Rega Planar - smøring?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
På et nettsted fant jeg lagersett til Rega-spillerne. Det sto at om man ikke smurte lagrene riktig, var de kanskje ødelagt, og måtte skiftes ut. ???

Skal en Rega smøres? Hvordan, og med hva i såfall?

Da jeg kjøpte min, hørte jeg ingenting om dette. Jeg fikk derimot beskjed om at jeg ikke burde dra opp akslingen. Dette var på Hi-Fi Klubben.

K

kbwh

Gjest
I gamle dager skulle Planar 3-lageret smøres med en eller annen girolje (husker ikke SAE nå lenger). Jeg mener at dagens Regalagre er vedlikeholdsfrie.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Så lenge du ikke har fraktet/lagret spilleren opp ned slik at oljen i lageret har rent ut, har du sannsynligvis ikke noe å frykte. Lageret på Rega-spillerne smøres av to dråper gearolje. Oljen holder vanligvis noen hundre tusen kilometer inni en girkasse på en bil, så jeg ville ikke stresset veldig med å bytte oljen i lageret annet enn hvis den har rent ut under flytting/lagring eller spilleren er veldig gammel.

Oppskriften fra Rega er som følger:
Cleaning Hub/Bearing

1. Undo hub nut and remove washer. Remove hub/bearing from turntable. As the brass bearing bush is designed to fit tightly in the plinth, gentle tapping on the base of the bearing bush with a plastic hammer may be necessary.

2. Slowly withdraw the hub from the brass bearing bush, (if the hub is pulled out quickly the ball bearing may inadvertently be sucked out and lost). Remove ball bearing by turning the bearing bush upside down and tapping sharply.

3. It is important that both the hub spindle and the inside of the bearing bush are cleaned and degreased thoroughly. This is best done using a solvent cleaner containing 1.1.1. trichloroethane which is available from R.S Components Ltd. A small amount of this can be poured into the bearing bush, and with a finger placed over the hole, shaken thoroughly and poured out. To clean the spindle apply the solvent to a piece of lint-free cloth or kitchen paper. Wipe both spindle and the ball bearing with same and replace.

4. Fit the hub back into the bearing bush and spin to check that it is running freely. If its not, return complete assembly to Rega.

5. If all is well, remove hub from bearing bush then tilt the bearing bush and place two drops of Comma Hypoid EP80, Castrol EPX80w/90 or Shell Spirax EP90, as recommended, in the position as illustrated. Do not use more than two drops.

6. With the bush still tilted, slide hub (without twisting) back into bearing bush. This method should ensure a release passage for trapped air.

7. Spin hub to evenly distribute oil and refit into turntable. Replace washer and tighten nut firmly, using an adjustable spanner or Rega tool, to approximately 5Nm, (a full explanation of this torque can be found on Explanation of torque)

IMPORTANT

It is essential that the recommended oil is used as any other lubricant will break down under pressure, causing wear. It is available from most car accessory shops.

Degreasing: RS Components stock a solvent cleaner containing 1.1.1. trichloroethane which is suitable for degreasing the hub/bearing assembly and lift lower assembly.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Takker for info dere! :)

Heldigvis kan jeg med største sikkerhet si at spilleren min aldri har vært oppned, så noen smøring er nok ikke nødvendig... Men om jeg kjenner meg selv rett, kommer jeg nok til å gjøre et forsøk likevel. ;D

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Sv: Rega Planar - smøring?

Jeg smurte opp senterleie på en Planar 2 for noen år siden med 5-56 og det var ikke så lurt. det begynte etter noen timer og ryke fra senterleie mitt.

McLaren

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40

Kanskje jeg burde prøve dette, spilleren har flyttet et par ganger og er over 15 år.

Ser for meg noen ansikter når jeg anstiger den lokale bensinstasjonen og forlanger to dråper gearolje ;D

Y

ymir

Gjest

OBS. oljene som rega anbefaler finnest i 2 varianter :GL4 og GL5.den ene ødelegger bronsen.jeg TROR det er GL4 som skal brukes til bronselager.Statoil ekvivalent bruker benevnelse G4 og G5

systemic

Fersking
Ble medlem
21.07.2007
Antall liker
0
CBA skrev:
Så lenge du ikke har fraktet/lagret spilleren opp ned slik at oljen i lageret har rent ut, har du sannsynligvis ikke noe å frykte.
Folkene i butikken la min Rega P1 feil vei i esken, så jeg bar den et godt stykke feil vei. Kan det ha hatt noen betydning?

