Rega P3/Denon DL 304

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Har en slik kombinasjon med en RB 300 arm. Skal det være en skive under armen for å få riktig høyde på pickup? Mener å huske at jeg hadde en planar 2 med en DL 160, med skive mellom nemlig. RB 300 armen er vanskelig å se om den ligger plant syns jeg, den har jo en svak konisk fasong..

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg hadde engang...en slik kombinasjon, men husker ikke...
Du kan f.ex legge en liten lett libelle på toppen av head-shellet, og se om det er like vater som spilleren...

Arne K

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Må innrømme at eg ikkje hugsar akkurat korleis det var å bruke ein 304 på ein komplett Rega-spelar, men veit eg har vore bort i det. Grunnane til at eg ikkje har lagt meg det på minnet, var kanskje fyrst og framst at eg personleg held 103D for å vere betre enn 304 (her er mange ueinge med meg). Men mitt generelle inntrykk er at dei fleste Denon-pickupane ikkje likar seg så veldig godt i dei dyrare Rega-armane. (eit diskutabelt unntak er dl 160, men eg likar ikkje det så godt heller...)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.843
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det du mest kan bry deg om er hvordan det lyder, best mulig vta for deg/din spiller er der du syens det låter best, ikke nødvendighvis hva som er 100% etter "boka".
Jeg skrev dette engang :

Med for mye postiv VTA (armen står for høyt) så blir lyden spiss og skarp,
med en for lav posisjon, altså for mye negativ VTA (armen står for lavt) blir lyden diffus og uklar.
Tingen er og finne balansegangen mellom bra fokus og skarphet, men med fylde og rike klangfarger uten for spiss og skarp diskant.

......................... og holder fast ved at det fremdeles gjelder.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Takk for svar alle sammen! Da skal jeg prøve meg frem med skiver av ulike tykkelser, for å se hva jeg liker best. Og Arve, på hvilken måte syns du en 103 D spiller bedre enn 304? Var nemlig på nippet til å kjøpe en 103 R, men var litt redd for at den ville bli for varm...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og Arve, på hvilken måte syns du en 103 D spiller bedre enn 304?
Det kan jeg også snike meg til å kommentere på; på ALLE måter!  :D I likhet med de aller fleste pu'er på markedet, spør du meg. Dessuten; DL304 har det mange vil kalle en tendens til varme, 103 er bare overfeit men merkelig tynn her og der samtidig, mekanisk og treg. Oppskrytt til tusen. Imo.

RB300 konisk? Du trenger ikke skive under armbasen med en DL304 iallefall. Men du trenger stor forsiktighet; de er skjøre som f.... og trenger en god støysvak riaa.

Mvh Vidar P

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Takk for svar Vidar! Har en EC riaa. Vil du anbefale meg noe spesielt hvis jeg sier at jeg vil ha trøkk, detaljer, luftighet, 3D, muligens litt varme og gode sporingsegenskaper. Hehe, store krav?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
..jeg får ikke svart med quote, for jeg er inne på tlf og wapper.. Målte armen med skyvelære nå, den er svakt konisk, men det skiller ikke mer enn i underkant av en mm..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Torget vurderinger
0
Det kan jeg også snike meg til å kommentere på; på ALLE måter!  :D I likhet med de aller fleste pu'er på markedet, spør du meg. Dessuten; DL304 har det mange vil kalle en tendens til varme, 103 er bare overfeit men merkelig tynn her og der samtidig, mekanisk og treg. Oppskrytt til tusen. Imo.

RB300 konisk? Du trenger ikke skive under armbasen med en DL304 iallefall. Men du trenger stor forsiktighet; de er skjøre som f.... og trenger en god støysvak riaa.

Mvh Vidar P
Vidar likar ikkje 103, skjønar eg....

