Rega rb-300 info?

L

Lars.N

Gjest
Hei

Da har jeg kjøpt en arm nr 2 til min Thorens td-321mkII,har ikke fått den i hus enda,så jeg lurte på om noen sitter på litt info om den,sånn som effektiv masse,lengde osv,kanskje noen har en mal eller link til en når det gjelder set-up av arm. ;Ddette blir arm nr 2 på spiller fast montert,vil det ikke så skal det.Alle råd å tips er velkommene.Kanskje noen vet om ferdige orginale armboard til rega også til Thorens TD-321mkII?

Mvh

Laban

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.305
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Før du spør her, kan det være lurt å sjekke med google. Brukte under et min på dette.

http://www.tonearm.co.uk/faq-tonearms-frequently-asked-questions.htm#performancedifferences

Low effective mass 11 grams
Effective length : 240 mm
Overhang : 17.2 mm
Offset angle: 23 degrees
Mounting distance: platter centre to arm hole centre : 223 mm
Diameter of mounting hole : 24 - 25mm
Size of base mounting nut is 32mm A/F (across flats)
Maximum armboard thickness: 27mm
Total Weight 436 grams
Capacitance 0.002uF
Resistance 0.002 ohms

L

Lars.N

Gjest
C._Alshus skrev:
Før du spør her, kan det være lurt å sjekke med google. Brukte under et min på dette.

http://www.tonearm.co.uk/faq-tonearms-frequently-asked-questions.htm#performancedifferences

Low effective mass 11 grams
Effective length : 240 mm
Overhang : 17.2 mm
Offset angle: 23 degrees
Mounting distance: platter centre to arm hole centre : 223 mm
Diameter of mounting hole : 24 - 25mm
Size of base mounting nut is 32mm A/F (across flats)
Maximum armboard thickness: 27mm
Total Weight 436 grams
Capacitance 0.002uF
Resistance 0.002 ohms
Takker så mye for info (kan google jeg å da hehe)er ikke derfor jeg spør her,kan være det er noen her med lang bruker erfaring av Rega 300,med et triks eller 2.

Mvh

Laban

E

espenj2005

Gjest
Hei Laban
Skal du montere 2 armer på spilleren(samtidig)? Hvis ja kan du bruke denne som protraktor: http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml protraktor(bla ned til Rega). Standard montering 222mm fra spindelen. Har selv gjort det samme flere ganger og det fungerer helt fint. Du kan bruke en linjal og borre hull til spindelen og hull for å markere innslaget, klem inn en syl eller blyant(allt etter størrelse på hullet) og sett igang!
Mvh Espen

L

Lars.N

Gjest
TannoyGrf skrev:
Hei Laban
Skal du montere 2 armer på spilleren(samtidig)? Hvis ja kan du bruke denne som protraktor: http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml protraktor(bla ned til Rega). Standard montering 222mm fra spindelen. Har selv gjort det samme flere ganger og det fungerer helt fint. Du kan bruke en linjal og borre hull til spindelen og hull for å markere innslaget, klem inn en syl eller blyant(allt etter størrelse på hullet) og sett igang!
Mvh Espen
Yes den er helt konge,takker å bukker så meget,men hvordan få den i rett målestokk i utskrift?noen ide?

Mvh

Laban

Fant ut av målestokk selv her :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
laban skrev:
Takker så mye for info (kan google jeg å da hehe)er ikke derfor jeg spør her,kan være det er noen her med lang bruker erfaring av Rega 300,med et triks eller 2.

Mvh

Laban
Siden du spurte om link til setup og tekniske data, så har Alshus rett i det er mye å finne ved å google. Om du lurer på tips derimot; så har jeg tre;

- løsne alltid armbasen før du skrur løs eller fast en pu; ellers ødelegges lagrene lett
- sett stifttrykk til null på fjærmekanismen, og juster trykket ved hjelp av stiftvekt og motlodd; det låter bedre
- ikke følg antiskating-verdien på skyveskalaen slavisk; for endel pu'er kan en lavere A-S være bedre

Mvh Vidar P

L

Lars.N

Gjest
Takker så meget dette er gull verdt for meg da det blir den første rega arm jeg eier.

