Rega P7

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg har en Rega P3 som er oppgradert med Michell technovekt. Den har en Benz micro gold PU, og den står på en rega vegghylle. Syntes den låter ganske bra, men mangler endel i bassen og ift oppløsning. Har nå lånt en P7 med dynavector karat og syntes denne spiller veldig fint på mitt holfi og dynaudiooppsett. Spørsmålet er om forskjellen er så stor som prisdifferansen tilsier? (15000 inkl. PU) Noen som har synspunkter på P7 og eventuelle konkurenter. En brukt LP 12 feks. VPI Scout eller Thorens 2030 hvordan står P7 seg mot disse?
 
G

G35

Gjest
Du kan forsvare en P7 ved å sette på den rette PU'en, sammen med et bra RIAA-trinn. Det jeg mener å si at det ikker er noe vits i å legge alt for mye på bordet for en spiller, dersom man ikke også ser på de andre leddene. Din Gold fungerer bra på P3, men P7 fortjener noe bedre ;)
Med P7 får du en meget bra arm som takler kresne PU'er. Motor og dens styring er veldig bra.
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg har en Holfi pre nb 1 hvor det sitter batteriia riiatrinn. PUen som sitter på P7 er altså en Dynavector Karat 17D2MKII er dette en passende PU. Jeg har sette det er mange som foretrekker Ortofon til 700 armen. I såfall hvilken Ortofon ville vært mest optimal, evt andre PUer?

affen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rohmann fungerer supert. Den er forresten veldig billig i Norge også.

Ikke helt og holdent på linje med betraktninger om at nytteverdi av å oppgradere drivverk er såpass relatert til pu-valg; jeg synes da visserlig at P7 låter MYE bedre enn P3 selv med samme pu..

I denne prisklassen til P7 har du mange valg, og stort sett alle er jo gode  :D men ingen er vel nevneverdig "bedre" enn P7 i en absolutt betydning vel? Det vil vel skille mer på preferanser enn på absolutt kvalitet; og når det gjelder å kartlegge de så står du alene, gitt  ;)

Du nevner LP12; en flunkende ny med Lingo 2 vil koste 30k. Med din gamle RB300 og en grei pu (f.eks den du har) så har du allikevel sprengt budsjettet, men fått en spiller som jeg synes låter såpass bedre enn P7 at det forsvarer differansen iallefall (med forbehold om pu).

Om man skal holde seg til budsjett, så kan man jo kjøpe en nyere brukt LP12 med garanti hos forhandler, med Lingo 1; og bruke sin RB300... eller et nytt drivverk og en brukt Valhalla psu hos forhandler... eller et brukt drivverk, psu og arm... mange muligheter, til alle slags priser. Men å pakke ut en flunkende ny LP12 er alle julekvelder på en gang, en venn for resten av livet, som man kan oppgradere inn i himmelen, som aldri blir avlegs, som Linn leverer deler til i 100 år fremover, og som kan oppdateres når nye ting blir tilgjengelige; og man bare VET at dette blir ens siste platespiller..
VPI kjenner jeg ikke godt nok til, men flere her på hfs har de så du får sikkert kommentarer.
Ellers låter jo Michell Gyro SE veldig bra da(!) om enn på et litt mer cerebralt nivå.

Mvh Vidar P
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Tusen takk for gode råd. Må si meg enig i at P7 låter myyyye bedre enn P3. Syntes den fungerer utmerket i mitt oppsett med nevnte dynavector PU, men kanskje Rohman hadde vært enda bedre. Hva jeg nå gjør er litt usikkert, (vurderingsfase) men det vil unansett bli en nedtur å gå tilbake til P3 så mye er jeg sikkker på.

affen
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
du får sjekke ut om du får tak i en technoweight til p7. om det ikke går så kan du benytte en heavy weight fra expressimo audio + utskifting av endestubb fra expressimo. (tror ikke michelle har en technoweight til p7). du vil få vesentlig bedre bass kun med heavyweight alene. dersom du setter i endestubben blir bassen renere og vesentlig bedre definert. jeg har ikke spilt cd på 3mnd.
jakr
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
jakr:
Hvor kjøper en Technoweight og hva er prisen.
Har en Rega P5 med det store vekta på....

