Rega RB300 - mulige modifiseringer

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.875
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Vinylvenner!

Har fra et medlem her på sentralen ervervet en eldre RB300 arm. Ser på diverse sider om anbefalinger om bytte av intern og ekstern kabling, samt å gjøre ting med motvekten og avkopling fra armen. Mye av dette koster penger.. Er det mulig og optimalisere denne gode armen uten at det hele blir en økonomisk katastrofe?

Mvh
Lassemann

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.875
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Takker for link 65finger. Her var mye interessant lesing, men 1k-lappene fyker fort unna om jeg sender armen fra meg.

Dumt spørsmål kanskje, men kan Mundorf sølv/gull 0,5 mm benyttes i armen eller blir de for stive eller lydmessig feil? Har litt liggende her fra et tidligere prosjekt. Eller er det andre kabel levrandører som kan anbefales?

Ser at mange fjerner svartmalingen fra armen for å gjøre den mer livlig og frisk. Noen med erfaring?

Selv har jeg blitt inspirert av denne siden:

http://www.tonearm.co.uk/tonearm.htm

Mvh
lassemann

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvis du spør meg lassemann. Jeg har ikke peiling men det er folk på forumet som burde kunne svare på. Uansett lykke til :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva jeg initialt ville ha tenkt og gjort;

1) Sjekke at lager er i orden; det er de ofte ikke på eldre RB300 som har byttet eier og pickup mange ganger. Arma låter ikke bra uansett modifikasjoner hvis lagrene ikke er i orden, det er det viktigste for lydkvaliteten fra denne gitte arma. Med dårlige lager er det bare å kassere den, og kjøpe en ny.

2) Latt være å bytte armkabler og denslags; det har ikke noen annen effekt enn at du risikerer å ødelegge et og annet, og ikke vil det være noe nevneverdig å hente på lyd heller (imo); om jeg ville ha en bedre arm, så hadde jeg heller solgt den og kjøpt en ny Rega-arm. Det gir langt mer annenhåndsverdi, og vil låte mye bedre, enn en fjøsmodda arm med dårlige lager.

Om arma er bra, så la den være. Da er den evig bra nok, selv for de mer eleverte hifisystemer. For bedre lyd hadde jeg heller sett på andre aspekter ved oppsettet. Bare mine egne tanker om saken. Ikke meningen å være "fly in the ointment".

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Andreas på forumet her har modda en RB-250 arm fra en-eller-anna dude i England. Den modden inkl. nye (og bedre) lager, bl.a. Du kan PM'e han eller leite litt rundt så finn du sikkert mer ut av det. Det var ikke sånn helt latterlig dyrt heller.

L

Lars.N

Gjest
Den eneste oppgradering jeg har gjort på RB-300 er ny vekt bak som senker tyngdepunktet.

Ja denne er litt på kanten ;D jeg har satt fjærhuset inn med syrefrilitium fett så slipper jeg noe resonanser fra fjæra hvis det skulle oppstå noe da i det hele tatt. ;D

Laban

http://www.needledoctor.com/J-A-Mitchell-TecnoWeight

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har erfaring med en Origami-moddet 250 (linken til 65finger) som fikk nytt motvektslodd, innvendig demping og kabling, samt at lagrene ble sett over. Det ble en helt annen arm. Den rykket virkelig opp en klasse eller to. Ellers er jeg enig med Vidar her i at modding av armer ikke er noe man kaster seg over selv, med mindre man VIRKELIG vet hva man gjør......"Fjøsmodding" kan ikke anbefales.

L

Lars.N

Gjest
Hmm fjøsmodding er jo det som gjør denne hobbyn verdt å drive på med da (men det er mine ord da)
Rega RB-300 er jo så rimelig at en katastrofe kan forsvares.

Laban

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hver sin interesse selvsagt; jeg snakket jo for egne vegne. Skjønner dette med at en del av hobbyen er å fikle med ting for noen, har vært der selv også.

Men man kan risikere at tusenlappene flyger fort ved modding, især om man må restaurere eller bytte lagre; og man må spørre seg hva man sitter igjen med til slutt. Om det er en usalgbar arm så er det neppe god økonomi. Jeg hadde personlig iallefall aldri kjøpt en sliten arm som var modda både her og der av en glad amatør, som jeg antar de fleste av oss her er på området, da hadde jeg heller kjøpt en flunkende ny. En ny litt bedre arm er slett ikke så dyrt, vil låte reellt bedre enn en gammel sliten en, og attpåtil ha god annenhåndsverdi.

En RB250 sies vel å være lettere og mindre kostnadskrevende å bygge om, og potensielt kunne gi større lydmessige forskjeller. Men dette er jo en RB300. Og spørsmålet var bl.a kabelbytte. Det er jeg svært skeptisk til, både etter hva jeg har sett og hørt av resultater fra slik kirurgi gjort hjemme.

Topp Bunn