Rega RB 700 - antiskating?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Har RB 700 påmontert Dynavector Karat 17 III med stifttrykk 2,2g.
For å unngå at stiften hopper litt inn i spor 1 når jeg senker armen, må jeg bruke maks antiskating, dvs. antiskatingslideren helt inne. Kan dette være riktig og vil det kunne bety for mye antiskating under avspilling? Noen RB 700-eiere som har synspunkter?

Mvh.
Ketil

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Antiskating funkar relativt tilfeldig, og aldri korrekt heile vegen over plata. Ideelt sett skal plata trekke pickupen svakt innover når du har ei heilt rillefri plate, uansett kvar du set pickupen ned. Men krafta den går innover med er ulik, og typisk for Rega er at dei aksellererar litt ettersom pickupen nærmar seg sentrum. Det er likevel ikkje så enkelt, for krafta varierer faktisk også med kor sterk musikk som spelast, og om du spelar 45 eller 33 rpm. For ikkje å snakke om stifttrykket, som ikkje stemmer korkje på Rega eller noko anna. Det einaste ein "perfeksjonist" kan gjere, er å få seg ein tangentialarm...
Mitt råd er å lytte nøye til om du merkar dårleg lydbilde når du spelar. Er det udetaljert og manglar romoppleving med din ekstremt fine pickup, bør du regulere antiskatinga litt. Og det skadar ikkje nemneverdig om du går litt opp på stifttrykket (men overdriv ikkje, 10% over det som er tilrådd er iallfall nok). Spel iallfall med maks stifttrykk.
Elles har du ein glimrande rigg som burde låte aldeles glimrande. Så dette med å treffe akkurat rett i ytterrilla, er ein bagatell, og du fiksar det sikkert med litt øving.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Takk for redegjørelsen Arve. Du har tydeligvis mye innsikt på dette området. Det eneste jeg ikke skjønte helt var siste setningen. Jeg senker pickupen ned med armliften og idet stiften kommer i kontakt med innløpsrillene skjer det svært ofte, men ikke alltid, at pickupen liksom dras for raskt inn og avspillingen begynner noen strofer inne på første melodi. Jeg mister altså begynnelsen. Tror ikke dette har så mye med øvelse å gjøre. Har aldri opplevd dette med min Sumiko Premier MMT, som jeg betjener på samme måten.

Mvh.
Ketil

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Torget vurderinger
0
K.H. skrev:
Takk for redegjørelsen Arve. Du har tydeligvis mye innsikt på dette området. Det eneste jeg ikke skjønte helt var siste setningen. Jeg senker pickupen ned med armliften og idet stiften kommer i kontakt med innløpsrillene skjer det svært ofte, men ikke alltid, at pickupen liksom dras for raskt inn og avspillingen begynner noen strofer inne på første melodi. Jeg mister altså begynnelsen. Tror ikke dette har så mye med øvelse å gjøre. Har aldri opplevd dette med min Sumiko Premier MMT, som jeg betjener på samme måten.

Mvh.
Ketil
Er det like stor "avdrift" kvar gong du slepp ned stiften, kan du vel sikte litt "utanfor" før du slepp ned liften. Eller er problemet annleis? Det skjer ikkje alltid, seier du? Er du sikker på at antiskating har direkte innverknad på dette, eller om det er andre faktorar som spelar inn? Ein RB 700 er eigentleg ganske tøff, så han har neppe fått skade...

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Jeg opplever det til tider med min SME309 arm. Det er når jeg gjør det "etter boka", dvs lar liften senke armen og stiften på plata. Sannsynligvis er ikke armliften nøye nok justert (enda den kom direkte fra service hos SME). Hvis jeg senker hevearmen med fingeren slik at jeg har styring med hvordan stiften treffer plata, alternativt gjør dette med fingeren slik de stakkars Naim ARO eierne må 8), inntreffer dette problemet aldri.

mvh trondkj

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Puh! Jamen glad jeg har tangentialarm!
Det du tar opp her var innimellom eit problem på min gamle RB 300!
Fryktelig irriterende!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Dette problemet har jeg ikke på min RB 700. Treffer der den skal treffe. Har stifttrykket på ca. 1,9. Og antiskatingsknappen på nest ytterste punkt. Og armliften fungerer greit.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
rolfozzy skrev:
Dette problemet har jeg ikke på min RB 700. Treffer der den skal treffe. Har stifttrykket på ca. 1,9. Og antiskatingsknappen på nest ytterste punkt. Og armliften fungerer greit.