Jeg har hatt noe problemer med at stiftet skipper, uten at det er noen tydlige hindringer. Den platen jeg har hatt mest problemer med er temmelig ny og lite spilt, og det eneste jeg lagt merke til er litt støv i sporene noen steder. Merker og at så og si konstant er knitring på venstre kanal. Jeg hadde ingen problemer med platen på min gamle spiller.

Setter pris på tips om hva problemet kan være.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hei systemic. Problemet ditt har neppe noe med lageret i spilleren. Har du ny pickup også? Sjekk i så fall om nåletrykket er korrekt. Når det gjelder å bære spilleren opp ned; hvis du ser noe oljesøl kan det være et problem, hvis ikke hadde jeg ikke bekymret meg.

systemic

Fersking
Ble medlem
21.07.2007
Antall liker
0
Ja, alt er nytt. De justerte trykket for meg på butikken, men jeg kan kanskje prøve å øke det litt?

Z

Zomby_Woof

Gjest
systemic skrev:
Ja, alt er nytt. De justerte trykket for meg på butikken, men jeg kan kanskje prøve å øke det litt?
Les brukerveiledningen til pickupen og sjekk selv. Trykket kan muligens endre seg under transport. En rimelig nåletrykksvekt er nok ikke det dummeste man kan skaffe seg. Jeg kjenner ikke P-1/RB-100 og vet ikke hvordan nåletrykket justeres på denne.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
En ting som slår meg er at om du opplever mer lyd fra en kanal bør du sjekke anti-skating innstillingen.
Pinnen nålespissen er limt på er opplagret mellom stift og magneter/coil. Den skal svinge om senterpunktet. Om den av antiskating konstant blir presset mot en av rilleveggene (på vinylen) vil den gi sterkere signaler på motsatt side innvendig.

Olje. Dagens giroljer er i stor grad parafin og en sammensetning av kjemikalier (som gir oljen dens overflateegenskaper).
"Kløpperne" jeg har fått råd og vink fra mener single-grade mineraloljer er det tryggeste og mer enn god nok til formålet.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1

ymir skrev:
OBS. oljene som rega anbefaler finnest i 2 varianter :GL4 og GL5.den ene ødelegger bronsen.jeg TROR det er GL4 som skal brukes til bronselager.Statoil ekvivalent bruker benevnelse G4 og G5
Gl 5 er ikke bra for bronse og andre bløte legeringer/ her hadde jeg uten tvil valgt gl4..at det brukes girolje,har noe med viskositeten å gjøre,den er meget tynn....
Gl4 er litt vrien å få tak i,men mener thorsov bilrekvisita har. på 1 liter.

Ellers så akn kombioljen til Felleskjøpet brukes,den oppfyller gl4 normen...søling med girolje på plint,og tallerken bør ikke gjøres,da det både setter felkker,og lukter ikke godt!

Jeg har ei 10 literkanne,dersom noen ikke kalrer å få tak i,kan det kjøpes inn små glass på apoteket,så kan jeg ev sende ut til de som er trengende....frakt betales selvfølgelig av ny oljesjeik ;D ;D ;D

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Jeg er noe trengende, så om du kan hjelpe hadde jeg vært glad. Kan jeg sende deg en PM?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
jakv.....du har pm! ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
Er det noe i veien for å bruke Linn olje i Rega-lageret. Noen som har peiling??

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
FZ skrev:
Det skal være den samme oljen, så det skal ikke være noe problem.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
CBA skrev:
FZ skrev:
Det skal være den samme oljen, så det skal ikke være noe problem.
Da bruker jeg den, takk for info.

Går det greit å rense med isopropanol eller må det sterkere saker til. Ser du nevner tri lenger opp i tråden. Hvor får man tak i det?

systemic

Fersking
Ble medlem
21.07.2007
Antall liker
0
Zomby_Woof skrev:
systemic skrev:
Les brukerveiledningen til pickupen og sjekk selv. Trykket kan muligens endre seg under transport. En rimelig nåletrykksvekt er nok ikke det dummeste man kan skaffe seg. Jeg kjenner ikke P-1/RB-100 og vet ikke hvordan nåletrykket justeres på denne.
I bruksanvisningen til spilleren står det at vekten skal skrues helt inn, noe jeg nå har gjort. Trykket er altså på maks. I følge en omtale på stereophile.com skal antiskatingen stilles til 2. Likevel har jeg problemer.

En ting jeg har merket meg er at det kun er plater jeg har spilt med den gamle spilleren min jeg har problemer med. Dette kan sikkert være tilfeldig, men kvaliteten på den gamle spilleren var nok så som så, så kanskje den kan ha skadet noen plater på noe vis? Men samtidig virker det ikke som om det er permanente feil, siden jeg har merket forbedring ved gjentatte spillinger.

Topp Bunn