Mine erfaringar med Denon er at 103D (ein LYS GRÅ utgåve, ikkje svart eller koksfarga, kjøpt direkte frå Japan i 1977) har den mest nøytrale klangbalansen og den beste dynamikken av alle modellane. Det einaste han manglar er tredimensjonalitet, noko som ingen Denon greier skikkeleg.
DL304 er litt meir hi-tech-lyd, (er eg brutal vil eg kalle han meir analytisk og mindre musikalsk? Nice gear, but no boogie...), og i mine oppsett funka han relativt spakt med omsyn til dynamikken. Ein transistrorisert og støysvak riaa hadde nok hjulpe på dette, men eg fann aldri nokon som matcha skikkeleg (dette var då 304 var ny på marknaden, og lenge før t.d. ASR var i handelen).

Eg har vore forvirra av dette med DL103D Min gamle stemmer bra med det du finn i "the chartrigde database", men dei fleste andre foto av D-utgåva syner ein svart eller koksgrå pickup, og opplysningane seier at stiften er elliptisk. Min stift var med Shibata-nål, og hadde noko av den mest korrekte og luftige diskant nokon pickup har hatt.

Ein kjenning fekk sin gamle 103S utstyrt med VdH-nål, noko som visstnok (har ikkje høyrt sjølv, men han hadde høyrt min pickup ved fleire høve) gav same flotte klangbalanse og dynamikk som eg hadde.

Eg har ikkje høyrt R-utgåva sjølv. Men fleire seier at dette er det same som D. Eg skjønar at dette må prøvast..
Elles likar eg ganske godt både vanleg 103 (utan bokstav) og 103 S, men skal medgje at dei er litt feitare enn nøytrale. Eg vil likevel hevde at dei er svært musikalske, byr på detaljar du elles ikkje finn i prisklassen, og har alt i alt ein svært engasjerande spelestil.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for svar Vidar! Har en EC riaa. Vil du anbefale meg noe spesielt hvis jeg sier at jeg vil ha trøkk, detaljer, luftighet, 3D, muligens litt varme og gode sporingsegenskaper. Hehe, store krav?
Pål, nei ikke til prisen av en 103; det du skisserer er en pu til 10-20k og oppover.
Kanskje en London Decca hadde vært moro for deg å prøve...? Siden du er notorisk heavymann altså. Decca'ene har det meste av driv og trøkk man trenger til slikt.
Arve nevner at jeg ikke liker 103, og det er helt rett. Jeg kan ikke forstå at Denon klarer å selge disse idag, når så og si alle andre pu'er fra alle andre konkurrenter til prisen er tildels betydelig bedre.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Torget vurderinger
0
Hm! Kva alternativ har du i prisklassen under 1300 kr? Når vi kjem til R-utgåva (som eg ikkje har høyrt sjølv), snakkar vi om rundt 3 kkr, og der ligg også billegaste Dynavector, som ikkje er på langt nær så kritisk til arm og riaa. Men ein standard 103 trur eg det vert vanskeleg å matche til prisen. Decca seljast vel ikkje her i landet for tida?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Tusen takk for gode svar igjen alle sammen! Vidar, veit du hvor jeg kan få tak i en London Decca? Og pris? Og Arve, hvilke tonale kvaliteter har en Dynavector? Var forresten veldig godt fornøyd med en AT OC-5, eneste negative var muligens en noe tynn bass..?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Kanskje jeg muligens burde bytta ut hele drivverket også? Kanskje min P3 ikke klarer å gi meg det jeg vil ha... Hehe, aner jeg et oppgraderingspøkelse på vei..?!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Torget vurderinger
0
Tusen takk for gode svar igjen alle sammen! Vidar, veit du hvor jeg kan få tak i en London Decca? Og pris? Og Arve, hvilke tonale kvaliteter har en Dynavector? Var forresten veldig godt fornøyd med en AT OC-5, eneste negative var muligens en noe tynn bass..?
Du kan jau sjå her:
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=382

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Tror nok jeg kommer til å prøve den Dynavector pickupen du anbefalte Arve, det du skriver om den tror jeg passer meg godt..!

Topp Bunn