Jeg skjønner ikke hva det var, hadde også en følelse av at antiskatingen bare virket når den hadde lyst.
Til trådstarter:Har du testet med forskjellige innstillinger av antiskating?
Kjør gjerne 2.3 gram på PU din, jeg gjør det på min Karat17 MKII.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Audiophile-Arve skrev:
K.H. skrev:

Mvh.
Ketil
Er det like stor "avdrift" kvar gong du slepp ned stiften, kan du vel sikte litt "utanfor" før du slepp ned liften. Eller er problemet annleis? Det skjer ikkje alltid, seier du? Er du sikker på at antiskating har direkte innverknad på dette, eller om det er andre faktorar som spelar inn? Ein RB 700 er eigentleg ganske tøff, så han har neppe fått skade...
Skrev et svar, men det ble bare borte, så jeg prøver igjen...

Opplever ingen "avdrift" verken inn- eller utover når jeg senker stiften. Å sikte utenfor er vel derfor ingen god ide, da havner jeg vel utenfor også.

Nei, jeg er ikke sikker på hvorvidt antiskatinginnstillingen har innvirkning her. Synes bare tendensen pickupen har til å ville hoppe noen strofer inn i første spor ble litt redusert med å øke antiskatingen til maks. Har imidlertid prøvd dette så kort tid, så det er mulig jeg tar feil.

Jeg kjøpte armen for ca. ett år siden, men har nesten ikke brukt den, så jeg utelukker skade av noe slag. Det eneste jeg stusser litt over er at når en ser pickupen forfra er den ikke helt i plan med overflaten på LP-plata. (Ja, har sjekket at denne er plan). La en mynt, som er litt tynnere enn mellomrommet mellom overfata på LP'en og undersiden av pickupen, foran pickupen og siktet forfra. Det er da helt tydelig at pickupen heller svakt inn mot sentrum. Kan dette ha noe å si i forhold til beskrevet problem og hvor alvorlig er denne vinkelfeilen ellers? Er kanskje også dette normalt for Rega?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
rolfozzy skrev:
Jeg treffer også der jeg har ment å treffe. Problemet er bare at i det øyeblikk stiften treffer innløpsrillen blir den liksom rykket innover, noen strofer inn i første spor.

Vil det si at du har antiskatingslideren nesten helt innskjøvet? Eller hvor mange mm sånn ca. fra bunn er det snakk om? Hvis jeg har oppfattet deg riktig, er det kanskje ikke så usannsynlig at slideren skal være helt i bunn med 2,2 - 2,3g nåletrykk?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Torget vurderinger
0
K.H. skrev:
Audiophile-Arve skrev:
K.H. skrev:

Mvh.
Ketil
Skrev et svar, men det ble bare borte, så jeg prøver igjen...

Opplever ingen "avdrift" verken inn- eller utover når jeg senker stiften. Å sikte utenfor er vel derfor ingen god ide, da havner jeg vel utenfor også.

Nei, jeg er ikke sikker på hvorvidt antiskatinginnstillingen har innvirkning her. Synes bare tendensen pickupen har til å ville hoppe noen strofer inn i første spor ble litt redusert med å øke antiskatingen til maks. Har imidlertid prøvd dette så kort tid, så det er mulig jeg tar feil.

Jeg kjøpte armen for ca. ett år siden, men har nesten ikke brukt den, så jeg utelukker skade av noe slag. Det eneste jeg stusser litt over er at når en ser pickupen forfra er den ikke helt i plan med overflaten på LP-plata. (Ja, har sjekket at denne er plan). La en mynt, som er litt tynnere enn mellomrommet mellom overfata på LP'en og undersiden av pickupen, foran pickupen og siktet forfra. Det er da helt tydelig at pickupen heller svakt inn mot sentrum. Kan dette ha noe å si i forhold til beskrevet problem og hvor alvorlig er denne vinkelfeilen ellers? Er kanskje også dette normalt for Rega?
Pickupen skal vere i plan med plata, og spelaren (iallfall tallerkenen) skal vere 100% i water. Eg trur dei finaste slipingane er mest kritiske på vinkelfeil denne vegen. Min DV10x5 er ikkje særleg "kilen" på dette, men DV17Dmk3 er nok eit langt sartare dyr...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
K.H. skrev:
rolfozzy skrev:
Jeg treffer også der jeg har ment å treffe. Problemet er bare at i det øyeblikk stiften treffer innløpsrillen blir den liksom rykket innover, noen strofer inn i første spor.

