Rega RB 300 modifisering

classic_

Fersking
Ble medlem
31.12.2004
Innlegg
2
Antall liker
0
Hei,

noen som har prøvd noen av modifiseringene på http://www.tonearm.co.uk (Origin Live)?

Jeg ble litt interessert i motvektsmodifiseringen, tenkte på å kopiere den og lage selv, men klarer ikke helt å forstå forskjellen i festemetoden for "ende-røret" som loddet sklir på.

"The upgrade involves removing the rear end stub. This stub is just screwed into the end of the arm - far from ideal! Origin Live then replace the old stub with a new stub. The new stub is torqued onto the arm by a thin high tensile bolt. The new stub is also designed such that it presents a low contact area onto the arm tube and is therefore decoupled, yet far more rigid than the original. This change also allows the counterweight to be rigidly clamped onto the stub using an Allen bolt. An unmodified arm should not have the counterweight rigidly coupled in this way, due to the old vibration characteristics of the standard arm / rear stub joint. This ingenious modification elevates a good arm into the same league as the super arms and at an insignificant outlay."

Her er et bilde: http://www.tonearm.co.uk/images/rb300diag2.gif

Noen som har erstattet den interne kablingen?
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Ikke begynn med å erstatte internkabelen selv dersom du ikke har noen erfaringer med det. Nok av eksempler viser at dette ikke er lett. Men, alt er mulig, med litt dyktighet.
 

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
52
Antall liker
0
Heisann

Har selv gjordt følgende modifisering på min 300arm, en veldig gammel en !.


Clearaudio Turboweight. Tres rett innpå den orginale stumpen på 300 armen. Dette loddet og mange lignende fra diverse produsenter er den enkleste oppgraderingen. Større autoritet i bassen, mer ro og generell opplevd forbedring over det hele.

Jeg har også skiftet ut kabelen. Gikk for Incoqnito regakit. Kabelsett laget av cardaskabel, i ett strekk fra gode pinneklyper (som du lodder på selv til slutt ) til greie plugger. Egen joringskabel får du også. Anbefales på det varmeste. Den orginale kabelen er ikke noe å skryte av, spesielt dersom du benytter MC pu.

Om du har loddebolt, liten pinsett og små umbrako klarer du å skifte på en times tid. Det er bare å følge instruksjonene som følger med og være litt nøye. Det er en del bittesmå gummi "foringer" som kabelen skal trees gjennom ved overføring fra base til arm og ved armtuppen som kan være litt kronglete ( står orginalt i armen så disse må "fiskes" ut når du fjerner den gamle kabelen), men ingenting man ikke får til dersom man har kun to tommeltotter og ikke er sleggemekaniker. Dette er mye lettere å gjøre på 300 armen enn på 250, fordi du kan ta av armrøret uten å ødelegge lagringen, mens 250 må revires uten å kunne demonteres.

Edit: Incoqnito kabelen er tynnere og mer fleksibel ( den delen som skal være inni armen) enn orginalt. Trikset er å få rett slakk i overføring mellom arm/base etc. Det er her gummiforingene holder kabelen på plass. Om man vil benytte annen kabel er det viktig at den ikke er for tykk/tung/stiv og ikke lager konflikt med armens bevegelse.

http://www.britishaudio.co.uk/incognito.html

Disse to modifiseringene tar armen et godt stykke opp i ytelse etter min mening. Det er også mange som fjerner den statiske fjæren som justerer VTF mens de først har demontert armen, men da må du ha egen nåletrykksvekt a'la shure for å justere VTF etterpå.

Lykke til.

Atle
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Har selv byttet til en Michell techno weight på min 300 arm.

