ikke armen kunne henge i ro uten å gli tilbake til nullpunktet?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er antiskatingen din som er ivrig. Sett spilleren i vater!! Juster antiskating iht bruksanvisning! Det gjør du ved å skyve antiskatingspaken inn/ut til rett verdi.

Den rette verdien er i mitt syn gjerne litt under det Rega angir i bruksanvisningen; klassisk Rega å angi solid antiskatingverdi på sine RB-armer.

Mvh Vidar P

freddi

Medlem
Ble medlem
22.09.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg får ikke til å korrigere dette med antiskating. Og det er vanskelig å balansere armen når jeg ikke får den til å stå i ro. Når armen ligger på armløfteren, ligger den i ro. Dette er vel på grunn av friksjonen...
Trodde hylla mi var i vater, men skal få målt det så snart som mulig. Synes uansett jeg må løfte veldig mye på høyre side av spilleren for å få armen til å stå i ro...

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Du må stille antiskating etter at du har balansert armen og stilt stifttrykket.

freddi

Medlem
Ble medlem
22.09.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Nå har jeg endelig fått sjekket at spilleren er i vater, og det er den... Så nå lurer jeg virkelig hva som kan være galt. Kan ikke se at noe er galt med armen, men er det ikke nærliggende å tro at det er denne som er synderen her?

Jeg klarer rett og slett ikke å justere antiskating såpass at armen ikke drar seg av LP'en når jeg spiller. Det sier kanskje litt om hvor mye som må justeres.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dersom armen drar seg ut av LP'en når du spiller; og armen ikke ligger nedpå armløfteren; og du har lest og forstått hvordan du justerer antiskating, og har satt den til minimum; og du har justert stifttrykket til riktig verdi; så er det noe galt med antiskatingmekanismen din.

Kontakt forhandler i så fall.

Mvh Vidar P

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Er det når du prøver å la armen flyte 1mm over skiva for nåletrykk justering armen drar seg mot høyre? Det står i instruksjonsboka til rega att du kansje må bruke en finger til å holde igjen armen når armen skal flytte 1mm over. Du har vel ikke noe problem når nåletrykk er riktig stillt?

Mvh...mj

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Er armen i vater, står den ordentlig ned i armbordet/plinthet?

freddi

Medlem
Ble medlem
22.09.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Den drar seg mot høyre når jeg vil balansere armen og også etter at nåletrykk er innstilt. Jeg stiller bias på ca 1,75 slik som jeg skal, men dette medfører at armen drar seg rett av plata mot høyre når jeg prøver å spille. For å prøve å justere dette, setter jeg bias på 0, men den drar seg av likevel. Finner ikke noe info om hvordan jeg kan korrigere dette på Svalander sine sider.

Armen ser ut til å stå ordentlig fast i plinthet og i armbordet. Om den er i vater vet jeg ikke. Skal armen være i vater når nåla ligger på skiva?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis armen drar rett av plata når du prøver å spille antar jeg at du har fått et produkt med feil. Så lenge du har et noenlunde fornuftig nåletrykk skal det neppe gå an å stille antiskating så høyt at dette skjer. Om spilleren er i vater skal ikke ha stort å si i denne sammenhengen, i hvert fall ikke hvis du ikke ser skjevheten med øyemål.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Høres nesten ut som om loddet sitter feil (for langt bak på armen) så nåletrykket er alt for lite. Men jeg regner med at det er kontrolert :) Så da kan jeg ikke skjønne annet en at antiskating dingsen inne i armen er defekt. Er det basert på noen fjærer tro?

Mvh.....mj

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mekanismen i Regaarmene, så godt jeg klarer å forklare den: Armen sitter på en 'pivotgaffel' (for de som kan 12,7 mm mitr.) Det er denne som gir bevegelse sideveis. Den har en hylse/aksling som går gjennom et lager, og ned i armbasen. På denne, og inne i armbasen sitter det en magnet som følger akslingens bevegelser. Det sitter en motsvarende magnet på antiskatejusteringen, man justerer avstanden mellom disse med justeringsknappen. (På de gamle var det en 'skyveknapp'. På de nye er det et hjul til å vri på, men jeg antar at funksjonen er den samme, nemlig å justere avstanden mellom de to magnetene.)