Vil det si at du har antiskatingslideren nesten helt innskjøvet? Eller hvor mange mm sånn ca. fra bunn er det snakk om? Hvis jeg har oppfattet deg riktig, er det kanskje ikke så usannsynlig at slideren skal være helt i bunn med 2,2 - 2,3g nåletrykk?
Jeg har den nesten helt inne. Det er noen små merker på skatingen, jeg har den på det som kommer før den er helt i bånn. Jeg bruker en DV10X4. Tror det kanskje er en ide å prøve den helt i bånn, når stifttrykket er over 2 g. Last ned en manual, står noe mer der. Bare å google på Rega RB700 manual.

PS. Jeg får best resultat lydmessig hvis jeg lar det være et ørlite fall på armen. Fram mot pu.
Ikke korrekt VTA, men.......det fungerer.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Jeg har også samme problemet hvis ikke azimuth vinkelen er helt riktig..! Veldig enkelt å justere det på Wilson armen min, værre på en RB-700..! Men jeg kan ikke skjønne hvordan dette kan bli feil på en arm som ikke har justeringsmulighet for det, med mindre armen er skjeiv.. :eek:

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Cundis skrev:
Jeg har også samme problemet hvis ikke azimuth vinkelen er helt riktig..! Veldig enkelt å justere det på Wilson armen min, værre på en RB-700..! Men jeg kan ikke skjønne hvordan dette kan bli feil på en arm som ikke har justeringsmulighet for det, med mindre armen er skjeiv.. :eek:

Det er vanskelig å få feil azimuth i en rega arm ja, men hva hvis vinkelen sideveis sett forfra ikke er riktig?
Hvis den ikke er riktig så kan det godt være årsaken vil jeg tro, men da vil vel lydbildet bli skeivt, hmmmm.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Continuo skrev:
Puh! Jamen glad jeg har tangentialarm!
Det du tar opp her var innimellom eit problem på min gamle RB 300!
Fryktelig irriterende!
Det er jo det gode ved en tangentialarm!
Mindre sproringsfejl.

Det uheldige er så at de er umulige at have med at gøre på flydende ophængte pladespillere.

Det er årsagen til at man med tangentialarme må gå på kompromis med det veldefinerede perspektiv og den præcise og dybe bund som man kan finde på veltrimmede flydende ophængte pladespillere.

Måske er en 11''-17'' arm løsningen?
Hvis man kan lave sådan en uden for mange fleksninger.

Verden er fyldt med kompromisser.

"dolph"

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Cundis skrev:
Har også fått bange anelser om at opplagringen bak på armen ikke er 100 % riktig, noe som så gjør at heller ikke headshellet blir helt vannrett sett forfra. Har derfor rettet en henvendelse til Kontrapunkt der jeg kjøpte armen, for om mulig å få en avklaring derfra. Problemet i dette tilfellet er at armen er kjøpt for ca. ett år siden, så eventuell reklamasjonsrett er vel forlengst forbi, om det skulle vise seg å være snakk om fabrikasjonsfeil.

Enig i at det er greit med armer der også azimuth, som du kaller det, kan justeres. Har det på min andre arm en Sumiko Premier MMT. Den er fra ca.1980. Valgte å investere i Rega fordi jeg var usikker på hvorvidt Sumiko kan måle seg lydmessig med dagens armer. Sånn sett skal jo Rega være svært bra, til prisen, men betjeningsmessig, nei! Tenker da i tillegg på fraværet at trinnløs og lettvint justering av VTA.

Ser ut som neste investeringsobjekt kan bli en Graham, eller noe i den duren...

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Man har vel egentlig to års garanti og fem års reklamasjonsrett, har man ikke..? Men jeg ser jo problemet ditt med å bevise at den evt. har vært sånn siden du fikk den ja.. :p Og enig, helt utrolig at ikke Rega tilbyr bedre justeringsmuligheter..!

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.927
Sted
Kongsberg
Hei. :)

Dette høres ikke ut som et problem med antiskatingen.

Du må være klar over at DV-17 har en svært kort nåle-
fane og derfor svært liten klaring mellom platas overflate
og huset på pickupen. Spiller du av plater som har en
liten kant opp utenfor ytterrille (mange har det) tar
antagelig pickuphuset nedi kanten og slynges innover
plata. Det er lite som kan gjøres med dette annet enn
å være særdeles nøyaktig med hvor nålen først treffer
plata - vær sikker på at det ikke blir utenfor ytterrille.