Bedre,mer og strammere bass, og generelt bedre oppløsning enn med vanlig lodd.
Er det noen som har fått laget spor ( slot) i sine rega armer:


Og hva er den lydmessige gevinsten ved dette?
Kansje ikke overdrevet slik som dette:


Mvh Jan I
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
sleggemekaniker. Dette er mye lettere å gjøre på 300 armen enn på 250, fordi du kan ta av armrøret uten å ødelegge lagringen, mens 250 må revires uten å kunne demonteres.
Jeg vil på det sterkeste advare mot å demontere armrøret på RB-300 armen, armen blir i verste fall ødelagt eller vil få vesentlig dårligere ytelse enn originalt. Montering av lageret og stramming av skruene til dette er en delikat affære som krever spesialkompetanse, vi sender alltid armene tilbake til Rega hvis RB-300 armen må re-wires (det skjer av og til, hovedsakelig pga misslykkede modifiseringsforsøk).

Alle de uoriginale internkablene jeg har sett (inkludert Incoqnito) har vært stivere enn den originale armkablen til Rega, noe som gjør at armen ikke beveger seg så fritt som den skal. De eventuelt bedre elektriske egenskapene til den uoriginale kabelen blir da fort oppveid av dårligere mekaniske egenskaper.

CBA

CBA
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Hei,

noen som har prøvd noen av modifiseringene på http://www.tonearm.co.uk (Origin Live)?

Jeg ble litt interessert i motvektsmodifiseringen, tenkte på å kopiere den og lage selv, men klarer ikke helt å forstå forskjellen i festemetoden for "ende-røret" som loddet sklir på.

"The upgrade involves removing the rear end stub. This stub is just screwed into the end of the arm - far from ideal! Origin Live then replace the old stub with a new stub. The new stub is torqued onto the arm by a thin high tensile bolt. The new stub is also designed such that it presents a low contact area onto the arm tube and is therefore decoupled, yet far more rigid than the original. This change also allows the counterweight to be rigidly clamped onto the stub using an Allen bolt. An unmodified arm should not have the counterweight rigidly coupled in this way, due to the old vibration characteristics of the standard arm / rear stub joint. This ingenious modification elevates a good arm into the same league as the super arms and at an insignificant outlay."
Denne beskrivelsen gjelder RB-250, ikke RB-300.

CBA
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Jeg vil på det sterkeste advare mot å demontere armrøret på RB-300 armen, armen blir i verste fall ødelagt eller vil få vesentlig dårligere ytelse enn originalt. Montering av lageret og stramming av skruene til dette er en delikat affære som krever spesialkompetanse, vi sender alltid armene tilbake til Rega hvis RB-300 armen må re-wires (det skjer av og til, hovedsakelig pga misslykkede modifiseringsforsøk).

Alle de uoriginale internkablene jeg har sett (inkludert Incoqnito) har vært stivere enn den originale armkablen til Rega, noe som gjør at armen ikke beveger seg så fritt som den skal. De eventuelt bedre elektriske egenskapene til den uoriginale kabelen blir da fort oppveid av dårligere mekaniske egenskaper.

CBA

CBA

Helt klart noen sannhetens ord fra CBA!
 

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
52
Antall liker
0
Hei igjen.

Helt klart at en tonearm er delikate saker. Min egen arm er fra de første årene den ble produsert og jeg vet at det på ett eller annet tidspungt ble forandring i kabelen som ble levert med. For min egen del fikk jeg samlet sammen en Clearaudio champion som jeg mener er et godt drivverk og en Benz M2. Den begrensende faktor i mitt oppsett var 300 armen. Ny arm i en bedre klasse vil koste mye penger og jeg tok derfor en kalkulert risiko ved å modde den. Når man begir seg ut på modifisering syntes jeg man bør være klar over evt risikoer og evt hva man skal gjøre om det ikke fungerer. For min egen del gjorde jeg masse undersøkelser før jeg satt i gang og var klar over faremomenter.

Når det gjelder armrewire på rega armer er nok Incoqnito ganske annerkjent. Noen gjør det selv og andre får verksted til å gjøre det. Origin live har kit og kan utføre dette også. Selv syntes jeg operasjonen gikk over all forventning. Instruksjonene på engelsk var meget gode og med mange "forsiktighetsregler". Armen ble sjekket og satt opp etter alle kunstens regler og fungerer den dag i dag helt utmerket.