Håper det var forståelig. Det er ikke lett å formidle sånt uten en tegning.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal skyve på de nye også, dette hjulet er ikke et hjul, men enden av en pinne som kan skyves inn og ut. Men samme prinsipp ellers ja.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.303
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Første reaksjon: Nåletrykket kan umulig være riktig, men alt for lavt/nesten null.

freddi

Medlem
Ble medlem
22.09.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Første reaksjon: Nåletrykket kan umulig være riktig, men alt for lavt/nesten null.
Jeg kan ikke skjønne dette... Armen balanseres så den henger ca 1 mm over en LP som ligger på tallerken. Deretter stilles "hjulet" bak på armen til 1,75 (altså mellom 1,5 og 2). Armen blir da tydelig med "fortung".

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.303
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da så. :)
Mulig at nåletrykksfjæren på din arm har en feil.
I ditt sted hadde jeg tatt grammofonen med til butikken for å finne en løsning. Evt. kan du først låne/bruke en nåletrykksvekt for å få bekreftet at trykket faktisk er de foreskrevne 1,75 g.

freddi

Medlem
Ble medlem
22.09.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Da så. :)
Mulig at nåletrykksfjæren på din arm har en feil.
I ditt sted hadde jeg tatt grammofonen med til butikken for å finne en løsning. Evt. kan du først låne/bruke en nåletrykksvekt for å få bekreftet at trykket faktisk er de foreskrevne 1,75 g.
Skal prøve å få tak i vekt :)

Tilbake til butikken, ja... Det er der jeg sliter litt. Kjøpte spilleren ubrukt av noen her på forumet. Pakken var uåpnet. Får prøve meg å se om noen butikker er i Trondheim er interessert i å se på den...

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
Hej,

Jag hade en del liknande frågor med min nu sålda
P3-24. Jag har några inputs, som kanske inte har med
ditt specifika problem att göra. Men som kan vara bra att
veta ändå.

- Det stämmer som någon skrev. Rega har en naturlig drift
ut mot höger.

- Det stämmer också som du skriver att det är friktionen på
armlyften som håller den på plats. Jag bytte Pickup och satte
på en tejpbit för att få rätt höjd. Innan jag förstod att det var
för lite friktion som gjorde att armen drev till höger....Svaret
fann jag till slut på Vinyl Engines Regaforum.

- Och en luring om man som jag läser manualen för slarvigt. :p Antiskating = 0 är när den är i fullt utdraget läge.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.303
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fikk du med noen kvittering? Da kan sikkert sakene ordes mot importør om det skulle gå så langt.

Forresten: Det finnes Regaarmbrukere som mener at de låter bedre uten fjær, dvs at man kun bruker motvektsloddet til å sette nåletrykket.
Forresten 2: Er du sikker på at Exacten er i orden? Ser du diamanten?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bare som en forsikring om at det ikke er noen misforståelser ute og går:

'Skating' er en funksjon av vinkelen mellom rillene i plata og armens vinkel.

Dette gjør at pickupen trekkes innover mot platas sentrum, med større trykk mot indre rillevegg.

'Antiskating' er en funksjon som armprodusenten lager for å kompensere for skating.

'Antiskating' skal trekke armen utover.

Når armen 'svever' (er i balanse) vil den derfor automatisk bevege seg til 'armholderen'.

