Rega rp40 og jordstøy

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.723
Antall liker
14.343
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Hei.
Min onkel har nettopp gått til innkjøp av en Rega rp40 og vi sliter med jordstøy fra Regaen. Regaen er koblet til en Musical Fidelity V90-LPS, videre i en Cary SLP 03 og så i en Classé CA-2300 effekt. Det kjøres balansert signal mellom pre og effekt, resten er ubalansert.
Vi har testet følgende:
Hele anlegget på en jordet kurs.
Hele anlegget på en ujordet kurs.
Regaen på ujordet/egen kurs, resten jordet.
Riaa og Rega ujordet på egen kurs, resten jordet.
Kun pre ujordet på egen kurs, resten jordet.
Pre og effekt ujordet på egen kurs, resten jordet.

Vi har skiftet riaa uten noe endring. Begge riaaene er støyfrie helt til Regaen blir koplet til. Det er ikke støy på andre kilder eller innganger på preen.
Regaen har ikke jordledning for å kople til riaaen. Jeg har søkt litt på verdensveven og har ikke funnet noe info om jordstøy og RP40. Jeg begynner å tro at Regaen er defekt, men ønsker innspill fra dere. Noen som har noen gode forslag?
Alle svar mottas med stor takk :)
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.723
Antall liker
14.343
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Ved tilkobling til en annen forsterker er det fortsatt jordstøy, dog mer høyfrekvent.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Defekt tipper jeg.
Jeg hadde samme problem med min rp3, jeg prøvde alt på samme måte som du. I tillegg til dette prøvde jeg 4 ulike PUer og 3 forsterkere. Synderen hos meg var armen, mest sannsynlig dårlig skjermet kabel eller jordkontakt i armen. Ny spiller/arm løste problemet. Min bror hadde det samme med en rp1.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.940
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Kanskje den er defekt ja.
Med min Micro, og Bryston B-100 måtte jeg ha en liten kabel imellom riaa og Bryston sin jord, ellers var der feedback ved bruk av Tape Monitor.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det er vel garanti siden det er en helt ny spiller.
Det ser ut som dere har testet det mest opplagte.

Lever den inn eller gå tilbake til forhandler.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.723
Antall liker
14.343
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Takk for gode tilbakemeldinger :) Spilleren er kjøpt for 5 timer siden så det er rikelig med garanti igjen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jordstøy fra Rega er et relativt 'vanlig' problem. Jordingen er litt spesiell på Regaarmene. Godset i armen er tilkoblet skjermen på en av kanalene (venstre om jeg ikke tar feil). Dette er ganske annerledes enn praktisk talt alle andre armprodusenter, og kan være opphavet til problemene. Så langt jeg har forstått har Rega nylig redesignet fasongen på armrøret, og for en stund siden endret de armbasen. Ingen av disse endringene skulle gjøre noe til eller fra i forhold til jordstøy.

Prø å google jordstøy og Rega generelt, jeg vil tro at det gir flere treff, og at alt som er relevant for en Regaarm er like relevant for alle andre Regaarmer.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann

Kan ikke se om det går frem hvilken pick-up som blir benyttet. På gamle planar 3 var det et velkjent problem med Grado PU'er. Dersom brumm blir kraftigere jo nærmere senter armen kommer skyldes kan dette skyldes dårlig skjerming av motor. Om brumm er konstant kan det være jordingsproblem som tidligere nevnt i tråden.

Vennlig hilsen

Atle
 

TOBRA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
50
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Jeg hadde samme "problem" med min RP25, var faktisk så enkelt som at signalkabelen fra spilleren lå for nærme strømkablen til effektforsterkeren. Selv med godt skjermede strømkabler fanger signalkabelen til Rega'n opp støy hvis de ligger for nær hverandre, så kan jo være verdt et forsøk å flytte på kabler...
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.723
Antall liker
14.343
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
PUen er en standard Elys2/Elys40 som fulgte med spilleren. Armen er en rb303 såvidt jeg har lest meg fram til.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.723
Antall liker
14.343
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Signalkablene lå i nærheten av strømkablene ja, men ikke mindre enn en meter. Kan hende det var problemet. Takk for innspill.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Min Rega RP6 er helt allergisk mot rør har jeg funnet ut :) Vintage spillerene min derimot, som har egen jordingskabel foruten Philips 212 er langt mer fleksible.
 

MonsBen

Fersking
Ble medlem
12.05.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Trondheim
Jeg hadde også samme problem, dvs. buzz (litt mer høyfrekvent hissig støy på relativt høye volum). Løsningen fant jeg på YouTube (se video). Man monterer en jordingskabel fra TT SPU'en til jord på forsterker eller RIAA. REGAs TT er ikke jordet, og avhengig av forsterkerens jordingskapasitet vil man kunne oppleve støy. Videoen viser hvordan du gjør dette. Mine bilder viser front og bakside av TT'en hvor det er montert egen jordingskabel på baksiden. Man må fjerne noe lakk for å få god kontakt. NB! En slik modifikasjon er brudd på garantien, men risikoen er null om du gjør det rett. Det er å håpe at REGA i neste produksjon monterer et jordingspunkt.

Lykke til!
Front.jpg
Bakside.jpg
 
Sist redigert:
Topp Bunn