Hører mye bra ang Technoweight.
Hva er det som gjør den bedre/hvorfor?
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
johna, jeg prøvde å få tak i en technoweight til p9 men det var umulig (de selger ikke til p7 og p9, enda) derfor gikk jeg for en heavyweight fra expressimo ( som jo har sluttet å produsere disse og solgt restlagret sitt), sikkert en patentstrid), og fikk da stubben som en attpåklatt ( en vesentlig en sådan, jeg vil si den gjorde virkelig oppryding). jeg kjøpte fra elusive disc .com (som har kjøpt hele restlagret). det er ganske mange som selger technoweight bla svelander, men et search på google gir deg mange andre alternativ.
det var rimelig enkelt å skifte stubben, bare å skru av og på med ny, ikke noe som helst hokus pokus.
jakr
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Da ble det P7 med dynavector PUen på meg. Nå er det bare å åpne en god rødvin og nyte all den gode musikken jeg har på vinyl, men som i mange år har tilbrakt livet på loftet. Livet er kort og godt bedre med, enn uten en god vinylspiller.

affen
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
johna, jeg prøvde å få tak i en technoweight til p9 men det var umulig (de selger ikke til p7 og p9, enda) derfor gikk jeg for en heavyweight fra expressimo ( som jo har sluttet å produsere disse og solgt restlagret sitt), sikkert en patentstrid), og fikk da stubben som en attpåklatt ( en vesentlig en sådan, jeg vil si den gjorde virkelig oppryding). jeg kjøpte fra elusive disc .com (som har kjøpt hele restlagret). det er ganske mange som selger technoweight bla svelander, men et search på google gir deg mange andre alternativ.
det var rimelig enkelt å skifte stubben, bare å skru av og på med ny, ikke noe som helst hokus pokus.
jakr
Takk for tipset jakr :)

Skal se om jeg får karet meg til å få bestill ett slikt lodd.

Hører at noen har problemer med å skru av stubben på Rega armene.....
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Nei det gikk rimelig greit å skru av stubben. husk å teipe en del ganger rund slik at du ikke setter merke på original stubben. så er det bare litt forsiktig bruk av en vannpumpetang som skal til. forsiktig og bestemt.

når det gjelder p3 så sier noen at den skal den være like god, om ikke bedre enn en original p7 ved bruk av technoweight + origin live mods, noe å tenke på...videre så er det viktig å benytte stiftvekt istedenfor den originale stifttrykkjusteringen. sett denne på maks og bruk loddet. spilleren blir en helt annen.
jakr
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Det gjekk greitt å skru av endestubben på mi RB300 arm. Prøvde først berre med fingrane. Då det ikkje gjekk, brukte eg vannpumpetang med ned noko mjukt mot metallet. Det skulle lite kraft til. Prøvde å halde i armrøret slik at lagera ikkje skulle ta skade. Men det var så lite som skulle til at det trur eg ikkje var nokon fare.
Mitt sett med stuss og vekt kom frå Origin Live. Eg meinar modden rydda opp i lyden, ikkje minst i bassområdet og var vel verdt pengane.

(Var litt seint ute her)

Sigurd
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Når dere evt. driver og skrur av 'stuben'..

Jeg vil anbefale at dere skrur armen av spilleren først, og holder i mot i selve armrøret. Bare for å være helt sikker på at dere ikke skader lagrene.

Sikkert for seint å si det nå, forresten..
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når dere evt. driver og skrur av 'stuben'..

Jeg vil anbefale at dere skrur armen av spilleren først, og holder i mot i selve armrøret. Bare for å være helt sikker på at dere ikke skader lagrene.