Korrekt VTA kan muligvis forbedre situasjonen noe om
denne nå er feil - på Rega må du eventuelt benytte
mellomlegg (under arm eller pickup) for å komme i mål.

Eller kan det være lurt å senke armen manuelt snarere
enn å benytte armliften. Lift er for pingler uansett. Jeg la
av meg den uvanen dengang jeg hadde Dynavector 505.

mvh ;)
Gunnar Brekke

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Gunnar_Brekke skrev:

mvh ;)
Gunnar Brekke
Jeg tror ikke kort nålefane er forklaringen her. Senker alltid stiften godt innpå innløpsrillene, så nær innpå første spor som mulig, og jeg gjør det med største forsiktighet. Siden et annet medlem her inne sier han opplever det samme om hans pickup ikke har korrekt azimuth, er jeg tilbøylig til å tro at årsaken ligger her. Altså at headshellet på Rega heller svakt til venstre sett forfra.

Har som sagt kontaktet Kontrapunkt angående dette og er spent på
responsen derfra. Forøvrig, takk for alle innspill og forsøk på forklaringer og hjelp.

Mvh.
Ketil

P

Parelius

Gjest
Jeg har vært borti det samme problemet på en Dualspiler jeg hadde. Feil med antiskate var opphavet da.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Torget vurderinger
0
Gunnar_Brekke skrev:

mvh ;)
Gunnar Brekke
Eg brukte Akito2 då eg testa DV17Dmk3, og det gjekk heilt fint, så eg trur ikkje nålefana har noko å seie når resten er rett justert. Det er ikkje alle som vågar seg på ein slik macho-metode som deg, Gunnar......
Elles trur eg nok ein Graham-arm vert noko heilt anna, ja.....dei er ekte pivoterande, ikkje sant?
Har hatt lyst til å prøve Graham i mange år. Dei skal vere endå betre enn tangentialarmane, seiest det...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei.

Testet litt med min Rega P5/rb700/dv-20x kombo nå.
Satte antiskatingen på det ytterste stillet , og da skjedde dette du nevner...armen skvatt litt innover.
Men ved å stille riktig på antiskatingen, forsvant dette "problemet" og alt låter slik det skal :)

Men det høres rart ut at det er dette som skulle være problemet i ditt tilfelle alikevel.
Du har da ikke stillt armen så ekstremt som det jeg testet i sted.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Har du vridd på basen? Grunnen til at eg spør er at eg hadde same problemet: Stiften hoppa innover i starten. Grunnen var at eg hadde vridd basen for mykje mot tallerkenen. Dermed stussa armen akkurat bort i enden på kvilebasen idet stiften nærma seg plata. Vrei først hovudet fleire gongar utan å forstå. Vrei så litt på basen og det hjalp. Nok ein gong: Alt må vere på plass.

mvh
Sigurd

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
K.H. skrev:
Cundis skrev:
Har også fått bange anelser om at opplagringen bak på armen ikke er 100 % riktig, noe som så gjør at heller ikke headshellet blir helt vannrett sett forfra. Har derfor rettet en henvendelse til Kontrapunkt der jeg kjøpte armen, for om mulig å få en avklaring derfra. Problemet i dette tilfellet er at armen er kjøpt for ca. ett år siden, så eventuell reklamasjonsrett er vel forlengst forbi, om det skulle vise seg å være snakk om fabrikasjonsfeil.

Enig i at det er greit med armer der også azimuth, som du kaller det, kan justeres. Har det på min andre arm en Sumiko Premier MMT. Den er fra ca.1980. Valgte å investere i Rega fordi jeg var usikker på hvorvidt Sumiko kan måle seg lydmessig med dagens armer. Sånn sett skal jo Rega være svært bra, til prisen, men betjeningsmessig, nei! Tenker da i tillegg på fraværet at trinnløs og lettvint justering av VTA.

Ser ut som neste investeringsobjekt kan bli en Graham, eller noe i den duren...
Jeg tviler sterkt på at det er noe galt med armen som forårsaker dette, armrøret og headshellet er støpt i et stykke og opplagringen av armen mot armbasen er slik at dette kan ikke bli galt. Sjekk heller at armen er montert riktig på spilleren og at spilleren står i vater. Ellers er ikke armløften til Rega den mest presise, det greieste er å slippe armen ned "for hånd", dette går veldig greit etter litt trening.

Topp Bunn