Mvh

Laban :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
laban skrev:

Mvh

Laban
Siden du spurte om link til setup og tekniske data, så har Alshus rett i det er mye å finne ved å google. Om du lurer på tips derimot; så har jeg tre;

- løsne alltid armbasen før du skrur løs eller fast en pu; ellers ødelegges lagrene lett
- sett stifttrykk til null på fjærmekanismen, og juster trykket ved hjelp av stiftvekt og motlodd; det låter bedre
- ikke følg antiskating-verdien på skyveskalaen slavisk; for endel pu'er kan en lavere A-S være bedre

Mvh Vidar P
Antiskating ja. På min RB 700 kan det virke som jeg ikke skal bry meg så mye om hva som er anbefalt posisjon på skyveskalaen. DV20X er anbefalt nåletrykk ca. 2,2 max.
Da skal skalaen være helt inne, hvis jeg ikke har misforstått helt. Bruker jeg den i den posisjonen og senker armen, så beveger armen seg vekk fra plata. Drar jeg skyvern nesten helt ut, lander pickupen pent rett ned. Og da er vel antiskatingen sånn noenlunde riktig vil jeg tro. Eller tar jeg helt feil ?

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Skulle til å komme med samme tipset, men så blei eg litt i tvil igjen: Når er spenninga i fjøra nulla ut, på 0 eller på maks? Trudde det siste ut frå ein tidlegare tråd, men er ikkje sikker. Det er nærliggande å tenke at fjøra er i 0 når skalaen er på 0, men teknisk kan det vel like gjerne vere omvendt. Blei råda av ein på sentralen til å skru opp og koble av fjøra, men har ikkje dratt det så langt.
Derimot har eg bytta til Origin Live endestuss og lodd med godt resultat, særleg meir definert bass og klarare lydbilete.

Sigurd

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det kan være at fjærspenninga er nulla ut ved max, jeg tror nesten du har rett i det. Lenge siden jeg holdt på med RB300, husker at det var en viss forvirring omkring det (inni mitt hode iallefall), og så husker jeg ikke for sikkert om det var best å sette det til 0 eller max; men det er bare å prøve det :)

Mvh Vidar P

L

Lars.N

Gjest
audiy skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Skulle til å komme med samme tipset, men så blei eg litt i tvil igjen: Når er spenninga i fjøra nulla ut, på 0 eller på maks? Trudde det siste ut frå ein tidlegare tråd, men er ikkje sikker. Det er nærliggande å tenke at fjøra er i 0 når skalaen er på 0, men teknisk kan det vel like gjerne vere omvendt. Blei råda av ein på sentralen til å skru opp og koble av fjøra, men har ikkje dratt det så langt.
Derimot har eg bytta til Origin Live endestuss og lodd med godt resultat, særleg meir definert bass og klarare lydbilete.

Sigurd
Takker for den, Orgin live endestuss å lodd er notert i ordre boka. :)
Ser at flere bruker er fornøyd med den oppgraderingen,når det gjelder balangse/tyngdepunkt i arm.

Laban

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
...

Antiskating ja. På min RB 700 kan det virke som jeg ikke skal bry meg så mye om hva som er anbefalt posisjon på skyveskalaen. DV20X er anbefalt nåletrykk ca. 2,2 max.
Da skal skalaen være helt inne, hvis jeg ikke har misforstått helt. Bruker jeg den i den posisjonen og senker armen, så beveger armen seg vekk fra plata. Drar jeg skyvern nesten helt ut, lander pickupen pent rett ned. Og da er vel antiskatingen sånn noenlunde riktig vil jeg tro. Eller tar jeg helt feil ?
o.t.
Først og fremst: det finnes ikke én korrekt innstilling for antiskating - det er mange, avhengig av bl.a. nåletrykk, nålesliping, modulering i plata - frekvens- og nivåavhengig, faktisk overheng/offsett og avstand fra nål til senter på plata. Ettersom antiskating med andre ord i praksis er en grov løsning på et komplekst fenomen er det liten vits i å bli nevrotisk. Den mest «eksakte» framgangsmåten jeg har funnet er testsporet på HiFiNews si testskive, det er så vidt jeg husker et monospor med tiltagende modulering et stykke inn på plata, og antiskatingen stilles inn slik at forvregningen fra feilsporing slår inn omtrent samtidig i begge kanaler.