Forskjellen på 250 og 300 armen er nettopp festingen av arm til base og VTF-fjærjustering. Origin live mener 250 armen er bedre nettopp p.g.a innfestingen og at den ikke har VTFfjæren som kan resonere. Selv hadde jeg ikke begitt meg ut på en 250 armrewire.

Ha en fortsatt fin dag.

Atle "på egen risiko" Telefunken



   
 

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Innlegg
24
Antall liker
0
Hei!

Jeg har kjøpt og innstallert Origin Lives arm+motvekstoppgradering på min RB250 arm. Forskjellen består i å bytte ut "pinnen" motvekten henger på og motvekten. På RB 250 er dette et ufyselig fjæret opplegg laget av plastikk. På RB 300 en mere troverdig metallpinne.

Origin Lives løsning ser du på linken du la ved.
I stedet for å skru inn "pinnen" med vanlige gjenger er den nå spent fast med en tynn bolt gjennom den hule "pinnen" denne er skrudd fast i en gjenget skive som er skrudd inn i de innvendige gjengene i armrøret.

Det er denne som er kalt Threaded Insert i illustrasjonen. Denne festemekanismen skal ha uante fordeler iflg. Origin Live. Den må i alle fall kalles Far Superior til RB250's originale vakle-plastikk oppsett.

I tillegg er det et litt tyngre lodd om jeg ikke husker feil.

Lydmessig betydde denne oppgraderingen en vesentlig bedre bass, mye ryddigere perspektiv og generellt ryddigere lydbilde. Varmt å anbefale for ca 650 (tror jeg det var). I tillegg har den en ikke ubetydelig Bling-faktor siden det hele er gullfarget.

Jeg har forresten en RB250/NAD (hei hei PAR!) på en Systemdek iix electronic med hjemmesnekret 16 mm akryl armboard og en Benz Micro Silver PU.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Jeg har forresten en RB250/NAD (hei hei PAR!) på en Systemdek iix electronic med hjemmesnekret 16 mm akryl armboard og en Benz Micro Silver PU.
Hei! Begynner å bli en stund siden denne skiftet eier nå! Benz'en passer meget bra på denne armen, da dette var noe jeg selv brukte.

Hvordan snekret du akrylbordet ;D Har selv byttet ut bordet på min P-25 med ett bord i 16 mm aluminium.

 
T

Thomas_Lutro

Gjest
http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=AEXHEXSTUB

http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=AEXPCOUNTER

http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=ASHEPLATTER3

Min Rega P-25 har fått disse oppgraderingene. Etter mitt syn, som jeg også deler med TAS, utgjør dette til sammen en meget stor forbedring. Bassen og nedre mellomtone er vesentlig mer transient, dynamisk, nyansert og homogen enn tildligere. For en "skapneger" som meg er dette helt fantastisk! Gamle skiver med Curtis Mayfield, James Brown, Stevie Wonder, Parliament/Funkadelic osv. låter aldeles nydelig. Rockefoten går som aldri før.

Måten "endstuben" monteres her er som følger: Originalen skrus ut. Deretter skrur man inn et gjengestykke i armen som har utvendige og innvendige gjenger. Den nye "stuben" har en rett anleggsflate mot armen og et hull i senter som man stikker en skrue gjennom, og skrur den fast i gjengestykket. Det vil dermed bli et spenn mellom armrøret og "stuben" som er høyere enn man har på originalen. På RB 250 er original-"stuben" av plast og er derfor enda mer fleksibel enn på RB-300. De som har RB-250 kan nok forvente enda større forbedring.

Jeg har også lekt med tanken på å bytte ut armkablene, men har så langt latt det være. Jeg er skeptisk til å endre de mekaniske egenskapene til kablene internt i armen. I tillegg er dette i motsetning til det jeg har gjort ikke reversibelt. Dette betyr at dersom det ikke virker må jeg levere armen til reparasjon eller kjøpe ny.