Når man spiller plater med korrekt nåletrykk og 'antiskate' vil 'skate' og 'antiskate' kompensere/utligne hverandre, slik at nåla får likt trykk på begge 'sider' av rillene.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Så enkelt kan det forklares Zomby......fin forklaring... ;D

ES

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Fin forklaring. Tenkte bare jeg skulle supplere med et par momenter til den allmene forvirring - dvs virkeligheten er litt mer komplisert enn som så.
Skatingkraften er også en funksjon av avstanden mellom nål og lageret til platetallerkenen (i tilegg til offset/overhang og sporingsfeil ift tangent, dvs den er ikke konstant over hele plata, dessuten varierer den med modulasjon og nålesliping. Summa summarum så er antiskating en omtrentlig kompensasjon mot skating, og antiskatingen kan ikke instilles slik at den er eksakt «riktig».

mvh
KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
Omtrentlig er treffende, ja. 'Kentucky windage' er også et fint uttrykk.

Ikke bare handler det om armens og platas vinkler og avstander, men rillenes modulasjon og diamantens slipning innvirker. VPI argumenterer for at denne omtrentligheten gjør det umulig å finne riktig antiskate, og har lenge levert armene sine uten. Michael Fremer (på DVD'en) er helt uenig, og mener at man skal kompensere så godt man kan selv om det ikke er en eksakt vitenskap.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.303
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
("Communicating with AccurateRip". I stedet for å gå til hifipsykologen. ;D)

freddi

Medlem
Ble medlem
22.09.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Masse fin info her :)

Har veid trykket med en digitalvekt som går på gram. Det ser ut til å stemme greit. 2 på vrideren er 2 på vekta, og 3 er 3 etc... Så kan vel gå ut fra at problemet ikke ligger her.
Stiften ser fin ut. Det vil si at jeg kan ikke virkelig se noen diamant, men ser tydelig en spiss nedover på stiften... ;D

Ellers har jeg vært i kontakt med Mono nå, og de foreslår at armen kan ha fått seg en trøkk, og at lageret kan være skadet. De mener jeg bør sende den inn til den for testing og eventuelt fiksing. Noen tanker om det?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kan ikke helt skjønne hva som er feil, og kan knapt hjelpe til med noe mer. Å sende armen en tur til Mono høres ut som en god idé.

freddi

Medlem
Ble medlem
22.09.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Jeg kan ikke helt skjønne hva som er feil, og kan knapt hjelpe til med noe mer. Å sende armen en tur til Mono høres ut som en god idé.
Jeg skjønner ingenting selv... På papiret ser egentlig det meste ut til å være i orden!
Så jeg burde sende kun armen? Det er da snakk om å ta skru løs de 3 skruene som sitter i plinthet?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er neppe grunn til å sende hele spilleren. Akkurat hvordan man får armen løs fra spilleren vet jeg  ikke. Jeg har bare hatt RB 300 og RB 600. De har en annen monteringsordning. Mono kan sikkert gi deg gode svar på det også.

Lykke til.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.521
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
Ja tre små træ skruer som sitter i den porøse plinten, skrudde selv opp mine
noen ganger før og montere ulike spacer, det sier sig sjøl att disse skruerne
ikke sitter allverden, sliter ut gjengen. Regas gjenom gående infestning med
mutter på undersiden er solid, isteden for dette trepunkt feste

freddi

Medlem
Ble medlem
22.09.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Ok, nå har jeg vært på Tonart her i Trondheim for å få de til å se på spilleren. Jeg sitter igjen med ett eneste spørsmål:
Hvorfor i alle dager var det ingen som fortalte meg at en av kablene fra armen til pickup'en lå å slepte ned i plata!? ;D

Så, med andre ord, et skikkelig mongis-problem. Kan virkelig ikke skjønne at jeg klarte å unngå å legge merke til det...
Han fyren på Tonart skal ha all ære for å klare å hjelpe meg med dette uten at jeg mistet all verdigheten... En prestasjon i seg selv.
Jeg lar han ha spilleren over natten for å kalibrere armen skikkelig. Måtte nesten la ham gjøre det etter en slik opplevelse. ;)

Jaja, får jo bekreftet av og til at en ikke har stålkontroll på alt en driver med!

Topp Bunn