Når antiskatingen er satt på, så vil armen ha en tedens til å bevege seg utover (bort fra platespindelen) når du senker armen. Hvor mye/lite armen beveger seg sier intet om antiskatingen er «riktig».

mvh
KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
audiy skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Sigurd
Vidar P skrev:
Det kan være at fjærspenninga er nulla ut ved max, jeg tror nesten du har rett i det. Lenge siden jeg holdt på med RB300, husker at det var en viss forvirring omkring det (inni mitt hode iallefall), og så husker jeg ikke for sikkert om det var best å sette det til 0 eller max; men det er bare å prøve det :)

Mvh Vidar P
Jepp. Det er riktig. Fjærspennet drar pickupen opp. Fjærspennet er null når vektskalaen står på 3.

Jeg er en av disse luringene som har ødelagt en RB-300. ;D

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Ulempen med "fjørtrikset" er at det blir litt meir styr dersom ein skal finne rett nåltrykk med lyttemetoden.

Sigurd

Z

Zomby_Woof

Gjest
En ting med 'fjørtrikset' er at fjæra ikke forsvinner. Den kan fortsatt gi resonanser, men sannsynligvis ved lavere frekvens. Når man strammer den stemmes den opp på samme måte som en gitarstreng.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
rolfozzy skrev:
...

o.t.
Først og fremst: det finnes ikke én korrekt innstilling for antiskating - det er mange, avhengig av bl.a. nåletrykk, nålesliping, modulering i plata - frekvens- og nivåavhengig, faktisk overheng/offsett og avstand fra nål til senter på plata. Ettersom antiskating med andre ord i praksis er en grov løsning på et komplekst fenomen er det liten vits i å bli nevrotisk. Den mest «eksakte» framgangsmåten jeg har funnet er testsporet på HiFiNews si testskive, det er så vidt jeg husker et monospor med tiltagende modulering et stykke inn på plata, og antiskatingen stilles inn slik at forvregningen fra feilsporing slår inn omtrent samtidig i begge kanaler.

Når antiskatingen er satt på, så vil armen ha en tedens til å bevege seg utover (bort fra platespindelen) når du senker armen. Hvor mye/lite armen beveger seg sier intet om antiskatingen er «riktig».

mvh
KJ
Nei nevrotisk p.g.a. antiskating er det ingen grunn til å bli. Da er det bedre å finne en annen hobby. Men slik jeg har justert det nå, så lander p.u. pent rett ned på plata uansett hvor på plata jeg slipper den. Og det sporer og spiller bra hele veien.

Tror det er bra jeg. :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
...
Og det sporer og spiller bra hele veien.

Tror det er bra jeg. :)
Spiller og sporer det bra, så er det bra, antiskating eller ei ... ;)

mvh
KJ

L

Lars.N

Gjest
Litt syre fri fett skulle dempe syngende fjærer tenker jeg. ;D

Laban

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skal du først komme til fjæra må du ha av dekselet som sitter ved 'fjærhuset'. Da må du skru av mutteren som fester akslingen og de to skruene som holder dekselet på plass. Skal du først gjøre det kan du likegodt ta ut fjæra. Den er festet i akslingen ved at den er bøyd i vinkel og stukket inn i et spor i akslingen. Motsatt ende er festet i en liten 'plugg' som sitter i reguleringshjulet.

Jeg skal ikke anbefale noen å begynne med demontering av armen. Man kan ende med å skade lagrene.

;)

Topp Bunn