Sikkert for seint å si det nå, forresten..
Det er et VELDIG godt råd! Et jeg selv har gjentatt til det kjedsommelige også. En av hovedårsakene til at lagre slarker, og at armers ytelse er langt lavere enn de skal være er at folk knoter med pu-bytter og andre ting UTEN å løsne armen i armbasen (uten relasjon til deltakere i tråden vel og merke :))

Mvh Vidar P
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg syntes P7 er klasser bedre enn en P3 oppgradert med technoweight, som jeg også forøvrig har.

affen
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mulig det, Affen. Jeg har ikke hatt verken P3 eller P7.

Men, en ting kan du sitere meg på: P25 med Express stub og lodd er klasser bedre enn P25 i standardutgave.
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Tviler overhode ikke på at det ble bedre. Min P3 ble vesentlig mye bedre med technoweight, sannsynligvis den viktigste oppgradering du kan gjøre på en P3.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis jeg hadde en oppgradert P3 og en original P7 som jeg synes var klasser bedre.. da hadde jeg også hatt hatt betydelig hastverk med å flytte oppgraderingen over på 7'ern..

;)
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Trodde ikke technoweight passet til 700 armen? Det er jo en helt annen motvekt som sitter på 700 enn på 300 armen.

affen
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skal ikke være skråsikker. Men jeg trodde at armrøret på alle Regaene var helt like. Jeg trodde det bare var 250 som hadde annen ordning for innstilling av nåltrykk, at det ellers var bedre lagre på de dyre utgavene, og at armbasene på 700 og 1000 er mer påkostet (mest kosmetisk)...
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Mulig du har rett, men det er kanskje noen på sentralen som vet noe mer dette, og om det er hensiktsmessig å bytte ut motvektesloddet på 700 armen?

affen
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kikket litt på bildene til Rega, og armrøret og stuben ser helt identiske ut.

Jeg tror ikke du får noe svar hvis du spør Rega (Roy Ghandi er temmelig negativ til alle som mener å ha gjort noe som helst bedre enn han selv), men hva med å sende en mail til Michell?
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
I følge Arild på Hifi-Guiden på Hamar så er det ikke noe vits i å bytte loddet på 700 armen. Men i forhold til 300 armen mener ihvertfall han at det er den viktigste oppgradering man kan gjøre. 700 armen på P7 har lodd i tungsten, mens P5 har i vanlig stål. Hvor mye forskjell dette betyr aner jeg ikke, men Rega har vel hatt en misjon ved å velge et annet materiale på en vesentlig dyrere spiller.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var tungstenlodd på begge Regaene mine. RB300 hadde tungsten tidligere, min var fra tidlig '90-tall. Mulig originalarmen er bedre med tungsten enn stål, men gitt mitt resultat med å bytte fra tungsten til Expressimo ville jeg ikke tatt det for god fisk at det 'ikke er noe vits' å bytte til Technoweight. Den store forskjellen ligger vel mer i at originalvekten er avfjæret med O-ringer enn at den har annen form.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
det var tungstenlodd på min rb900 og forkjellen var faktisk den største jeg har opplevd i anlegget uansett om det sammenliknes med komponentskifte eller tweaks.
jakr
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Du har sikkert rett jakr jeg skal sjekke ut expressimo siden det ikke leveres technoweight til P7. Takk for tips
.
affen
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
jakr
Jeg har vært inne på hjemmesidene til elusivedisc og der står det at loddet passer på 300, 600, og 900 armene. Men passer det også på 700 og 1000 armene? Jeg så også at det var to endstubs hvilken er i såfall den som passer til 700 armen?
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
ja du har nok rett i at de nevner alle regamodellene utenom rb700 armen. dersom du går til http://www.canuckaudiomart.com/details/34880-rega_p7_turntable_cw_rb_700_tonearm_/ finner du en artikkel som referer til heavyweight modifisering for p7. denne sier ingenting om stubben. du kan jo enkelt sjekke selve vektloddet mot stubben som sitter på p7. hullet i vekten er 1/2". Stubben på p7 skal matche.

du kan jo også sende en e-mail til sales@elusivedisc.com og spørre om stubben kan benyttes. forskjellen på stubbene er at en har strammemekanisme, mens den andre har standard innfesting som den du finner hos rega.
jakr
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg skal sjekke ut dette. Takk for alle tips jakr.

affen
 
Topp Bunn