Jeg må si at den Regaen med chassi av alu var meget pen. Hvordan opplever du den lydmessig? Jeg har lekt med tanken på å gjøre noe liknende selv, men da ville jeg laget en sandwich av to aluplater med noe annet i mellom.
 

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Innlegg
24
Antall liker
0
...
Hvordan snekret du akrylbordet  ;D Har selv byttet ut bordet på min P-25 med ett bord i 16 mm aluminium.
Akrylsnekkeri er en fin kunst. To plater a 8 mm ble innkjøpt på High-End imperiet Clas Ohlsson. De ble limt sammen med CA lim fra High-End imperiet Small Size. Deretter merket jeg av formen på det gamle armboardet på den nå tunge og tykke platen.

Her kommer snekringen inn. Jeg tok en fintannet sag fra High-End imperiet Maxbo og tiden til hjelp. Finpussen ble gjort med eksentersliper. Festehullene boret jeg med den gamle som mal og senterhull etter å måle opp avstanden med passer ift spindelen med montert Armboard.

Det jeg glemte å ta hensyn til var høyden. Der fikk jeg hjelp av flaksen. Det passet akkurat uten avstandsskiver.

Det ser gromt ut med gjennomsiktig armboard og gull motvekt. Jeg har selvsagt ikke fått testet dette ift. andre materialer, men det eksisterer planer om å lage et i MDF. Først må jeg imidlertid få orden på en brummende RIAA.

Finito. Snekkere bruker lim og sag ogskruer, jeg brukte lim og sag og skruer. Jeg er snekker! ::)
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Akrylsnekkeri er en fin kunst. To plater a 8 mm ble innkjøpt på High-End imperiet Clas Ohlsson. De ble limt sammen med CA lim fra High-End imperiet Small Size. Deretter merket jeg av formen på det gamle armboardet på den nå tunge og tykke platen.

Her kommer snekringen inn. Jeg tok en fintannet sag fra High-End imperiet Maxbo og tiden til hjelp. Finpussen ble gjort med eksentersliper. Festehullene boret jeg med den gamle som mal og senterhull etter å måle opp avstanden med passer ift spindelen med montert Armboard.

Det jeg glemte å ta hensyn til var høyden. Der fikk jeg hjelp av flaksen. Det passet akkurat uten avstandsskiver.

Det ser gromt ut med gjennomsiktig armboard og gull motvekt. Jeg har selvsagt ikke fått testet dette ift. andre materialer, men det eksisterer planer om å lage et i MDF. Først må jeg imidlertid få orden på en brummende RIAA.

Finito. Snekkere bruker lim og sag ogskruer, jeg brukte lim og sag og skruer. Jeg er snekker!  ::)

Nå "tuller" vi til denne tråden, men håper det går greit? Du har ikke noen bilder av vidunderet? Alltid artig å se på DIY-spillere.

PS: Det er flere Hig-End butikker "der ute", enn jeg viste.
 

classic_

Fersking
Ble medlem
31.12.2004
Innlegg
2
Antall liker
0
Takk for hjelpen :)

Et kjapt spørsmål: Noen som vet dimensjonen på slike 7" med stort senterhull? Og på vanlig senter "pinne"

Tenkte å lage en slik selv til å sette i 7" for å sentrere de
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Har montert Origin Live sitt Structural Modification Kit. Enig med andre i tråden om effekten: Betre over heile lina, klart meir definert bass, klarare og større rom, meir informasjon i svake parti. Det er ein stiv pris m.o.t produksjonskostnader, men grei pris m.o.t. lyden. Prøvde ikkje stussen og loddet kvar for seg. Stussen gjer sikkert mest utslag på RB250. Men det er rimeleg at det blir betre kobling til armrøret på RB300 også. Ein tweak som er vel verd å gjere.

Sigurd
 
Topp Bunn